Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut helsinkiläiset puhuvat aina että "maalaiset" eivät osaa kulkea liukuportaissa

Vierailija
15.06.2012 |

tai ajaa liikenneympyrässä, ja pian paljastuu että ovat sitä mieltä että kaikki kehä 3:n ulkopuolella on maaseutua. Eli liikenneympyröitä ja liukuportaita on vain Helsingissä?

Joskus naurattaa tuo Helsinki-sokeus. Kannattaisiko ITSE joskus poistua sieltä niin voisi maailma avartua? : )

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttämään kaikki tilaisuudet hyötyliikkua, ovatkin siis väärässä ja sinä oikeassa?

Varmaan siksi, että liukuportaiden pitäminen omana henkilökohtaisena liikuntaratana on aika daijua.

Vierailija
102/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka kiireisiä, ja kerkiätte tällä palstalla viettää aikaanne. Sitten taas kauhea "kiire" kun ootte sielä rullaportaissa. Sydänkohtaus vie tuollaiset stressaajat. Rauhoittukaa hyvät ihmiset.

*ehkäisee* sydänkohtauksia. Siinä saa mukavasti liikuntaa, varsinkin kun ylittää pihtiputaalaisia läskivuoria!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on Helsingissä vihdoin opittu käyttämään rullaportaita.

Ei ainakaan 15 vuotta sitten osattu kun siellä olen viimeksi pitempään majaillut.

Minusta kun suomalaiset ei ole osanneet käyttää rullaportaita.

Yhtä asiaa ne muuten ei osaa vielläkään. Jonottaa purilais kassaa. Varsinais Suomessa tuo osataaan Salosta Raumaalle. Porista taas ei enää osattu.

Eli kun on vaikka kolme kassaa niin tehdään silti yksi jono jolloin kassalla asioivalla on tilaa tulla ostostensa kanssa pois ja kaikkien asiointi on nopeampaa. Hesassa tullaan tappi tuntumalle, kuten myös Tampereella ja Porissakin. Onkohan muualla kuin varsinaisessa Suomessa sitten vaan hirveästi homoja jotka haluavat päästä mun miehiseen perseeseen kiinni vai onko ne vaan niin tyhmiä, että haluavat tehdä asioinnin hankalaksi.

Vierailija
104/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin täällä maalla näkee, että porukka seisoisi liukuportaissa oikeassa reuanssa, että kiireisimmät pääsevät heidän ohitse. Ja meidän pienessä kunnassa on liikenneympyrä ollut jo pari vuotta, mutta edelleen siihen ei uskalleta mennä, vaikka siellä oleva on kääntymässä. Liikenneympyrän sisällä saatetaan pysähtyä, kun joku on tulossa sinne. Eikä tajuta vilkuttaa, kun poistutaan liikenneympyrästä vaan vilkutetaan sinne mennessä. Onhan niitäkin, jotka osaavat käyttäytyä noissa oikein, mutta ihan liikaa niitä jotka eivät.

ihan tavallisetkin portaat niitä varten jotka eivät osaa tai halua käyttää liukuportaita kuten niitä kuuluu käyttää, eli seisten paikallaan.

Liukuportaissa juokseminen on vaarallista, minulle ainakin opetettiin se jo lapsena.

En ole myöskään Hesassakaan nähnyt niin leveitä liukuportaita että niissä ohittaminen kävisi kätevästi. Liukuportaissa ei kuulu ohitella. Tavalliset portaat ovat niitä varten jotka haluavat KIIVETÄ.

takia liukuportaissa juokseminen olis yhtään sen vaarallisempaa kuin tavallisissa portaissa? Tokihan juoksemista ylipäänsä voi pitää vaarallisena.

Vierailija
105/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia vain on se että kulkeminen on helpompaa, jos ne jotka haluavat seistä liukuportaissa, tekevät sen oikeassa reunassa, ja ne joilla on kiire/jotka haluavat hyötyliikuntaa, tekevät sen portaiden vasemmassa reunassa.

Sekä ne, jotka pitävät Helsingin metroa ja liukuportaita jotenkin mahdottoman upeana, omaa etikettiään vaativana instituutiona.

Vierailija
106/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä tulen joskus käymään Helsingissä, miksi minun pitäisi seistä liukuportaissa niin kuin te haluatte, teidän elämäänne helpottaakseni?

Ei minulla ole kiire minnekään ; )

Elämä on täynnä valintoja.

