Pohditaanko: Miksi juuri pikkulapsiperheiden isät pimahtavat nykyään?
Saa toki olla eri mieltä, mutta minusta näyttäisi siltä, että nuo perhesurmaajat ovat täysin erilaisista sosioekonomisista taustoista, asuvat täysin erilaisissa paikoissa, omaavat täysin erilaiset turvaverkot jne. Eli yhteistä noille tekijöille ovat lähinnä se, että on nuorehko pienten lasten isä.
1. Miksi nuo isät ovat noin loppu?
2. Miksi isät eivät hae apua JOS kerran ovat noin loppu?
3. Jos isät ovat niin loppu, että päätyvät itsemurhaan, niin miksi tappavat myös lapset? Onko se kosto? Kenelle?
Todella omituista. Isoisäni sukupolvi oli sodassa, näki hirveyksiä, traumatisoitui niin, että näki painajaisia joka ikinen yö, eikä silti tullut mitään buumia lahdata omia perheitään.
Kommentit (137)
ja jaksaako hän ja kun rahaakaan ei ole.
Ämmät kirkuu, että hankkiudu salaa raskaaksi. Valehtele miehelle, että pilleri jäi ottamatta. Kyllä se mies rakastuu siihen lapseen ja lapsi tuo leivän tullessaan.
Ja eukot painostamaan miestä, että mun on nyt pakko saada se lapsi kun mulla on niiiiin vauvakuume. Jos ei muuta niin valehdellaan ehkäisystä.
NAISET HOMMAUTUVAT SALAA PAKSUKSI VAIKKA MUUTA ON SOVITTU.
ei sitä jaksa kukaan.
t.mies
Itse en ainakaan tunne ketään tuollaista. Vahinkolapsia on toki, mutta sen riskinhän tietää jokainen nainen ja mies seksiä harrastaessaan.
Riippuu varmaan jokaisen ihmisen väsymiskynnyksestä. Mies on todennäköisimmin tullut parin kuukauden aikana niin väsyneeksi kolmen muun lapsen hoidosta eikä ole kenties saanut heitä nukkumaan tänä kohtalokkaana iltana, että maailman kamalin ratkaisu on ollut hänelle ainoa pakotie. Tämä voisi selittää kaikki sosioekonomiselta taustaltaankin eroavat tapaukset. Fyysinen väsyminen kun on meille kaikille luonnollista, jos rääkkiä on liikaa. Kukaan pienen vauvan äitikään ei kaipaa sitä väsymyksen tunnetta, joka on normaali olotila ensimmäisen vuoden aikana. Ikävää, että kävi näin..
Miehillä on arvoa enää suorittajina ja naisten haaveiden toteuttajina.
Kun mies tajuaa sen, ettei hänellä itsellään ole mitään arvoa tai väliä ja kaikki uhraukset ovat olleet tavallaan turhia, niin siinä voi pimahtaa.
ei KUKAAN ole ollut viemässä mieheltä merkitystä. Nykyään vain myös naisella on itseisarvoinen merkityksensä, ei vain miehellä. Antaisitko esimerkkejä miten feministit ovat vieneet mieheltä arvon?
Kyllä hänen pitää saada pikkuvauvan äitinä nukkua kun joutuu olemaan sen kanssa kotona. Isän pitää nousta yöllä syöttämään ja vaihtamaan vaippaa, vaikka menee töihin. Sillä onhan lapsi isänkin ja tasa-arvo pelaa.
Äiti saa vedellä sikeitä päivällä ja istuu aaveella. Isä on ensin yön hoitanut vauvaa, että mamma saa maata ja kuorsata. Sitten työpäivä ja isommat haetaan hoidosta. Kotiin ja siivoamaan ja ruoanlaittoon kun vauvanhoito on rouvan mielestä ollut niin raskasta. Sitten rouvan pitää päästä harrastuksiin ja taas isä hoitaa lapset ja kotityöt. Yöllä odottaa vauvan syöttäminen, että vauvanhoidosta (aaveella roikkumisesta) väsynyt äiti saa levätä.
Ei kai se ihme ole, että siinä uupumuksessa pimahtaa.
Riippuu varmaan jokaisen ihmisen väsymiskynnyksestä. Mies on todennäköisimmin tullut parin kuukauden aikana niin väsyneeksi kolmen muun lapsen hoidosta eikä ole kenties saanut heitä nukkumaan tänä kohtalokkaana iltana, että maailman kamalin ratkaisu on ollut hänelle ainoa pakotie. Tämä voisi selittää kaikki sosioekonomiselta taustaltaankin eroavat tapaukset. Fyysinen väsyminen kun on meille kaikille luonnollista, jos rääkkiä on liikaa. Kukaan pienen vauvan äitikään ei kaipaa sitä väsymyksen tunnetta, joka on normaali olotila ensimmäisen vuoden aikana. Ikävää, että kävi näin..
Yhdistävä tekijä on se, että kaikki miehet ovat olleet suurin piirtein samanikäisiä, vähän vajaa 40-vuotiaita eli syntyneet 70-luvun alussa. Miksi näin?
Mietin sitä, että tuolloinhan vauvat vietiin ihan yleisesti muutaman kuukauden jopa 6 viikon iässä hoitoon ja imetystä ei juuri arvostettu. Voiko taustalla olla vääristynyt kiintymyssuhde vauvana? Nämä ongelmat voivat tulle esiin vasta aikuisena, ja omien lapsien saaminen voi laukaista alitajuisia lapsuuden traumoja. Päälle vielä stressiä töistä ja parisuhdeongelmia laukaisevana tekijänä.
Sama sukupolvi muuten eli lapsuuttaan ja/tai nuoruuttaan lamasuomessa. Mitäs kaikkea lama-aikaan tapahtuikaan? Ainakin moni perhe menetti talot, autot, työpaikat jne., monen perheen vanhemmat masentuivat ja/tai alkoholisoituivat, julkisista palveluista karsittiin jne.
ap
Lama ei meidän 70-luvun alun lasten lapsuuteen vaikuttanut, eikä juuri nuoruuteen. Minun vuosiluokkani oli eka, joka valmistui lukiosta tai 3v amiksesta työkkäriin vuonna 1992. Pahimmat leikkaukset oli sitten 1993-1994 ja valoa tunnelin päässä alkoi olla 1995 jälkeen.
En syyttäisi lamaa, vaikka se hidastikin oman orren löytämistä. Minua vuoden-kolme vuotta vanhemmat saivat heti suht hyviä töitä ilman koulutustakin ja pääsivät vielä suht hyvin opiskelemaan. Meidän vuosiluokalla oli hankalampaa, koska ne tuhannet lomautetut ja työttömät haki koulutukseen.
etukäteen, että mies on väsynyt ja uupunut. Miksi on alettu siihen hässäkkään vielä väsäämään neljättä lasta?
Jostain todella pahasta ongelmasta meidän yhteiskunnassa. Kasvatetaan kulttuuriin, jossa tunteita ei saa näyttää. Kaikenlainen avunhakeminen tehdään koko ajan vaan vaikeammaksi. Työelämässä ja perhe-elämässä vaatimukset ja myös odotukset ovat liian kovat. Alkoholia käytetään aivan liikaa. Tietynlainen vastuunkantaminen perheestä ja sen tuomat muutokset omaan elämään koetaan ylivoimaisen hankaliksi. En tiedä. Mutta tämä on oikeasti jo niin iso asia Suomessa, että tälle on herättävä KAIKKIEN. Haetaan apua, jos sitä tarvitaan ja pidetään silmät auki. Jos joku näyttää uupuneelta, niin yritetään auttaa. Ei eletä itsekeskeistä "jokainen hoitakoon elämänsä ja ongelmansa"-tyylistä elämää. Kun katson omaa 3-vuotiastani ja mietin, mitä se perheen äiti on joutunut näkemään siellä ulkorakennuksessa, minulle tulee sanoinkuvaamattoman huono olo. En voi käsittää, miten perheenisä sellaiseen ratkaisuun on päätynyt.
etukäteen, että mies on väsynyt ja uupunut. Miksi on alettu siihen hässäkkään vielä väsäämään neljättä lasta?
murhamies itse on tehnyt väärin, tuomittavasti ja anteeksiantamattomasti. Muita ei voi hänen psykopaattiratkaisustaan syyttää.
