Onko joku laskenut että oma tekemät soseet tulee halvemmaksi kuin ostaa kaupasta?
Oon aloittanut esikoisella soseet, peruna ei maistu, muut maistuu enemmän tai vähemmän, lemppari on bataatti ja porkkana :) Olen pakastanut myös kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa sekä hedelmiä, omenaa, päärynää, jne.
Esim. tänään ostin kukkakaalin, parsakaalin, porkkanoita, kurpitsaa ja hedelmiä ja kauppalasku oli aivan järkyttävän iso! Toki nyt on alkukesä ja noi juuresten ja vihannesten hinnat on aika korkeet vrt loppukesään/syksyyn, mutta onko joku laskenut tuleeko oikeasti halvemmaksi? Katselin vähän valmisruokapurkkien hintoja, niin ei ne pienet purkit nyt NIIN kauheen kalliita oo.
Soseisiini laitan aina rintamaitoa ja omatekemien soseiden plussaksi lasken myös sen että tiedän 100% mitä ne sisältää :)Mutta toi hinta vähän mietityttää. :)
Kommentit (40)
Siirryin omatekoisiin ihan rahasyistä.
Kun keittää porkkanaa ja perunaa ja pistää vähän jotain muutakin vihannesta sekaan + lihaa/kanaa/kalaa, ja keittää niin vähässä vedessä kuin mahdollista ja lopussa antaa vielä veden haihtua niin yhtään keitinvettä vitamiineineen ei tartte heittää pois.
Ja teen vauvansoseet aina niistä raaka-aineista joita meiltä muutenkin löytyy jääkaapista/pakastimesta. Kalliiksihan se tulee jos ostaa kaikki bataatit sun muut pelkästään vauvaa varten. Ja vielä jos niitä soseita/raaka-aineita heittää pois.
Meillä vauva syö aikalailla kaikki mitä hänelle kokkaan, ja todellakin tulee halvemmaksi kuin kaupan purkkiruuat.
kasvissoseita, olin samaa mieltä kuin ap, et kauppalasku oli aika huima eikä hinta ollut näppituntumalla halvempi kuin valmissoseissa. Jos siis laskee vain että kuinka paljon valmista sosetta tulee eikä ota huomioon, et mitä se sose sisältää (vettä vai porkkanaa...).
Tässä taannoin kuin tein 1 v:lle ruokia ja oikein laskin kuitista hinnan, niin puolet halvemmaksi tuli ja ostin laadukkaita raaka-aineita. Ok, en laskenut sähköä enkä veden kulutusta enkä hintaa omalle työlleni. Mut ruoka itsessään makso puolet vähemmän eikä ole mitään vedellä ja tapiokatärkkelyksellä jatkettua lirua. (ja kyllä meilläkin joskus syödään valmispurkkiruokia)
niitä omia soseitä joutuu keittämään tosi kauan että saa tasalaatuista ja pehmeää sosetta. Suurin osa vitamiineista ja ravintoaineita huuhtoutuu keitin veden mukana viemäristä alas. Lapselle jää kuitua.Onnistuu soseiden teko jos omistaa painekattilan tai sellainen Amway kattilan jolla itse tein aikoinaan soseita, siihe ei tarvita vettä kuin desi.
tuon yllä siteeratun "ylivalmistamisen" ja keittämisen vuoksi niihin kaupan soseisiin on lisätty niitä vitamiineja,
samoja vitamiineja, jotka on ensin niistä raaka-aineista ylikypsennetty pois.
Ei yksi pieni lapsi perhettä vararikkoon syö. Meillä syödään muutenkin niin paljon vihanneksia, että nuo lasten ruoat tulee vähän siinä samalla kuin muidenkin ruoat.
Maisteluvaiheessa tuo jääpalamuotteihin pakastaminen on tosi hyvä vinkki.
kotisoseita te oikein teette kun moni valittaa ettei vauva nitä suostu syömään? Vai ettekö vain ole tarpeeksi sinnikkäitä. Meillä ollaaan aloteltu kotitekoisilla kasvissoseilla, ja kun siirryttiin lihaan, ostin vähän aikaa lihasoseet kaupasta, kunnes päätin että tulee halvemmaksi tehdä ne itse isoina määrinä pakkaseen + ei kerry niitä purkkeja niin älyttömästi. Ja hyvin on vauvalle maistunut kotitekoiset.
Kyllä silti matkoille ostan purkkiruokaa ja hedelmät ja marjat tulee pääasiallisesti purkista.
oli se, että purkkeja ei tarvinnut enää viedä keräykseen. Niitä olisi kertynyt järkyttävä pino viikossa.
Ai nyt kotiruokakin on jo pahasta? Kyl on hysteestä porukkaa :D
Mango on pahan ja kitkerän makuinen raakana poimittu tuontimango. Lapseni sylkee sen suustaan, vaikka kuinka lisäisin sokeria.
Jos haluan kotona tehdä mangososetta, ostan mangon ja soseutan sen sauvasekoittimella. 100 % mangoa soseena. Tadaa.
Kun ostan kaupasta mangososetta, saan purkillisen tavaraa, jossa on 30 % mangoa. Mitä se loppu on? Ei ainakaan mitään millä vauva kasvaisi ja mistä vauva saisi ravintoaineita.
Jos lisään itsetehtyyn mangososeeseeni kaksi kolmasosaa vettä, siitä tulee mehua, mutta kas. Se tulee halvemmaksi. Sitten vain sakeutusainetta saatanasti, niin meillä on halpa sose, jossa on aavistus mangoa joten sitä voi kutsua mangososeeksi. Ja AV-mamma on tyhmä ja tyytyväinen.
Mutta kyllästyin tekemään roskikseen. Ja lopuksi heitin tehdyt pakkasestakin, kun vauva vain niille yökki ja käänsi pään pois. Minulla oli sitten muutakin tekemistä vauva-aikana kuin keskittyä vauvan mielestä pahanmakuisen soseen tarjoilemiseen.
Se vauva oli sitten kyllä innoissaan, kun pääsi siirtymään normaaliin ruokaan.
kotisoseita te oikein teette kun moni valittaa ettei vauva nitä suostu syömään? Vai ettekö vain ole tarpeeksi sinnikkäitä. Meillä ollaaan aloteltu kotitekoisilla kasvissoseilla, ja kun siirryttiin lihaan, ostin vähän aikaa lihasoseet kaupasta, kunnes päätin että tulee halvemmaksi tehdä ne itse isoina määrinä pakkaseen + ei kerry niitä purkkeja niin älyttömästi. Ja hyvin on vauvalle maistunut kotitekoiset.
Kyllä silti matkoille ostan purkkiruokaa ja hedelmät ja marjat tulee pääasiallisesti purkista.
se helpotus, että vauva on alusta asti tykännyt aika karkeasta ruuasta. Ei oo tarvinnut tehdä niitä soseita niin vimosen päälle, kun paakkuinen ruokakin on kelvannut, ja sormiruoka myös. Ärsyttää raahata niitä purkkeja kierrätykseen, joka paikka on niitä täynnä. Nyt oon tehnyt hedelmäsoseitakin itse. Ja höyrykattila on vauvansoseita tehdessä tosi hyvä!
että niissä on tarkkaan laskettu vauvalle tarpeellisten aineiden saanti.
Itse tein kaikki muut soseet itse paitsi hedelmäsoseet. Tein aina isomman satsin kerralla ja pakastin ruoat. Kätevää ja mielestäni edullisempaa. En tosin laskenut koskaan.
En tosin miettinyt hintaa - vaan ihan jtn muuta...
edullisenpaa.
Mulle tärkeintä on lasteni ruoan laatu. Miksi syöttää vesiporkkanalitkua suurustettuna kun voi syöttää porkkanaa rintamaidolla ja keitinvedellä höystettynä? Myöhemmin luomumaidolla/keitinvedellä?
Johan ne haiseekin kamalalle ne purkkiruoat, samoin maku on aivan kamala.
oikeesti vaan vauvan av:lla joku voi luulla että teollisesti valmistetut purkkiruuat on parempia kun oikea ruoka :D ja että kaupan "mangosose" olis yhtä hyvää kun ite tehty. newsflash: PILTTI ja muut on YRITYKSIÄ, niiden tavoitteena on tehdä voittoa. ja saada tyhmät uskomaan että niiden valmistama lastenruoka olis jotenkin maagisesti parempaa kun ihan oikea ruoka. no ei ole, pöllöt.
joku jo vähän selvensikin.
lisättyjä vitamiineja = meidän oli pakko lisätä vitamiineja kun ei tätä paskaa muuten sais sanoa ruuaksi kun sisältää suurimmaksi osaksi vettä ja tärkkelystä.
mangosose = laitettiin 30% mangoa ja loput vettä ja tärkkelystä, kun ne on halvempia ku mango.
miettikää ny vähäse! ja joo, meilläkin käytetään joissain tilanteissa purkkisafkoja, mut tiedostan sen että yks lusikallinen ite tehtyä sosetta vastaa 3-4 lusikallista tärkkelysvesiseosta, eli lapsi saa mahansa täyteen taatusti terveellisempää sapuskaa vaikka se söis ite tehtyä vähemmän kun purkkiruokaa.
ps: sormiruokailu on keksitty! aina toi "lapsi ei tykkää mun tekemistä soseista" tai "kauhee vaiva", "mä kyllä käytän sen ajan ihan vauvan kanssa olemiseen" jne.. NIITÄ RUOKIA EI TARVI SOSEUTTAA! kunhan keittää/höyryttää vähän porkkanaa/perunasuikaletta/kukkakaalia tms ja antaa vauvan käteen. tai jos laittaa koko perheelle vaikka keittoruokaa niin voi ihan hyvin napata ennen mausteiden lisäämistä sieltä keitosta pois vähän lihaa, vähän porkkanaa, vähän perunaa ja antaa muksulle sellaisenaan. napostelkoon siitä. that's it. helppoo.
ei tartte av-mammankaan valittaa
Mutta lapsi ei sillä tavalla saanut tarpeeksi ruokaa. Väsyneenä tai nälkäisenä ei jaksanut keskittyä. Kotisosetta ei tosiaan syönyt, piti lopuksi heittää kaikki pakkaseen tehdyt pois.
en ehtinyt enkä jaksanut sörssätä sösseleitä. ja luoja tietää että olen vanhempien lasten kanssa sörssännyt ja pakastanut jääpala-astioihin ja pusseihin ja purnukoihin ja soseuttanut ja keitellyt.
Ihan tasalaatuiset 3 lasta on kasvanut, 2 omatekoisella ja 1 purkilla (siis vauva-aikana, alle 10 kk) en ole laskenut hintaeroa, mutta olen kyllä vähän laskenut "hintaa" sille vaivalle ja ähräämiselle sekä ruoan mukaan ottamisen helppoudelle.
n. 10 kk on ihan sujuvasti siirtyneet kotiruokaan, aluksi suolattomaan versioon.
ja perehdyin aika hyvin mielestäni lastenruokaan jo odotusaikana.
Vaikka mitä tein, lapseni ei mun pöperöitä syönyt ja kun oli muutenkin liian kevyt, annoin sitä mitä mielellään söi.
Puuron itse keitin mutta aika lailla muuten valmisruuilla on lapsi kasvanut ekan vuoden.
Hedelmäpilttejä meillä on aina kaapissa. Nam !
että niissä on tarkkaan laskettu vauvalle tarpeellisten aineiden saanti.
Itse tein kaikki muut soseet itse paitsi hedelmäsoseet. Tein aina isomman satsin kerralla ja pakastin ruoat. Kätevää ja mielestäni edullisempaa. En tosin laskenut koskaan.
Mistäköhän lähtien vauvat ovat tarvinneet tärkkelystä, jota on lähes kaikissa purkkisoseissa (jotta eivät näyttäisi niin vetisiltä)
Jos haluan kotona tehdä mangososetta, ostan mangon ja soseutan sen sauvasekoittimella. 100 % mangoa soseena. Tadaa.
Kun ostan kaupasta mangososetta, saan purkillisen tavaraa, jossa on 30 % mangoa. Mitä se loppu on? Ei ainakaan mitään millä vauva kasvaisi ja mistä vauva saisi ravintoaineita.
Jos lisään itsetehtyyn mangososeeseeni kaksi kolmasosaa vettä, siitä tulee mehua, mutta kas. Se tulee halvemmaksi. Sitten vain sakeutusainetta saatanasti, niin meillä on halpa sose, jossa on aavistus mangoa joten sitä voi kutsua mangososeeksi. Ja AV-mamma on tyhmä ja tyytyväinen.
Ulkomaisissa hedelmissä, joita kaupassa myydään, on paljon kaikenmaailman torjunta-aineita, mutta vauvanruokiin käytetyissä hedelmissä raja-arvot ovat paljon matalammalla. Tietysti luomun suosiminen kannattaa, mutta ainakaan täältä ei omenaa ja banaania eksoottisempia hedelmiä saa luomuna.
Ja muut kasvikset myös, mahdollisuuksien mukaan kotimaisia. Olen aina höyryttänyt kasvikset soseisiin, joten vitamiinitkin ovat säilyneet.
ei nyt kannata mitään päärynä sosetta vääntää kun vapun aikaan sitä sai alle 1€/kg, nyt oli 2,45/kg. Tein silloin pari kuukautta sitten päärynäsosetta pakkaseen niin että sitä riittää kyllä moneksi kuukaudeksi.
Eli kun seuraa mikä sesonki on nyt kotimaassa/ulkomailla, ja tekee sesongin mukaan niin ei se musta mitenkään kallista ole tehdä.
soseita, vaikka oli yli 4-vuotiaaksi muuten tosi ennakkoluuloinen kaikkea ruokaa kohtaan. Tämä toinen, innokas maistelija, yökkii kaikki itsetehdyt ruoat - paitsi nyt vuoden iässä on alkanut maistelemaan ja syömään esimerkiksi lihamakaronilaatikkoa ym. Siis samaa ruokaa kuin mekin. Mutta soseuttaa ei saa (kuten ei 1v. jälkeen esikoisellekaan), paloina syövät (1v. käsin). Mikä tavallaan helppoa, syövät minkä syövät:-)