Diapam auttaa. Miksi sitä ei saisi syödä päivittäin?
En ymmärrä. Ongelmat poistuvat mielestä ja voin olla normaalisti. Lääkäri huolestui kun kerroin että haluaisin alkaa syödä lääkettä päivittäin, yritin kysyä perusteluja siihen miksi se olisi haitallista, kun monet muut minulla kokeillut lääkkeet ovat paljon haitallisempia. Niustä on tullut fyysisiä ja henkisiä oireita, mutta diapamista vain hyvä mieli. Lääkäri sanoi että koukuttaa - no koukuttihan ne mielialalääkkeetkin. Vieroitusoireet olivat kammottavat. Nyt on löytynyt lääke jota voisin syödä vaikka loppuelämäni, mutta sitä ei minulle suostuta määräämään tarpeeksi.
Huoh.
Kommentit (92)
esim. Cipralex ei koukuta, toki tulee lopetusoireita. Ei edellytä annoksen jatkuvaa kasvattamista.
En ole ollut osastolla, eivät ottaneet itsemurhayrityksenkään jälkeen.
Kukaan ei ota tosissaan, siksi kai saankin vielä noita rauhoittavia enkä muuta.
t. 42
Bentsodiatsepiinit aiheuttavat pitkäaikaisessa käytössä haittavaikutuksena ahdistuneisuuden kasvua. Tämän vuoksi niitä suositellaan lyhytaikaiseen käyttöön, jona aikana ahdistuneisuuteen olisi hyvä aloittaa jokin muun tyyppinen lääkitys mielialan ja tunne-elämän tasaamiseksi. Ahdistus- ja masennusoireiden hoitaminen on vaikeaa, sillä lääkkeitä on lukemattomia ja vaikutukset ja haitat ovat yksilöllisiä. usein lääkettä joudutaan vaihtamaan useamman kerran, että löytyy sopiva valmiste.
Lääkehoidon lisäksi tärkeää olisi saada tukea ahdistuksen hallintaan erilaisilla rentoutus-, hengitys ja mielenhallintatekniikoilla, sekä lisäksi keskusteluapu ja vertaistuki voivat tuoda voimauttavaa tukea arkeen.
Masennus ja ahdistus-oireiden hoito on haasteellista ja pitkäjänteisyyttä vaativaa niin lääkäriltä kuin potilaalta itseltäänkin. Rauhoittavaa lääkettä tarvitaan, mutta kuten sanottua, se ei ole pitkäaikainen hoito haittavaikutusten vuoksi. Pitkäaikaisen avun mielialaoireisiin tuovat monen hoito ja tukimuodon yhdistelmät lääkehoito mukaanlukien. Harmi vaan, että tämä meidän järjestelmämme on niin reikäinen, että monet saavat vain sen mielialareseptin kouraan, ja jäävät vaikeuksiensa kanssa yksin. Osaavia psykiatreja, sairaanhoitajia ja tukihenkilöitä tarvitaan yhä enemmän.
Niinpä 56, nämä aukot eivät ennusta hyvää...
Mutta 42, voisitko soittaa sinne psykiatriselle huomenna ja antaa kaiken "kuran" tulla vaan nätisti ulos ja sanoa että nyt on oikeasti paha paikka. Voit päästä noista napeista eroon oikealla hoidolla ja saavuttaa elämisen arvoisen elämän. Tässä valitettavasti tarvitaan vähän tuuriakin että hoitoa onnistuu saamaan. Mutta nyt ei auta kun yrittää..
Toivon että sulle sattuu hyviä tyyppejä auttamaan!
53
Vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi ei hänkään mahda MITÄÄN resurssipulalle.
Jos sitä pitkäaikaista tuskaa, ahdistusta ja pahaa oloa ei ole itse kokenut, ei voi ymmärtä miten pahalta ja tuskaiselta elämä tuntuu päivästä toiseen. Ja rauhoittavat auttavat unohtamaan sen tuskan, ne toimivat oikeasti. Eivät ne SSRI-lääkkeetkään traumoja paranna. Kuitenkin rauhoittavista on tehty se peikko, ja näkee jo tässäkin keskustelussa miten hyvin se on nielty. Vai että tappavia annoksia ollaan syömässä.
Itse söin Xanoria lähes 10v, päivittäin. Kävin terapiassa. Nyt olen kokonaan vieroittautunut ja elämäni on parempaa kuin koskaan. Kiitos Xanorin, loistavien (yksityisten) lääkärien, terapeuttini ja siskoni.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:25"]esim. Cipralex ei koukuta, toki tulee lopetusoireita. Ei edellytä annoksen jatkuvaa kasvattamista.
[/quote]
Öö.. Jos vieroitusoireita tulee kun jättää yhdenkin ottamatta niin eikös se ole sitä koukussa olemista?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 00:01"]Vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi ei hänkään mahda MITÄÄN resurssipulalle.
Jos sitä pitkäaikaista tuskaa, ahdistusta ja pahaa oloa ei ole itse kokenut, ei voi ymmärtä miten pahalta ja tuskaiselta elämä tuntuu päivästä toiseen. Ja rauhoittavat auttavat unohtamaan sen tuskan, ne toimivat oikeasti. Eivät ne SSRI-lääkkeetkään traumoja paranna. Kuitenkin rauhoittavista on tehty se peikko, ja näkee jo tässäkin keskustelussa miten hyvin se on nielty. Vai että tappavia annoksia ollaan syömässä.
Itse söin Xanoria lähes 10v, päivittäin. Kävin terapiassa. Nyt olen kokonaan vieroittautunut ja elämäni on parempaa kuin koskaan. Kiitos Xanorin, loistavien (yksityisten) lääkärien, terapeuttini ja siskoni.
[/quote]
Eikö nää sun sisko, lääkärit ja terapeutit ollut sitten niitä hyviä tyyppejä? Jos olet vierottautunut Xanorista ja elämäsi on parempaa miksi kiität sitä?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 00:01"]Vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi ei hänkään mahda MITÄÄN resurssipulalle.
[/quote]
Eikö nää sun sisko, lääkärit ja terapeutit ollut sitten niitä hyviä tyyppejä? Jos olet vierottautunut Xanorista ja elämäsi on parempaa miksi kiität sitä?
[/quote]
Xanor sai minut ojasta ylös, se oli kantava voima. Se palautti toimintakykyni, aloin käydä lääkärissä säännöllisesti, puristin koulun loppuun, jaksoin käydä töissä, pystyin puhumaan asioista. Ehdotin itse lääkkeen lopettamissa, ja noin vuodessa se onnistuikin. Ja kyllä, elämäni on nyt parhaimmillaan, koska olen saanut traumani käsiteltyä.
58
Bentsoriippuvuudesta kärsineenä sanon syvällä sydämen rintaäänellä että pyri lääkkeestä eroon kun/jos vielä omin avuin voit. Vieroitusoireita joita itselleni tuli en toivo pahimmalle vihamiehellenikään.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:26"]Toleranssi nousee.
[/quote]
Mitä sitten? Annosta voi nostaa?
Lääke voi aiheuttaa päiväaikaista väsymystä. Lisäksi etenkin iäkkäillä voi ilmetä huimausta, kaatuilua, sekavuutta ja muistihäiriöitä. Jos lääkettä käytetään päivittäin useita viikkoja, se voi johtaa lääkeriippuvuuteen. Tämä ilmenee yleensä siten, että äkillisen lopettamisen jälkeen esiintyy ohimeneviä lopetusoireita, muun muassa päänsärkyä, ärtyneisyyttä ja vapinaa. Lopetusoireita voidaan vähentää pienentämällä lääkeannosta vähitellen.
Lääke heikentää ajokykyä ja koneiden käyttökykyä. Lääkkeen käytön aikana pitää välttää alkoholin käyttöä. Alkoholi, psyykenlääkkeet ja muut rauhoittavat lääkkeet tehostavat lääkkeen vaikutuksia ja yhteiskäyttö saattaa johtaa yllättäviin reaktioihin. Mahdollisista muista yhteisvaikutuksista kannattaa keskustella lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa.
Raskaus ja imetys
Lääkettä ei yleensä käytetä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:27"]
[/quote]
[/quote]
Niinhän sitä voi nostaa, mutta mietipä, millaisia vaikutuksia sillä on. Lopulta se lakkaa auttamasta. Kyllä sille on ihan syynsä, että bentsoja ei suositella otettavan kovin isoina annoksina.
Niin että ajattelit nostaa annosta vaikka purkkiin päivässä. Diapam koukuttaa nopeasti, toleranssi kasvaa nopeasti ja vieroitusoireet on erittäin pahat.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:26"]Toleranssi nousee.
[/quote]
[/quote]
No ei sitä voi kyllä loputtomiin nostaa.
Diapamin apu loppuu nopeasti. Annos pitäisi olla purkki päivässä
Lääke voi aiheuttaa päiväaikaista väsymystä.
- VOI AIHEUTTAA. Minun tapauksessani ei aiheuta.
Lisäksi etenkin iäkkäillä voi ilmetä huimausta, kaatuilua, sekavuutta ja muistihäiriöitä.
- _Iäkkäämmillä_, minä olen alle 30v. Mitään em. oireista ei ole esiintynyt
Jos lääkettä käytetään päivittäin useita viikkoja, se voi johtaa lääkeriippuvuuteen.
- Olen ollut riippuvainen useista eri SSRI-lääkkeistä. Muutamia mainitakseni: Venlafaxin, Escitalopram Activis, Sepram, Seroxat.
Lääke heikentää ajokykyä ja koneiden käyttökykyä.
- Alussa en uskaltanut ajaa autoa lääkkeen oton jälkeen, mutta hoksasin että puolittamalla tabletin (5mg) ahdistus lähtee pois mutta olo pysyy muuten normaalina.
Lääkkeen käytön aikana pitää välttää alkoholin käyttöä.
- Näin on ollut jo monen SSRI-lääkkeen kohdalla. Itse käytän alkoholia keskimäärin kerran kuussa 1-3 annosta kerrallaan.
Alkoholi, psyykenlääkkeet ja muut rauhoittavat lääkkeet tehostavat lääkkeen vaikutuksia ja yhteiskäyttö saattaa johtaa yllättäviin reaktioihin.
- Tätä minulle ei ainakaan toistaiseksi ole tapahtunut.
Lääkettä ei yleensä käytetä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.
- Kuten ei käytetä myöskään esimerkiksi akneen määrättävää Roaccuttania. Eikä kyllä monia muitakaan lääkkeitä!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:27"]
[/quote]
[/quote]
Niinhän sitä voi nostaa, mutta mietipä, millaisia vaikutuksia sillä on. Lopulta se lakkaa auttamasta. Kyllä sille on ihan syynsä, että bentsoja ei suositella otettavan kovin isoina annoksina.
[/quote]
Lääkettä vaihtamalla toleranssi laskee. Mitkä ne syyt ovat, miksi ei isoina annoksina saa ottaa? Jos toleranssi on kasvanut niin keho reagoi siihen samalla tavalla kuin pienempään annokseen, ja kun toleranssi on liian korkea voi lääkkeen tosiaan vaihtaa. Ja tämän on lääkäri itse minulle selittänyt.
Itsekin haluaisin lisää diapamia. Lääkäri ei anna.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:16"]49, ihan kaikenlaisia. Pakkoajatuksia myös, kehitän peloistakin sellaisia. Ja pahimmillaan ne sitten muuttuvat fyysisiksi, oikeiksi jutuiksi....esim. pelkään tietynlaista kipukohtausta ja sitten saan sellaisen. Pelkään myös ihmisiä, kontrollin menettämistä, sekoamista...lähes joka yö näen unta siitä, että sekoan.
48 ei tainnut lukea kunnolla ylempää viestiäni? Minulla ON JO mielialalääke. Se ei riitä yksinään mihinkään. Sama juttu antipsykootin kanssa.
Terapiasta puhutaan, mitään ei tapahdu.
t. 42
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:16"]49, ihan kaikenlaisia. Pakkoajatuksia myös, kehitän peloistakin sellaisia. Ja pahimmillaan ne sitten muuttuvat fyysisiksi, oikeiksi jutuiksi....esim. pelkään tietynlaista kipukohtausta ja sitten saan sellaisen. Pelkään myös ihmisiä, kontrollin menettämistä, sekoamista...lähes joka yö näen unta siitä, että sekoan.
48 ei tainnut lukea kunnolla ylempää viestiäni? Minulla ON JO mielialalääke. Se ei riitä yksinään mihinkään. Sama juttu antipsykootin kanssa.
Terapiasta puhutaan, mitään ei tapahdu.
t. 42
[/quote]
No äh, ootko ollut osastohoidossa...?
Nyt pois täältä netistä lukemasta juttuja, tulee vaan ihan turhaa lisää sekavia ajatuksia..
Se bentsoriippuvuus ja sen vierotusoireet vaikuttaa erittäin vahvasti, koita muistaa se ja että se vaikuttaa hurjasti ajatuksenjuoksuun. Voisitko soittaa huomenna psykiatriselle?
Riippuvuus ei vie sua minnekään hyvään.
45,48,49