Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Millaista ihmistä arvostat ja ihailet? Millainen on hyvä ihminen?
19.06.2012 |
Onko miehesi tällainen? Jos ei niin miksei? Onko sinussa ihailemasi ihmisen ominaisuuksia? Jos ei niin mikset pyri paremmaksi?
Kommentit (3)
Minulle tuli mieleen hyvyydestä lähinnä epäitsekkyys; hyvä ihminen on sellainen joka kykenee jättämään oman etunsa pyyteettömästi toiselle sijalle.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
niin ja siis sekä miehelläni että minulla on tätä epäitsekkyyttä.
Alue: Aihe vapaa
Arvostan ja ihailen ihmistä, joka on:
- rehellinen, ennen kaikkea itselleen mutta myös muille,
- avoin, eli on rehellinen sellaisestakin mitä muut eivät ehkä osaa suoraan kysyä, mutta mikä heitä kiinnostaa,
- reilu ja suoraselkäinen, eli miettii mikä on kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu sen sijaan että ajaisi aina omaa lyhyen tähtäimen etuaan,
- rohkea, käsittelee avoimesti vaikeatkin asiat eikä jätä niitä pitkiksi ajoiksi hautumaan, ja puolustaa myös muita nähdessään kaltoinkohtelua,
- empaattinen, ymmärtää ja symppaa muita silloinkin kun ei itse ajattele/koe samoin,
- ystävällinen ja avulias, ei jätä muita pulaan ja tarjoaa apuaan anteliaasti,
- itsekriittinen, haluaa kasvaa ihmisenä, eli analysoi aktiivisesti omaa käytöstään ja fiiliksiään, niiden syitä ja sitä, miten voi oppia paremmaksi ihmiseksi.
Mieheni on kaikkia näitä, paitsi empaattisuudessa on jonkin verran puutteita, mutta on opetellut ja oppinut empaattisemmaksi vuosien varrella. Itselläni on eniten puutteita auttamishalussa; olen laiska ja mukavuudenhaluinen, enkä varsinkaan silloin mielelläni auta, kun en koe olevani oikea henkilö tehtävään. Toisaalta silloin kun näin koen, autan erittäin mielelläni ja panostan myös auttamiseen huomattavan paljon. Mielelläni kyllä olisin nykyistä useammissa tilanteissa spontaanimmin auttamishaluinen. Yritän parantaa. :)