Toimeentulotuki ja luottokortilla maksaminen
Jos tiliotteella näkyy, että on maksanut luottokorttilaskuja, niin vähennetäänkö nämä summat toimeentulotuesta? Siis sillä perusteella, että on vaikka toukokuussa saanut X summan enemmän rahaa käyttöönsä - vaikka maksaakin sen siis kokonaisuudessaan pois kesäkuussa? Eli katsotaanko tällaiset lainat tuloksi?
Kommentit (5)
mutta jos esim. siirrät kortiltasi tilillesi rahaa, niin se vähennetään, koska se näkyy sulla tulona. Mutta ei sossuja kiinnosta se, että mitä laskuja minne tahoille maksat.
Ja samoin jos joku lainaa, niin se vähennetään. Tuossa on vähän eroja, joskus onnistuu selittää velkakirjan ja maksusuunnitelman kanssa, että kyse oli lainasta, mutta tuntuu siltä, että ne, joilta tuo onnistuu, ovat niitä yksilöitä jotka onnistuvat puhumaan itselleen kaikkialla asiat parhain päin, joten sen varaan ei kannata laskea.
Muistaakseni on olemassa joku KHO:n päätös, että luottokorttivelkaa tai yksittäisiltä ihmisiltä lainattuja summia ei katsota tuloksi, koska ne pitää maksaa takaisin. Ja itse asiassa toimeentulotukilain mukaan edes pieniä LAHJOITUKSIA ei pitäisi katsoa tuloksi! Tosin tätä kohtaa sossussa varmaan rikotaan sumeilematta.
mutta jos esim. siirrät kortiltasi tilillesi rahaa, niin se vähennetään, koska se näkyy sulla tulona. Mutta ei sossuja kiinnosta se, että mitä laskuja minne tahoille maksat.
Siis en siirrä koskaan tilille rahaa (sehän olisi kai maksullistakin), vaan kyse on siitä, että maksan kortilla ja valitsen creditin debitin sijaan. Olen itse asiassa joskus tehnyt niin vahingossakin! Kun se credit on siinä oletuksena, ja väsyneenä olen vaan joskus painellut väärin. Enkä ole viitsinyt pyytää kassaa korjaamaan, kun ajattelin että samapa tuo, ei se kalliimmaksi tule.
Mutta siis näkyyhän niissä takaisinmaksuissa, että ne on maksettu luottokunnalle. Sitä vaan mietin.
Muistaakseni on olemassa joku KHO:n päätös, että luottokorttivelkaa tai yksittäisiltä ihmisiltä lainattuja summia ei katsota tuloksi, koska ne pitää maksaa takaisin. Ja itse asiassa toimeentulotukilain mukaan edes pieniä LAHJOITUKSIA ei pitäisi katsoa tuloksi! Tosin tätä kohtaa sossussa varmaan rikotaan sumeilematta.
Mutta ne nimeonomaan pitää maksaa takaisin kohtuullisessa ajassa! Opintolaina on yksiselitteisesti tuloa, koska se maksetaan takaisin vasta vuosien päästä. On vähän eri asia lainata viiskymppinen seuraavaan rahapäivään asti.
Noissa lahjoituksissa on niin päin, että pieniin ei takerruta, mutta isommat tai säännöllisemmät vaikuttavat tuen määrään. Sama oikeastaan veloissa.
Kyse on kokonaiskuvasta; kuinka usein, kuinka isoja summia, kuinka pitkäksi aikaa, onko tositetta takaisinmaksusta...
Juttua ei voi kiertää sillä, että kertasummat ovat pieniä, jos äiti lähettää 20 euroa kolme kertaa viikossa kuukaudesta toiseen. Opintolaina jää tuloksi, vaikka sen maksaisi pankille takaisin nostokuukauden aikana, koska eräpäivä on vasta myöhemmin.
Katsotaanko sitten sekin tuloksi, jos vaikka huhtikuun tiliotteella näkyy, että on lainattu kaverilta vaikkapa 100 eur, ja toukokuun tiliotteella näkyy, että se satanen on maksettu takaisin?
Noissa luottokorttimaksuissahan on ihan sama juttu, ne pitää maksaa takaisin.
Eli millä perusteella katsotaan TULOKSI sellainen raha, joka faktisesti ei ole tuloa?