Lastenvaunuilla liukuportaisiin
Hyvä mammat. Hyvin te vedätte. Olisihan sinne hissille toki 15 metriä pidempi kävelymatka.
Kommentit (79)
Itse en koskaan mene mutta miehen kanssa kerran mentiin pienten brio pony rattaiden kanssa. Epäilin mutten jaksanut alkaa valittaa. Tosin siellä ei kyllä ollut muita samaan aikaan ja liukuportaat suht lyhyet. En kyllä menisi tämän keskustelun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:31"]
Joskus on pakko mennä liukuportaita jos hissi ei toimi ja silloin ei ole muita vaihtoehtoja.
Itse enemmänkin ongelmana nään että Helsingissä esim. Teinit ja muut ihan terveet ihmiset käyttävät todella paljon hissiä ja hisseihin tulee jonoja. Ihmetyttää eniten nuoret jotka eivät jaksa kävellä rappuja alas junalle kun pitää niitä hissejä käyttää. Ja toinen Kampissa usein koko hissi täynnä teinejä tai ihan normi porukkaa ja äidit venaa rattailla, vaikka hissin ulkona jo lukee päästäthän rattailla liikkuvan ensin tai jotain sinnepäin...
viime viikollakin oli 4 miehen porukka puvut päällä siinä ja venasivat mun edes hissiä ja ottivat sit hissin ennen mua, kun varmaan oli niin vaikea mennä liukuportaita ylös..
ihmekös jos ylipainoisia maa täynnä.
Itse en koskaan käytä hissiä, paitsi rattailla liikkuessa.
[/quote]
Miks sun olis pitänyt päästä ennen niitä miehiä?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:40"]
Joskus on pakko mennä liukuportaita jos hissi ei toimi ja silloin ei ole muita vaihtoehtoja.
Itse enemmänkin ongelmana nään että Helsingissä esim. Teinit ja muut ihan terveet ihmiset käyttävät todella paljon hissiä ja hisseihin tulee jonoja. Ihmetyttää eniten nuoret jotka eivät jaksa kävellä rappuja alas junalle kun pitää niitä hissejä käyttää. Ja toinen Kampissa usein koko hissi täynnä teinejä tai ihan normi porukkaa ja äidit venaa rattailla, vaikka hissin ulkona jo lukee päästäthän rattailla liikkuvan ensin tai jotain sinnepäin...
viime viikollakin oli 4 miehen porukka puvut päällä siinä ja venasivat mun edes hissiä ja ottivat sit hissin ennen mua, kun varmaan oli niin vaikea mennä liukuportaita ylös..
[/quote]
[/quote]
koska hissin ulkona lukee päästäthän rattailla liikkuvan ensin tai jotain vastaavaa ja toisekseen mitä ihmettä keksi-ikäiset miehet käyttää hissiä kun voi mennä viereisillä liukuportailla vai onko niin vaikea vain seistä siinä portaalla, en ymmärrä.
Itse en todellakaan venyisi hissiä jos voisin mennä liukuportaita.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:21"]
Busseihin saa laittaa tasan niin monet rattaat kuin mahtuu ja kuski sallii.
[/quote]
no ei kyllä saa! Sinne saa tuoda tasan kahdet (2) vaunuja mutta jostain syystä kuski päästää aina vähintään neljät vaunut kerrallaan
p.s jos olen menossa töihin ja minulla on kiire junaan/metroon niin sillon en todellakaan jää auttaa teitä idiootteja ja uusavuttomia mammoja. Kerta ei oman lapsen turvallisuus kiinnosta teitä saati sitten muitten turvallisuus niin ei minuakaan teidän kakaran!
[/quote]
Saako niihinkin viedä muka vaan ne tasan kahdet missä tilaa on kolmelle? Espoon linjat ainakin suurimmilta osin tällaisia.
[/quote]
ei kyllä ole! Enimmät Espoon bussilinjalla olevat bussit ovat kaksi (2) paikkasia johon aina änkee väkisin rattaat koska kyllähän minä mahdun tähän vielä! Enkä nyt puhunut niistä harvemmista busseista missä on kolme (3) paikkaa vaan siitä suuremmasta osasta jotka ovat niitä vanhempia busseja joissa on kaksi (2) paikkaa! Herranjestas ihan kun pikkulapselle yrittäisi selittää!
[/quote]
Riippuu varmaan ihan missä päin Espoota ajelee, täällä meidän suunnalla Latokaski/Nöykkiö enin osa ainakin päiväsaikaan on sellaisia mihin mahtuu kolmet.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
koska hissin ulkona lukee päästäthän rattailla liikkuvan ensin tai jotain vastaavaa ja toisekseen mitä ihmettä keksi-ikäiset miehet käyttää hissiä kun voi mennä viereisillä liukuportailla vai onko niin vaikea vain seistä siinä portaalla, en ymmärrä.
Itse en todellakaan venyisi hissiä jos voisin mennä liukuportaita.
[/quote]
Sama Stokkalla (Hngin keskusta). Vaunuhissejä käyttää myös vaunuttomat ja kun yrittää itse vaunujen kanssa hissiin niin saa lähinnä tympeitä mulkaisuja "mitäs tulit vaunujen kanssa, me oltiin tässä hississä eka".
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:41"]
Miksi se ketään haittaa, jos joku mamma menee liukuportaita vaunujen kanssa? Enemmän itseäni vaunujen kanssa ketuttaa jos hissit ovat pullollaan täysin liikuntakykyisiä ihmisiä jos siitä 15m päästä voisi käyttää niitä liukuportaita, käytän itse silloin mieluummin liukuportaita vaunuineni.
[/quote]
Ne rattaat voivat häiritä aika pahasti, jos työntäjän ote lipeää ja rattaat pääsevät irti. Ei ole kovin kiva saa päälleen jonkun karanneita rattaita (alas mennessä) tai joutua puristuksiin, kun kaatuneet rattaat jumittuvat kaiteiden väliin , kun alhaalta tulee lisää väkeä. Eikä sille lapsellekaan käy kovin hyvin.
Minä en ikinä uskaltaisi vaarantaa lastani menemällä rattaiden kanssa liukuportaisiin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:17"]Kuten jotkut ovat tosiaan maininneet, niin mitäs sitten kun mammat olette siellä liukuportaissa menossa esim ylöspäin. ja ne pysähtyy syystä tai toisesta. Jaksatteko kantaa vaunut + lapsen niissä ylös asti ilman apua?(ei voi olettaa, että muut auttavat yhtään tuossa tilanteessa, ja alaspäin ei pääse koska sielläkin ihmisiä, pitää siis mennä ylöspäin) Lisäksi vaikka jaksaisitte, niin liukuportaat on yleensä aika kapeat, joten siitä on vaikea saada kunnon nosto asentoa yksin, joudut menemään vaunujen vierelle ja nostamaan ne melkein suorilta käsiltä siihen sivulle. Usko pois on meinaan aika moinen homma.
Itse menin tyhmästi rullaportaita lapseni ollessa vaunuikäinen, se oli tyhmää, myönnän sen. Tajusin vasta kun joku kysyi, että mitä teen jos liukuportaat pysähtyy. Sen jälkeen kiltisti hissillä.
[/quote]
Hypytän, ne alas tai ylös päin samalla tavalla, kun normaalitkin portaat.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:21"]
[/quote]
Tämä on totta. Olen itse tuon joskus varmistanut HSL:n neuvonnasta.
Käsittämättömintä on, että joskus toinen ratasmamma alkaa raivota, että ei kyytiin mahdu kolmansia rattaita. No, sitten se yksi jää pois ja matka jatkuu. Seuraavaksi sitten se rähisijä painaa nappia ja jää rattaineen pois seuraavalla pysäkillä 100 metrin päässä. On nähty. Sen verran pitäisi rattaiden kanssa liikkuessa olla järkeä päässä, että vapauttaa kärrypaikat tarvitsijalle, jos on itse jäämässä pois pysäkin tai kahden päästä, eikä ole mitään erityistä syytä olla kävelemättä puolta kilometriä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:21"]
[/quote]
En tiedä pitkänmatkan dösistä mut käypä lukemassa helsingin kaupungin liikennelaitoksen järjestyssäännöt. Siellä lukee et vain kahdet kärryt tai kolmet mikäli on kolmipaikkainen dösä. Kuskit jotka ottaa enemmän kyytiin rikkoo sääntöä.
