Itkin tänään töissä :'( Ov.
Töissä vanhempi kollegani otti minut juttusille. Sanoi täysin yllättäen, että on saanut palautetta tai kuullut jostain (?) että esitän määräaikaisena työntekijänä kärkkäitä kommentteja vanhemmista työntekijöistä.
En voinut uskoa korviani, olin aivan maassa, itkin ja kerroin tälle henkilölle, että tämä ei pidä paikkaansa. Tämä vanhempi kollega oli aivan paniikissa ja lohdutteli että on varmaan kyse kateudesta sillä olen fiksu ja menestynyt hyvin. Hänkin oli ihmetellyt tätä ja sanoi, ettei olisi uskonut minusta.
Olen miettinyt tätä asiaa nyt illan ja mielessä on käynyt tuhat asiaa saikusta lähtien. Mitä teen? Kenelle tämä mustamaalaaja on minua haukkunut? Eli ymmärsin kollegalta että joku muu oli sanonut näin yhdelle nuorelle pomolle ja tämä pomo kollegalleni. Olen huomannut tämän pomon käytöksen muuttuneen viime aikoina.
En ole koskaan kohdannut tämmöistä. Miten toimisit tilanteessani? En ole puhunut kenestäkään pahaa, uskon itsekin että tässä on kyse mustamaalaamisestani. Tunteet ovat todella matalalla. Miten menettelisit? Paha olla! Ura ja työ on minulle tosi tärkeät. En ymmärrä mitä olen tehnyt väärin ja pelkään miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa? Kyllä ihmiset on hulluja, en olisi ikinä uskonut tälläista tapahtuvat, vielä eilen nautin työstäni suunnattomasti!!
Mitä teen? Tämä vanhempi kollega oli aivan paniikissa ja pyysi ettei pomon tietoon tulisi että hän on sanonut minulle näin.
Kommentit (33)
Ai että ihan turpa kiinni jos on käyttäytynyt täysin normaalisti? Onko työpaikkakiusaaminen ok Suomessa? Olen shokissa...
Ai että ihan turpa kiinni jos on käyttäytynyt täysin normaalisti? Onko työpaikkakiusaaminen ok Suomessa? Olen shokissa...
riidassa on AINA kaksi osapuolta
Onko työpaikkakiusaaminen ok Suomessa?
Kiusattuhan on aina se syyllinen, kiusaajissa/kiusaajassa ei ole mitään vikaa.
olet uhka hänelle ja yrittää keksiä nyt jotain paskaa sinusta, että saisi sinut näyttämään huonolta.
Kyllä minäkin olisin itkenyt, voimia..
olet uhka hänelle ja yrittää keksiä nyt jotain paskaa sinusta, että saisi sinut näyttämään huonolta.
kenen käytöksen huomaat muuttuneen. Sanoisin, että olet huomannut ilmapiirissä muutoksen ja haluaisit selvittää, jos on jotain meneillään, mistä sinun pitäisi olla tietoinen. En paljastaisi tuon asian sinulle juorunneen nimeä, mutten myöskään teeskentelisi, ettet tiedä asiasta mitään. Äkkiä käy niin, ettei määräaikaisuuttasi uusita, jos et selvitä asiaa.
eri tavalla kuin ennen. Sano heti, että saatat itkeä, koska olet tyrmistynyt väitteistä. Kysy, mistä on kyse ja kuka sinusta on puhunut, jotta tiedät tilanteen. Sano, että haluat, että jatkossa asiat puhutaan avoimesti välittömästi, koska sinulla ei ole salattavaa. Jos et pysty puhumaan, kirjoita sähköpostia.
tätä vanhempaa kollegaa? Eihän hän ole tehnyt mitään väärin vaan aivan oikein, kun on ottanut asian sinun kanssasi puheeksi. Näinhän pitää menetellä olit sitten syytön tai syyllinen. Minä ainakin juttelisin sen nuoren pomon kanssa ja kertoisin, että tällaista ikävää olet kuullut ja asiat vaivaavat sinua. Työpaikassasi pitää puhdistaa ilmaa. Hiljaa olemalla et ainakaan paranna tilannetta vaan tuo mustamaalaus jatkuu selkäsi takana ellei siihen puututa. Ja sairaslomalle et jää missään tapauksessa.
Tsemppiä!!
Mikä riita, että riitaan tarvitaan kaksi? Kun sain shokkina juuri kuulla tälläistä täysin perätöntä.
Miten tälläinen asia selvitetään virallisesti tai oikein? Menen huomenna talon johdon puheille. Vaikka on tälläisen ilkivallan uhri, niin joutuu olemaan ihan paniikissa, ei kai se ole normaalia.
ap
sanoa, mitä olet kuullut itsestäni kerrottavan, ja että asia ei pidä paikkaansa. En kuitenkaan paljastaisi sen henkilön nimeä, keneltä tiedon olen kuullut edes kysyttäessä. Jos asia ei tällä olisi selvä, pyytäsin, että järjestetään palaveri, jossa asiaa käsitellään - vaatii mustamaalaajalta aikamoista pokkaa uskaltautua paikalle toistamaan valheensa. Todennäkösesti kävisi niin, että koko juttu kuivuisi kasaan, kun loukkaamaasi henkilöä ei löydykään juoruista huolimatta.
Sinusta juoruillaan pahantahtoisesti ja sinua mustamaalataan selkäsi takana. Tuo on pahinta mahdollista työpaikkakiusaamista. Vaadit, että asia selvitetään eli kuka näitä väitteitä on sinusta esittänyt. Tämä henkilö saa sitten puolustautua ja osoittaa väitteet joko toteen tai pyytää sinulta anteeksi.
Ole napakka, vaikka viimeksi itkitkin. Sinua ei voi tulla syyttämään vakavasta asiasta, ja sitten hyssytellä hiljaiseksi. Asia on selvitettävä, kyseessä voi olla maineesi ja työn jatkuminen.
1- Naiset aina haukkuu toisiaan, se on luonnon laki.
2-Aina on joku, joka ei tykkää, ehkä muutkin kärkkyy vakinaistamista.
3- Itku markkinoilla ei auta, jatka kuten ennenkin, ole ystävällisempi ja iloisempi ja tee työt hyvin
4- Tee tiettäväksi kuka teki työt
Tai edes mene pomon puheille. Pienet kolhut voi kestää, Kurjinta juorukelloille on se, että porskutat eteenpäin huolimatta pahoista puheista. Joka työpaikalla juorutaan.
Tässä on tullut menettelyohjeita nyt laidasta laitaan, osa sitä mieltä että kissa pöydälle ja osa sitä mieltä että hymyä vaan ja eteenpäin. Tosi tosi tosi raskas ja vaikea tilanne, ja pitää kai tähänkin tottua, että matkalla ylöspäin tapaat erilaisia ihmisiä....
Ap
Kehu pomon kuullen niitä, joista on hyvää sanottavaa. Joten tulee tiettäväksi että et hauku ja kritisoi muita.
Tee se itsesi ja seuraavien uusien työntekijöiden puolesta.
sä mitään vakkaripaikkaa saa, jos joku levittää puheita että haukut juuri vanhempia työkavereita. Mun mielestä oli hyvä neuvo, että pyydät saada keskustella esimiehesi kanssa ja sanot, että olet aistinnut että joku on pielessä ja kerrot, että olet saanut kuulla että sinusta on kerrottu perättömiä asioita.
Ehkä sinun kannattaa kertoa asiasta hänelle.
Itselläni oli tuommoisia ongelmia nuorena työntekijänä, joskus ammoisena 90-luvulla. En tiennyt, miten toimia, ja valvoin öitä ja murehdin vapaa-aikoja sen vuoksi.
Näin vanhempana ajattelen, että turhaan. Kannattaa kovettaa itsensä ja olla välittämättä puheista. Työpaikoilla usein puhutaan ihmisistä selän takana milloin mitäkin, toisista enemmän kuin toisista.
Kaikenlaisia ajatuksia tietysti tulee mieleeni tuosta tekstistäsi. Miksi vanhempi kollegasi kielsi sinua puhumasta asiasta pomon kanssa? Eikö oma pomo olisi juuri oikea henkilö keskustella tästä asiasta luottamuksellisesti?
Toinen henkilö, jolle voisit työpaikalla siitä kertoa, on työsuojeluvaltuutettu.
En näe, että sinä olisit työpaikkakiusaaja. Ennemin voi olla niin, että vanhat työntekijät - tai jotkut muut - ovat huomanneet sinun olevan tunnollinen ja että haluat tehdä työsi mahdollisimman hyvin.
Voimia sinulle. Tee se, mikä on tarpeellista, mutta älä murehdi sitä, mille et mitään voi. Työpaikoilla liikkuu välillä mitä ihmeellisimpiä juttuja. Niin ainakin meillä.
Sillä pääsee jo pitkälle.