Ei tosiaan ole vaimon syy.
kotitöitä juurikaan, hoiti pihahommia, teki remppaa, joskus imuroi. Äiti oli pitkään kotona ja isä teki päällikkötason hommia suht säännöllisesti. Äiti hoiti kodin.
Veljeni sanoi joskus, että on jotenkin raskasta täyttää tämä nykyisän muotti: pitää osata laittaa ruokaa, siivota, hoitaa lapsia, huomioida vaimoa, tuoda leipä kotiin ja lisäksi selvitä vielä remonttihommista, urheilla jne. Sanoi, että vaatimukset ovat aika kovat siihen nähden millainen malli on ollut...
Tietyssä mielessä ymmärrän veljeäni ja olen miettinyt, että onko näillä asioilla yhteyttä. Tarkoitus ei ole syyllistää naisia, vaan siis kuvata sitä muutosta, joka yhteiskunnassa on tapahtunut. Tietenkin miehiltä tarvitaan eri asioita kuin ennen, sillä maailma on muuttunut. Pysyykö miehet perässä?
Se sitten miksi väsyneenä joku toimii näin äärimmäisellä tavalla. Syitä siihen löytyy omista käsittelemättömistä traumoista ja alitajunnusta sekä persoonasta.
Tuo lama-ajan kokeneiden vanhempien ajatus, ettei halua että omat lapset joutuvat kokemaan "kaiken menetyksen", voi olla taustalla. Laajennetun itsemurhan tekevähän ajattelee sairaalla tavalla "pelastavansa lapset kärsimykseltä". Samoin hylätyksi tulemisen pelko (erotapauksissa) voi olla turvattomasti kiintyneelle kestämätön ajatus.
ja jaksaako hän ja kun rahaakaan ei ole.
Ämmät kirkuu, että hankkiudu salaa raskaaksi. Valehtele miehelle, että pilleri jäi ottamatta. Kyllä se mies rakastuu siihen lapseen ja lapsi tuo leivän tullessaan.
Ja eukot painostamaan miestä, että mun on nyt pakko saada se lapsi kun mulla on niiiiin vauvakuume. Jos ei muuta niin valehdellaan ehkäisystä.
NAISET HOMMAUTUVAT SALAA PAKSUKSI VAIKKA MUUTA ON SOVITTU.
ei sitä jaksa kukaan.
t.mies
Itse en ainakaan tunne ketään tuollaista. Vahinkolapsia on toki, mutta sen riskinhän tietää jokainen nainen ja mies seksiä harrastaessaan.
KAIKKI VIKA AINA NAISTEN, KAIKKI VIKA AINA NAISTEN, KAIKKI VIKA AINA NAISTEN.
Olen miesasiamies enkä ota vastuuta teoistani vaikka murhaisin pikkulapsia. Kaikki vika on aina naisten.
onko jäänyt huomaamatta että suurimmassa osassa aiemmista perhesurmista mies oli mielenterveysongelmainen tai luonnehäiriöinen?
minusta tuntuu, että vielä omassa lapsuudessani vaikeuksiin osattiin suhtautua huumorilla ja jos yksi homma kusi, yritettiin jotain muuta. Nykyään kaiken pitäisi mennä niinkuin Strömsössä tai pannaan koko perhe lihoiksi.
Miehillä on arvoa enää suorittajina ja naisten haaveiden toteuttajina.
Kun mies tajuaa sen, ettei hänellä itsellään ole mitään arvoa tai väliä ja kaikki uhraukset ovat olleet tavallaan turhia, niin siinä voi pimahtaa.
kotityranni ja lääkkeiden / alkoholin sekakäyttäjä. Tyrnävän perheenisä on kuulemma ollut mielisairas ja laiminlyönyt hoitoa. "Kaikki uhraukset olleet tavallaan turhia" - WTF? Kukaan mies ei tapa omia lapsiaan, tuhoa omien lastensa arvokasta elämää vain siksi että on itse TURHAUTUNUT. Aivosi toimivat täysin samoin kuin narsistilla. Hae sinäkin apua ajoissa.
murhamies itse on tehnyt väärin, tuomittavasti ja anteeksiantamattomasti. Muita ei voi hänen psykopaattiratkaisustaan syyttää.Ei tosiaan ole vaimon syy.
ei saa kyseenalaistaa.
itse 70-luvun alun sukupolviin (syntynyt 1973) ja kyllä meihin lama vaikutti. Muistan kuinka lukioaikoina kesätöiden löytäminen oli ihan mahdotonta, sama jatkui opiskelujen aikana, työelämään siistyessä tarjolla vain pätkätöitä...Lisäksi terveys- ja sosiaalipalveluista leikattiin, joka vaikutti nuorien elämään. Monien vanhemmat ovat myös olleet pitkäaikaistyöttämiä, alkoholisoituneet eli apua ei sieltäkään päin ole ollut saatavilla.
omaa heikkoutta ja häpeää.
