Laihduttaja: mitä voin syödä leivän sijaan?
Yritän laihduttaa ja rupesin pitämään ruokapäiväkirjaa. Huomasin, että syön leipää ym. hiilaripitoista (karjalanpiirakat, rieskat ym.) ihan hillittömästi päivässä. On vaan jotenkin tapana syödä jotakin noista esim. väli- ja iltapalaksi (pääruoallakin saatan syödä niitä). Kysyisin teiltä, jotka laihdutatte: millä voisin korvata nuo hiilariruoat? Pelkillä kasviksilla ei yleensä lähde nälkä. Raejuustoa olen yrittänyt syödä, mutta sekään ei tunnu täyttävän yhtä hyvin kuin leipä. Mitä teen?
Kommentit (62)
Syö leipää vähemmän ja nimenomaan syö ruisleipää. Parasta, jos paistat leivän itse, niin tiedät syömisesi. Syö leipää aamiaisella ja iltapalalla, ruuan kanssa jätä se syöminen leivän osalta pois. Paljon kasviksia, vähän rasvaa, paljon vettä, karkkeja ja pullaa kerran viikossa. Pähkinöitten syöntiä en suosittele kellekään, sisältävät homeita ja torjuntajäämiä ja ovat tuontitavaraa.
Älä kieltäydy mistään oikeasta ruuasta ja leivästä, vaan nimenomaan turhista sokeria sisältävistä juomista ja leivoksista. Juhlissa ne kyllä ovat sallittuja.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:26"]
No, lihassa ja munissa ei ole sokeria, mutta toisaalta ne on aika energiapitoisia leivän korvikkeeksi. Kananmunia ei saisi syödä kovin monta päivässä, jottei kolesteroli nouse.
[/quote]
Vaikka energiaa olisikin enemmän, niin noiden taika perustuu siihen, että ei ole koko ajan nälkä, et menetä laihduttaessasi lihasmassaa, eikä se proteiinista saatu energia muutu niin helposti läskiksi. Kolesteroli ei nouse, ellet ole jotenkin riskiryhmää, mutta silloinkin voit syödä valkuaista.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:22"]
Jatkuva leivänsyönti luultavasti lisää näläntunnetta. Voi olla vaikeampi pitää syömisiä hanskassa, jos koko ajan on nälkä. Mitä voi sitten sen tilalla syödä? No vaikka jotain vähäsokerista. Lihassa ei ole sokeria, eikä munissakaan. Kasviksissa ja maitotuotteissakin vähänlaisesti.
Sokerikierteestä irtipääsy voi olla hankalaa, mutta pitemmän päälle se on hyödyksi.
[/quote]
No, lihassa ja munissa ei ole sokeria, mutta toisaalta ne on aika energiapitoisia leivän korvikkeeksi. Kananmunia ei saisi syödä kovin monta päivässä, jottei kolesteroli nouse.
[/quote]
Onko sulla ravintoasiat noin hukassa???
Minulla toimii parhaiten 8/16 rytmi. Syön 8 tunnin aikana vuorokaudessa päivittäisen tarpeeni ja olen 16 h syömättä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ehdin syömään vain 3 kertaa: lounaan, yhden välipalan ja päivällisen.
Tämän päivän esimerkkiruuat: Mozzarellasalaatti (runsaalla oliiviöljyllä), marjarahka, lihapullat uunivihanneksilla.
Aamulla ja illalla juon pelkkää teetä ja vettä. Se yksi ainoa päivän välipala on aina joku marjapohjainen juttu; pirtelö, rahka, jugutti ( aina itsetehty sokeriton). Niihin ei tunnu kyllästyvän
Aika vanhanaikaiset tiedot täällä monella. Kuinka moni täällä on oikeasti laihduttanut pysyvästi? Ruokien pitää olla kunnollisia, mutta kyllä välipalojakin tarvitaan! Korvaa leipä mieluiten jollain proteiinipitoisella, vaikka sillä munakkaalla. Parempi syödä heti kun vähänkään tekee jotain mieli, se on jo nälkää! Monet ylipainoiset syövät liian vähän ja varsinkin liian harvoin. Ja tämä kostautuu ahmimisella jossain vaiheessa. Opettele kunnon ruokarytmi ja ravintoainesuhteet. Tällöin kaloreilla ei ole mitään väliä. Itse olen syömällä laihtunut jo 20 kg ja matka jatkuu...
Raejuusto on hyvä tuki laihduttaessa, mutta siinä ei suinkaan ole aivan täydellinen aminohappokoostumus, joten se voi tuntua olossa. Kananmunia, lihaa, kalaa, hamppua ja palkokasveja maitotuotteiden lisäksi ja vaihtelevasti, niin on paljon parempi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:48"]
Aika vanhanaikaiset tiedot täällä monella. Kuinka moni täällä on oikeasti laihduttanut pysyvästi? Ruokien pitää olla kunnollisia, mutta kyllä välipalojakin tarvitaan! Korvaa leipä mieluiten jollain proteiinipitoisella, vaikka sillä munakkaalla. Parempi syödä heti kun vähänkään tekee jotain mieli, se on jo nälkää! Monet ylipainoiset syövät liian vähän ja varsinkin liian harvoin. Ja tämä kostautuu ahmimisella jossain vaiheessa. Opettele kunnon ruokarytmi ja ravintoainesuhteet. Tällöin kaloreilla ei ole mitään väliä. Itse olen syömällä laihtunut jo 20 kg ja matka jatkuu...
