Itkin tänään töissä :'( Ov.
Töissä vanhempi kollegani otti minut juttusille. Sanoi täysin yllättäen, että on saanut palautetta tai kuullut jostain (?) että esitän määräaikaisena työntekijänä kärkkäitä kommentteja vanhemmista työntekijöistä.
En voinut uskoa korviani, olin aivan maassa, itkin ja kerroin tälle henkilölle, että tämä ei pidä paikkaansa. Tämä vanhempi kollega oli aivan paniikissa ja lohdutteli että on varmaan kyse kateudesta sillä olen fiksu ja menestynyt hyvin. Hänkin oli ihmetellyt tätä ja sanoi, ettei olisi uskonut minusta.
Olen miettinyt tätä asiaa nyt illan ja mielessä on käynyt tuhat asiaa saikusta lähtien. Mitä teen? Kenelle tämä mustamaalaaja on minua haukkunut? Eli ymmärsin kollegalta että joku muu oli sanonut näin yhdelle nuorelle pomolle ja tämä pomo kollegalleni. Olen huomannut tämän pomon käytöksen muuttuneen viime aikoina.
En ole koskaan kohdannut tämmöistä. Miten toimisit tilanteessani? En ole puhunut kenestäkään pahaa, uskon itsekin että tässä on kyse mustamaalaamisestani. Tunteet ovat todella matalalla. Miten menettelisit? Paha olla! Ura ja työ on minulle tosi tärkeät. En ymmärrä mitä olen tehnyt väärin ja pelkään miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa? Kyllä ihmiset on hulluja, en olisi ikinä uskonut tälläista tapahtuvat, vielä eilen nautin työstäni suunnattomasti!!
Mitä teen? Tämä vanhempi kollega oli aivan paniikissa ja pyysi ettei pomon tietoon tulisi että hän on sanonut minulle näin.
Kommentit (33)
Työyhteisöömme tuli vastavalmistunut hoitaja. Hän alkoi heti jurnutuksen, että me vanhat hoitajat olemme sitä ja tätä ja emme osaa tuota ja tätä. Ja katsomme häntä pitkiin ja olemme sanoneet tätä ja tuota ilkäesti ja blaa blaa.
Hän juoksee aina uusien lomittajien luo ja huutaa heti heille suuna päänä, että täällä on huono tunnelma ja me vanhat hoitsut ollaan kamalia ja me ei ymmärretä nuoria ja ollaan vain kateellisia nuorille kun heillä on niin hyvä ammattitaito.
Meillä oli ennen tätä kyseistä naista hyvä henki ja lomittajat tykkäs olla meillä. Nyt kaikki kulkee varpaillaan ja on tullut kamala kuilu vanhojen ja nuorten välille. Tämä kyseinen nainen juoksee meille vanhoille juoruamassa, kuinka uudet lomittajat haukkuu meitä. Sitten hän juoksee uusille huutamassa, että me vanhat haukutaan heitä.
Kaikki ovat jo todella uupuneita. 2 meidän vanhemmista hoitajista on jo käytetty puhuttelussa kun he ovat muka työpaikkakiusaajia. Toinen jäi heti puhuttelun jälkeen saikulle ja eläkkeelle sitä myöten. Kamala tilanne pitkäaikaiselle hyvälle hoitajalle.
Tämä kyseinen nainen oli vähän aikaa poissa ja meillä meni kaikki hyvin ja tilanne ehti rauhoittua. Mutta jostain kumman syystä hän palasi takaisin ja sama meno on päällä. Koko ajan uhkailee kaikille, että lähtee pois kyllä kun täällä niin työpaikkakiusataan.
Joskus tosiaan toivon, että lähtisi, jotta rauha palaisi maahan. Tai joskus pomot alkaisi miettiä, että ehkä se työpaikkakiusaaja onkin tämä nuori nainen, joka syyttää ja hutkii meitä kaikkia muita.
Jos joka risaus itkettää, parasta on vaihtaa paikkaa. Aikuiset ihmiset hoitaa hommansa itse. Ei pomot ole lapsenlikkoja.
Joku sanoi huhujenmukaan jotai ja nyt mä en tykkää ja itkettää! Parun koviten niin täti tulee ja lohduttaa. Ehkä saan karkinkin. Byäääääääääääääääääää
Onneksi en ole naisvaltaisella työpaikalla. Joku siis tuli kertomaan että oli kuullut että sinä olit sanonut kärkkäästi. Ja sinä vastasit että väite on perätön. Asia selvä.
ja sitä miten kestät negatiivista palautetta? Ei varmaan hyvällä katso, jos noin pienestä pillittää. Jokaisella työpaikalla on pahanilmanlintuja, joiden kanssa on tultava toimeen.
Käsittämättömiä "neuvoja" täällä! Etteikö noin isoa asiaa kannattaisi selvittää? Ehdottomasti jonkun esimiehen puheille, osaat varmasti rauhallisessa hengessä esittää asian niin, että esimies ottaa todesta. Tsemppiä, koita rauhoittaa itseäsi sillä, että et ole toiminut väärin.
Sinulla on siihen ihan täysi oikeus!
Käyt heti ensimmäisenä kertomassa tälle nuorelle pomollesi, että korviisi on kantautunut tuollaista viestiä, ja että se ei todellakaan pidä paikkaansa.
Ja että tästä eteenpäin jos vastaavaa tapahtuu, VAADIT, että tilanne selvitetään saman tien, koska sinulla ei ole mitään syytä ja halua arvostella yhtään ketään. Eli että jos kyseessä on jokin väärinymmärrys, se selvitettäisiin heti. SAmoin jos kyse on sitten jostain ihan muusta.
Mutta ap. ET ITKE ETKÄ MÄRISE SIELLÄ, vaan ihan asiallisesti menet selvittämään asian, ja sanot, että et missään nimessä tahdo, että tällainen asia jää epäselväksi yhtään kenellekään, että sinun tapanasi ei ole arvostella ketään.
NYT PIDÄ PUOLESI, mutta asiallisesti!!!
Tulee mielen pulkkisen ohjelma, jossa kaikesta sanomiseta aletaan vääntää ja kääntää jotain palaveria.
Jos asiat ovat menneet niinkuin ap kertoo, että lähiesimien on kahdenkesken sanonut byhden kerran,että joku on kertonut hänen arvotelleen vanhempia työkavereita niin ei tuota sen enepää kannata vatvoa!
Ei todellakaan käy kateeksi ihmisiä, jotka joutuvat olemaan esimiesasemassa naisvaltaisella työpaikalla. Itkua, huutoa, juonittelua sun muuta lastentarhan kaltaista selvittelyä.
Jos ja kun olet jo huomannut puheiden vaikuttaneen esimiehesi suhtautumiseen ja olet vielä määräaikainen, sun tulee puhua sen pomon kanssa. Rauhallisesti ja asiallisesti. Käy keskustelua etukäteen läpi mielessäsi. Ja varaa pomolta etukäteen aika, jotta saatte jutella vaikka vartin rauhassa, keskeytyksittä.
Kerro kuulemastasi, mielestäni voisit vaikka etukäteen jutella sen sulle kertoneen kanssasi jutelleen kollegan kanssa hänen nimensä paljastamisesta esimiehelle, miten hän siihen suhtautuisi - eihän hän todellakaan ole tehnyt mitään väärää. Lisäksi esimiehen kanssa käyty keskustelu on luottamuksellinen kunnes annat luvan asioista puhumiseen muiden kanssa, muistuta siitä.
Tsemppiä ja voimia, AP! Toisin kuin hyeenat ovat väittäneet, sä et ole työpaikkakiusaaja.
Vaikka tuo ei mielestäni vielä ole työpaikkakiusaamista suakaan kohtaan, saisitko ehkä täältä jotain ideoita asian käsittelemiseen?
http://www.ttl.fi/fi/tyoyhteiso_ja_esimiestyo/tyoyhteison_ristiriidat_j…
Älä itke enää :-) Nyt rauhallisuutta ja asiallisuutta peliin, selvitä asia. Se onnistuu kyllä.
Asia kannattaa selvittää, mutta maltillisesti.
Ymmärrän hyvin, että tilanne tuntuu susta todella kurjalta, mutta työsuojeluvaltuutetulle puhuminen tm. ei ehkä ole paras keino, ennen kuin olet yrittänyt selvittää asiaa muuten.
Sinuna minä miettisin ihan ensiksi, mistä tilanne johtuu. En väitä, että olisit mikään työpaikkakiusaaja, mutta onko mahdollista että olet esittänyt kritiikkiä, joka on tulkittu tarkoitustasi rajummaksi?
Seuraavaksi, tulitpa pohdinnoissasi mihin johtopäätökseen tahansa, puhuisin esimiehellesi. Kuten 33 sanoi, maltillisesti ja ilman hysteriaa. Harjoittele "avauspuheenvuorosi" etukäteen. Ota pääpointiksesi se, että haluat tehdä työsi hyvin ja haluat edistää hyvää työilmapiiriä ja juuri siksi tuot asian pomosi tietoon.
Jos haluat että sopimuksesi uusitaan, tämä on ainoa tie. Jos keskityt itseesi ja näytät liian selvästi pahan mielesi, voi olla että pomolle jää se mielikuva että olet liian herkkä tm. Raadollista mutta totta. Ole asiallinen ja empaattinen ("minusta tuntuu tosi pahalta jos joku on ymmärtänyt väärin sanomiseni") mutta myös jämäkkä ("en voi hyväksyä sitä että minusta levitellään asioita ottamatta niitä ensin puheeksi minun kanssani"). Käyttäydy kuten ihminen, jonka pomosi haluaa palkata uudelleen.
Ymmärrän erittäin hyvin että haluaisit ehkä vaan korjata sinuun kohdistuneen vääryyden ja että tilanne on kauhea sinulle. Yritä kuitenkin olla paisuttelematta asiaa liikaa. Tällaiset asiat kyllä yleensä unohtuu eikä maailma kaadu vaikka se ehkä nuoresta naisesta siltä tuntuukin. Ajattele, että parhaimmassa tapauksessa saat tässä tilaisuuden näyttää pomollesi että olet työntekijä, joka kestää painetta ja pystyy selvittämään kävätkin asiat ja tilanteet rauhallisesti ja rakentavasti. Sellaisen minä palkkaisin :)
tekaistukin tai sitten saanut jonkun kateellisen takia siivet. Mistä tiedät ettei pomo itse ole syyllinen?
Pahinta mitä voi tehdä on alkaa itkemään ja syytteleen itteään. Mitä se hyödyttää kun on asia selvitettävänä? Tuo pomolle asiallisesti esille että seuraavan kerran asiaan liittyvä poppoo istuu saman pöydän ääreen.
Onko kolleegasi turhautunut kun yrittää sekoittaa pakkaa? Kysyitkö kenelle olet esittänyt niitä kärkkäitä kommentteja? Otappa se selville niin opit paljon työpaikkaetiikasta:)
Eikö sun töissä alaisilla ole kiusaamisessa nollatoleranssi? Jos ei, tuo on surullista. Ihan kuin uhkaisit, että jos näin vakavaa asiaa selvittää, menee jotenkin vikaan?
En ymmärrä tuollaista politiikkaa tai "johtamista".