Taaperon yöheräämiset/NEUVOJA?!
Meillä on 1,5-vuotias taapero, joka nukkuu omassa huoneessaan. On nukkunut siellä 3 kk ja suht hyvin mennyt. Tosin on aina heräillyt öisin, mutta yleensä on riittänyt se, että käy laittamassa lapsen takaisin pitkälleen ja peiton päälle. Nyt on alkanut heräillä niin, että huutaa heti perään kun huoneesta poistuu. Saattaa huutaa ihan hysteerisenä vaikka kuinka rauhoittelisi.
Yksi kerta nostin lapsen pois sängystä ja kysyin mitä hän haluaa kun minä en ymmärrä! Hän juoksi jääkaapille ja osoitti sitä. Nälkä oli. Annoin maitoa, jonka joi hyvällä halulla ja nukahti.. Noin on käynyt muutaman kerran. Nyt olen yrittänyt panostaa siihen, että söisi päivisin PALJON, mutta en saa lasta syömään enempää kuin mitä nyt suostuu sitten syömään. Määrät on ihan ok mitä päivisin syö. Ainoa muutos on ollut se, että korvike on jäänyt pois kokonaan n. kuukausi sitten. Sitä ennen söi sitä vielä sekoitettuna tavalliseen maitoon, sillä muuten ei vatsa kestänyt (tuli piereskelyä ja maha kipeäksi).
Onko eroahdistusta, nälkää, painajaisia vai mistä on kyse? Hampaat? Neuvoja???
Tätä heräilyä on ollut aina, mutta erityisesti nyt.
Kommentit (2)
lapsi nukkui omassa huoneessaan miltei vuoden (10 kk ikäisestä 1v 9 kk ikään). Sitten alkoi yöhulinat, raivokohtaukset ja jatkuvat heräilyt, pölpötti unissaan päivän tapahtumista, vesilätäköistä, mummista, keinusta ym. Otettiin takaisin meidän väliin nukkumaan ja siinä on nyt nukkunut, kuin tukki. Saadaan koko perhe taas nukkua kunnon yöunet. Tuo voi teillä olla vain pian ohimenevä vaihe, tarjoa vaikka vettä (vie vesimuki valmiiksi huoneeseen jo illalla), jospa lapsella on vain jano. Olen minäkin maitoa antanut yöllä joskus silloin, kun lapsi nukkui vielä omassa huoneessaan. Rauhoittui kyllä, joi sitä joinakin öinä, sitten meni taas esim kuukausi, ettei maitoa tarvinut. Mene siitä mistä aita on matalin, jotta saatte kaikki nukuttua.
Lapsen mielikuvitus on käynnissä ja pian voi tosiaan tulla kauhukohtauksiakin. Jos lapsi herää usein, niin voi olla helpompaa nukkua yhdessä. Pienihän hän on.