Patoutuneet tunteet, sydänystävän tai läheisen puute. Pettymys yhteiskuntaa ja itseensä, darwinistinen ajattelutapa, että vahvat pärjää. Näköalattomuus.
Päihteiden väärinkäyttö, väärä lääkitys.
Korttitalon romahdus efekti, kun menee samalla sekä perhe että duunit, koko elämä.
Kyllä noi miehet on tehnyt itsereita maailman sivun.
Tässä ehkä myös väärintynyt maailmankuva, esim. "yhteiskunta on niin paska, että lapsille parempi kuolla.
Pettymykset parisuhteessa. Esim. vaimo ainoa ystävä, joka vetää sitten maton alta. Mikään ei ole niin kuin on uskonut eikä vain ole voimia eikä resursseja kestää sitä.
Jotain tollasta. Apua on voitu hakea, mutta sitä ei ole saatu. Lisäksi pienet lapset kuormittavat hirveästi. jos on esim. vaativa työ ja kaksi valvovaa lasta, voi hyvinkin olla hulluden partaalla.
omaa heikkoutta ja häpeää.
Patoutuneet tunteet, sydänystävän tai läheisen puute. Pettymys yhteiskuntaa ja itseensä, darwinistinen ajattelutapa, että vahvat pärjää. Näköalattomuus.
Päihteiden väärinkäyttö, väärä lääkitys.
Korttitalon romahdus efekti, kun menee samalla sekä perhe että duunit, koko elämä.
Kyllä noi miehet on tehnyt itsereita maailman sivun.
Tässä ehkä myös väärintynyt maailmankuva, esim. "yhteiskunta on niin paska, että lapsille parempi kuolla.
Pettymykset parisuhteessa. Esim. vaimo ainoa ystävä, joka vetää sitten maton alta. Mikään ei ole niin kuin on uskonut eikä vain ole voimia eikä resursseja kestää sitä.
Jotain tollasta. Apua on voitu hakea, mutta sitä ei ole saatu. Lisäksi pienet lapset kuormittavat hirveästi. jos on esim. vaativa työ ja kaksi valvovaa lasta, voi hyvinkin olla hulluden partaalla.
koska ottavat esimerkistä vaarin ja ovat median kautta oppineet, että tuollainen ratkaisutapa on eräs toimintamalli ongelmatilanteessa.
näissä on aivan selkeästi esimerkin voima, mikä saa isit toimimaan. Ei kyse ole edes pimahtamisesta, vaan varmasti suuressa osassa tapauksia ihan suunniteltu ja harkittu teko. Voi olla tapa kostaa, välttää tiedossaolevat hankalat tilanteet elämässä tms.
Ihan liikaa näissä puhutaan nykyään ongelmista ja kriisiperheistä. Pitäisi puhua sekopäisistä miehistä jotka oikeuttavat itselleen syyn tehdä hirmuteko. Lapsia ja vaimoja pitäisi suojella, ei suinkaan kysellä eikö terveyskeskus tai sossu ole auttanut poloista isukkia.
Kotona muka yksin pärjätään, mutta silti jokainen lapsi kaipaa turvaa vanhemmista.
Sitten kun itse ollaan iän puolesta aikuisia, tuleekin lapsuus ja turvattomuus alitajuntaan mieleen. Luullaan, ettei omatkaan lapset voi pärjätä ilman "isää" ja sitten tapahtuu noit asurullisia tapahtumia.
"Isä" ei voi vaan tappaa itseään, kun kuvittelee olevansa lapsille korvaamaton.
Ohje: Annetaan lasten olla lapsia ja tehdään itse vanhempien työ, kohdellaan lapsia lapsina.