[/quote]
Paitsi ahmimista, niin siitä seuraa myös aineenvaihdunnan hidastumista. Tiuha tankkaaminen oikeilla asioilla ehkäisee metabolian laiskistumista.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:22"]
Jatkuva leivänsyönti luultavasti lisää näläntunnetta. Voi olla vaikeampi pitää syömisiä hanskassa, jos koko ajan on nälkä. Mitä voi sitten sen tilalla syödä? No vaikka jotain vähäsokerista. Lihassa ei ole sokeria, eikä munissakaan. Kasviksissa ja maitotuotteissakin vähänlaisesti.
Sokerikierteestä irtipääsy voi olla hankalaa, mutta pitemmän päälle se on hyödyksi.
[/quote]
[/quote]
Tietenkin niissä on energiaa. Sitä nimenomaan tarvitaan että se nälkä pysyy loitolla!
Outoa, että kukaan ei ole maininnut avokadoa. Parempaa laihduttajan välipalaa saa oikein hakemalla hakea?! Vaikka aina ei ole saatavilla täydellistä pehmeän vihreää avokadoa. Mainitsemisen arvoinen
Ei ole kyllä ollut koskaan ongelmaa, että tarvitsisi keksiä leivän tilalle jotain. Aamulla puuroa, päivällä ruokaa, välipalalla hedelmä, myöhemmin ruokaa ja illalla munakas, rahkaa/jogurttia+marjoja.
Puurossa ja hedelmässä tietty hiilaria, mutta jos nekin pitäisi saada pois, niin aamuksi sitten karppileipiä ja välipalaksi vaikka kasvistikkuja tai prodepatukka.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:26"]
minihiilarileipä ihan ok.
[/quote]
Ei muuten ole
Kun hiljalleen pyrit eroon noista, ei tee enää mieli. Itse olen ex-leipähullu (:D) ja kun vain jätin ne kauppaan, niin niistä pääsi eroon!:) tee vaikka hedelmäsalaattia
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:48"]
[/quote]
Ruokailun suhteen voisi kyllä olla parempi noudattaa vanhoja tapoja. Nykyään kuvitellaan että ennen ei ole tiedetty mitään, mutta lihavuus on kyllä nykyaikaista ja tullut uusien tapojen myötä (napostelukulttuuri). Ruokakulttuuri välimeren maissa ja Keski-Euroopassa on satoja vuosia vanha ja siihen liittyviä tapoja noudattamalla siellä on aina oltu hoikkia ja ollaan edelleen. Ennemmin minä uskon sitä joka sanoo että näin on syöty aina ja hyvin on mennyt, kuin jotain joka 2010-luvulla luulee keksineensä paremman tavan syödä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 16:19"]Ruokailun suhteen voisi kyllä olla parempi noudattaa vanhoja tapoja. Nykyään kuvitellaan että ennen ei ole tiedetty mitään, mutta lihavuus on kyllä nykyaikaista ja tullut uusien tapojen myötä (napostelukulttuuri). Ruokakulttuuri välimeren maissa ja Keski-Euroopassa on satoja vuosia vanha ja siihen liittyviä tapoja noudattamalla siellä on aina oltu hoikkia ja ollaan edelleen. Ennemmin minä uskon sitä joka sanoo että näin on syöty aina ja hyvin on mennyt, kuin jotain joka 2010-luvulla luulee keksineensä paremman tavan syödä.[/quote]
Minun mielikuvissani perus välimeren mammalla on kyllä aika runsaasti massaa ja taikinaiset käsivarret...
Lihavuus yleisesti on tainnut olla seurausta ruumiillisen työn katoamisesta, mutta myös erittäin korkeaenergisten ruokien ja nopeiden sokereiden lisääntymisestä. Ei meillä täällä pohjoismaissa ennen tiedetty glukoosisiirappia ja aika harvaan perinneruokaan kuuluu uppopaistaminen. Leipäkin on ollut ihan oikeasti puhdistamatonta täysjyvää.
Eikä napostelu lihota, jos pysyy oman energiatarpeensa sallimien kalorien rajoissa.
Garcinia Laihdutuslääke - http://tonzes.com/slimfi.htm Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.
Mä syön ukkojugurttia, munakkaita, smoothieita, pähkinöitä, marjoja
Just tajusin etten ole syönyt moneen vikkoon muuta leipää kuin siivun saaristolaisleipää lohikeiton kanssa.
Mikä ihme ihmisillä on välipaloja vastaan?
Mä syön aamupalan 5:30
Välipalaksi hedelmän ja kupin kahvia 12:00
Päivällisen 16:00
Ja noin 20:00 iltapalan
En ymmärrä, miten painonhallinta helpottuisi, jos vaihtaisin päivän omenan ja kahvin johonkin makronilaatikkoon :D
Ja ainiin, aamu ja iltapalaksi menee leipää, eli syön päivässä yleensä 2-4 palaa leipää. Hui kauhia
Iltapäivän napostelun tarvetta vähentää tukevampi lounas. Vastaavasti päivällinen voi olla vähän kevyempi. Laihduttajat usein syö kevyitä lounaita; salaattia, keittoa, leipää. Niillä ei pitkälle pötkitä keskellä päivää, mutta jos ilta on rauhallisempi illalla ne riittää.