Lastenvaunuilla liukuportaisiin
Hyvä mammat. Hyvin te vedätte. Olisihan sinne hissille toki 15 metriä pidempi kävelymatka.
Kommentit (79)
Kuten jotkut ovat tosiaan maininneet, niin mitäs sitten kun mammat olette siellä liukuportaissa menossa esim ylöspäin. ja ne pysähtyy syystä tai toisesta. Jaksatteko kantaa vaunut + lapsen niissä ylös asti ilman apua?(ei voi olettaa, että muut auttavat yhtään tuossa tilanteessa, ja alaspäin ei pääse koska sielläkin ihmisiä, pitää siis mennä ylöspäin) Lisäksi vaikka jaksaisitte, niin liukuportaat on yleensä aika kapeat, joten siitä on vaikea saada kunnon nosto asentoa yksin, joudut menemään vaunujen vierelle ja nostamaan ne melkein suorilta käsiltä siihen sivulle. Usko pois on meinaan aika moinen homma.
Itse menin tyhmästi rullaportaita lapseni ollessa vaunuikäinen, se oli tyhmää, myönnän sen. Tajusin vasta kun joku kysyi, että mitä teen jos liukuportaat pysähtyy. Sen jälkeen kiltisti hissillä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:07"]
Siis what, eikö Suomessa saa mennä liukuportaisiin vaunuilla? Ja te ootte sitä mieltä että jos joku silti menee niin se on teiltä pois ja saattaa olla jotenki häiriöksi tai jos ei ni ihan sama ku se on kielletty!!! Antakaa mun kaikki kestää.
[/quote]
Se on kielletty turvallisuus syistä. Tiedät itsekin et kun tällänen mamma menee sinne liukuportaisiin ja jotain tapahtuu niin syyhän on kaikkien paitsi tän mamman. Sama käytös jatkuu busseissa joihin saisi laittaa vain kahdet vaunut/rattaat ajon aikana. Aina sinne änkee kolmet tai jopa neljät. Jos tulis peräänajo tms. jonka vuoksi käytävällä olevat kärryt lähtee lentoon niin sehän olisi kaikkien muiden syy paitsi näiden mammojen.
Busseihin saa laittaa tasan niin monet rattaat kuin mahtuu ja kuski sallii.
En yleensä mene hisseillä (olen siis nuori terve vaunuton), mutta ne harvat kerrat kun olen mennyt, niin niissä on aina hyvin tilaa vaikka kaksillekin vaunuille (yleensä ei ole yhtään tai korkeintaan yhdet vaunut). Sinne mahtuu hyvin useampikin hoikka terve ihminen ilman että vaunullisia joutuu jäämään odottamaan seuraavaa. Ja jos joskus harvoin ruuhka-aikana on jonoa niin aina on vaunut päästetty ensin ja sitten katsottu mahtuuko muita.
En ole koskaan mennyt liukuportaisiin, liukuhihnan tyyppiseen kylläkin usein, vaunuilla, paitsi jos liukuportaat on ainoa vaihtoehto niinkun parissa ruokaravintolassa. Ja sillonkin mies on pitänyt vaunuja ja mä lasta sylissä. Usein kun jonotan hissiin, siellä pönöttää ihan liikuntakykyisiä ihmisiä hissi täynnä vaikka vieressä olis liukuportaat ja portaat. Monesti myös yksi ainoa rollaattori tukkii koko ison hissin koska papparaiset ei vaan muka pysty pakittaa/parkkaamaan reunaan.
Monesti oon myös ihmetellyt näitä "hyökkäysvaunu"-valituksia että vaunuilla ryysitään päälle tai seistään edessä. En muista yhtäkään tilannetta että mun yksin liikkumista olis rajottanut joku vaunuilla, sen sijaan kun kuljen vaunujen kanssa niin vähän väliä saa jarruttaa tai kiertää ihmisten kohdalla jotka vaan pällistelee tiellä. Kävellen on huomattavasti helpompi väistää kuin käännellä monen kilon vaunuja eestaas.
Tottakai joku auttaa, jos joku joutuu pulaan vaunujen kanssa. Sama homma kuin ratikassakin. Kaikki eivät ole av-mammoja ;) Viimekädessä lapsi syliin ja haetaan rattaat erikseen, jos ketään ei ole auttamassa ja ei ehdi odottamaan pientä hetkeä vartijoita.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:41"]Mä oon joskus miettinyt, että mitä mammat metron liukkareissa sir tekee, jos liukkarit pysähtyy. Ottaa vaunut kainaloon ja menoksi? Vai onko muiden matkustajien velvollisuus auttaa kiireisiä mammoja, jotka eivät viitsi mennä hissillä, kun siinä meneen enemmän aikaa?
