Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko apteekkien palvelu muuttunut jotenkin ylilyöväksi

Vierailija
22.06.2012 |

muutaman kerran olen ihmetellyt, kun lääkkeitä hakiessani puhutaan ummet ja lammet, jaellaan neuvoja ja vinkkejä. Joo, ihan kiva, 6 vuotta olen samoja lääkkeitä syönyt, älkää kertoko samaa litaniaa jos sanon että lääke on tuttu.

Joskus mietin, keskeyttäisikö farmaseutti puheensa jos vaain poistuisin kesken kaiken, puhuisiko se silti tarinansa loppuun.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin huono asia, että farmaseutti näkee lääkityshistorian. Itse näen töissä vuoden taaksepäin asiakkaan lääkitykset ja samalla mahdolliset yhteensopimattomuudet. Jos kysyn ystävällisesti, että onko kyseiset lääkkeet yhtäaikaa käytössä, niin eikös siihen voi vain vastata, että toista en enää käytä ja homma on sillä selvä.

On olemassa myös vaarallisia lääkeinteraktioita. Ihmiset käyvät useilla lääkäreillä, eivätkä lääkärit tiedä kokonaislääkitystä.

Itselläni on harvinaisempi lääkitys harvinaiseen sairauteen ja useimmat yleislääkärit eivät edes tunnista nimeltä kyseistä lääkettä. Olen useamman kerran sen vuoksi saanut myös yhteensopimattomia lääkityksiä.

Apteekki on juuri se paikka, jossa niistä lääkkeistä tiedetään. Tiesittekö, että myös lääkärit soittelevat apteekkiin kysyäkseen apua lääkkeasioissa? Varsinkin vastavalmistuneiden lääkäreiden tiedot ovat välillä aika hakusessa.

Laki velvoittaa myös apteekin tarkistamaan jokaisen reseptin annosohjeiden oikeellisuuden. Apteekki ei voi reseptiä toimittaa jos annos on virheelinen. Ennen toimitusta lääkäriin on saatava yhteys. Ja uskokaa tai älkää, päivittäin on useita tapauksia, jossa resepti on virheellinen. Jos sellainen sattuisi omalle kohdallenne niin olisitte varmasti tyytyväisiä, että joku huomasi sen.

Ehkä koko farmasian koulutus on tuntematon monelle. Mutta kyse ei kuitenkaan ole mistään kaupan myyjästä. Farmasian ammattilaiset ovat myös niitä, jotka kehittävät uusia lääkkeitä tähän maailmaan samalla pohjakoulutuksella, jolla myös apteekissa voidaan olla töissä.

Vierailija
42/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on apteekin työntekijöille myös ikävää, kun koko ajan pitää lakisääteisesti antaa neuvoa. Turha tästä on työntekijöitä haukkua. Kohdistakaa keskustelu lain säätäjiin.

Ikävää se on apteekissa työskennellä kun jatkuvasti joutuu kaiken maailman tyyppien haukuttavaksi. Milloin haukutaan ulkonäköä ja milloin jonoja. Näille kun ei työntekijä mitään voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla