Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diapam auttaa. Miksi sitä ei saisi syödä päivittäin?

Vierailija
12.07.2014 |

En ymmärrä. Ongelmat poistuvat mielestä ja voin olla normaalisti. Lääkäri huolestui kun kerroin että haluaisin alkaa syödä lääkettä päivittäin, yritin kysyä perusteluja siihen miksi se olisi haitallista, kun monet muut minulla kokeillut lääkkeet ovat paljon haitallisempia. Niustä on tullut fyysisiä ja henkisiä oireita, mutta diapamista vain hyvä mieli. Lääkäri sanoi että koukuttaa - no koukuttihan ne mielialalääkkeetkin. Vieroitusoireet olivat kammottavat. Nyt on löytynyt lääke jota voisin syödä vaikka loppuelämäni, mutta sitä ei minulle suostuta määräämään tarpeeksi.

Huoh.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaampa vielä samaan saumaan kun joku mietti ns. rotaatiota eli lääkkeiden vaihtoa päikseen, kun annokset nousevat. Sitäkin käytetään, mutta useimmiten vieroitusvaiheessa, se ei ole kovin pitkän ajan ratkaisu. Varattu pääsääntöisesti erittäin vaikeisiin sairaustiloihin (voi olla esimerkiksi laitoksessa asuvan, tai opioidien kohdalla saattopotilaiden hoitoa). Siinä on aika monta käytännön ongelmaa.

Yksi vaikeuksista on se, että valtavasta diatsepaamiannoksesta ei voi siirtyä pienimpään mahdolliseen korvaavaan lääkkeeseen, vaan sitä täytyy olla niin iso määrä, kuin se pienimmillään riittää poistamaan vieroitusoireet (ja tuo vielä apuakin). Eli jos käytät 50 mg Diapamia, ei riitä, että otetaan vaikka Alproxia pienin depottabletti. Kun taas Alproxin annos nousee pilviin, ei riitäkään enää se alkuperäinen pienin, 2 x 5 mg Diapamia tilalle. Eli lääkevaihdon mahdollisuus on lopulta rajallinen.

Toisekseen se suoraan sanottuna vaatii lääkäriltä erityisosaamista ja resursseja. Kolmannekseen jatkuva bentsohumala ei aja pitkällä tähtäimellä kenenkään asiaa. Neljännekseen se vieroitus on lopulta edessä, ja kovat bentsoriippuvuudet on todella työläitä (ja jopa kalliitakin) hoitaa, jos niihin asti on lipsuttu.

No tulikohan tässä nyt tarpeeksi tietoa siitä, miksi nykyään kartellaan kovasti pitkäaikaista bentsodiatsepiinien käyttöä :)

Vierailija
62/92 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:26"]Toleranssi nousee.

[/quote]

Mitä sitten? Annosta voi nostaa?

[/quote] lopuksi annos on tappava... Hohhoi taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin neuroleptejä bentson tilalle. En suostunut, koska lukemani perusteella ne ovat vielä hhaitallisempia. Osa lääkäreistä määrää bentsoja huolettomasti ja toiset ei.

Minullekaan ei venlafaksiini sopinut. Nyt mennään pelkällä ssri-lääkkeellä.

Ssri-lääkkeistä väitetään, että ne eivät aiheuta riippuvuutta. Olen eri mieltä oman kokemukseni mukaan, koska lopetus ei onnistu. Onko kukaan muu huomannut samaa?

Vierailija
64/92 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 13:06"]

Minulle ehdotettiin neuroleptejä bentson tilalle. En suostunut, koska lukemani perusteella ne ovat vielä hhaitallisempia. Osa lääkäreistä määrää bentsoja huolettomasti ja toiset ei.

Minullekaan ei venlafaksiini sopinut. Nyt mennään pelkällä ssri-lääkkeellä.

Ssri-lääkkeistä väitetään, että ne eivät aiheuta riippuvuutta. Olen eri mieltä oman kokemukseni mukaan, koska lopetus ei onnistu. Onko kukaan muu huomannut samaa?

[/quote]

Olen. Ssri-lääkkeitten lopetus silkkaa helvettiä. Ei ole toistaiseksi onnistunut, juuri niitten vieroitusoireitten takia.

Vierailija
65/92 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ongelma kuin aloittajalla. Elämäni on ollut yhtä helvettiä, olen kärsinyt lyhyessä ajassa enemmän menetyksiä ja itsestäni riippumattomia kriisejä kuin mitä moni koko elämänsä aikana. Olen aivan poikki. En näe mitään valoa tulevaisuudessa. Olen neuroottinen, hermostunut, ahdistunut, peloissani.

Sain ensimmäisen kerran rauhoittavia pari vuotta sitten, kun sanoin että jos eivät keksi muuta kuin mielialalääkkeet, teen itsemurhan. Opamoxiahan se oli, pienin mahdollinen vahvuus, mutta kuitenkin. Söin tabletin päivässä ja vaikka se ensin nukutti, olo alkoi parissa viikossa tuntumaan jo siedettävältä. Lääkärit olivat huolissaan toleranssista jne. mutta se 15mg/pvä-annostus kesti minulla useamman kuurin ilman että piti nostaa. Voin rehellisesti sanoa, että Opamox pelasti minut yhdestä elämäni kauheimmista jaksoista. Kävin asiaa läpi muillakin keinoin, mutta ilman Opamoxia en olisi jaksanut edes yrittää nousta aamulla sängystä, kun pelkkä valveilla oleminen sai itkuisaksi ja säikyksi.

Nyt olen ollut ilman Opamoxia 4kk. Jätin sen kerrasta, koska olin osastolla ja siellä halusivat että lopetan käytön riippuusriskin takia. No, minähän lopetin. Viikko sitten jouduin päivystykseen ahdistuksen takia, johon ei auttanut mikään kotikonsti tai mielialalääke. Lääkäri kirjoitti minulle Diapamia, tietäen ettei niin saisi tehdä, mutta tajusi tilanteeni ja piti tyhmänä päätöstä lähettää kotiin ilman "ensiapua". No, nyt syön sitten Diapamia, 2,5mg päivässä, ja täytyy sanoa että tämä on loistava lääke. Olen taas toimintakykyinen.

Miksi on niin vaikea hyväksyä ajatusta siitä, että osa meistä sairaista ihmisistä ei vaan pärjää ilman jonkinlaista "kainalosauvaa"? Minulle se on rauhoittavat, jollekin toiselle pyörätuoli, kolmannelle silmälasit. Minä en käytä päihteitä, syön vain määrätyn annoksen rauhoittavia (ja minimin siitäkin, olisi varaa syödä tuplasti!) ja käytän niitä selviytyäkseni normaalista arjesta. Joku toinen saattaa vetää päänsä sekaisin niillä tai viihdekäyttää, mutta eikö tässä voisi katsoa yksilöllisesti asiaa, tilanteen mukaan? Kiitos rauhoittavien, nyt myös minä selviän mm. kauppareissuista, junamatkoista sekä iltaisesta ahdistuksesta. Keneltä se on pois?

Vierailija
66/92 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on napsinut diapamia ainakin kolmisenkymmentä vuotta silloin tällöin. Ehkä kauemmminkin. Välillä mietin sitä onko sen persoonallisuus jotenkin muuttunut sen takia. Voiko pitkäaikainen diapamin käyttö vaikuttaa persoonallisuuteen? Jos niin miten?

Vierailija
67/92 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön Xanoria. En koskaan ole huomannu huikeeta oloa vaikka joskus oonkin syönyt paljon yli päiväannoksen.

Ahdistukseen ja paniikkii se kyllä auttaa mutta ei tuo mulle huikeita fiiliksiä. Ehkä olen rikki.

Vierailija
68/92 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa keskustelua. Itse otin eilen klo 19 elämäni ensimmäisen annoksen diapamia 2,5mg jonka hankin kaverilta ilman reseptiä.

Tuntuu vähän siltä että ihan kuin pieni vaikutus olisi hieman päällä vielä seuraavanakin päivänä?

Vierailija
69/92 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam pitäisi saada käsikauppaan. Turhaa sääntelyä ja holhousta. Kympin Diapam helpottaa minun hartiajumia ja antaa unta iltaisin. Joskus otan kaksi. Lääkärin ohje on 1-2 iltaisin.

Vierailija
70/92 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko oppia käsittelemään niitä tunteita eikä sulkea niitä pois pillereillä? Mites hyvässä nistikierteessä AP tällä hetkellä on?

Vierailija
71/92 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:33"]

Diapamin apu loppuu nopeasti. Annos pitäisi olla purkki päivässä

No jos näin 1,5vuodessa annostukseni on noussut 2,5mg->5mg niin en sanoisi että apu loppuu nopeasti. E

Eli annostus tuplaantuu joka 1,5v. Laskepa mikä on annoksesi kun olet 60v?

Etkö aio enää ikinä tulla raskaaksi/imettää? Vai siinä tilanteessa "vain lopetat lääkkeet", mites luulet että se onnistuu? Mikä sun pitkän tähtäimen suunnitelma on? Et ole ajatellut että joskus vieroittuisit näistä? Etkä enää tulevaisuudessa aja autoa? Se että susta tuntuu että olisit ajokunnossa ei tarkoita sitä että oikeasti olisit ja liikennevahinkotilanteessa se että sulla on pamia veressä olisi poliisin mielestä ok.

Mistä sä tiedät kaikkien lääkärien kokemuksista henkisestä kivusta? Toiset ihmiset opettelee käsittelemään sen kivun eri tavalla kuin pilleripurkkia vuosikausiksi.

Haluatko sä loppuelämän itkeä ja ruikuttaa vastaanotolla ja apteekin tiskissä kun reseptillä ei ole enää lääkkeitä, kun olet itse nostanut annosta ja lääkkeet loppuu ennen aikojaan. Sen se koukuttuminen ja toleranssin nousu lähes väistämättä aiheuttaa. Se että lääkäri määräisi suoraan isomman annoksen helposti vaan kiihdyttää annoksen nosto"tarvetta", joten ei siitäkään pitkäntähtäimen ratkaisuksi ole.

Jos tarvii lääkettä kerran kahdessa kuukaudessa oikeasti ja ottaa kerralla kympistä puolikkaan, niin pieninkin paketti kestää 10 vuotta. Onko tällaisiakin bentsojen käyttäjiä? Ilmoittautukaa kaikki bentsojen käyttäjät, joilla tarvii reseptiä uusia vain 5 vuoden välein(kun liuskat vanhenee) ja jotka tuovat ne vanhentuneet 1,5 liuskaa apteekkin tai jopa sinne reseptin uusimisvastaanotolle.

Saan 2 vuoden välein 30 tbl ja niistä jää lähes täysi liuska yli, mutta ovat halpoja niin ei sen väliä.

Vierailija
72/92 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

diapam on ok, uudet mömmöt parantavat lääketeollisuuden tulosta, bentsot on ns. demonisoituja lääkkeitä, on paljon ihmisiä jotka niitä tarvitsevat ja ne on aika turvalisia oikein käytettyinä.

Vierailija
73/92 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tartten rauhoittavia silloin kun mulla on masennus pahimmillaan, olo on siis aivan sietämätön. Viime keväänä oli kolmen viikon ahdistus ja silloin tarvitsin joka päivä opamox 15 mg ×3 tai diapamin 5 mg . Mä en koskaan ole jäänyt koukkuun ja nyt taas 5 kk mennyt paremmin. Lääkkeet on jemmassa kun luultavasti talvella , tammikuussa niitä tartten seuraavaksi. Mieliala lääkkeitä en voi syödä kun tulee hirveä olo, useampaa kokeiltu.

Vierailija
74/92 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen kerran Diapamia kun olin 11 vuotias ahdistukseen mitä ekana epäiltiin astmaksi. Astmapiippu ei auttanut hengitysvaikeuksiini mutta Diapam auttoi. Takana oli rankka vuosi toisen vanhempani pitkän sairauden ja kuoleman takia. Seuraavaksi käytin diapamia ahdistukseen 19 vuotiaan kuukauden kuurin tarvittaessa mikä oli n. 5mg päivässä. Opiskelulla ja urheilulla olin ottanut hieman liikaa vettä pään päälle. Kuukauden jälkeen olin oma itseni taas eli ei ahdistusta. Seuraavaksi maajoukkuetason urheiijana ja työnrarkomaanina sain pienen burnoutin n. 30 vuotiaana. Tässä kesti pidempään ja alkuun Diapam oli pelastus ja käytin muutamaa mielialalääkettä mutta vaikka niitä muutaman vuoden käytin ja ne auttoivat ne tekivät minusta hieman "Zombin". Sitten vieroittauduin niistä. Kerran Sepramista ja kerran vastaavasta. Vieroituksen hoidin Diamilla. Sitten olin taas pitkään ilman ja n. 40 vuotiaasta olen käyttänyt Diapamia säännöllisesti ehkä n. 3-5 x viikossa 5-10mg tarvittaessa esim. Lentokoneessa tai darrassa. Koska ahdistus lisääntyy kummasti darrassa =) Joskus voi mennä 1-4 viikkoa etten tarvitse yhtään ja joskus tarvitsen hieman enemmän. Mitään riippuvuutta ei ole syntynyt. Alkoholin käytön olen lopettanut kokonaan enkä ole käyttänyt koskaan tupakkaa enkä huumeita. Diapamista en saa mitään kiksejä enkä hyvää oloa. Mutta ahdistuksen tullessa esim. töissä 5mg tekee minulle normaalin olon. Mitä muuta sitä ihminen kaipaa kuin rennon ja normaalin olon. Nyt kun aloholi on jäänyt kokonaan pois ja sitä mukaa myös darrat niin Diapamin lopettaminen tai selkeä vähentäminen on nyt menossa. Vaikka en mikään suurkuluttaja ollutkaan niin olen huomannut että ahdistuksetkin ovat vähentyneet huomattavasti kun alkoholia ei käytä. Kaikille eivät toki nämä lääkkeet sovi. Itselläni on lääkäriini sen verran hyvä suhde että saan Diapamit 100 x 5mg paketeissa.  Diapameja tällä hetkellä varmaan n. 110 lääkekaapeissa (mökillä ja kotona). Ei tarvitse hetkeen miettiä niiden hakemista.  Myös mukana kulkee 10kpl joka paikkaan. Sitä kun on niin ahdistuskin pysyy paremmin pois.

Vierailija
75/92 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka haluaisit syödä päivittäin diapamia. Itse olen syönny diapamia vuodesta 96.se on silloin tällöin käyttettynä hyvä lääke. Mut en suosittele niitä pitkään käyttöön kenellekään. Koska bentso rekat on pahimmat mitä tiedän. Ja olen tähän ikään mennessä vetänyt vaikka mitä. Eri kolmio lääkkeitä. Siinä sekoo nuppi totaalisesti. Ym paniikki kohtaukset.salakavala ja nopeasti koukuttava lääke.

Vierailija
76/92 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka haluaisit syödä päivittäin diapamia. Itse olen syönny diapamia vuodesta 96.se on silloin tällöin käyttettynä hyvä lääke. Mut en suosittele niitä pitkään käyttöön kenellekään. Koska bentso rekat on pahimmat mitä tiedän. Ja olen tähän ikään mennessä vetänyt vaikka mitä. Eri kolmio lääkkeitä. Siinä sekoo nuppi totaalisesti. Ym paniikki kohtaukset.salakavala ja nopeasti koukuttava lääke.

Vierailija
77/92 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
78/92 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että toleranssi nousee ja tarvitset isomman annoksen saadaksesi apua. Lopulta et välttämättä saa enää apua, annosta ei kannata ikuisesti nostaa ja jäljelle jää enemmän haittavaikutuksia. Pitkäaikainen bentsojen käyttö aiheuttaa dementiaa, alzheimeria ja voi pysyvästi vaurioittaa GABA reseptorit aivoista.

Ongelmana on myös fyysinen riippuvuus. Bentso on ainoita lääkkeitä, joita ei missään nimessä saa lopettaa seinään, koska kuolemanvaara on merkittävä. Jos lopetat vähänkin isomman annoksen seinään, tulet saaman Seizure (en tiedä mikä sen oikea suomenkielinen termi on), joka voi aiheuttaa aivovamman ja jälkeen kuoleman. Bentsot on monesti tutkittu ja käyttäjien mielestä todettu huomattavasti vaikeammaksi lopettaa kuin heroiini. Ei ole olemassa toista lääkettä, jonka vieroitusoireet ovat yhtä vakavat (ehkä alkoholi, jos on juonut vuosia päivittäin isoja annoksia, mutta se ei olekaan lääke).

Bentsot ovat toimivia, turvallisia ja hyviä lääkkeitä lyhyessä käytössä enkä näe syytä kitsastella pienien annoksen määräämisessä sillä tavoin kuin nykyään tehdään. lääkärit eivät mitenkään kerro vaikutuksista, jos ainoastaan kauhistellaan "se koukuttaa!" niin se lääkärin uskottavuus on melko lailla nolla. voitaisi kertoa ja informoida tarkemmin vaikutuksista ja esimerkiksi pitkäaikaisesta käytöstä sekä lopetuksen vaikeudesta. 

joissain tapauksissa bentso toimii ja on hyvä pitkäaikainen lääkitys. Sen aloitus vaan kannattaa harkita hyvin tarkkaan ja ymmärtää, mihin on sitoutumassa. Kaikissa lääkkeittä pitäisi olla potilaan vastuu päättää, syökö niitä ja onko hyöty haittaa suurempi. Kunhan potilas tekee informoidun ja tietoisen päätöksen.

Vierailija
79/92 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin 10mg 3 kertaa päivässä kunnes vaihdettiin rivatriliin ja nyt menee aamuisin vain yksi 2mg.n tabletti ja se vaikuttaa kokopäivän, ilman mitään sivuoireita ja olen käyttänyt ensin Diapam 3x10 n. 5vuotta ja rivatrilia nyt samalla annoksella, eli 2mg aamuisin yli 15 vuotta ja toleranssi ei nouse, koska Rivatril on niin pitkävaikutteinen ja lähtee kehosta niin hitaasti, että ei edes huomaa kun vaikutus loppuu.

Nyt rivatrilin saatavuushäiriön takia korvaavaksi lääkkeksi annetiin Temesta 1mgx3 ja en huomaa mitään vaikutusta yhdellä tabletilla ja jatkuva ahdistus päällä, vaikka noita söisi 6kpl kerralla.

Kaikki lääkkeet toimii yksilöllisesti ja juuri joillain auttaakin temesta, mutta itse olen siinä ryhmässä, että ne eivät tee mitään.

Erittäin outo bentso ja petollinen!! Mitä nyt googlettanut, niin bentsoista eniten riippuvuuksia aiheuttava xanorin kanssa.

Jouduin nyt itse hommaamaan kadulta pameja kunnes Clonazepamia, eli rivatrilia taas saa. Eihän tuollaisia lääkkeitä viitsi syödä, mitkä ei auta ja riippuvuus tulee erittäin nopeasti, vaikka ei tee juuri mitään.

Temesta=Sairaalabentso.

Vierailija
80/92 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse söin 10mg 3 kertaa päivässä kunnes vaihdettiin rivatriliin ja nyt menee aamuisin vain yksi 2mg.n tabletti ja se vaikuttaa kokopäivän, ilman mitään sivuoireita ja olen käyttänyt ensin Diapam 3x10 n. 5vuotta ja rivatrilia nyt samalla annoksella, eli 2mg aamuisin yli 15 vuotta ja toleranssi ei nouse, koska Rivatril on niin pitkävaikutteinen ja lähtee kehosta niin hitaasti, että ei edes huomaa kun vaikutus loppuu.

Nyt rivatrilin saatavuushäiriön takia korvaavaksi lääkkeksi annetiin Temesta 1mgx3 ja en huomaa mitään vaikutusta yhdellä tabletilla ja jatkuva ahdistus päällä, vaikka noita söisi 6kpl kerralla.

Kaikki lääkkeet toimii yksilöllisesti ja juuri joillain auttaakin temesta, mutta itse olen siinä ryhmässä, että ne eivät tee mitään.

Erittäin outo bentso ja petollinen!! Mitä nyt googlettanut, niin bentsoista eniten riippuvuuksia aiheuttava xanorin kanssa.

Jouduin nyt itse hommaamaan kadulta pameja kunnes Clonazepamia, eli rivatrilia taas saa. Eihän tuollaisia lääkkeitä viitsi syödä, mitkä ei auta ja riippuvuus tulee erittäin nopeasti, vaikka ei tee juuri mitään.

Temesta=Sairaalabentso.

Hullu saa olla, muttei tyhmä. Älä osta kadulta. Kaveri osti ja on nyt lopun elämänsä tehostetussa hoidossa Attendolla. Sai aivoinfarktin näistä hienoista katukaupan rauhoittavista; sidosaineena ollut kalkki esti verenkulun aivoihin. Tiesitkö, että niissä on myös akkuhappoa - tekevät reikiä vatsaan. Nämä siis näiltä "kaduilla istuvilta kauppiailta," joita ilmeisesti Shengen-sopimuksen takia Suomeen pääsee.

Asia on sitten fakta, eikä mitään muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi