Diapam auttaa. Miksi sitä ei saisi syödä päivittäin?
En ymmärrä. Ongelmat poistuvat mielestä ja voin olla normaalisti. Lääkäri huolestui kun kerroin että haluaisin alkaa syödä lääkettä päivittäin, yritin kysyä perusteluja siihen miksi se olisi haitallista, kun monet muut minulla kokeillut lääkkeet ovat paljon haitallisempia. Niustä on tullut fyysisiä ja henkisiä oireita, mutta diapamista vain hyvä mieli. Lääkäri sanoi että koukuttaa - no koukuttihan ne mielialalääkkeetkin. Vieroitusoireet olivat kammottavat. Nyt on löytynyt lääke jota voisin syödä vaikka loppuelämäni, mutta sitä ei minulle suostuta määräämään tarpeeksi.
Huoh.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:30"]
Niin että ajattelit nostaa annosta vaikka purkkiin päivässä. Diapam koukuttaa nopeasti, toleranssi kasvaa nopeasti ja vieroitusoireet on erittäin pahat.
[/quote]
Kuka tässä mistään purkillisista on puhunut. Olen nyt syönyt diapamia 1,5v. Kerta-annokseni on 5mg/kerta. Jos menisi edes levyllinen päivässä niin aivan varmasti ilmenisi haittavaikutuksia. En halua päätäni sekaisin vaan toimintakykyni takaisin, ja tämä lääke sen minulle tarjoaa. Mielestäni toleranssi ei ole kasvanut mitenkään nopeasti.
Minulla oli venlafaxinista kertakaikkiaan hirveät vieroitusoireet. Noin kaksi kuukautta kestin PÄIVITTÄIN huonovointisuutta, näköhäiriöitä, näköharjoja. Olin aggressiivinen ja itkuinen, todella,todella ahdistunut. Vaikka juon päivässä 3 litraa vettä tuona aikana suutani kuivasi jatkuvasti, minulla oli jatkuvasti vesipullo kourassa. En voinut käydä töissä. Olin lääkityksen ajan (6kk) kuin zombi, ja lääkituksen jälkeen oloni oli kauheampi kuin ikinä. Sain päässäni sähköiskuja ja minulla oli kauhea tinnitus. Joten kyllä minä vieroitusoireista tiedän, ja selviän. Tosin en ymmärrä miksi minun pitäisi vieroittautua lääkkeestä josta saan halutun vastineen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:33"]
Diapamin apu loppuu nopeasti. Annos pitäisi olla purkki päivässä
[/quote]
No jos näin 1,5vuodessa annostukseni on noussut 2,5mg->5mg niin en sanoisi että apu loppuu nopeasti. E
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:48"]
Aivan huikee olo tulee diapamilla, vielä paranee kun juo siiderii sen kans. Oon koukus, mut mitä sitten.
[/quote]
Minäkin olen varmaankin koukussa, sillä ilman tätä lääkettä oloni olisi nähtävästi yhtä karmea kuin viimeiset 10v. Nyt olen viimein siinä kunnossa että voin käydä terapiassa ja selvittää asioitani. Mutta tuo siiderillä alashuuhtominen ei kyllä yhtään auta asiaasi ellei asiasi sitten ole olla sekaisin. Ja minusta se on kyllä todella typerää. Alkoholi ei ainakaan auta masennukseen ja ahdistuneisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:30"]
Niin että ajattelit nostaa annosta vaikka purkkiin päivässä. Diapam koukuttaa nopeasti, toleranssi kasvaa nopeasti ja vieroitusoireet on erittäin pahat.
[/quote]
Kuka tässä mistään purkillisista on puhunut. Olen nyt syönyt diapamia 1,5v. Kerta-annokseni on 5mg/kerta. Jos menisi edes levyllinen päivässä niin aivan varmasti ilmenisi haittavaikutuksia. En halua päätäni sekaisin vaan toimintakykyni takaisin, ja tämä lääke sen minulle tarjoaa. Mielestäni toleranssi ei ole kasvanut mitenkään nopeasti.
