Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus vaihto-oppilastoiminnasta

Vierailija
28.07.2014 |

Vaihto-oppilastoimintaa harjoittavien kaupallisten järjestöjen toiminta on käynyt vuosi vuodelta häikäilemättömämmäksi ja röyhkeämmäksi bisnekseksi. Tehdyillä sopimuksilla ja lupauksilla ei ole mitään merkitystä. Järjestöt toimivat säätiöperiaatteella, joten mikään taho ei valvo mielivaltaista ja härskiä toimintaa. Vain rahan tulolla järjestöille on merkitystä. Esim. ruotsalaiset STS Kielimatkat ja EF takovat verottomasti miljoonatilejä omistajilleen.

Vaihtoon lähtenyt alaikäinen nuori saattaa joutua monella tapaa hyväksikäytetyksi ja uhkailluksi. Nuoremme vaihto-oppilaskokemus oli painajaismainen, jollaista en soisi kenellekään. STS:n totaalinen välinpitämättömyys ja kylmyys, jolla nuoria kohdeltiin, oli julmaa. Nuoremme oli käytännössä täysin heitteillä. Lopulta vaatiessamme asioiden korjaamista, STS tekaisi mielivaltaisesti syyn erottamiselle ja passitti nuoren yllättäen parin päivän varoitusajalla kotiin. Tämän jälkeen STS:n maajohtaja katkaisi puheyhteyden. Mitään virheitä tai laiminlyöntejä ei järjestön taholta ole myönnetty. Toiminta osoittaa, että järjestö on oppinut, etteivät perheet yleensä jaksa lähteä käräjille korvauksia vaatimaan. 

Varoituksen sana teille kaikille, jotka suunnittelette sitä vaihto-oppilasjärjestöjen värikkäissä esitteissä kuvattua ihanaa ja ikimuistoista, elämän parasta vuotta..!

Kannattaa ehdottomasti perehtyä muuhunkin antiin kuin esim. järjestön omassa markkinointitilaisuudessa sekä esitteessä esitettyihin katteettomiin lupauksiin!

Vaihto-oppilaita yli kymmenen vuoden ajan tukeneen ja monella tapaa (esim. oikeudenkäynneissä) avustaneen amerikkalaisen Danielle Grijalvan sivut:

http://www.csfes.org/

Faktaa suomalaisten vaihto-oppilaiden kohtelusta kertoo myös MOT (Yle1) ohjelmassaan: "Vaihto-oppilas heitteillä" (STS, EF) Käsikirjoitus luettavissa Yle:n sivuilla.

Kuunnelkaa ja lukekaa ihmisten kokemuksia!

Perheemme sai kymmenentuhatta euroa vaihto-oppilasvuodesta maksettuaan itsetuntuntonsa kadottaneen nuoren sekä oikeudenkäynnin. 

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parista vaihtoon lähteneestä lukiokaverista toisella oli ainakin joitakin majoitus- ja hostperheongelmia. Toinen jätti kesken puolen vuoden jälkeen, syitä en tiedä tarkkaan. En muista järjestöjä. Joillakin oli kai ollut ihan ok vuosi. Mutta ei alaikäisenä varmaan oikein kannata lähteä sompaamaan, ehkä parempi sitten korkeakouluvaihdoissa vasta.

Vierailija
2/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suostua sopimukseen jossa pitää maksaa koko summa etukäteen. Ihan perusjuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs rotarit?

Vierailija
4/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuori oli vaihdossa. Vuosi oli 10++ 

kaikki meni täydellisesti! Saimme tietää upean perheen jo puoli vuotta ennen lähtöä, koulu oli hyvä ja perhe mukavan aktiivinen, juuri nuorellemme sopiva. Matksilivat ja retkeilivät paljon, tarjosivat harrastusmahdollisuuksia ja ruoka oli todella hyvää. Olin itse vierailulla 4 päivää perheessä ja minutkin otettiin svosylin vastaan. 

Vierailija
5/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:08"]Entäs rotarit?

[/quote

Kaksi ystävääni olivat rotaryn kautta vaihdossa: australia ja argentina, he olivat todella tyytyväisiä ja kaikki meni kuten kuuluikin :-)

Vierailija
6/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:08"]

Entäs rotarit?

[/quote]

Meillä oli kotona vaihtari rotarien kautta. Narkkasi ja muuta vastaavaa kivaa. Oli eka ja vika meidän kokeilu vaihtaria ottaa.

Vierailija
7/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lapsi YFUn kautta vaihdossa ja kaikki meni hyvin. Voin suositella.

Vierailija
8/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lapsi YFUn kautta vaihdossa ja kaikki meni hyvin. Voin suositella.

