G:käytätkö SE-sanaa ihmisestä?
ja mistä päin olet jos käytät?
Itse käytän puhekielessä lähes aina se muotoa, ja pääkaupunki seudulla asun.
Kommentit (30)
ja käytän sanaa se. Peruskoulussa luokallani oli ulkomailta Suomeen muuttanut (suomalainen) poika, joka sanoi hän, ja se kuulosti todella oudolta.
koska se on puhekielinen ilmaisu ja aivan tavallinen. Olen Helsingistä ja täällä sanovat "hän" vain suomenruotsalaiset, mikä kuulostaa myös siltä, että suomi ei ole heille ensimmäinen kieli. "Hän" sanotaan myös joskus koirasta..
Itä-Suomesta. Tuntuu, että hän-sana on usein arkikieleen liian "hienon kuuloinen", vaikka se taas toisaalta on taas vähän liian arkinen ilmaisu, joten yleensä yritän keksiä jonkin tavan olla käyttämättä kumpaakaan.
Olen Etelä-Pohjanmaalta.
Suomen murteissa hän-sanaa käytetään lähinnä Varsinais-Suomen ja kaakkoismurteissa. Muissa murteissa se on joko korosteinen tapa viitata ihmiseen (kuten tässä ketjussa joku kirjoittikin, "HÄN vain istuu sohvalla") tai logoforinen pronomini ("Se sanoi, että hän ei kyllä ole tulossa").
Mulla on yksi uusi varsinaissuomalainen sukulainen ja musta on niin hauska kuunnella hänen puhettaan. Siinä pronominia hän käytetään myös eläimestä.
Aluksi kun muutin Suomeen, käytin kirjakielestä oppimaani hän-sanaa mutta sain siitä kommentteja että kuulostaa oudolta. Töissä käytän vielä hän-sanaa.
Pirkanmaalla. Tuntuu hölmöltä käyttää puheessa hän-muotoa.
Asun nykyään Varsinais-Suomessa ja tuntuu tosi hassulta ja teennäiseltäkin kun täällä jopa autot on hän...
mutta nyt kun on lapsi talossa, sanon useammin hän. Joskin kohta täytyy varmaan alkaa vaihtaa takaisin se-sanaan, että lapsi osaa puhua koulussa normaalisti...
Turusta siis ollaan.
tullut lapselle puhuttua enemmän käyttäen myös pronomineja sinä ja minä. Ite lapsena olen kuitenkin puhunut sää ja mää. Kai sitä äitinä yrittää jotenkin varjella lasta tällaisilta karkeuksilta :).
t. 24 vai mikä se oli
Kun puhun, käytän se-sanaa. Hän ei minusta oikein puhekieleen istu. Pohjois-Savosta pääkaupunkiseudulle muuttanut.