Mitä maksaa oikomishoito yksityisellä?
Olen aikuinen ja kunnan hammaslääkäri suositteli hammasrautoja, mutta vaiva ei ole niin paha, että kunta sitä maksaisi. Aiheuttaa päänsärkyä ja ei ole kovin kaunista katseltavaa... :) Mulla ei vaan ole minkäänlaista käsitystä millaisista summista puhutaan. Ei kauheesti ole ylimääräistä, joten mietin viitsinkö edes mennä konsultaatioon. Onko kokemuksia?
Kommentit (73)
Lapseni kävi moneen kertaan oikomahoidossa sitä mukaa kun kasvoi. Kaikkiaan noin kahdeksan vuotta meni. Kamalan kallista se oli, pahimmillaan 150e kuukaudessa. Ja sitten ne kojeet... En edes muista mitä maksoivat. Yhteensä tuhansia ja tuhansia euroja. Ei kyllä kaduta, sillä hampaista tuli aivan mielettömän kauniit ja leuka on oikeassa asennossa..
Minä aikuisena sain ilmaisen oikomahoidon yksityisellä sektorilla, leukani myös leikattiin. Hoidoista on kulunut nyt yli kaksikymmentä vuotta, niin ollaan taas lähes lähtötilanteessa. Eli ei ne aina pysy ja hukkaan meni! Ruma on kalusto ja rumana pysyy.
Kustannusarvio noin 6000e. Pirkanmaa. Ei hampaiden poistoa, käytössä uusi metodi eli mini-implantit kitalaessa.
Nostan vanhan ketjun taas esiin. Opiskeleva poikani meni yksityiselle konsultaatioon. Lekuri totesi, että ehdottomasti kannattaa aloittaa oikomishoito. Kestoksi arvioi kaksi vuotta ja hinnaksi 30-300 € /kk. No tästähän voi laskea, että loppuhinnaksi tulee jotain välillä 720-7200 €. Täytyy sanoa, että aika metsään tuo kuukausihinta-arvio meni. Hoito on nyt kestänyt 8 kk, eikä hinta yhtenäkään kuukautena ole jäänyt alle tuon 300 €. Pahimmillaan yhden kuun käynneistä on tullut hintaa melkein 700 €. Arvaatkaa vaan, onko opiskelijapojalla varaa maksaa niitä laskuja...
Nostan nyt vanhaa keskustelua takaisin ylös. Onko kellään ollut käytössä ylä tai alahampaissa hampaiden taakse laitettavia "hammasrautoja"? Kiinnostaisi, kun en halua enää uusintakierroksella näkyviä brikettejä eikä pelkkä Invisalign riitä.
Osaisiko joku suositella hyvää paikkaa Helsingissä? Olen pitkään harkinnut, mutta paikkojen vertailu on ollut aika hankalaa.
Kävin Pasilassa (Firma SD, lääkäri KK). Aikaa meni noin vuosi, rahaa noin neljä tonnia. Kalvoilla oiottiin. Nyt on retentiolangat. Lopputulos nätti ja purenta parani.
Vierailija kirjoitti:
Minä aikuisena sain ilmaisen oikomahoidon yksityisellä sektorilla, leukani myös leikattiin. Hoidoista on kulunut nyt yli kaksikymmentä vuotta, niin ollaan taas lähes lähtötilanteessa. Eli ei ne aina pysy ja hukkaan meni! Ruma on kalusto ja rumana pysyy.
Tätä kuullut monelta, että tulos ei pysy. Olisko sitten parempi maksaa oikomishoidon sijaan pysyvät kuoret näkyviin hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuullut monelta, että tulos ei pysy. Olisko sitten parempi maksaa oikomishoidon sijaan pysyvät kuoret näkyviin hampaisiin.
Tulos ei pysy jos sitä ei ylläpidetä. Tämä vaatii aikuisella melko järeätkin retentiohoidot.
Itselläni on ylähäällä ja alhaalla retentiolangat. Näiden lisäksi vielä öisin pidettävät retentiokalvot. Nämä siis loppuelämän jos haluan että tulos pysyy.
Oikominen vaatii pitkää sitoutumista ja tunnollisuutta hampaiden hoidossa. Hampaat on pakko harjata ja langata tosi huolellisesti, sillä yhtään likaa ei kannata noiden kalvojen alle yöksi jättää. Reikiintyminen taattu sillä sylki ei pääse kalvojen alle kunnolla huuhtelemaan hampaita. Itse olen aina hoitanut hampaitani joten minulle tämä ei ole ongelma mutta uskon että monelle on.
Kun vertaatte paikkoja niin kannattaa mennä oikojalle eikä mille tahansa kirjekurssin käyneelle. Oikoja maksaa hieman enemmän mutta jos jotain ongelmia tulee, hän osaa hoitaa ongelman. Oikominen on haastavaa joten vaatii kunnon osaamisen. Ei saa esim käyttää liian suuria voimia tai hampaan juuri voi alkaa resorboitumaan. Oikojalla on myös kokemusta siitä kuinka paljon tarvitaan retentiohoitoa oikomishoidon jälkeen.
Toki pieniä asentovirheitä pystyy ei-oikojakin hoitamaan. Mutta kannattaa ottaa huomioon että itselle pieneltä näyttävä vaikkapa etualueen ahtaus voi vaatia kaikkien hampaiden siirtoa jotta saadaan tilaa hammaskaarelle.
Eli miettikää tarkkaan kenelle menette.
Hei!
Minäkin nostan tämän vanhan keskustelu vielä esille.
Olen pohtinut hampaiden oikomista, vaikka ikää yli 40v - jostain syystä en nuorena päässyt oikomishoitoon, vaikka etuhampaat eivöt ole kauniisti ihan viereikkäin, vaan toinen vähän edempänä kun toinen. Mutta mitä paikkaa suosittelette? Olen katsellut mm. Oralia, Terveystaloa ja sitten vielä se eSmile - onko kokemuksia? En tarvitse halvinta paikkaa, mutta en myöskään halua maksaa ylihintaa - mikään kauhean rikas en ole, mutta tähän olen vamis laittamaan joitakin tonneja, tarpeen mukaan.
Suositteluja?
Ei varmaan muutamalla tonnilla saa juuri mitään. Kävi ilmi että omiin hampaisiin ei invisalugn sovellu tod näk ollenkaan, vaan pitäis olla ihan ne perinteisemmät oikomiskojeet. Linguaalisia minulle suositeltiin, ja oikominen pitäis tehdä sekä ylös että alas. Kenellä n 40v olis tästä kokemusta? Onko ne hampaiden taakse, kielen puolelle tulevat oikomiskojeet olleet huomaamattomia? Vai näkyykö ne heti iun nauraa? Mitä teillä on esim tullut vastaavat oikomishoidot maksamaan? Ja missä olette käyneet.
Minulla on keraamiset hammasraudat ylähampaissa. Kustannusarvio on n. 4000e ja 1,5-2v menee.
Maksuja tulee alussa enemmän, suurin maksu oli hammasrautojen kiinnitys joka maksoi 800e. Suosittelen kaikille jotka vähänkään miettii kannattaaako!