Vierailija
9/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:08"]

Entäs rotarit?

[/quote]

Meillä oli kotona vaihtari rotarien kautta. Narkkasi ja muuta vastaavaa kivaa. Oli eka ja vika meidän kokeilu vaihtaria ottaa.

[/quote]

samaa p****

Vierailija
10/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut rotarien kautta vaihtarina vuoden, ja kaikki meni loistavasti. Voisin sanoa, että paras vuosi nuoruudestani. Siksi tuo dokkari järkyttikin minua kovasti. En tosiaan voinut kuvitellakaan, että joidenkin vuosi menee noin surkeasti. :(

Veikkaan, että rotareiden kautta on turvallisin lähteä. Siinä kun ei ole kyse bisneksestä, tuolla toilinnalla ei kukaan rikastu päin vastoin, klubit maksaa vaihtarille kuukausirahaa. ja vastuu vaihto-oppilaan hyvinvoinnista jakaantuu monelle. Sekä paikallinen, että lähettävä klubi huolehtivat, ja tietysti isäntäperheet. Lisäksi paikalliset aluevalvojat jututtivat meitä välillä isommissa tapaamisissa. Kotimaahan piti lähettää säännöllisesti täytetty kaavake, että miten menee! Itse koin sen turhana työnä, mutta nyt tajuan miten hyvä tuollainen järjestely on. Olisivat sieltä olleet teydessä isäntäklubiin, jos asia ois htuonosti.

Vierailija
11/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihtarina usassa v 1999. Ryyppäsi,biletin, poltin pilveä, harrastin sexiä, tulin raskaaksi ja sain klamydian:) silti tuo oli elämäni paras vuosi!

Vierailija
12/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ootko ihan varma että nuoresi on puhunut ihan totta? Me oltiin host-perhe ja yhdessä vaiheessa homma meni sellaiseksi, että suositimme lapsen lähettämistä takaisin. Ihan oman turvallisuuden takia. En usko että hänen vanhemmilleen valkeni puoletkaan tapahtumista...

Vierailija
13/43 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kolahti postiluukusta STS:n vaihto-oppilasesite! Oli täynnä kuvia iloisista ja onnellisista ihmisistä. Kiinnitin kyllä huomiota, että sama esimerkki-isäntäperhe oli aika monessa isäntäperhekuvassa... Ihan niinkuin firmalla ei olisi muita edustuskelpoisia isäntäperheitä...

Vierailija
14/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihtarina lukioaikana STS:n kautta 03-04 Kanadassa. Vuosi oli ehkä tähänastisen elämäni paras. Mitään ongelmia ei ollut ja jäin vielä varsinaisen vaihtoaikani jälkeen perheeseen ylimääräiseksi kuukaudeksi, kun en halunnut lähteä pois. Host-perheitä on toki moneen lähtöön, mutta minulle sattui todella hyvä tuuri ja oman kokemukseni perusteella suosittelisin vaihtarivuotta kaikille. Olen kyllä kuullut myös tapauksista, joissa host-perhettä on jouduttu vaihtamaan erilaisista syistä, mikä on tietysti aina ikävää kaikkien osapuolien kannalta.

Vierailija
15/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näistä ollut telkkarissa ohjelmiakin. Saattoi kyllä olla ruotsin television puolella. Oli järkyttäviä tapauksia.

Vierailija
16/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenessä vuodessa on menty railakkaasti alas, ainakin STS:llä. Kuten Danielle Grijalava toteaa, kunnollisia perheitä ei löydy riittävästi vaihto-oppilaille. Järjestöt kuitenkin haluavat rahansa ja vaihto-oppilaaksi lähteviä nuoria riittää. Tämä on johtanut siihen, että perhe kuin perhe kelpuutetaan. Luvattuja rikostaustatutkimuksia ei tehdä, eikä kodin olosuhteilla ole merkitystä. On päihde- ja mielenterveysongelmaisia hostperheitä, samoin kriminaaleja. Vaihto-oppilaita on joutunut niin pedofilian kuin ryöstöjenkin kohteiksi omissa hostperheissään. Yhä useammat perheistä ovat vielä kaiken lisäksi vähävaraisia, joilla ei olisi edes taloudellisia edellytyksiä ottaa vaihto-oppilasta. MOT:in vaihtariohjelmassa yksi tytöistä kertoi nähneensä nälkää vaihtariperheessään, josta pikkuhiljaa myytiin rahapulassa koirat ja kämppäkin alta. 