[/quote]
Rullaportaiden malli on muuten sellainen, että niissä ei pysty vetämään vaunuja ylöspäin. Porras kun on yläreunastaan paljon pidemmällä kuin alareunasta.
Eli ylöspäin on pakko ollla voimaa kuin pienessä kylässä kun joka porras on nostettava...
No miten ois että ne menee kävellen vaunujen kanssa liukuportaat loppuun? Jokainen vaunuja työntävä osaa hyppyyttää vaunut portaita sekä ylös- että alaspäin. Mitä mummot ja läskit tekee samassa tilanteessa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:25"]
Tottakai joku auttaa, jos joku joutuu pulaan vaunujen kanssa. Sama homma kuin ratikassakin. Kaikki eivät ole av-mammoja ;) Viimekädessä lapsi syliin ja haetaan rattaat erikseen, jos ketään ei ole auttamassa ja ei ehdi odottamaan pientä hetkeä vartijoita.
[/quote]
Ratikka on eri asia. Liukuportaissa on kiellettyä mennä vaunuilla / rattailla, joten miksi ihmisten pitäisi auttaa jos av-mamma on ollut niin idiootti ja tätä kieltoa uhmannut. Siinähän mamma oppii kun joutuu esim pitkät ruoholahden tms liukuportaat kantaaa painavat vaunut + muksun ja mahdolliset muutkin mukana olevat tavarat. Lisäksi takana tulevat saavat tuossa vaiheessa ihan vapaasti huokailla ja vittuilla, ja hoputtaa ajattelematonta idootti mammaa.
On pikkuisen eri asia, jos vaunut vyöryy liukuportaissa 50 ihmisen yli kuin jos ratikkaan nostaessa joku työntää varpaansa alle. Vaikka et välittäisi omasta tai lapsesi turvallisuudesta, vaarannat lisäksi helposti kymmeniä sivullisia!
Olen nähnyt sellaisiakin liukuportaita, joissa on ollut leveiden liukuportaiden keskellä päädyssä pystypalkki,joka estää menemästä rattailla portaisiin. Mielestäni hyvä idea.
Sama se niille ihmisille hisseissä ilman kärryjä tai vaunuja. Kauppakeskuksissakin on vaunujen kanssa hirveä ruuhka hissiin,kun ne liikuntakykyiset eivät voi mennä portaita tai liukuportaita. Nehän ne mammat sinne liukkareihin ajaa.
- vaunujen kanssa aina ensisijaisesti hissiin
- liukuportaissa varovasti. harvoin ne jumittuu, mutta töyssyjä tulee joskus kun esim rengas nappaa kiinni sivuun tai portaiden lopussa
- kevyillä rattailla lapsi pois rattaista on myös vaihtoehto
- ei tukita portaita, tiukasti oikeaan laitaan
- ei portaisiin ruuhka-aikana, eli päästä jalankulkijat ensin
- Suomessa yleensä löytyy myös toimiva hissi
- rattaat yläpuolella, työntäjä alapuolella
- pienempi mamma ja raskaat rattaat on oikeasti riskialttiimpi yhdistelmä kuin iso ukko ja kevyet rattaat
- aina ollaan huomaavaisia ja autetaan apua tarvitsevaa & ollaan muuenkin ihmisiksi. Rullaportaat ja liikenne ei ole nettipalsta.
Ei kai noissa koskaan mitään vakavampaa satu. Ainakin Helsingissä enemmän hirvittää pienipyöräiset matkarattaat tai kolmipyöräiset vaunut ratikkakiskoja ylitettäessä. Usein näkee jonkun jumittuvan kiinni ja/tai rattaiden kippaavan ja lapsen lentävän kadulle.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:41"]Mä oon joskus miettinyt, että mitä mammat metron liukkareissa sir tekee, jos liukkarit pysähtyy. Ottaa vaunut kainaloon ja menoksi? Vai onko muiden matkustajien velvollisuus auttaa kiireisiä mammoja, jotka eivät viitsi mennä hissillä, kun siinä meneen enemmän aikaa?
[/quote]
Itse ainakin auttaisin vaunujen kanssa menevää.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
Sama :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
Yläpeukku! Ottamatta kantaa sinänsä muuhun keskusteluun, mutta tää "onko velvollisuus auttaa" -roska särähtää silmään jka kerta.
Ei le velvollisuutta mutta ihan kohteliasta ja peruskäytöstapoja se on. Jossan muissa sivistysvaltioissa ihmiset ei edes kyselisi, vaan ihan normaaliin elämään kuuluvana auttaisivat toisiaan.
No, olenpa ollut Helsingissä todistamassa tilannetta, jossa sähköpyörätuolin rengas jäi kiinni raitiovaunun kiskoon. Puhevammainen "kuski" kävi ölisemään kovalla äänellä. Mitä tekee ihmiset? Osa meni ohi ja yksi nuorimies pysähtyi ja otti kännykkänsä esiin, olisiko soittanut hätänumeroon, en tiedä? Ja nyt kiillotan omaa sädekehääni, mutta oikeutetusti kenties. Menin nimittäin ihan tavallisesti siihen ja irrotin pyörätuolin raiteelta. Suojatien ylitettyämme mies näytti sellaiselta kuvataululta, mikä hänellä oli siinä sähkärissään kiinni, kuvaa jossa luki "kiitos". Ja hymyili. Sanoin ole hyvä ja jatkoimme matkaa tahoillamme.
Se, että olen maalainen ja pikkukyläläinen, en tiedä onko se syy mihinkään. Vai se, että minut on kasvatettu kunnioittamaan muita ja antamaan apua sitä tarvitsevalle.
Ehkä jälkimmäinen. Kun teininä pikkukaupungin torilla olimme kaverin kanssa ainoita, jotka pysähtyivät verta vuotavan, kaatuneen juopon kohdalla ja soitimme apua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:18"]No sehän vasta mukavaa on jos on joku sovittu meno, lääkäriaika tms., eikä pääse bussiin vaunujen kanssa. Kyllä siinä ennemmin koittaa mahtua mukaan kuin jää odottamaan, ei välttämättä mahdu seuraavaankaan bussiin ja aika menee. Vaunuilijoita enemmän mua ärsyttää vaunuttomat jotka seisoskelee keskiosassa eikä siirry taaksepäin kun bussi täyttyy. Jotkut siis seisovat koko matkan siinä tiellä vaikka istumapaikkojakin olisi. Tampereella bussiin ainakin saa mennä niin moni kuin mahtuu eli 1-4.
[/quote]
Vaunuja väistän aina, mutta seison siinä keskitilassa, koska terveysongelmien takia en voi istua ja vain keskellä voi nojailla eli muualla en oikein pysty matkustamaan ilman kovia kipuja.
Tosi monissa keskusteluissa täällä huomaa, että ihmiset eivät ymmärrä, että kaikki terveysongelmat eivät näy päälle, vaan nuorella ja terveelläkin voi olla vaivoja, joiden vuoksi käyttäydytään tietyllä tavalla.
Turvallisuusrisiki. Vaarannetaan lapsen, oma ja muiden kulkijoiden terveys. Vastuutonta ja ajattelematonta touhua, sopisiko sana tyhmänrohkea. Minusta on aivan se sama pääseekö ohittamaan vai ei, mutta onnettomuusriski on aina olemassa.
Näin joskus tässä kun Kampin metron liukuportaissa vanhempi nainen oli menossa ylöspäin ja keskipaikkeilla matkaa ilmeisesti pyörtyi tai sai jonkun kohtauksen ja kaatui taakse päin ihmisten päälle. Koko loppujonossa tuli hirvee sählinki ja ehkä joku loukkasikin. Portaat pysäytettiin ja nainen makasi lopulta verissä päin portaiden alapäässä. En olisi todellakaan halunnut olla siellä vaunujen kanssa seassa.
En tiedä mitä tilanteita ap tarkoittaa mut meidän metroasemalla hisseihin suorastaan juoksee ne joilla olis ikää ja terveyttä mennä liukuportaita tai jopa portaita.
Hissejä on kaksi ja silti joutuu jonottamaan kun osa näistä eukoista ei edes päästä muita kyytiin vaan vie hissin kasseilleen. Toinen ryhmä on teinitytöt jotka kikattaen leikkivät niiden hissien kans.
Tosi huonoa käytöstä sekin.