Mietitään pojalle jalkapalloharrastusta, hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (28)
Aika näyttää innostuuko ja pärjääkö. Jalkapallo on aika kilpailuhenkistä ja nopeasti alkaa olla kaikki tasokokeita yms.
itsellä 2 poikaa, molemmat aloitti n. 5 vuotiaana. Toinen innostui ja on hyvä. Pelaa edelleen. Nyt 12v. Toinen ei ollut luonnostaan yhtä hyvä ja ei päässyt tasokokeissa "parempiin" joukkueisiin tai saanut kovin paljon peliaikaa. Lopettikin sitten ja nyt pelaa sählyä ja käy yleisurheilussa ja tykkää niistä.
Mun kokemus on että futis on hyvä aloittaa aika pienenä, vanhempana aloittavan pitää olla tosi hyvä että saa nämä ihan pieninä aloittaneet taidoissa kiinni ja se varmaankin laskee motivaatiota ja intoa.
Se on totta että jalkapallo sitoo aika paljon vanhempia. Tosta dokaamisesta olen erimieltä. Varmasti kaikki normaalit nuoret jossain vaiheessa alkaa juhlimaan niin että alkoholikin kuuluu osana bileisiin, mutta minä en ole kuullut keneltään että jo 10 vuotiaana jotkut palloilijat nimenomaan dokaisivat..
+ joukkulaji
- kaikki ei tykkää jalkapallosta
saa harrastaa ulkona, tosin säiden armoilla, joten siinä sekä plussaa että negaa :)
Talvella tylsää treenaamista pienillä koulun jumppasaleissa. Valmentajana on usein jonkun lapsen isä, eli ammattitaitoa ei alkuun saa ohjaukseen.
Joukkuelaji, antaa mahdollisuuden oppia sosiaalisia taitoja.
Vanhemmat joutuvat olemaan toiminnassa yleensä paljon mukana, ja se mikä on erittäin negaa, niin vain harva perhe osallistuu kunnolla mukaan, muut sluibaavat kaikesta, jos vain mahdollista.
saa uusia kavereita, joukkueliikinta on hyvää koska oppii ottamaan huomioon toisia ja toimimaan joukkueena, tulee me-henkeä, jalkapallo on hyvää liikuntaa. Nappulaliigassa harrastaminen on halpaa, varusteet ei pienillä paljoa maksa.
huonona puolena voisin mainita että siellä kentällä pitää myös itse olla, harjoituksia voi olla usein ja viikonloppuisin on pelejä Vanhemman tulee osallistua jalkapalloharrastukseen enemmän kuin johonkin toiseen.
Turnaukset voi olla toisessa kaupungissa joskus.
Nappulaliigaan otetaan nyt 06 syntyneitä, onko poikanne vielä liian nuori?
Eli varautukaan sitten jos poika innostuu lajista niin elämään kaikki vapaa-aika sen ympärillä.
jo 2007 syntyneet pääsevät jalkiskouluun. Ja jossain jopa 2009 syntyneet
Poikanne on vielä niin nuori, ettei tarvitse vielä "harrastaa" mitään. Viekää häntä nappuloiden treeneihin, joissa pikkupojat pääsee purkamaan energiaansa. Hyvin ehtii aloittaa jalkapallon _harrastamisen_ kouluikäisenä. Futis on hieno laji, mutta ei sitä tarvitse aloittaa huippuseurassa, eikä vielä 4-vuotiaana.
Sanon omasta ystäväpiiristäni, että monella on lonkat ja polvet nykyään niin huonossa kunnossa, että on huono pelata enää jalkapalloa. Vaikka ovat tosi urheilullisia olleet aina muutenkin, mutta jalkkis on kuluttanut niveliä. Toisaalta näin voi käydä missä vaan. Pesäpallo varmaan olisi saman hintainen harrastus jos jotain muuta haluaa miettiä :)