Meidänkin tapauksessa vaihtari asutettiin järkyttävään läävään, jonka STS oli kelpuuttanut kodiksi nuorellemme. Terveydellisten haittojen ilmaantuessa, vaadimme perheen vaihtoa. Kuinkas kävikään? Vikaa alettiin etsiä vaihtarista ja tehtailla varoituksia MOT:in ohjelmassakin kerrotun tutun kaavan mukaisesti.

Vierailija
17/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain järjestöllä käytäntö, jonka mukaan osan vaihto-oppilasvuodesta voisi maksaa myöhemmin vaihtovuoden aikana? Ei tietääkseni. Ainakin näillä pahamaineisilla, kaupallisilla järjestöillä on rahat oltava järjestön tilillä hyvissä ajoin ennen lähtöä. Rahastavat vielä pakkomyymällä ns. oman ylihintaisen hölynpölyn vakuutuksensakin (n.750€) jota pitävät vaihto-oppilaspaikan saamisen edellytyksenä. Mitään vakuutustodistusta eivät kuitenkaan ainakaan STS:ltä toimittaneet, eivätkä antaneet yhteystietoja vakuutuksen myöntäneeseen yhtiöön. Koko vakuutuksen voimassaolo jäi kyseenalaiseksi. Koko toiminta vaikutti niin huijaukselta alusta loppuun.

Vierailija
18/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuria tarvitaan. Tyttäreni vaihto-oppilaskokemus oli aivan ihana. STS:n kautta oli vaihdossa. Jos vaikeuksia olisi tullut, tuskin STS olisi ihmeitä voinut tehdä, mutta hyvin meni, koska tyttäreni, vaihtoperhe ja vaihtokoulu olivat fiksuja ja kivoja.

Vierailija
19/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän puhuta näistä ihan vaan yrityksinä; sitenhän ne kuitenkin toimivat. Oikeiden aattellisten järjestöjen toiminta on sitten vakaampaa ja mielestäni eroaa muista vaihto-oppilaita välittävistä tahoista edukseen. Myöskin oppilaiden valintakriteerit on tiukemmat. Siihen vaikuttaa muukin kuin raha...

Vierailija
20/43 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin paljon kiinni kohdemaasta ja alueesta, koska aika paljon riippuu myös aluevalvojasta. Mä olin STS:n kautta vaihdossa briteissä vuonna 05-06 ja ei valittamista, aktiivinen aluevalvoja kävi parikin kertaa vierailulla ihan muuten vaan, kyseli mun kuulumisiani ja jutusteli hostperheeni kanssa. Sitten on niitä kauhutarinoita kun aluevalvojaa ei edes saada kiinni, koska ongelmatapauksissahan se on juurikin se, johon kannattaa ottaa yhteyttä ensimmäisenä. 

On kyllä todella paljon tuurista kiinni, että miten vuosi menee. Olen kuullut vaihtaripiireissä kauhutarinoita melkeinpä kaikista järjestöistä. AFS:n toiminta Amerikassa ollutta ystävääni kohtaan oli täysin ala-arvoista, hostperhettä uskottiin jokaisessa asiassa enemmän kuin tätä ystävääni ja perheenvaihtoon eivät suostuneet, vaikka ystäväni oli jo itse löytänyt uuden mahdollisen paikan missä olisi voinut loppuvuotensa viettää. Toinen ystäväni oli EF:n kautta kielimatkalla englannissa ja hostperheen meininki oli hämärää; äidin luona vieraili suunnilleen joka päivä uusia miehiä, kaverin kamera ja joitakin vaatteita katosi mysteerisesti ja joku tuntematon mies oli tullut keskellä yötä hänen huoneeseensa katsomaan kun hän nukkui. Kaveri ilmoitti asiasta EF:lle, mutta sieltä ei edes lähetetty ketään tarkastamaan perhettä, vakuuteltiin vaan, että kyseinen perhe on toiminut majoittajana ennenkin. 

Noiden järjestöjen kanssa täytyy pysyä todella tiukkana. Jos jotain ongelmia tulee niin kannattaa olla jotain konkreettisia todisteita. Esimerkiksi kuvia kodista tai vaikka kuvaa perheen käytöstä jos siellä on jotakin vikana. Koska ihan kaikissa tapauksissa mitä mä olen kuullut niin järjestö on ruvennut heti ensimmäisenä väittämään, että nuorella on asenneongelma tai vastaavaa ja ruvetaan uhkailemaan, että hänet lähetetään kotiin. Kritiikkiin ei suhtauduta asiallisesti ja heillä tuntuu olevan ihan sokea luottamus näihin hostperheisiin. Täytyy pistää kova kovaa vastaan ja sanoa heti, että asia on nyt näin ja jos ei tilanne muutu niin käräjille lähdetään piste.