Minulla oli venlafaxinista kertakaikkiaan hirveät vieroitusoireet. Noin kaksi kuukautta kestin PÄIVITTÄIN huonovointisuutta, näköhäiriöitä, näköharjoja. Olin aggressiivinen ja itkuinen, todella,todella ahdistunut. Vaikka juon päivässä 3 litraa vettä tuona aikana suutani kuivasi jatkuvasti, minulla oli jatkuvasti vesipullo kourassa. En voinut käydä töissä. Olin lääkityksen ajan (6kk) kuin zombi, ja lääkituksen jälkeen oloni oli kauheampi kuin ikinä. Sain päässäni sähköiskuja ja minulla oli kauhea tinnitus. Joten kyllä minä vieroitusoireista tiedän, ja selviän. Tosin en ymmärrä miksi minun pitäisi vieroittautua lääkkeestä josta saan halutun vastineen.
[/quote]
Aivan sama kokemus! Vieroituspoireet mielialalääkkeestä jotain niin helvetillistä. Ajattelin, että joudun kohta suljetulle osastolle, ja pari kuukautta siinä meni. Diapam oikeasti auttaa.
Liekkö tässä on takana se että jos ihmiset saavat apua ongelmiinsa jäisi lääkeyhtiöiltä ja terapeuteilta turhat rahat saamatta. Tehdään ihmisistä esim SSRI-lääkkeillä sairaampia kuin ovat. Vähän foliohattuilen, mutta en kyllä muutakaan syytä keksi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:59"]
Liekkö tässä on takana se että jos ihmiset saavat apua ongelmiinsa jäisi lääkeyhtiöiltä ja terapeuteilta turhat rahat saamatta. Tehdään ihmisistä esim SSRI-lääkkeillä sairaampia kuin ovat. Vähän foliohattuilen, mutta en kyllä muutakaan syytä keksi.
[/quote]
Vähän samaa olen miettinyt.
16
Muakin kiinnostaisi että koska se apu loppuu? Syön Xanoria (depot) päivittäin 2mg ja annos on noussut 0,25mgstä tähän nykyiseen neljässä vuodessa.
On kyllä tosi surkeaa elämää, jos pitää jotain lääkkeitä käyttää pitääkseen pääkoppansa kasassa.
Ihmiset ovat yksilöitä tässäkin asiassa.Itse olen syönyt vaihtelevasti erilaisia bentsoja jo vuosia, ja väittäisin että kauheimmat sivuoireet tulevat muista lääkkeistä kuten neurolepteistä eli antipsykooteista.Harvemmin olen syönyt niitä päivittäin, mutta toleranssi ei kasva kaikilla samalla tavalla.
No kyllähän se on sillä tavalla, että jos olet 1,5 vuotta syönyt säännöllisesti samaa annosta niin ei se oikeasti edes auta. Toleranssi kasvaa muutaman viikon aikana. Lumevaikutus on sulla jo menossa, pärjäisit sitä ilman ihan hyvin. Siitä nyt voidaan tietysti olla montaa mieltä, että onko sillä mitään merkitystä, onko lääkkeen teho oikea, vai lumetta, jos se tuntuu toimivan.
Mutta tietysti olo tulee huonoksi väliaikaisesti aina kun jätät sen ottamatta, koska olet jonkin verran riippuvainen.
Näin siis siinä tapauksessa, että syöt jatkuvasti samaa annosta, esim. 3 x 5 mg päivässä.
Siinä ei ole mitään järkeä, että bentsojen annoksia nostetaan kovin paljoa. Jos ne nousevat kovin korkeiksi, niin ei se ole tavatonta, että joudutaan suorittamaan oikea lääkekatko. Ihan yhtä pahat sivuoireet on, kuin mainitsemillasi mielialalääkkeillä. Toki ei noilla sun annoksilla vielä sitä huolta ole.
Lääkärisi on periaatteessa oikeassa. Mutta kyllähän niitä joskus syödään vuosiakin samoa annoksia ihan sillä, että vaikka lääkkeestä ei enää ole todellisuudessa mitään varsinaista apua, niin tilanne menee hetkeksi huonompaan kun ne purkaa pois. Ja myös sen vuoksi, että sen ottaminen aiheuttaa aina psyykkisen lumevaikutuksen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:05"]
On kyllä tosi surkeaa elämää, jos pitää jotain lääkkeitä käyttää pitääkseen pääkoppansa kasassa.
[/quote]
Kuule, osalla on psyyke hauraampi, tai takana on hyvin vaikeita kokemuksia.
Kannabista viikko ja sitten diapamia viikko. Vuorotellen.
Näin toleranssi kerkeää laskemaan. Monelle tämä olisi klassikko yhdistelmä.
Ihmeellistä on että lääkkeet löytyy, mutta lääkärit eivät auta.
