Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi persoonallisuushäiriöiset ihmiset manipuloivat muita?

Vierailija
19.06.2012 |

Epävakaatkin, ehkä tietämättään?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:31"]

Tällainen ihminen ei osaa arvostaa muita ihmisiä tai heidän taitojaan. Hän ei koskaan kehu muita tai arvosta heidän osaamistaan. Se on narsismia pahimmillaan, pelkkä manipulaatio tai käskyttäminen eivät sitä ole.

[/quote]

Tämä on niin totta.

Joskus nuorena ihmettelin ääneen miksi äitini ei arvosta omia lapsiaan. Vastaus tuli hätkähdyttävän nopeasti.
 "Arvostanhan minä. Olen mielestäni onnistunut kasvatustyössäni oikein hyvin ja olen siitä ylpeä."

Se oli aika häkellyttävä vastaus :D

Vierailija
42/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2012 klo 22:02"]

Viittaan nyt pershäiriöllä lähinnä epävakaaseen ja narsistiseen häiriöön, niitähän on valtavasti muitekin.

Yhdellä lähisukulaisella on epävakaa pershäiriö dgn, johon sisältyy piirteitä liudasta muita pershäiriöitä. Hän ei todellakaan näe omaa käytöstään, vaikka on todella älykäs. Joskus hetkittäin välähdyksinä kyllä, mutta sitten verho sulkeutuu ja alkaa hirvee puolustelu, muiden syyttely, mustan vääntäminen valkoiseksi. Näkee asiat vain omalta kannaltaan.

Silloin kai sitä on hyvä manipuloida, kun ei tunne siitä syyllisyyttä, koska ei edes tajua manipuloivansa. Kai sitä itsekin tekisi mieli manipuloida joskus, jos huomaa että jos noin toimisin, saisin siitä itselleni hyötyä. Sitten tajuaa, että niin ei pidä tehdä, se on väärin, lapsellista, tuntuu toisesta pahalta, menisi välit poikki tms. Tai ei kehtaa. Pershäiriöisellä ei tämmöisiä estureita liiemmälti ole.

Pershäiriöisellä on syvä häpeän, epävarmuuden ja turvattomuuden tunne, vaikkei sitä itse tiedostakaan. Manipuloinnilla voi koettaa varmistaa omia selustojaan, joka tuo valheellista turvan, hallinnan, vallan yms tunnetta. kehittyneempiä keinoja ei ole.

[/quote]

Kuulostaa niin kovin tutulta... Kun minulta tulee pienikin vastareaktio huonoon kohteluun, minusta tulee heti hänen silmissään hankala ja ilkeä, mutta se sivuutetaan, mihin reagoin.

[/quote]

"Miten sinä oot tuommonen. Eihän sinulle uskalla edes sanoa mitään. Miksi sinä oot nuin kummallinen?" on meillä varsin yleinen lause jos reagoi huonoon kohteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointi ei tietääkseni ole mitenkään yleinen piirre persoonallisuushäiriöisillä. Manipulointi liittyy vain B-ryhmän persoonallisuushäiriöihin.

Vierailija
44/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tämä itse on manipuloija.

Vierailija
45/63 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se manipulointi on? Antakaa käytännön esimerkkejä. Minulla on epävakaa diagnoosi ja selkeitä narsistisia piirteitä, mutta en usko olevani manipuloivani. Olen liian tyhmä sellaiseen. Meillä ei myöskään kotona ole manipuloitu, ollaan vaan suoraan sanottu jos joku käyttäytyy typerästi, aikaansaamattomasti tms. Sanasta manipulaatio tulee mieleen Kaunareiden Brooke ja Stephanie.

Vierailija
46/63 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitää aina erottaa rikolliset teot ja tavoitteet, rikollinen käytös ja keittiöpsykologisointi. On aivan eri asia tasapainoisten ihmisten käytösvirheet kuin vuosien kiusanteko, vainoaminen, hyväksikäyttö, säälillä ansaitseminen opiskelun ja työnteon sijaan, ajeteraaminen, manipulointi, ahdistelu ja kaikki muu vastentahtoinen käyttäytyminen. Suosittelen Hannu Lauerman ym. kokeneiden lääkäreiden teoksia a kirjoituksia, niistä vo i oppia.

Vierailija
47/63 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on kohdeltu lapsina niin huonosti, että ovat olleet täysin omassa varassaan. Kun turva on itsessä on pakko myös ylläpitää grandioosia näkemystä itsestään, muuten turva romahtaa hyvin ahdistavalla tavalla.

