Miten suhtaudut työkaveriin, joka selästi ei pidä sinusta?
Kommentit (26)
enhän minäkään pidä kaikista. Eli asialinjalla edetään.
Pidän etäisyyttä, en puhu paljoa, en ainakaan henkilökohtaisista. En vittuile. Olen asiallinen.
Pitäisi? Aivan normaalisti. Minä olen siellä VAIN töissä. Hoidan työni hyvin. Jos joku ei minusta pidä, se on hänen ongelmansa.
Yleensä hän on sosiaalisessa hierarkiassa mua "ylempänä" eli mä olen se poistettava outolintu. En osaa tehdä asialle mitään, koska en tiedä, kuinka muut käyttäytyvät ja millä lailla minä poikkean.
- Ole mahdollisimman luonteva, mutta pidä etäisyys
- Asioi henkilön kanssa vain töihin liittyvissä asioissa
- Älä puhu yksityisasioista
- Psyykkaa itsesi työpäivään ajattelemalla " kestän nämä tunnit - hän ei tule kotiin mukaan"
ettei hän pidä sinusta vaikka tiedät sen.
Ole itse normaali aina kun asioit hänen kanssaan, äläkä vaan ala pelkäämään häntä. Jos sanoo jotain yli normaali kanssakäymisen, napautat takaisin heti, mutta hyvin asiallisesti.
Myös huumori auttaa, niin ettet ota henkilön oikkuja sinua kohtaan vakavasti, vaan psyykkaat itsesi ottamaan rennosti hänen seurassaan ja osaat nauraa.
Usein näillä keinoilla olen saanut henkilön jopa pitämään itsestäni, mutta se vie usein aikaa. Toisinaan taas henkilö on ns. lauhtunut.
Se kannattaa tiedostaa myös, että toisesta pitämättömyys voi usein johtua siitä, että tämä työkaverisi jännittää sinua (sinussa on jokin piirree, joka vain herättää hänessä näitä tunteita) tai ylipäänsä lämpenee hitaasti uusien ihmisten edessä. Aina ole kyse siitä, ettei henkilö pitäisi sinusta.
Anna hänelle aikaa tottua sinuun, niin kyllä ne yleensä siitä rauhoittuu vähitelleen. Ole hänelle ystävällinen ja asiallinen kun asioit hänen kanssaan, niin kyllä se pikkuhiljaa siitä murtuu.
Huolehdin vain, että työasiat hoituvat. minä en kaipaa työpaikalta kavereita tai ystäviä. Olen töissä töiden takia. Kiva jos ympärillä on ihmisiä joiden kanssa tulee toimeen. Mutta mulle on ihan yks hailee, tykkääkö työkaveri musta vai ei?
Ole itse normaali aina kun asioit hänen kanssaan, äläkä vaan ala pelkäämään häntä. Jos sanoo jotain yli normaali kanssakäymisen, napautat takaisin heti, mutta hyvin asiallisesti.
Myös huumori auttaa, niin ettet ota henkilön oikkuja sinua kohtaan vakavasti, vaan psyykkaat itsesi ottamaan rennosti hänen seurassaan ja osaat nauraa.
Usein näillä keinoilla olen saanut henkilön jopa pitämään itsestäni, mutta se vie usein aikaa. Toisinaan taas henkilö on ns. lauhtunut.
Se kannattaa tiedostaa myös, että toisesta pitämättömyys voi usein johtua siitä, että tämä työkaverisi jännittää sinua (sinussa on jokin piirree, joka vain herättää hänessä näitä tunteita) tai ylipäänsä lämpenee hitaasti uusien ihmisten edessä. Aina ole kyse siitä, ettei henkilö pitäisi sinusta.
Anna hänelle aikaa tottua sinuun, niin kyllä ne yleensä siitä rauhoittuu vähitelleen. Ole hänelle ystävällinen ja asiallinen kun asioit hänen kanssaan, niin kyllä se pikkuhiljaa siitä murtuu.
Ei liity välttämättä ap:n tilanteeseen, mutta noin muuten vaan lisäisin tähän, että mä itse olen yliväsynyt meidän töissä jatkuvasti vaihtuvaan henkilökuntaan ja lähtökohtaisesti inhoan uusia tulijoita. Ei siksi että persoonina niissä olisi välttämättä vikaa vaan siksi, että ne keksivät samat pyörät aina uudelleen, eivät kuuntele kokeneempien neuvoja, hidastavat rutiineja ja häipyvät tosi usein melkein saman tien kun ovat tulleetkin ja sitten alkaa sama ralli uudelleen. Siksi mulla kestää nykyään tosi kauan ennen kuin uusi tyyppi on hankkinut mun luottamuksen. Sitä ennen se on lähinnä riesa.
Vaikka miten yrittäisin ajatella positiivisesti niin mä en pysty, ja tämä näkyy ulospäin. Eli toi vastaajan huomio että jotkut lämpenee hitaasti on niin totta. Ei ylyä käytöstä tietty tarvitse hyväksyä, mutta joskus oloa helpottaa, kun tietää että sillä vastapuolella voi olla ihan henkilöstä riippumattomia yleisiä syitä siihen, miksi se ei (ainakaan heti) lämpene.
nro 11 ajatellut työpaikan vaihtoa, jos voimavarojasi kuluu liikaa kokoajan vaihtuvaan henkilökuntaan?
Kenestä tahansa se on varmasti rasittavaa.
enkä hirveästi puhu itsestäni mitään hänelle.
Ärsyttävästi itse huomaan vain sen, että jos tiedän, että joku ei pidä minusta, niin jotenkin se vaikuttaa sillä tavalla, että alan hermoilla kyseisen ihmisen seurassa ja annan varmaan vieläkin ärsyttävämmän ja tyhmemmän kuvan itsestäni kuin normaalisti. Joten sen takia pidän etäisyyttä.
normaalisti, tiedän sen johtuvan vain kateudesta:)
Kuule, jos oot mun kollega, niin me muut satutaan tykkäämään työstämme ja me satutaan tykkäämään toisistamme. Sä oot oikea pahan ilman lintu ja sua siedetään mutta susta ei kukaan tykkää koska oot niin ilkeä niille joista et pidä. Ilkeä ja välinpitämätön.
miten Pitäisi? Aivan normaalisti. Minä olen siellä VAIN töissä. Hoidan työni hyvin. Jos joku ei minusta pidä, se on hänen ongelmansa.
miksi työkaveri ei pidä minusta
-Olenko rasittava pälättäjä joka ei hoida töitään vaan aika menee pälätykseen
-olenko alkanut pitää työkaveriani piikanani (yksityissihteerinä) joka tuo ja vie, opettaa ja selittää, kysyy ja muistaa kaiken puolestani. Omalta esimieheltä tai lähimmältä työkaverilta ei kysellä etteivät pidä tyhmänä.
Lopettamalla tällaiset pahat tavat saattaa työkaveritkin tykästyä.
Mutta kyllä ne pahanilmanlinnut on rasittavia ja työyhteisössä elämää hankaloittavia. Pienessä organisaatiossa 1-2 kaikesta ja kaikista ja koko ajan valittavaa tyyppiä vaikuttaa erittäin negatiivisesti koko työyhteisöön. Sinänsä hankala tilanne kun työnsä kyllä hoitavat; mutta tekevät työpaikan ilmapiiristä raskaan ja kuppikuntaisen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia piirteitä ihmiset jännittää toisessa? Kiinnostaa kovasti, koska olen huomannut, että seurassani uudet henkilöt ovat jännittäneet. Sitä jännitystä on havaittavissa, vaikken ole sanonut tai tehnyt mitään. Koen itse tuollaisen jännityksen epäkohteliaana ja kieltämättä jos töiden kannalta ei ole tarve, en ainakaan oma-aloitteisesti tee tuttavuutta.
Jos joku työkaveri ei pidä minusta, hoidan hänen kanssaan pakolliset työasiat asiallisesti enkä tuppaannu muuten hänen seuraansa.
Muutenkaan en koe tarpeelliseksi selittää töissä omia tai perheeni asioita, olen mieluummin luurit korvilla ja kuuntelen musiikkia kun teen töitä
Pysyn mahdollisimman etäällä. Pakolliset työasiat hoidan, työhön liittyviä ja työn sujumisen kannalta olennaisia kysymyksiä en välttele. Takaisin tulee asiattomia vähätteleviä ja halveksivia vastauksia, mutta olen oppinut nousemaan tämän yläpuolelle. Kyseessä esinainen joka ei ilmeisestikään minusta pidä. Yrittää nöyryyttää kaikilla mahdollisilla keinoilla mitä keksii.
Tämä on itselläni ajankohtainen asia. Minun pitäisi tehdä töitä kahden muun henkilön kanssa ja toinen heistä on koko ajan ollut ynseä ja pilkallinen minua kohtaan. Johtuu ilmeisesti siitä, että hän kokee minut uhkaksi itselleen ja asemalleen. Toinen taas on tämän ensimmäisen "talutusnuorassa" eikä uskalla sanoa mistään mitään. Tämä vaikuttaa melkoisesti työntekoon. On todella vaikeaa vältellä tätä ihmistä, koska meidän pitäisi tehdä kolmen hengen tiiminä töitä. Työporukkamme tulee myös muuttamaan syyskuun alussa ja kuulin viime viikolla, että joudun istumaan näiden kahden muun kanssa. En kestä! Nyt olen ollut eri huoneessa ja on saanut edes vähän etäisyyttä, mutta jos joudun olemaan 8 h päivässä samassa tilassa, niin se tulee olemaan sietämätöntä.
Annatteko samat neuvot sille, josta tuntuu, että kukaan ei tykkää? Yleensä häntä neuvotaan vain reippaasti tuppautumaan seuraan. Ehkä tämä valaisee sitäkin tilannetta hieman...ei ole niin vain yksinkertaista ja helppoa tyrkyttää seuraansa kun toiset ilmeillä, eleillä ja puheilla näyttävät, ettei se kelpaa. Tokihan se silloin onnistuu, jos vain yksi tai muutamat joukosta eivät tykkää, silloin ei tarvitse valita yksinäisyyttä.
t. Koulukiusattu hylkiö
joskus piilovittuilen.