Sinä 30-40 v. Uskotko, että tulet saamaan eläkkeitä?
Kommentit (6)
Asunto toimii minulla eläkesäästönä.
En ole varautunut, enkä suhtaudu kovin luottavaisesti esim. eläkesäästämiseen.
Pitäisi ehkä jotenkin varautua että voisin joskus jäädä. Mutta toisaalta jos jää suoraan töistä hoidettavaksi niin eiköhän ne maksut jollakin tapaa ota.
Uskon ainoastaan vapaaehtoiseen eläkevakuutukseeni. Elinikä on kasvanut ja eläkkeet pienenevät jotta niitä voidaan maksaa kauemmin, eläkeikä nousee. Mahdoton yhtälö.
Olen 30 v. ja tällä hetkellä sijoitusasunto on ajatuksissa myydä kun eläkeikä tulee. Jos joudun ennen sitä sairaseläkkeelle kuten joka kymmenes alle 50-vuotias suomalinen joutuu niin en tulisi pärjäämään tässä kohtaa elämää vielä. Työkyvyttömyys vakuutukseni ei tulisi kattamaan kaikkea tarpeellista ja sekin on alenevasummainen jotenka varallisuutta täytyy osata kerätä sitä mukaan kun vakuutuksen korvaussumma tippuu.
Ulkomaillahan tätä on jo nähty ettei niin sanottua kansaneläkettä ole ollenkaan ja täytyy yksityiseen eläkesäästöön laittaa prosenttiosuus palkasta.
En myöskään usko, että terveyspalvelut tulevat säilymään "ilmaisina" niin kuin ne nyt terveyskeskuksissa ovat.
Vakuutusyhtöthän ovat tämän ounastaneet jo aikaa sitten minkä huomaa heidän sairaskuluvakuutuksien hinnan nousuna ja ehtojen huonontumisena hiljalleen. Tässä kohtaa kannattaa todellakin vakuuttaa itsensä sairastumisen varalta jos sitä ei vielä ole tehnyt. Myöhemmin ehdot tulevat olemaan todella surkeat nykyisiin verrattuna ja vuosimaksut nousevat korkeiksi. Siitä tulee suuri rahasampo vakuutusyhtiöille vielä tulevaisuudessa.
Tämä siis minun näkemys miten uskon asioiden etenevän hiljalleen.
but just luin Suomen kuvalehdestä jonkun pomopatun haastattelun, jossa hän sanoi ajavansa eläkeiän nostoa 68:aan vuoteen. Jos nyt jo puhutaan tuollaisia, niin mitenkähän sitten kolmenkymmenen vuoden päästä - silloin se varmaan on ton 80 vuotta. Eläkeikähän on nykyään laskettu sitä silmällä pitäen, että ihminen eläisi noin 70-vuotiaaksi.
Ei siihen tässä elämäntilanteessa voi mitenkään varautua, kun rahat menee muutenkin kaikkeen välttämättömään. Onhan mulla tässä tosiaan se 40 vuotta aikaa vielä niitä eläkerahoja kerryttää. ;)