Juuri noin kävi ilmeisesti isoisälleni hänen lapsuudessaan. Hänen lapsuutensa oli kyllä kaikilla mittareilla kauhea (syntyi taparikollsien ja nipin napin sisäälissodan vankileiriltä pelastuneen naisen aviottomaksi pojaksi,  eikä sotaan joutuminen parikymppisenä asiaa ainakaan parantanut), mutta niin oli myös hänen persoonallisuutensa aikuisiällä.

Joidenkin lapsuus voi silti olla myös niin paapottu, että ihminen alkaa vilpittömästi uskoa olevansa parempi kuin muut, kun mikään kotiympäristössä ei kyseenalaista sellaista harhaa. Kaksi päinvastaista tietä samaan lopputulokseen, ihmeellistä mutta totta.

Vierailija
48/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epävakaa enkä kyllä huomaa manipuloivani muita. Muut kyllä tekevät paljon vuokseni ja kestävät liikaakin. Olenko sokea käytökselleni? Toisaalta joudun ja olen joutunut helposti hyväksikäytettäväksi.

Vierailija
49/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epävakaa enkä kyllä huomaa manipuloivani muita. Muut kyllä tekevät paljon vuokseni ja kestävät liikaakin. Olenko sokea käytökselleni? Toisaalta joudun ja olen joutunut helposti hyväksikäytettäväksi.

Olen myös epävakaa ja polin hoitaja todennut, että olemattomat rajat minun ja muiden välillä saavat muut kävelemään ylitseni. Siedän myös muilta käytöstä, jota ei pitäisi sietää. Olen myös ehkä itsekin syyllistynyt manipulointi, joten sanoisin, että epävakaan ja toisen ihmisen välillä on rajan sijaan heiluriovi.

Vierailija
50/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kaksi narsistia tulla toimeen keskenään?

Vierailija
51/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis

Jos on kaikille kiltti ja menestyy hyvin, miten narsisti kokee tämän.

Tuleeko hänelle tunne ,että on hävinnyt?

Vierailija
52/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia tavallisten ihmisten käytösvirheet kuin manipulointi ja hyväksikäyttö sairautena. Onneksi nykyisin on jo saatavissa netissäkin paljon tietoa mm. narsistisesta luonnehäiriöstä ja psykopatologiasta. ei ole pakko olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka tekevät huonon olon. Terapeutit ja lääkärit ovat sitä varten.

Vierailija
53/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöinen manipuloi, koska ei kykene kohtaamaan sisällään olevaa häpeää ja muuta kipua. Siksi hänen täytyy kontrolloida muita, ja heijastaa omia tunteitaan toisiin- siirtää ne siis itsestä pois- jotta hän ei siis tuntisi omaa todellista sisintään. Lisäksi manipuloinnin tarkoitus on saada muut vastuuseen hänen elämästään; kun toista voi syyttää epäonnesta ja kurjista tunteista, ei tarvitse kohdata omaa rajallisuuttaan ja haavoittuvuuttaan- joka jälleen nostaisi tuon häpeän ja kivun esiin. Persoonallisuushäiriöinen käyttää siis uita omien tunteidensa säätelyyn, koska ei kykene kohtaamaan itseään ja tunteitaan sellaisina kuin ne ovat. Ihan lievänä tätä esiintyy todella paljon ihan tavallisissa perheissäkin, vaikkei mitään arkea hallitsevaa persoonallisuushäiriötä olisi. HUonosti toimivissa parisuhteissakin jompikumpi yleensä käyttää toista jollakin tavalla.

Vierailija
54/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeni lähipiirissä on juuri tuollainen kuvaukseen sopiva manipuloija. Itse pidin häntä ainoastaan huonokäytöksisenä ja minä-minä-minä -ihmisenä, mutta mieheni osasi selittää ja osoittaa minulle, miten tuo ihminen toimi kaikissa yhteisissä tapaamisissa. Se, mikä näytti puhtaasti käytöstapojen puutteelta, alkoikin näkyä haluna lytätä muiden ihmisten tekemisiä tai kokemuksia tai sitten keinona saavuttaa jotakin itselle.

Lakkasimme kutsumasta häntä kotiimme. Luulimme mieheni kanssa, että siinä on kaikkien kannalta hyvä ratkaisu. Niin kuvittelimme, kunnes tuo ihminen, jolle olimme olleet välttämätön paha ja "rasite" (omien sanojensa mukaan), alkoi suorastaan vaatia pääsyä kotiimme. Hän ei voinut hyväksyä sitä, että hänet "sivuutettiin" tai "ohitettiin". Hän on keksinyt muille sukulaisille mitä mielikuvituksellisempia selityksiä syiksi meidän perheemme huonolle käytökselle, vaikka emme ole tähän päivään  mennessä kertoneet kenellekään, mitä olemme päättäneet. Yritys jättää hänet huomiotta on vain lisännyt vettä hänen myllyynsä. Kummallakaan meistä ei ole aavistustakaan, miten asian saisi sille tolalle, että saisimme vain elää rauhassa elämäämme ilman ko. ihmisen läsnäoloa. Tätä on kestänyt vuosia.

Vierailija
55/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheeni lähipiirissä on juuri tuollainen kuvaukseen sopiva manipuloija. Itse pidin häntä ainoastaan huonokäytöksisenä ja minä-minä-minä -ihmisenä, mutta mieheni osasi selittää ja osoittaa minulle, miten tuo ihminen toimi kaikissa yhteisissä tapaamisissa. Se, mikä näytti puhtaasti käytöstapojen puutteelta, alkoikin näkyä haluna lytätä muiden ihmisten tekemisiä tai kokemuksia tai sitten keinona saavuttaa jotakin itselle.

Lakkasimme kutsumasta häntä kotiimme. Luulimme mieheni kanssa, että siinä on kaikkien kannalta hyvä ratkaisu. Niin kuvittelimme, kunnes tuo ihminen, jolle olimme olleet välttämätön paha ja "rasite" (omien sanojensa mukaan), alkoi suorastaan vaatia pääsyä kotiimme. Hän ei voinut hyväksyä sitä, että hänet "sivuutettiin" tai "ohitettiin". Hän on keksinyt muille sukulaisille mitä mielikuvituksellisempia selityksiä syiksi meidän perheemme huonolle käytökselle, vaikka emme ole tähän päivään  mennessä kertoneet kenellekään, mitä olemme päättäneet. Yritys jättää hänet huomiotta on vain lisännyt vettä hänen myllyynsä. Kummallakaan meistä ei ole aavistustakaan, miten asian saisi sille tolalle, että saisimme vain elää rauhassa elämäämme ilman ko. ihmisen läsnäoloa. Tätä on kestänyt vuosia.

- Kannattaisko jättää vastaamatta puheluihinkin, jos ne eivät pysy asiallisina? Muille sukulaisille ei tarvitse selitellä mitään, jos yrittävät painostaa, niin ehkäpä vähennetään yhteydenpitoa heidänkin kanssaan. Antaa niiden seurustella hänen kanssaan, joille tuollainen seura kelpaa. En usko, että teidän panettelujanne jaksetaan kauan kuunnella kuin puolella korvalla. Varmaan moni kadehtii ratkaisuanne, kun ei itse uskaltaisi...

Vierailija
56/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap liität nuo jutut jonkun diagnoosin omaaviin tyyppeihin? Ilkeät paskakasat tekee ihan samaa vaikka ei olisikaan mitään diagnoosia. Unohdit tämän.

Vierailija
57/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joillakin, keillä ei ole omaa elämää, tuntuu olevan kyllä aikaa paneutua toisten persoonallisuuksiin ja elämiin.

Kyllä varmaan jokainen itse tietää, että kenen seurassa on hyvä ja mukava olla???? Eikö?

Jos esim. Joku tuntee olevansa jollekin toiselle pelkkä paskasanko, jonne kaadetaan kaikki paska ja toinen ei sanomisesta huolimatta lopeta, niin eikö silloin ole joku vikana. Jos oikein kovaa ahdistaa ja tukehduttaa, niin eikö joku ole silloin vikana?

Vierailija
58/63 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/63 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/63 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on kohdeltu lapsina niin huonosti, että ovat olleet täysin omassa varassaan. Kun turva on itsessä on pakko myös ylläpitää grandioosia näkemystä itsestään, muuten turva romahtaa hyvin ahdistavalla tavalla.

Tai on passattu piloille ja autettu muodostamaan valheellinen kuva itsestä muita parempana ja arvokkaampana ihmisenä. Sitten luulevat että muut ovat loputtomasti heitä varten ja kokevat olevansa oikeutettuja toisten hyväksikäyttöön, alistamiseen ja manipuloimiseen keinolla millä hyvänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän