Mitä maksaa oikomishoito yksityisellä?
Olen aikuinen ja kunnan hammaslääkäri suositteli hammasrautoja, mutta vaiva ei ole niin paha, että kunta sitä maksaisi. Aiheuttaa päänsärkyä ja ei ole kovin kaunista katseltavaa... :) Mulla ei vaan ole minkäänlaista käsitystä millaisista summista puhutaan. Ei kauheesti ole ylimääräistä, joten mietin viitsinkö edes mennä konsultaatioon. Onko kokemuksia?
Kommentit (73)
Riippuu tosi paljon tilanteesta. Meillä n. 4000 €, pari vuotta kestoltaan.
Helsingissä tehtiin minulle ja aktiivinen hoito vei reilun 1,5 vuotta. Siitä tuli vajaa 4000 euroa kustannuksia. Seurannassa täytyy kuitenkin käydä hoidon loppumista seuraavan vuoden aikana niin monesti että siitä jo tulee joku 500 euroa yhteensä. Joksa sentin arvoista silti. Kaunis hymy, ei narskuttelua eikä tunetta että leuat ovat väärällä kohdalla.
Itse ne on maksettava. Ei Kelasta saa korvausta, jos kunnallisella puolella ei tähän olla suostuttu. Toisaalta kustannukset eivät tule kerralla maksettavaksi vaan kuukausittain. Muutaman kerran oli joku 600euron lasku, mutta muuten 100 euron luokkaa. Minulle tehtiin myös pieniä esteettisiä toimenpiteitä, joten ilman niitä lasku olisi ollut vähän pienempi (joitain satasia).
Helsingissä maksaa kummankin leuan oikominen kiintein kojein n. 3500-5000 euroa, riippuen siitä minkälaisia kojeita tarvitaan ja kuinka kauan hoito kestää. Nää on sit ns. tavallisten kojeiden hintoja, mutta niihin kuuluu esim. läpinäkyvät ICE-braketit.
Pienemmät asentovirheet hoituvat alle vuodessakin ja maksavat tuon alakantin summan, jos liittyy pientä purentavirhettä asiaan, tai virheasennot on suurempia/ hankalammissa hampaissa hoitoaika ja siten loppusummakin on pidempi. Aikuisilla joku 1,5 v-2 v on aika tavallista, mutta toisinaan tulee noita pelkkien etuhampaiden pikku oikomisiakin ilman sen kummempia purennan muutoksia ja ne hoituu vähemmällä.
Yhden hampaan rivistä ulostyöntyminen voidaan usein esim. hoitaa ilman sen kummempia konsultaatioita retentiolevyn valmistamisella, siihen levyn kaareen vaan taivutetaan hampaan kohdalle pihdeillä hieman aktiivisuutta, maksaa kaikkinensa jonkun 500 euroa max.
Kela-korvausta saa yksityiseltä puolelta vain jos purentavirhe on niin paha että tarvitaan leuansiirtoleikkaus, eli ei tule kyseeseen sun kohdallasi (jos kerta kunta ei hoida). Konsultaatio ihan kunnon oikomiseen maksaa n.300-500 euroa, koska siihen tarvitaan pari oikojakäyntiä, kipsimallit ja muutamia röntgenkuvia. Pelkistä rtg:istä tulee helposti 200 euroa, vaikka röntgeneistä saakin Kela-korvauksen.
Mites Invisalign? Itseltäni on oiottu kertaalleen teininä kiinteilä kojeilla, mutta enhän minä typeränä teininä jaksanut pitää tarpeeksi kauaa sitä levyä kitalaessa, joten lähtöpisteessä ollaan. Invisalign-hoito kiinnostaisi, joten olisiko jollain kokemuksia sen hinnoista? Ja paljonko erilaiset retentiomenetelmät maksavat? Retentiokaaret eivät minulla pysy ja kitalakilevyä en enää halua, joten muut retentiomenetelmät kiinnostavat :)
Minäkin tässä harkitsen konsultaatioon menemistä. Kerään siihenkin rohkeutta. Treella asun. Vaikeaa on hyviä paikkoja löytää kun ei ole suosituksia.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 22:41"]
Mites Invisalign? Itseltäni on oiottu kertaalleen teininä kiinteilä kojeilla, mutta enhän minä typeränä teininä jaksanut pitää tarpeeksi kauaa sitä levyä kitalaessa, joten lähtöpisteessä ollaan. Invisalign-hoito kiinnostaisi, joten olisiko jollain kokemuksia sen hinnoista? Ja paljonko erilaiset retentiomenetelmät maksavat? Retentiokaaret eivät minulla pysy ja kitalakilevyä en enää halua, joten muut retentiomenetelmät kiinnostavat :)
[/quote]
Invisalign maksaa saman kuin kiinteillä kojeilla tehty hoitokin ja sen käyttö on varsin rajoitettua. Kiinteillä kojeila voi tehdä enemmän asioita.
Retentiokaarten valmistus on oma taiteenlajinsa, jos ne on väärin tehty ja kiinnitetty miten sattuu (väärät aineet, ei valmiiksi taivutettu kaari, purentakontaktissa) ei ne pysy. Paljon näkee ihan naurettavia kaarivirityksiä.
"Kitalakikojetta" pidetään alun jälkeen vaan öisin, sama kai se on mitä sulla on yöllä suussa?
Sit vaihtoehto on purentakisko joka maksaa ainakin 500 euroa yksityisellä. Se toimii myös retentiona, mutta vain ylähampaille.
Alakaari tarvitsee aina retentiolangan hampaiden taakse. Alahampaisiinkin voidaan tehdä purentakisko, mutta et voi pitää kahta purentakiskoa yhtäaikaa, se on joko tai, alahampaiden kiskot on jnkv. vaikeammat tehdä, eikä niitä käytännössä tee kukaan.
Minulla oikominen kesti 1,5 vuotta ja maksoi noin 4 000 euroa. Ja kyllä oli joka pennin arvoista! Itse prosessi oli yllättävän helppo ja nopea, ja lopputulos on pysynyt hyvänä jo muutaman vuoden. Retentiolangat ovat sekä ylhäällä että alhaalla ja toivottavasti pitävät rivit kunnossa jatkossakin. Suosittelen! Minulla oli hambit ihan vinksin vonksin sekä purennassa ongelmia. Rautoihin tottui äkkiä, ja se fiilis, kun ihan konkreettisesti näkee hammasrivistön suoristumisen... :)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 22:41"]
[/quote]
Invisalign maksaa saman kuin kiinteillä kojeilla tehty hoitokin ja sen käyttö on varsin rajoitettua. Kiinteillä kojeila voi tehdä enemmän asioita.
Retentiokaarten valmistus on oma taiteenlajinsa, jos ne on väärin tehty ja kiinnitetty miten sattuu (väärät aineet, ei valmiiksi taivutettu kaari, purentakontaktissa) ei ne pysy. Paljon näkee ihan naurettavia kaarivirityksiä.
"Kitalakikojetta" pidetään alun jälkeen vaan öisin, sama kai se on mitä sulla on yöllä suussa?
Sit vaihtoehto on purentakisko joka maksaa ainakin 500 euroa yksityisellä. Se toimii myös retentiona, mutta vain ylähampaille.
Alakaari tarvitsee aina retentiolangan hampaiden taakse. Alahampaisiinkin voidaan tehdä purentakisko, mutta et voi pitää kahta purentakiskoa yhtäaikaa, se on joko tai, alahampaiden kiskot on jnkv. vaikeammat tehdä, eikä niitä käytännössä tee kukaan.
[/quote]
http://www.pezzaorthodontics.com/Portals/0/overjet2.jpg
Tilanteeni on tällä hetkellä jotakuinkin tällainen. Kun ylähampaat oli suoristettu ja retentiokaaret laitettu ylös ja alas, alahampaat osuivat aina ylähampaiden retentiokaareen, jonka seurauksena se meni poikki eikä uutta suostuttu laittamaan. Kyllä kai siihen kitalakikojeeseen näin aikuisiällä tottuisi, mutta onhan se vähän surullista, jos sitä joutuu pitämään hautaan asti. Onkohan tuo tilanteeni liian paha Invisalignilla korjattavaksi? Olen esteettisesti ihan ok-tyytyväinen hymyyni. Ongelmana on lähinnä se, että ylähampaat eivät tahdo mahtua suuhun ja joudun aina "asettamaan" leuan edemmässä suuta kiinni pitäessäni kuin mihin se asettuu hampaita yhteen purressa. Tai oikeastaan niin päin että hampaita yhteen purressa tuntuu että leuka menee luonnottamaan taakse.
Kiitos avusta!
Kyynel. Miksi mulle ei koskaan laitettu retentiolankoja... :(
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 22:59"]
http://www.pezzaorthodontics.com/Portals/0/overjet2.jpg
Tilanteeni on tällä hetkellä jotakuinkin tällainen. Kun ylähampaat oli suoristettu ja retentiokaaret laitettu ylös ja alas, alahampaat osuivat aina ylähampaiden retentiokaareen, jonka seurauksena se meni poikki eikä uutta suostuttu laittamaan. Kyllä kai siihen kitalakikojeeseen näin aikuisiällä tottuisi, mutta onhan se vähän surullista, jos sitä joutuu pitämään hautaan asti. Onkohan tuo tilanteeni liian paha Invisalignilla korjattavaksi? Olen esteettisesti ihan ok-tyytyväinen hymyyni. Ongelmana on lähinnä se, että ylähampaat eivät tahdo mahtua suuhun ja joudun aina "asettamaan" leuan edemmässä suuta kiinni pitäessäni kuin mihin se asettuu hampaita yhteen purressa. Tai oikeastaan niin päin että hampaita yhteen purressa tuntuu että leuka menee luonnottamaan taakse.
Kiitos avusta!
[/quote]
Juu, en usko että Invisaligneillä saataisi mitään tehtyä sun purennalle, jos suusi on kuvatunlainen, sulla on purentavirhe, ei pelkästään esteettinen asia, vaikka nyt susta tuntuukin että esteettinen puoli on pääasia. Oikomishoitokonsultaatioon vaan!
Tuo on just tavallista että lanka katkeaa jos siihen osuu purenta, sitä se ei ole suunniteltukaan kestämään. Sun tapauksessa oikomisella saadaan ainakin ulkonäköä paremmaksi, riippuen purentavirheen vaikeudesta, ehkä lievitettyä hieman sitäkin. Tollasessa tapauksessa purentakisko on hyvä retentio niille ylähampaille, koska se helpottaa (oikeintehtynä) niitä mahdollisia tulevia purentavaivojakin, mitkä ton tyyppisessä purennassa on odotettavissa ennemmin tai myöhemmin. Tollaseen purentaan ylipäätään suositellaan purentakiskoa ihan vaivojen ennaltaehkäisyksikin, vaikkei mistään oikomisesta olisi puhettakaan.
Purentavaivat mistä puhun on esim. hampaiden kulumista ja sitä kautta purennan madaltumista, hammassärkyjä, päänsärkyjä, ääniä leukanivelistä ja nivelalueen särkyä ja sen sellaista. Yläetuhampaat tulevat myös todennäköisesti tuossa purennassa työntymään eteenpäin ajan myötä, ellei asialle tehdä jotakin (oikominen ja purentakisko, tai pelkkä purentakisko tilanteen stabiloimiseksi).
Oikomisajasta en osaa sanoa oikein mitään, riippuu niin monesta asiasta ja vaatii todella erikoishml:n tarkan suunnitelman röntgeneineen ja kipsimalleineen, sekä siitä minkä asetatte tavoitteeksi yhdessä.
Jatkan vielä: tuohon "leuka tuntuu asettuvan väärin purressa" -tyyppiseen vaivaan auttaa monesti myös hampaiden selektiohionta, mutta toivottavassti kukaan sun tapauksessa ei suostu sitä tekemään. Jos on purentavirhe suussa, pyritään kyllä säilyttämään kaikki kiille mikä on säilynyt jo ennestään, eikä hioskella turhanpäiten. Ei se hiominen myöskään täysin poistaisi sun ongelmaa edes ja aikaa myöten hioisit myös itse öiseen aikaan hampaitasi jäystämällä niitä ja purenta madaltuisi, jonka myötä muunlaiset vaivat taas lisääntyisivät, se olisi sellainen ojasta allikkoon -tyyppinen ratkaisu.
Hampaita voidaan todennäköisesti kohtuuhelposti oikaista sen verran sisäänpäin, etteivät ne törrötä ulos suusta, tuo purentajuttu mistä mainitsit vaatii myös muiden kuin etuhampaiden asettelua.
Mulla yläetuhampaat aikas lailla vinksin vonksin, alahampaat myös mutta ne ei "näy" niin pahasti... Ja ennen kaikkea purenta mennyt niin pahaksi, että yläetuhampaat ovat alkaneet kulua kun alahampaat painavat niitä.
Nyt kiinteät raudat olleet reilun vuoden, vielä muutama kuukausi jäljellä ja olen jo nyt todella tyytyväinen siihen, miten hymy on suoristunut! Kerran kuussa olen käynyt säädössä, lopuksi nuo kojeet otetaan pois, putsataan "systeemit" ja viilataan ja muotoillaan hieman sekä ylä- että alahampaita. Ja laitetaan se retentiolanka.
3600 euroa maksaa lysti, mutta en ole kyllä katunut. Summa ei myöskään ole niin "suuri", kun maksan joka käyntikerralla saman ns. klönttäsumman niin ei myöskään ole tullut mitään ylläreitä maksun suhteen.
saat hinta-arvion. Ihan yksilöllistä, kuinka paljon maksaa.
...siksi siis kyselen jo etukäteen kannattaako. Tietäisi edes maksaako 500e vai 5000e - keskimäärin.
ap
millä tavalla oiotaan, kuinka monta käyntiä vaatii jne. Ei sitä täällä pysty kukaan arvaamaan.
Mä kysyin kokemuksia mitä muilla on maksanut, mutta antaa olla. Thanks for nothing!
ap
Ainakin oma oikomishoitoni. Oiotaan siis lievät asentovirheet. Kesto noin yksi vuosi. Jos hampaiden asento aiheuttaa sinulle päänsärkyä, kannattaa mennä konsultaatioon. Aikuiset voivat saada hoitoon Kela-korvausta tai päästä sairaalahoitoon (jos asut yliopistosairaala-kaupungissa). Mutta tämä siis vaatii oikojahammaslääkärin lausunnon ja sitä täytyy hakea erikseen Kelasta.
Ihanaa, että löytyi myös joku ystävällinen vastaaja. Oletko tyytyväinen lopputulokseen? Melko kallista lystiä kuitenkin.
Jää pohtimaan vielä...
ap
noin suurinpiirtein, alussa tulee enemmän kustannuksia, sitten alle 100 euroa kk, kun vain kiristelevät ja muuttavat oikomiskojeita.
Vuosi vierähti kiskot suussa, oikeni tosi nopeasti vinksin vonksin olevat hampaat. Hampaita hiottiin kapeammaksi että mahtuivat suoraan riviin. Ehdottomasti suosittelen. Öisin pidän vielä " kitalaki" rautoja, eli muoviläpyskää joka pitää hampaat paikoillaan, ja tietenkin on pysyvät "langat" ylä ja alahampaiden takana.
Mene ihmeessä, voit puhelimetse kysellä hintoja.
itsellä ollut raudat jo vuoden ja ihmetyttää kun ei mitään laskua ole koko touhusta tullut...