Kärryjen kanssa matkustava ei saa koskaan haitata muita matkustajia eikä aiheuttaa vaaratilanteita. Poistumistietä ei myöskään saa tukkia ja usein nämä vaunut yms. estävät ulospääsyn kokonaan jos niitä on keskioven edessä.
Säännöissä lukee myös selkeästi et mikäli dösään ei mahdu niin on odotettava seuraavaa.
[/quote]
Se nyt vaan on niin, että esimerkiksi sunnuntaisin, kun kulkee bussit harvoin, kaupungilta meille. Niin kun olet odottanut bussia jo siinä 45 minuuttia ja se onkin täynnä, niin en kyllä aijo odottaa toista 45 minuuttia. Lapselle ehtii tulla nälkäkin jo siinä kohtaa tai muuten vaan kärsivällisyys loppuu. Niin, että seuraavassa bussissa joku keksisi uuden valittamisen aiheen nimittäin sen, kun lapsi huutaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:03"]
[/quote]
no ei kyllä saa! Sinne saa tuoda tasan kahdet (2) vaunuja mutta jostain syystä kuski päästää aina vähintään neljät vaunut kerrallaan
[/quote]
Älä viitsi antaa väärää tietoa. Jos kuljettaja antaa luvan, rattaita saa ottaa kyytiin enemmänkin. Ohje sanoo: "Bussin tai raitiovaunun kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin enempää vaunuja, rattaita tai pyörätuoleja kuin niille varattuun tilaan mahtuu." Ei tarvitse = saa ottaa, mutta ei ole pakko.
Mamma käyttää liukuportaita, koska hänellä on joku syy siihen. Ei ole minun tehtävä kysyä syytä tai paheksua. Hisseissä sattuu olemaan välillä vaikka mitä esim.sammunut pultsari. Jos liukuportaat pysähtyy, autan kaikkia apua tarvitsevia kykyni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:21"]
[/quote]
Tämä on totta. Olen itse tuon joskus varmistanut HSL:n neuvonnasta.
Käsittämättömintä on, että joskus toinen ratasmamma alkaa raivota, että ei kyytiin mahdu kolmansia rattaita. No, sitten se yksi jää pois ja matka jatkuu. Seuraavaksi sitten se rähisijä painaa nappia ja jää rattaineen pois seuraavalla pysäkillä 100 metrin päässä. On nähty. Sen verran pitäisi rattaiden kanssa liikkuessa olla järkeä päässä, että vapauttaa kärrypaikat tarvitsijalle, jos on itse jäämässä pois pysäkin tai kahden päästä, eikä ole mitään erityistä syytä olla kävelemättä puolta kilometriä.
[/quote]
Ohho. Jos mä olisin ollut se ketä olisi joutunut jäädä pois ja olisin nähnyt kun se kapuaa seuraavalla pysäkillä pois. Olisin varmaan juossut sen ämmän kiinni ja sanonut sanottavani.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:24"]
[/quote]
En tiedä pitkänmatkan dösistä mut käypä lukemassa helsingin kaupungin liikennelaitoksen järjestyssäännöt. Siellä lukee et vain kahdet kärryt tai kolmet mikäli on kolmipaikkainen dösä. Kuskit jotka ottaa enemmän kyytiin rikkoo sääntöä.
Kärryjen kanssa matkustava ei saa koskaan haitata muita matkustajia eikä aiheuttaa vaaratilanteita. Poistumistietä ei myöskään saa tukkia ja usein nämä vaunut yms. estävät ulospääsyn kokonaan jos niitä on keskioven edessä.
Säännöissä lukee myös selkeästi et mikäli dösään ei mahdu niin on odotettava seuraavaa.