Vaan metronkäyttösäännöistä, jotka on kerrottu kuvallisin ohjein liukuportaiden päässä. Ko. ohjeiden noudattaminen kuuluu tavallisiin käytöstapoihin. Jos ihminen ei ymmärrä noudattaa tavallisia käytöstapoja, metron liukuportaissa kulkeminen ei varmaankaan ole hänen ongelmistaan suurin.

Olen oikeasti sitä mieltä että tästä aiheesta TOSISSAAN kinaaminen on aika typerää ja turhaa?

Kun aina on niitä jotka joko osaavat tai eivät osaa kulkea liukuportaissa oikein. Riippumatta siitä mistä ovat kotoisin.

Jos jokainen oppisi ajattelemaan muita ihmisiä arkipäivänsä keskellä, kaikki olisi helpompaa. Näin ainakin itse pyrin tekemään. En siis oikeasti koskaan seiso tahallani kenenkään tiellä.

Mutta myös kiireisten pitäisi ymmärtää, että kaikki eivät välttämättä tosiaan liukuporras-etikettiä tunne, ja eivät he silti haukkuja siitä ansaitse.

Vierailija
107/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan 15 vuotta sitten osattu kun siellä olen viimeksi pitempään majaillut.

Yhtä asiaa ne muuten ei osaa vielläkään. Jonottaa purilais kassaa. Varsinais Suomessa tuo osataaan Salosta Raumaalle. Porista taas ei enää osattu.

Eli kun on vaikka kolme kassaa niin tehdään silti yksi jono jolloin kassalla asioivalla on tilaa tulla ostostensa kanssa pois ja kaikkien asiointi on nopeampaa. Hesassa tullaan tappi tuntumalle, kuten myös Tampereella ja Porissakin. Onkohan muualla kuin varsinaisessa Suomessa sitten vaan hirveästi homoja jotka haluavat päästä mun miehiseen perseeseen kiinni vai onko ne vaan niin tyhmiä, että haluavat tehdä asioinnin hankalaksi.

Ps ei tuota ruokaa osata pikaruokapaikoissa kovin monessa paikassa muutenkaan jonottaa. Arizona on ainut muu paikka mailmassa missä on olen käynnyt/länyt mailmassa, jossa on käyttäydytty yhtä sivistyneesti.

Insbruck on mielestäni olut pahin tässä asiassa.

Vierailija
108/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps ei tuota ruokaa osata pikaruokapaikoissa kovin monessa paikassa muutenkaan jonottaa. Arizona on ainut muu paikka mailmassa missä on olen käynnyt/länyt mailmassa, jossa on käyttäydytty yhtä sivistyneesti.

Insbruck on mielestäni olut pahin tässä asiassa.

Mutta tämä on kyllä hauskin viesti! Todella upeasti näytelty "On tätä mualimaa nähty"-täysjunttia!

Vierailija
109/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä muita haluamallaan tavalla, kunhan muistaa yhteen kommenttiinsa laittaa hymiön loppuun. Ja sitten huomauttaa saamastaan asiallisesta vastauksesta.

Kannattaisiko muuten lukea ap:n aloitus uudelleen: oliko se kohteliaasti ja asiallisesti kirjoitettu? Haukkuiko siinä joku helsinkiläinen metron käyttäjä maalaisia? Ylipäänsä onko tämän ketjun asiattomuuksien ja epäkohteliaisuuksien kirjoittajat olleet helsinkiläisiä vai maalaisia?

Kun minä tulen joskus käymään Helsingissä, miksi minun pitäisi seistä liukuportaissa niin kuin te haluatte, teidän elämäänne helpottaakseni?

Ei minulla ole kiire minnekään ; )

Elämä on täynnä valintoja.

Vaan metronkäyttösäännöistä, jotka on kerrottu kuvallisin ohjein liukuportaiden päässä. Ko. ohjeiden noudattaminen kuuluu tavallisiin käytöstapoihin. Jos ihminen ei ymmärrä noudattaa tavallisia käytöstapoja, metron liukuportaissa kulkeminen ei varmaankaan ole hänen ongelmistaan suurin.

Olen oikeasti sitä mieltä että tästä aiheesta TOSISSAAN kinaaminen on aika typerää ja turhaa?

Kun aina on niitä jotka joko osaavat tai eivät osaa kulkea liukuportaissa oikein. Riippumatta siitä mistä ovat kotoisin.

Jos jokainen oppisi ajattelemaan muita ihmisiä arkipäivänsä keskellä, kaikki olisi helpompaa. Näin ainakin itse pyrin tekemään. En siis oikeasti koskaan seiso tahallani kenenkään tiellä.

Mutta myös kiireisten pitäisi ymmärtää, että kaikki eivät välttämättä tosiaan liukuporras-etikettiä tunne, ja eivät he silti haukkuja siitä ansaitse.

Vierailija
110/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on kyllä hauskin viesti! Todella upeasti näytelty "On tätä mualimaa nähty"-täysjunttia!

Myönnän olevani tosi idiootti kun jostain syystä provasoidun tällaisesta vastauksesta. Kuitenkin miksi nyt tuolla tavalla minut menit arvostelemaan. Vanhempani ja vaimoni vanhemmat asuvat Turussa joten siellä tulee säännöllisesti piipahdettua. Töitten perässä tässä on mailmaa joutunut näkeämään halusi sitä tai vaihtaa työpaikkaa. Eli muutellaan sitten.

Miksi hillun silloin tällöin vauva palstalla. Tämä on loistava läpileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta. Ei pelkkiä hulluja (iltalehti), Ei pelkkiä nörttejä (muropaketti) jne..

Ainut vika tässä palstassa on, että täällä on melkein vain naisia, mutta toisaalta naiset on kivoja joten ei sekän nyt ole minus. (provosoitunut vitutus muuten lähti itseanalyysissä.)

Kuitenkin olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka tuomitsevat jotkut porvoolaisiksi vaan koska... jotain mitä minä en tiedä :)

Vierailija
111/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka tuomitsevat jotkut porvoolaisiksi vaan koska... jotain mitä minä en tiedä :)

Pyydän anteeksi, luulin että se on todella huumorikirjoitus.

Syinä mm.:

1)Kielioppi- ja kirjoitusvirheet tahallisen näkyviä

2)Ei relevanttien paikanniemien omakohtainen muistelu ja ulkomaalaisten kaupunginnimien väärinkirjoittaminen

3)Homofobiset vitsit

Hyvää päivänjatkoa sinulle, ja nauti av-palstasta!

Vierailija
112/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisena ymmärrän metron liukuportaissa kiireen takia ohittavat. Mutta helvetti jossain hypermarketissa kun oot isojen ostoskärryjen kanssa menossa ja pidät samalla lasta kädestä kiinni, ettei se kaadu. Edessä menee mies lastenvaunujen kanssa. Ja kun vielä näkee, että tästä ei tuuppimatta läpi pääse, niin pakko on tunkea. Että terveisiä vaan sille eukolle, teki mieleni tirvaista!

Vierailija
113/121 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika! Joutuisit odottamaan 30min? Meillä menee maalla aamulla yks bussi ja illalla paluu takaisin. Huvittaa nämä vinkumiset 30minuutin takia. Välillä joutuu odottamaan useamman tunnin. Tää on kanssa yksi asia, jota en kaupunkilaisissa ole koskaan ymmärtänyt. Joka paikkaan pitää päästä julkisilla/autolla. Mulla on bussipysäkillekin pitempi matka kun monella kaupunkilaisella matka julkisissa.

ole ikinä ymmärtänyt, miksi kenelläkään on niin kiire, että pitää liukuportaissa ohitella. Nuijaa ja moukkamaista. En tykkää käydä Helsingissä, koska siellä haisee ihmisen kusi.

T: Maalainen

Ja meille menee 30 min välein illalla juna. Kun lähden koulusta, menen ekaan bussiin, sieltä junalla Pasilaan ja oikeesti, välillä on aikaa 1,5 min vaihtaa raidetta päästä päähän. Ja siihen aikaan on aina näitä maalaisia liikeellä. Kauniisti kysyn voitko väistää ja tulee 3 krt vkossa kommentti ei tässä minnekään kiire ole, tai lähde aikaisemmalla jne.

Siihen olen sanonut mulla lähtee seuraava 30 min päästä, väistä !

Olen aina, 100% ollut aina ystävällinen mutta vastakaiku ihan toista.

Kyllä suakin siellä maalla sieppaa jos tie on poikki, joudut kääntymään takaisin ja ajamaan kiertotietä johon kuluu 30min enemmän aikaa ja polttoainetta kuluu myös

Vierailija
114/121 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin osaan käyttää hissiä jos olen kiireinen. Ja ainakin Tampereen liikkeissä on ihan tavallisetkin portaat niitä varten jotka eivät osaa tai halua käyttää liukuportaita kuten niitä kuuluu käyttää, eli seisten paikallaan.

Metrossa hissit on tarkoitettu rattaiden ja polkupyörien kanssa kulkeville. Hissit ovat myös hitaampia kuin liukuportaat, jotta ne eivät tarpeettomasti houkuttele niitä, jotka pystyvät käyttämään liukuportaita, sillä metroasemien hissit eivät pysty kuljettamaan kovin suurta matkustajamäärää.

Liukuportaissa juokseminen on vaarallista, minulle ainakin opetettiin se jo lapsena.

En ole myöskään Hesassakaan nähnyt niin leveitä liukuportaita että niissä ohittaminen kävisi kätevästi. Liukuportaissa ei kuulu ohitella. Tavalliset portaat ovat niitä varten jotka haluavat KIIVETÄ.

Seiso paikallasi, jos haluat. Kaikilla metroasemilla ei ole tavallisia portaita ja vaikka olisi, niitä ei moni käyttäisi. Ainakin Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi ja Sörnäinen ovat pelkkien liukuportaiden ja hissien varassa.

Metron liukuportaissa mahtuu hyvin kaksi ihmistä rinnakkain, ja siksi seisoskelijoiden onkin syytä pysytellä oikeassa reunassa, jotta vasemmalta mahtuu ohi. Pitkissä liukuportaissa voi hyvinkin säästää 15-20 sekuntia kävelemällä. Se saattaa olla juuri riittävästi, jotta ehtii edelliseen metroon ja säästää matka-ajassa 4-8 minuuttia. Jos matka jatkuu vielä bussilla, saattaa muutama minuutti merkitä ehtimistä edelliseen, eikä seuraavaan vuoroon eli metron portaissa kävelemällä säästetty 15 sekuntia saattaa ollakin päiväkodin ovella 15 minuuttia. Ja sillä taas on jo merkitystä

liukuportaissa minun kokemukseni mukaan suurin osa ymmärtää seistä siellä oikeassa reunassa. Mutta kun menee kauppakeskukseen, niin siellä ei. Minä kävelen yleensä kaikki liu'ut ja liukuportaat. En ymmärrä, miksi tervejalkaisen ja -kuntoisin ihmisen pitäisi siinä pönöttää paikallaan, kun voi kävelläkin. Kuljen tavallisia portaita, jos sellaiset on, mutta esimerkiksi Jumbossa sellaisia ei ole - tai en ainakaan ole löytänyt. Kerran sitten, kun liukuportaissa oli vain kaksi ihmistä, erehdyin ystävällisesti sanomaan "Anteeksi, menisin tästä ohi." Täti kyllä väisti, mutta tiuski perään, että kyllä sitä joillakin on sitten kiire.

Vierailija
115/121 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liukuportaissa minun kokemukseni mukaan suurin osa ymmärtää seistä siellä oikeassa reunassa. Mutta kun menee kauppakeskukseen, niin siellä ei. Minä kävelen yleensä kaikki liu'ut ja liukuportaat. En ymmärrä, miksi tervejalkaisen ja -kuntoisin ihmisen pitäisi siinä pönöttää paikallaan, kun voi kävelläkin. Kuljen tavallisia portaita, jos sellaiset on, mutta esimerkiksi Jumbossa sellaisia ei ole - tai en ainakaan ole löytänyt. Kerran sitten, kun liukuportaissa oli vain kaksi ihmistä, erehdyin ystävällisesti sanomaan "Anteeksi, menisin tästä ohi." Täti kyllä väisti, mutta tiuski perään, että kyllä sitä joillakin on sitten kiire.

Minulla on samanlaisia kokemuksia: metron liukuportaissa harva on niin idiootti, että tukkisi molemmat "kaistat", mutta tavarataloissa ja kauppakeskuksissa on toisin. Minäkin aika usein kohteliaasti sanon näille tientukkijoille, että anteeksi, pääsenkö ohi. En vain tajua, miksi he eivät voi jo valmiiksi mennä seisomaan sinne oikeaan reunaan - silloin heidän ei tarvitsisi väistää ketään ja tilanne olisi paljon sujuvampi kaikkien kannalta!

Vierailija
116/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette koko maan parhaita kuskeja, mutta silti vain Helsinki on täynnä ketjukolareita kun tulee pieni lumipyry. Joka vuosi.. ; )

Tulepa joskus katsomaan niitä Helsingin "pieniä" lumipyryjä. Sisämaan asukille saattaa tulla yllätyksenä, että meri vaikuttaa säähän. Erityisesti tuuli avoimelta mereltä saattaa synnyttää melkoisia lumipyryjä.

Lisäksi rannikolla lämpötila saattaa sahata edestakaisin nollan molemmin puolin ja se saa aikaan melkoisen liukkaita pintoja.

Vierailija
117/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ikinä ymmärtänyt, miksi kenelläkään on niin kiire, että pitää liukuportaissa ohitella. Nuijaa ja moukkamaista. En tykkää käydä Helsingissä, koska siellä haisee ihmisen kusi.

T: Maalainen

Ja meille menee 30 min välein illalla juna. Kun lähden koulusta, menen ekaan bussiin, sieltä junalla Pasilaan ja oikeesti, välillä on aikaa 1,5 min vaihtaa raidetta päästä päähän. Ja siihen aikaan on aina näitä maalaisia liikeellä. Kauniisti kysyn voitko väistää ja tulee 3 krt vkossa kommentti ei tässä minnekään kiire ole, tai lähde aikaisemmalla jne.

Siihen olen sanonut mulla lähtee seuraava 30 min päästä, väistä !

Olen aina, 100% ollut aina ystävällinen mutta vastakaiku ihan toista.

Vierailija
118/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin osaan käyttää hissiä jos olen kiireinen. Ja ainakin Tampereen liikkeissä on ihan tavallisetkin portaat niitä varten jotka eivät osaa tai halua käyttää liukuportaita kuten niitä kuuluu käyttää, eli seisten paikallaan.

Metrossa hissit on tarkoitettu rattaiden ja polkupyörien kanssa kulkeville. Hissit ovat myös hitaampia kuin liukuportaat, jotta ne eivät tarpeettomasti houkuttele niitä, jotka pystyvät käyttämään liukuportaita, sillä metroasemien hissit eivät pysty kuljettamaan kovin suurta matkustajamäärää.

Seiso paikallasi, jos haluat. Kaikilla metroasemilla ei ole tavallisia portaita ja vaikka olisi, niitä ei moni käyttäisi. Ainakin Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi ja Sörnäinen ovat pelkkien liukuportaiden ja hissien varassa.

Metron liukuportaissa mahtuu hyvin kaksi ihmistä rinnakkain, ja siksi seisoskelijoiden onkin syytä pysytellä oikeassa reunassa, jotta vasemmalta mahtuu ohi. Pitkissä liukuportaissa voi hyvinkin säästää 15-20 sekuntia kävelemällä. Se saattaa olla juuri riittävästi, jotta ehtii edelliseen metroon ja säästää matka-ajassa 4-8 minuuttia. Jos matka jatkuu vielä bussilla, saattaa muutama minuutti merkitä ehtimistä edelliseen, eikä seuraavaan vuoroon eli metron portaissa kävelemällä säästetty 15 sekuntia saattaa ollakin päiväkodin ovella 15 minuuttia. Ja sillä taas on jo merkitystä

Vierailija
119/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette koko maan parhaita kuskeja, mutta silti vain Helsinki on täynnä ketjukolareita kun tulee pieni lumipyry. Joka vuosi.. ; )

Tulepa joskus katsomaan niitä Helsingin "pieniä" lumipyryjä. Sisämaan asukille saattaa tulla yllätyksenä, että meri vaikuttaa säähän. Erityisesti tuuli avoimelta mereltä saattaa synnyttää melkoisia lumipyryjä.

ettei pyryttäisi niin pirusti, mutta ajonopeus pitäisi oppia suhteuttamaan keliin. Sitä te ette tee kun on niin "kiire".Siksi niitä ketjukolareita tulee.

Lisäksi rannikolla lämpötila saattaa sahata edestakaisin nollan molemmin puolin ja se saa aikaan melkoisen liukkaita pintoja.

ettei siellä olisi mahdottomia pyryjä, mutta ajonopeus pitää suhteuttaa keliin ja sitä te ette näköjään ymmärrä.

Vierailija
120/121 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot: mua ärsyttää Helsingissä asuneena (en asu enää) ihan suunnattomasti, jos joku kaverini sanoo "Hesa". Argh, se on Stadi tai mieluummin ihan vana Helsinki meille ei-helsinkiläisille!

Ärsyttääkö sua myös, kun hesalaiset kutsuvat maaseutua landeksi tai pöndeksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä