Miksi jotkut helsinkiläiset puhuvat aina että "maalaiset" eivät osaa kulkea liukuportaissa
tai ajaa liikenneympyrässä, ja pian paljastuu että ovat sitä mieltä että kaikki kehä 3:n ulkopuolella on maaseutua. Eli liikenneympyröitä ja liukuportaita on vain Helsingissä?
Joskus naurattaa tuo Helsinki-sokeus. Kannattaisiko ITSE joskus poistua sieltä niin voisi maailma avartua? : )
Kommentit (121)
Helsinkiläiset ovat sitten niin lutuisia bisneslook kehissä ja naamat totisina. Joka paikkaan juostaan, koska se on city ja cool, eihän heinäkenkä sitä voi ymmärtää. Suunsa kun avaavat niin sieltä tulee naurettavasti artikuloitua nillitystä, huonoja anglismeja ja ihmeellistä piipitystä pikkuasioista.
Aina saan heistä yhtä makeat naurut! Oikeasti, koko pääkaupunki on mulle yhtä suurta komediaa aina kun siellä vierailen. Toisaalta hullullahan on tunnetusti halvat huvit.
Olen itse ihan kiva Helsingissä syntynyt ja aina täällä asunut ihminen. Miksipä minulle naurat? Minulle on kotona opetettu, ettei muille saisi esim. kotiseudun, taloudellisen tilanteen, ulkonäön tai muun tällaisen takia nauraa. Onpa ikävää olla sinun "komediasi".
ne maat, joissa pitää muistaa parkkeerata ahterinsa liukuportaiden VASEMPAAN reunaan...
En ole törmännyt muihin kuin oikealla seisomisiin.
Tässä muuten yksi selitys, miksi (metrojen) liukuportaissa seisotaan juuri oikeassa reunassa:
<a href="http://www.standard.co.uk/news/film-solves-tubes-standing-question-6784…" alt="http://www.standard.co.uk/news/film-solves-tubes-standing-question-6784…">http://www.standard.co.uk/news/film-solves-tubes-standing-question-6784…;
Olen itse ihan kiva Helsingissä syntynyt ja aina täällä asunut ihminen. Miksipä minulle naurat? Minulle on kotona opetettu, ettei muille saisi esim. kotiseudun, taloudellisen tilanteen, ulkonäön tai muun tällaisen takia nauraa. Onpa ikävää olla sinun "komediasi".
Minä olen sitten vaikka sinun komediaasi niin menee tasan. :)
Eikä minusta mukavat ja inhimilliset helsinkiläiset ole tietenkään mitenkään naurettavia, vaan ne bisnes- & puku- & citycooltyypit. Sekä ne, jotka pitävät Helsingin metroa ja liukuportaita jotenkin mahdottoman upeana, omaa etikettiään vaativana instituutiona.
Suunsa kun avaavat niin sieltä tulee naurettavasti artikuloitua nillitystä, huonoja anglismeja ja ihmeellistä piipitystä pikkuasioista.
Avaan nasaaleimman ääneni,mutristan suuni happamaksi ja niskoja nakellen totean :"Whättteveerr".
että täällä suomalaisen - olis sitten stadilainen tai tamperelainen tai siikalatvalainen - tunnistaa oitis. Me sanotaan niitä "toljottajiksi". Kaikki käy vähän hitaasti ja joka paikassa tupeksitaan, ihan kävellessäkin kuikuillaan ja ihmetellään ja sinkoillaan muiden eteen ja välilä tupeksitaan. ja eiköhän aika iso enemmistä risteilyporukoista ole sieltä pk-seudulta ja Turusta.
Ei stadilaiset ole Tukholman-risteilyillä käyneet enää vuosikausiin.
Ketjussa aikaisemmin mainittu juttu, että Helsingissä haisee usein ihmisen virtsalle. Jotenkin koko kaupungista jaa todella suttuinen ja epähygieeninen kuva aina, kun siellä käyn.
Liukuportaistahan tämä on aika kaukana, mutta pitipä mainita kun joku muukin oli saman huomannut.
Viime aikoina on tullut liikuttua ympäri Suomea rattaiden kanssa junalla, ja asemien hissit on kamalassa kunnossa joka paikassa. Junan vessat luku sinänsä.
Musta tuntuu, että viime vuosina Helsingissä on jopa panostettu metron hissien siisteyteen. Ne eivät ole enää niin kamalassa kunnossa kuin vielä muutama vuosi sitten.
Kaupunkien puhtaanapito on koko Suomessa aika luokatonta. Näin Helsingissäkin. Tosin virtsan haju ei ole niin kamalaa kuin jossain oikeissa suurkaupungeissä hellesäässä. Ulkomailla näkyy sentään katuja pestävän säännölisesti. Suomessa (Helsingissä tai muissakaan Suomen kaupungeissa) siihen törmää harvoin.
Ulkomailla näkyy sentään katuja pestävän säännölisesti. Suomessa (Helsingissä tai muissakaan Suomen kaupungeissa) siihen törmää harvoin.
Aamuöisin käydään ainakin Tampereella kadut läpi ja pestään. Eipä silti, jos näin ei tehtäisi haisisivat ne aika varmasti juuri virtsalle, sen verran usein näkee humalaisten hakevan helpotusta porttikongeista nykyään.
liukuportaissa ohittaminen on moukkamaista! Kuinka vaikeaa on ymmärtää se, että erilaiset olosuhteet vaativat erilaisia käyttäytymistapoja?
Kun oma auto odottaa S-marketin pihassa ei sillä ole väliä jääkö tupeksimaan kaupan lyhyisiin liuportaisiin. Mutta kuten täällä on useaan otteeseen todettu ison kaupungin julkista liikennettä käyttävälle tilanne on toinen. En ymmärrä miten ihmeessä elämästä tulisi jotenkin leppoisampaa jos lopettaisin metroon, ratikkaan, junaan tai bussiin tarpeen tullen juoksemisen ja sen sijaan tönöttelisin asemilla ja räntäsateisilla pysäkeillä kymmeniä minuutteja enemmän päivässä..ja huom, en mun päiväni pilalle mene aina kun joudun odottamaan, mutta en sitä odotteluaikaa ehdointahdoin halua lisätä.
Minä olen sitten vaikka sinun komediaasi niin menee tasan. :)
Eikä minusta mukavat ja inhimilliset helsinkiläiset ole tietenkään mitenkään naurettavia, vaan ne bisnes- & puku- & citycooltyypit. Sekä ne, jotka pitävät Helsingin metroa ja liukuportaita jotenkin mahdottoman upeana, omaa etikettiään vaativana instituutiona.
Työni edellyttää tiettyinä päivinä siistiä pukeutumista. Ihan sama, samoin käyttäytyvä ihminen olen riippumatta siitä, olenko menossa töihin jakkupuvussa vai farkuissa.
En pidä Helsingin metroa mitenkään erityisenä tai upeana. Sn käyttäminen ei edellytä mitään erityistä etikettiä. Helsingin metrossa ja liukportaissa oletan ihmisten osaavan käyttäytyä samoin kuin muuallakin metroissa käyttäydytään. Jos metro ja liukuportaat ovat jollekulle vieraita, oletan ihmisen osaavan tutustua kuvalliseen ohjeistukseen tai ainakin ottavan mallia muista ko. kulkuvälinettä käyttävistä ihmisistä.
ne maat, joissa pitää muistaa parkkeerata ahterinsa liukuportaiden VASEMPAAN reunaan...
Tässä muuten yksi selitys, miksi (metrojen) liukuportaissa seisotaan juuri oikeassa reunassa:
http://www.standard.co.uk/news/film-solves-tubes-standing-question-6784…Japani
aika jännä, etten ole koskaan törmännyt japanilaisiin, jotka törttöilisivät muiden edessä Pariisin metrossa. Eiköhän se liikkuminen onnistu paikassa kuin paikassa aika sujuvasti, jos vaan vähän seuraa sitä, miten muut toimivat. Ja jos pitää pysähtyä arpomaan seuraavaa reittiä, ei pysähdytä siihen kulkuväylälle, vaan astutaan syrjään, pois muiden tieltä. ;)
vaikka sentään isohko kaupunki Suomen mittakaavassa.
Turku, Tampere jne isoja kaupunkeja Suomen mittakaavassa helsinkiläisiltä ikäänkuin tunnustuksena tai myöntönä.
Joo, onhan ne eikä ne todellakaan Euroopan mittakaavassa ole paskaläntinkään kokoisia, mutta eipä ole Helsinkikään.
Siksi huvittavaa tuo Suomen mittakaavassa sitä ja Suomen mittakaavassa tätä.
Suomessa ei ole yhtään oikeaa kaupunkia jos ei puhuta Suomen mittakaavassa, joten siitä Suomen mittakaavasta on turha mainita aina kun jostain Suomen mittapuulla kaupungista puhutaan.
Lisänsä hauskuuteen tuo myös se fakta, että Suomen mittapuulla isohkoja kaupunkeja ovat Seinäjoki, Vaasa, Oulu, Lahti, Jyväskylä jne. ja todella isoja kaupunkeja taas Helsinki, Tampere, Turku, Espoo ja Vantaa.
ole ikinä ymmärtänyt, miksi kenelläkään on niin kiire, että pitää liukuportaissa ohitella. Nuijaa ja moukkamaista. En tykkää käydä Helsingissä, koska siellä haisee ihmisen kusi. T: Maalainen
Siksi, että
- myöhästyy junasta, jos ei juokse
- siksi, että myöhästyy töistä jos ei juokse
- siksi, että myöhästyy vaikka hammaslääkäristä jos ei juokse
- laittaisivat sen herätyskellon ajoissa soittamaan NIIN EI TARVITSE JUOSTA.
Yksinkertaista jopa yksinkertaisille Hesalaisille?
Opetelkaa lähtemään joka paikkaan ajoissa. Turha siitä junasta myöhästymisestä on syyttää muita kuin itseä.
laittaisivat sen herätyskellon ajoissa soittamaan NIIN EI TARVITSE JUOSTA. Yksinkertaista jopa yksinkertaisille Hesalaisille?
Opetelkaa lähtemään joka paikkaan ajoissa. Turha siitä junasta myöhästymisestä on syyttää muita kuin itseä.
ainakaan mulla, ettenkö ymmärtäisi että heräämällä ja lähtemällä aikaisemmin ei tarvisi kiirehtiä. Vaan henkilökohtaisesta valinnasta, että vietän mieluummin enemmän aikaa kotona kuin työmatkoilla. Eli tietoisesti valitsen mieluummin kiirehtiä Kiirehdin siis mieluummin niillä kuin käytän niihin enemmän aikaa. Ihan tarpeeksi menee niinkin, 10 km vain työmatkaa mutta lähes tunti siihen kuluu erinäisissä kulkuvälineissä ja niiden välillä odottaessa tai pysäkiltä toiselle siirtyessä.
- laittaisivat sen herätyskellon ajoissa soittamaan NIIN EI TARVITSE JUOSTA.
Herätyskello on niiiiin maalaista, vaan tosi juntit käyttää sellaista.
ole ikinä ymmärtänyt, miksi kenelläkään on niin kiire, että pitää liukuportaissa ohitella. Nuijaa ja moukkamaista. En tykkää käydä Helsingissä, koska siellä haisee ihmisen kusi. T: Maalainen
Siksi, että
- siksi, että myöhästyy vaikka hammaslääkäristä jos ei juokse- laittaisivat sen herätyskellon ajoissa soittamaan NIIN EI TARVITSE JUOSTA.
Mutta kyse on vaihtoajoista. Työmatka-aika lyhenee huomattavasti, jos vaihdot suorittaa rivakasti, verrattuna siihen, jos lompsii välineeltä toiselle ja sitten vielä odottaa sitä seuraavaa liikennevälinettä, kun edellinen missattiin sen liukuportaissa seisoskelun vuoksi.
Kun tätä tekee vuodesta toiseen, kuluu aika iso osa elämästä siihen liukuportaissa seisomiseen. Eikö sinulla olisi parempaa tekemistä elämällesi?
Siksi, että
- siksi, että myöhästyy vaikka hammaslääkäristä jos ei juokse- laittaisivat sen herätyskellon ajoissa soittamaan NIIN EI TARVITSE JUOSTA.
Joo, mitään muuta viivyttäviä tekijöitähän ei elämässä koskaan ole kuin herätyskellon virittäminen! Ja kun on myöhässä ei saa juosta, mitä hittoa? Äläs nyt jaksa provota.
että täällä suomalaisen - olis sitten stadilainen tai tamperelainen tai siikalatvalainen - tunnistaa oitis. Me sanotaan niitä "toljottajiksi". Kaikki käy vähän hitaasti ja joka paikassa tupeksitaan, ihan kävellessäkin kuikuillaan ja ihmetellään ja sinkoillaan muiden eteen ja välilä tupeksitaan. ja eiköhän aika iso enemmistä risteilyporukoista ole sieltä pk-seudulta ja Turusta.
Ei stadilaiset ole Tukholman-risteilyillä käyneet enää vuosikausiin.
ei ole jalallaan astunut ruotsinlaivoille vuosikausiin. Kiitos tästä ylimmästä totuudesta.
Ja kun on myöhässä ei saa juosta, mitä hittoa? Äläs nyt jaksa provota.
Ei tyylikäs ihminen juoksekaan. Koskaan.
Se johtuu siitä, että tyylikäs ihminen ei ole myöhässä.
Luultavasti ihan joka paikassa on elämää muulloisinkin kuin aamulla. Vaikka laittaisin kellon aamulla soittamaan tunnin aikaisemmin niin se ei poista iltapäivän kiirettä. En voi lähteä töistä ennen työajan päättymistä ja silloin on kiire jotta ehdin hakemaan lapsen ajoissa päiväkodista.
Joillakin luultavasti on myös ihan töihin liittyviä menoja keskellä päivää keskustan alueella, joihin käyttävät metroa. Niihinkään ei juuri auta herätyskellon soiminen tuntia aikaisemmin. Jos pitää kiiruhtaa kokouksesta toiseen niin eipä sitä useinkaan voi ihan omien huviensa mukaan aikatauluttaa.
http://www.standard.co.uk/news/film-solves-tubes-standing-question-6784…