Millaista on olla keskivertoa älykkäämpi?
Koetko löytäväsi helposti tyydyttävää juttuseuraa muista ihmisistä ja muutenkin ystäviä?
Mulla on sellainen (luultavasti oman pään sisällä kehitetty) ongelma, että useimpien ihmisten kanssa juttelu ei oikein anna mulle mitään, koska tuntuu, että he ajattelevat jotenkin kapeammin ja "hitaammin". Kysynkin, että voiko tämä johtua siitä, kun minut on testattu keskivertoa jonkin verran älykkäämmäksi vai mikä mua vaivaa? Onko oikeasti älykkäät ihmiset semmoisia, että saavat kaikkien kanssa keskustelusta henkistä tyydytystä?
Kommentit (53)
Millaista on olla keskivertoa älykkäämpi?
Miksi kysyt tätä av-palstalla?
Parikymppisenä kävin testissä ja sain tuloksen joka vastaa 2 promillea väestöstä (en ole varma onko enää samat pisteytykset voimassa niin en sano numeroa), eli vielä älykkäämpi kuin keskimäärin kymmenen mensan jäsentä.
Olen iloinen että tulin menneeksi testiin, koska minulle tämä on selittänyt joitain omaan elämään ja ihmissuhteisiin liittyviä juttuja. Sanoisin, että nopeaälyisyys on osa identiteettiäni. Tosin läheiset sanoivat että muutuin joksikin aikaa ärsyttäväksi kun toin sitä tulosta esiin siellä ja täällä. Itse koen etten tarkoittanut leuhkia, ihan tosissani en, vaan peilasin tätä uutta tietoa itsestäni ympäristöön: "johtuisiko tmä ja tämä siitä että...".
Monet ihmiset joita ihailen tosi paljon, eivät varmastikaan ole lähelläkään samaa älykkyysosamäärää, mutta en ajattele heitä mitenkään itseäni vähempinä tai huonompina. Mutta kai se aina on niin, että jos jotain asiaa voi mitata niin sitä aletaan asettaa paremmuusjärjestykseen ja ne joiden numerot ovat huonompia ovat taipuvaisia harmistumaan jos joku tuo esiin parempia numeroita. Oli kyse BMI:sta, kielitaidosta tai älykkyysosamäärästä.
Nämä mietteet kirvoitti tuo kirjoittaja joka miettii pitäisikö mennä testiin. Asialla on monta puolta.
minun mielestäni osoittaa älykkyyttä se, ettei aseta itseään muiden ihmisten yläpuolelle...
Minusta se on oikein kiva tunne kun tietää, että on perustavalla tavalla itse parempi kuin 80-90% ihmisistä :)
Fiksuna näen että ihmisten ongelmat ylipäätään ovat hyvin yksinkertaisia ja helposti ratkaistavissa. Ainakin minun mielestä useimpien ihmisten ongelmat ovat aika helppoa kauraa.
Tosi laiska - siksi en kykene älylliseen keskusteluun aiheesta, josta joku minua ahkerampi (vaikkakin älyllisesti hitaampi) on ottanut oikeasti selvää.
Kohtalotovereita?
Äo 140 paikkeilla joskus 10v sitten kun psykologi testasi.
Minusta kaikenlaiset ihmiset ovat mielenkiintoisia, ei se älystä riipu. Työssäni tapaan jopa kehitysvammaisia, ja heidänkin kanssaan on mielenkiintoista jutella.
Myönnän silti, että joskus, kun pääsee keskustelemaan älykkään kanssa, saan siitä erityistä tyydytystä. Kun tulee ymmärretyksi ja kuulluksi, haastetuksi jne., keskustelu etenee monitahoisena moottoritienä - se on ihanaa!
Olen myös huomannut, että normaalielämässä ei kannata liikaa alkaa "elvistelemään" monitahoisilla pohdinnoilla ja teoreettisilla jaarituksilla - katsotaan kieroon. Mikä joskus harmittaa, on se, että yksikin rakas ystäväni ei useinkaan edes huomaa, että olen päässyt jossain lauseessani vasta alkuun, ja luulee alkumetrien olevan Se Pointti, ja jatkaa keskustelua sujuvasti siitä puhuen päälleni... Ei vain toisten aivot taivu monimutkaisille ajatuskuvioille - tai sitten olen vain niin puiseva, ettei hän jaksa odottaa :D
Ei älykkyys minua haittaa, päin vastoin, mutta en koskaan ole kertonut julkisesti ÄO:ni, ja tuskin koskaan kerronkaan.
että ei osata lukea, ärsyttää: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1644527/en_ohita_kos…
kenen kanssa tahansa (myös heikompi lahjaisten) ja mistä aiheesta tahansa. Hän osaa kohdata henkilön sillä tasolla jolla hän on.
Vähemmin älykkäät henkilöt ovat hyvin rajoittuneita eivätkä hallitse keskustelua kuin omaa elämäänsä sivuavista aiheista.
Älykkyyttä on monenlaista. Matemaatikot ovat usein rajoittuneita eivätkä pysty kovin monipuoliseen kanssakäymiseen.Siksi en pidä heitä todella älykkäinä.he ovat vain yhden asian neroja.
Älykkyyttä on monenlaista. Matemaatikot ovat usein rajoittuneita eivätkä pysty kovin monipuoliseen kanssakäymiseen.Siksi en pidä heitä todella älykkäinä.he ovat vain yhden asian neroja.
matemaatikkoja, mutta en osaa sanoa useinko. Musikaalisuus ja kielet myös kulkevat usein käsi kädessä.
matemaatikkoja, mutta en osaa sanoa useinko. Musikaalisuus ja kielet myös kulkevat usein käsi kädessä.
millaiset todisteet sinulla on? Myönnän kyllä esimieheni on lahjakas matemaattisesti, mutta ei sosiaalisesti sitten yhtään.
millaiset todisteet sinulla on? Myönnän kyllä esimieheni on lahjakas matemaattisesti, mutta ei sosiaalisesti sitten yhtään.
rajoittuneita. Esimerkiksi satun työskentelemään firmassa jossa on IT nörttejä ja muita insinöörejä todella runsaasti. Ovat aika onnettomia eivätkä saa sanaa suustaan.Positiivisia ihmisiä kylläkin kaikki pohjimmiltaan.
Poikkeuksia on toki aina.
Mutta jos pääsee lukion läpi vaivatta ja opiskelee yliopistossa, on jo sillä "saavutuksella" keskivertoa älykkäämpi.
Suomessa on kasoittain ihmisiä, joille jo normaali peruskoulu tuottaa vaikeuksia - jo alakoulussa. Samoin on paljon ihmisiä, jotka käyvät koulunsa mukautetusti, koska eivät muuten kykene. Puolella ihmisistä ÄO on alle sata - muistakaa se... näistä osa on kehitysvammaisia ja heikkolahjaisia.