[/quote]
Mistähän nuo ohjeet olet kaivanut? HSL:n sivuilla sanotaan aivan selvästi, että kuljettaja voi ottaa kyytiin enemmänkin rattaita kuin rataspaikoille mahtuu, mutta ei ole pakko. Ehdotonta kieltoa ei ole. Yleensä kuljettajat osaavat katsoa kokonaisuutta ja joustavat. On vähän eri asia jättää odottamaan seuraavaa bussia kauniilla ilmalla, jos seuraava vuoro tulee 5 minuutin päästä kuin kaatosateeseen puolen tunnin vuorovälillä.
Ei muuten saa! Stadissa vaunupaikkoja on autosta riippuen 2 tai 3.
Kuskin kuuluu sitä valvoa, mutta aina sitä ei nää. Vakuutus ei korvaa jos joku mamma on rattaineen loukkaa itsensä esim. Kolaritilanteessa. Aivan turha kuskille kiukutella jos käskee ylimääräiset ulos. :)
Se että vaunuttomat jonottaa hisseihin, johtuu yleensä jostain syystä, on liikuntarajoitteinen, paljon kantamuksia tms. Ne hissit on sen verran kauempana ja viinan ja kusen hajuisia, ettei niihin kukaan mene vapaaehtoisesti. Ainoa missä hissistä voi olla vähän hyötyä, on rautatieaseman metro, jos tulee loppupään vaunusta laiturille niin siinä on hissit heti kohdalla.
Menin tänään ekaa kertaa vaunuilla liukuportaisiin enkä tasan mene enää ikinä. Vieraan ostarin parkkihallista ei ollut hissiä ylös, kysyin kolmelta eri työntekijältä. Yksi vanhempi myyjäherra sanoi että pitää vain mennä liukuportaisiin ja pitää vaunu tasapainossa. En tajua miten olin niin tyhmä että menin. Lukitsin eturenkaat ja ajoin ne edellä portaisiin, itse perässä. Onneksi olen pitkä, koska vaunut meni aika korkealla ja työntöaisa myös. Lopussa vaunut olivat vähän sivussa, joten ne eivät pääseetkään ihan suoraan pois liukuportaissa yläpäässä, koska renkaat osui liukuportaan reunaan ja jouduin ottamaan askeleen alemmalle portaalle, koska vaunut ei liikkuneet. Sydän alkoi tykyttämään ihan täysiä ja sitten vaunut kyllä menivät eteenpäin ja pääsin pois portaista. Aivan kamala se tunne kun tajusin vasta siinä, miten huonosti tuossa voi oikeasti käydä! Ja vielä jos takanani lähellä olisi ollut muita, olisin joutunut peruuttamaan heidän päälleen. Onneksi koko portaissa ei ollut muita (sitten en toivottavasyi olisi mennyt). Hirveä omatunto enkä pääse eroon ajatuksesta mitä siinä voisi käydä. ÄLKÄÄ MENKÖ VAUNUILLA LIUKUPORTAISIIN! Huh, onneksi selvisin säikähdyksellä ja sain opetuksen. Takaisin parkkihalliin työnsin vaunuja ajoluiskaa pitkin ja laitoin ostarille palautetta, että miten sieltä kuuluisi kulkea esteettömästi. Kyseessä siis aika pieni ostari ja kuljin parkkihallin edestakas sekä etsin nettisivuilta aluekartastakin, mutta hissiä ei vain ollut, pelkät portaat.
Vierailija wrote:
Uskokaa nyt, ei se ole ajasta kiinni. Metro menee 5min välein, aina tulee uusi.
Helvetin vaarallista tunkea lastenvaunut liukuportaisiin, oltiin sitten missä tahansa!
Mutta kun ei ennenkään oo mitää käyny ja kyllä minä. Joten vastaisuudessa myöskään ei voi mitään käydä.
Vierailija wrote:
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:00"]Siinä tukkii kätevästi ohituskaistankin leveillä vaunuilla, eli kaikki takana olevat myöhästyvät mukavasti aikataulustaan kun järkimamma vähän parkkeeraa.
[/quote]
Miksi terveet ihmiset käyttävät liukuportaita eivätkä rappusia? Ei tarttua ohitella niitä jotka odottavat paikallaan liukuportaissa.
Varmaan siksi koska joka paikassa ei ole niitä rappusia vaan pelkät liukuportaat. Miksi mammat ei käytä hissiä vaan änkeävät väkisellä liukuportaisiin?