Sitten pitää tehdä rikos ja hankkia lääkettä laittomasti :(
Monia hyviä kommentteja edellä. Itse olin diapam koukussa noin vuoden. Tuo annoksien kasvu ja riippuvuus kuitenkin omasta mielestäni olivat pieniä asioita.
Ongelma syntyy mielestäni siitä, että "keinotekoinen" onnellisuus ja hyvänolon tunne (vaikka kävisit terapiassa), estää usein tiedostamattakin oikeiden ongelmien käsittelyn riittävän syvällisesti. Terapiassa niissä voi huolettomasta puhua 5 mg diapamin jälkeen, mutta... kun ne asiat tulisi ITSE käsitellä. Kaikkine negatiivisin tunteiden kanssa. Negatiiviset tunteet kun turruttaa tarpeeksi pitkään, niin lopulta tarvitsee 5 mg pamin ja siiderin kun autosta puhkeaa väärällä hetkellä rengas!
[/quote]
Totta, vaihtaisin pääni terveeseen jos se olisi mahdollista.Senkin vuoksi lääkäreiden suhtautuminen bentsoihin suututtaa, kun eivät itse tiedä mitä se jatkuva henkinen kipu voi olla.Minulla meni vuosia toipua traumoista, ja ahdistus oli lähes jokapäiväinen vieras.Ostin lääkkeeni katukaupasta että saisin elämäni takaisin.Enää en tarvitse lääkkeitä usein, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa olo käy sietämättömäksi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:09"]
No kyllähän se on sillä tavalla, että jos olet 1,5 vuotta syönyt säännöllisesti samaa annosta niin ei se oikeasti edes auta. Toleranssi kasvaa muutaman viikon aikana. Lumevaikutus on sulla jo menossa, pärjäisit sitä ilman ihan hyvin. Siitä nyt voidaan tietysti olla montaa mieltä, että onko sillä mitään merkitystä, onko lääkkeen teho oikea, vai lumetta, jos se tuntuu toimivan.
Mutta tietysti olo tulee huonoksi väliaikaisesti aina kun jätät sen ottamatta, koska olet jonkin verran riippuvainen.
Näin siis siinä tapauksessa, että syöt jatkuvasti samaa annosta, esim. 3 x 5 mg päivässä.
Siinä ei ole mitään järkeä, että bentsojen annoksia nostetaan kovin paljoa. Jos ne nousevat kovin korkeiksi, niin ei se ole tavatonta, että joudutaan suorittamaan oikea lääkekatko. Ihan yhtä pahat sivuoireet on, kuin mainitsemillasi mielialalääkkeillä. Toki ei noilla sun annoksilla vielä sitä huolta ole.
Lääkärisi on periaatteessa oikeassa. Mutta kyllähän niitä joskus syödään vuosiakin samoa annoksia ihan sillä, että vaikka lääkkeestä ei enää ole todellisuudessa mitään varsinaista apua, niin tilanne menee hetkeksi huonompaan kun ne purkaa pois. Ja myös sen vuoksi, että sen ottaminen aiheuttaa aina psyykkisen lumevaikutuksen.
[/quote]
Oho, anteeksi etten lukenut aloitusta kunnolla... Tämä vastaus siis siihen, miksi sitä ei kannata syödä päivittäin. Jos otat vaan silloin tällöin niin ei kai siitä mitään haittaa ole. Mutta kyllä se lääkäri ihan varmasti reagoi oikein jos yksinkertaisesti ilmoitat, että haluaisit alkaa syömään sitä päivittäin. Koska silloin niitä ongelmia vasta tulee, kun koet vieläpä saavasi lääkkeestä hyvän mielen.
Ihmisillä on ihan valtavasti ongelmia bentsojen liikakäytön kanssa. Ja lääkärit näkevät niitä jatkuvasti. Noinhan se voi helposti alkaa - lääkkeestä tulee hyvä mieli ja sitä haluaisi alkaa käyttämään päivittäin.
Itse söin diapamia päivittäin. Pian kävi niin että yhdestä tabletista (josta ennen melkein nukahdin) ei tapahtunut mitään. Toleranssi kasvoi valtavasti. Söin tabletteja aina 3kertaa päivässä, jonka jälkeen alkoi muodostua riippuvuusoireita. Siksi ei saa syödä
[/quote]
Ihan kuin en itse tietäisi että elämäni on surkeaa. Olen systeemin lapsi, sijoituskotien ja laitoksien kasvattama. Äitini on täysin "normaali" mutsi, joka löytyy lapsia kahdelle miehelle, mutta ei huomiota yhdellekkään. Isääni ei ole lapset koskaan kiinnostanut, en oikeastaan edes tunne häntä. Velipuoleni on hyväksikäyttänyt minua pienenä, sijaisperheissä minua on pahoinpidelty ja tuossa on vasta lapsuuden traumat. Joten kiva että pääsit ilkkumaan! Jotkut eivät oikeasti pärjää ilman lääkkeitä, kiitä luojaa (tai vanhempiasi) että SINÄ OLET PAREMPI IHMINEN KUIN MINÄ ja pärjäät.
Diapam passivoittaa. Kokeile vaikka liikuntaa lääkkeeksi. Ei maksa oikeastaan mitään ja liikunnasta tulevat endorfiinit nostavat mielialaa.
Itse olin aiemmin kotiin käpertynyt, kierin itsesäälissä, enkä oikeastaan tehnyt mitään. Erilaisia lääkkeitä kokeilin, mutta ne vain passivoitti lisää.
Onneksi ystävät pakottivat liikkeelle. Nyt crossfittiä ja uintia vuorotellen. Olo on parantunut aivan huikeasti.
En käytä enää mitään lääkkeitä, jos ei sillointällöin kolotuksiin Buranaa. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 11:09"]
[/quote]
Oho, anteeksi etten lukenut aloitusta kunnolla... Tämä vastaus siis siihen, miksi sitä ei kannata syödä päivittäin. Jos otat vaan silloin tällöin niin ei kai siitä mitään haittaa ole. Mutta kyllä se lääkäri ihan varmasti reagoi oikein jos yksinkertaisesti ilmoitat, että haluaisit alkaa syömään sitä päivittäin. Koska silloin niitä ongelmia vasta tulee, kun koet vieläpä saavasi lääkkeestä hyvän mielen.
Ihmisillä on ihan valtavasti ongelmia bentsojen liikakäytön kanssa. Ja lääkärit näkevät niitä jatkuvasti. Noinhan se voi helposti alkaa - lääkkeestä tulee hyvä mieli ja sitä haluaisi alkaa käyttämään päivittäin.
[/quote]
Sitten vielä lyhyesti, miten se fyysisen toleranssin ja riippuvuuden kehittyminen tapahtuu. Kyse ei ole siitä, montako pilleriä otat viikossa, tai jos otatkin jonain päivänä kolme. Se riippuu vain siitä, kuinka paljon lääkettä säännöllisesti kiertää verenkierrossa. Diapam on tosi ongelmallinen siinä, että sen ns. puoliintumisaika on todella vaihteleva, ja myös pitkä (20-100 tuntia kestää, ennenkuin lääkeaineen pitoisuus veressä on puoliintunut alkuperäisestä).
Jos toistuvasti Diapam kerkeää hävitä elimistöstä kokonaan/lähes kokonaan ennenkuin uutta tulee tilalle, ei näitä ongelmia synny.
Jos otat sitä kahtena päivänä viikossa vaikka pari kolmekin tablettia, niin ongelmia ei todennäköisesti tule (vaikka pienen pieniä jäämiä elimistössä olisikin). Jos otat päivittäin 2 tablettia, niin elimistö ei ole ikinä ilman diapamia ja ongelmia alkaa esiintyä. Mitä enemmän otat, sen kyllästyneisempi siitä olet.
Eli siksi niistä ei ole haittaa silloin tällöin tarpeeseen käytettynä, mutta esim. 2-3 krt/pvä otettuna se pitoisuus on todellisuudessa paljon, paljon suurempi kuin 5 mg ja ihan koko ajan. Mitä suurempi mg-määrä pillereissä, niin ongelmat vaan kasvavat, samaa vauhtia kertyy tottumus eli pillereistä ei sitten olekaan enää yhtään mitään vaikutusta, ne vain pitävät vieroitusoireet poissa ja haitat tulevat silti vielä päälle.
Eli kerta-annos silloin tällöin ei aiheuta riippuvuutta, vaan säännöllisyys. Siksi lääkäri ei halua myöntää niitä sulle päivittäiseen käyttöön.
Aivan huikee olo tulee diapamilla, vielä paranee kun juo siiderii sen kans. Oon koukus, mut mitä sitten.