Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

(Omituisiakin) ajatuksia toisen lapsen saamisesta/hankkimisesta - muilla?

Vierailija
12.06.2012 |

Siis meillä on vasta yksi lapsi, enkä tiedä tuleekokaan koskaan lisää. Olen jo 38, eli voipi olla jo myöhäistä, tai viimeiset ajat käsillä. Esikoinen on alle 2 vuotta.

Pohdin jostain syystä ihan hirveästi sitä, 'pitäisikö' yrittää toista lasta. Miten te muut, onko ollut itsestään selvää tehdä vain yksi tai tehdä enemmän?

Toisen lapsen puolesta:

- haluaisin esikoisen saavan kokea isoveljeys. Voi hän olisi varmasti ihana veli! Itselläni on sisko, joka on parhaita ystäviäni. Mielelläni soisin tämän ilon pojallenikin.

Tämä on ainoa kohta toisen lapsen puolesta, mutta se painaa sydämessäni lähes yhtä paljon kuin tämä seuraava lista toista lasta vastaan - tai jos ei ihan vastaan, ainakin nämä asiat huolestuttavat ja mietityttävät:

- ensimmäinen raskaus oli helppo (lukuunottama n.10 ekaa viikkoa), synnytys oli nopea ja helppo, vauva oli helppo (nukkui, ei koliikkia, ei allergioita, ei sairauksia tms), imetys onnistui helposti - tulisiko seuraavasta 9kk helvetti, jonka jälkeen tuskaisasti ja hitaasti synnyttäisin allergisen koliikkivauvan, jolla on lisäksi hurja temperamentti?

- miten käy esikoisen, jos voin todella pahoin toisen raskauden aikana?

- rakastan poikaani, voinko rakastaa toista lasta samalla tavalla?

- mitä jos toinen lapsi olisikin tyttö? olisin järjettömän pettynyt. En haluaisi olla lapseeni pettynyt, joten karmea syyllisyyden kierrekö siitä tulisi. Mitä jos se olisikin allerginen koliikki-tyttö?

- pelkään, etten voisi keskittyä kumpaankaan lapseen niin paljon, kuin haluan. En haluaisi joutua valitsemaan lasten välillä mutta niinhän siinä välttämättä käy - jos molemmat itkevät, pitää valita kumpaa lohduttaa ensin. Jne.

- kaikki sisarukset eivät ole kavereita keskenään

- kestääkö parisuhde?

- jaksanko itse?

- tuntuu, että on suurempi harppaus ruveta yhden lapsen perheestä kahden lapsen perheeksi, kuin aikoinaan lapsettomasta yhden lapsen perheeksi

- elämä on 'järjettömän' helppoa yhden mukavan ja terveen lapsen kanssa, hoitoon voi jättää helposti, lapsen kanssa voi helposti mennä ja tehdä, ja kohtahan se on jo niin iso että voi mennä vielä vapaammin.

- jne jne

Kaikkea hullua ja asiatontakin mä pohdin. Onko kukaan muu ollut näin sekaisin?

Ehkä sitä toista lasta ei 'tarvi'tehdä, vaikka täällä av:lla yhden lapsen äidit ja ainoat lapset aina lytätään. Mutta ehkä mun ei tarvitse miellyttää av-mammaa...??

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan tavallista toivoa nimenomaan tyttöä tai poikaa ja ettei osaa kuvitella miten olisi jos tulisikin se 2-vaihtoehto. Onneksi on odotusaika ja mahdollisuus varmistua hyvissä ajoin lapsen sukupuolesta. Siinä jää hyvin aikaa totutella ajatukseen ja varmistaa, että lapsi on toivottu ja rakastettu, oli se syntyessään kumpi tahansa.

Ihan fiksua pohtia eri puolilta toisen lapsen hankkimista. Muutos on suuri. Kukaan ei tosiaan takaa, että lapset leikkisivät keskenään, olisivat toisilleen seuraksi muuten tai muistaisivat vanhempiaan sitten vanhoilla päivillä. Toisaalta jos asioita ajattelee liian tarkkaan, ei mitään hienoja asioita - esim. sitä ensimmäistäkään lasta - tulisi varmaan tehtyä.

Vähän pohdiskelua ja sitten vaan fiiliksellä eteenpäin parasta toivoen ja hetkessä eläen!

Vierailija
2/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos, nro 5 - mietin itsekin, että onko hyväksyttävämpää se ainainen nillitys, että olen pettynyt poikaan.. Enkö minä tuossa jo pohtinut, etten haluaisi olla pettynyt, ja kokisin syyllisyyttä? Äitinä ajattelen, että haluan rakastua lapseeni saman tien ja rakastaa rakastaa oli hän mitä vain. Jostain syystä tyttölapset tuntuvat etäisiltä, en ole koskaan haaveillut mistään äiti-tyttö -jutuista, prinsessamekoista ja muista tyttöasuista, päinvastoin. En osaa oikein leikkiä tyttöjen kanssa. Olen kai tottuneempi poikiin, kun omani on poika ja läheisimmät lapset ovat myös poikia.

Onko sille tytölle pakko pukea sitä prinsessamekkoa jne.

Eivät ne lapset nyt niin erilaisia ole ja mitä tulee sukupuoleen muuten niin olen samaa mieltä monen muun kanssa ettei todellakaan kannata tehdä lasta jos pettyy lapseen pelkän sukupuolen vuoksi.

Ihan järkyttävää että tuon ikäinen nainen kuin ap on käsittelee asioita noin alkeellisesti.

Eli vastaus on älä tee toista lasta ja yritä kasvattaa pojastasi kuitenkin naisia kunnioittava yksilö vaikka et sitä itse olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sisaruksia, mutta on ystävä, jonka olen tuntenut jo yli 20 vuotta ja joka on kuin sisar. Jos et(te) todella halua ja jaksa toista lasta, niin ei kannata tuntea syyllisyyttä siitä, ettei lapsi saanut kokea sisarussuhteita.

Varsinkin kun on mahdollista, etteivät välttämättä tulisi toimeen keskenään.

Miettikää miehenne kanssa mitä TE haluatte.

Vierailija
4/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3- ja 5-vuotiaat lapset. Kahden kanssa on helpompaa! Nuo leikkivät jo niin mukavasti yhdessä. Monesti ollaan miehen kans päivitelty, että olispa tylsää jos oliskin saatu vain yksi lapsi. Nyt yritetään kolmatta, ja samat pohdinnat sen suhteen kuin sulla nyt. Eli ymmärrän tuon ylianalysoinnin tarpeen kyllä. Mutta kuten moni on sanonut, elämää ei vaan voi 100% hallita. Lapsen saaminen on rulettia. Voi tulla sairas lapsi, voi tulla tyttö /poika, voi tulla vaikka kaksoset. Jos olet valmis luottamaan elämään, niin suosittelen toisen lapsen yrittämistä. Me ainakaan ei olla kaduttu hetkeäkään, on se vaan tuonut niin paljon rikkautta ja rakkautta elämään :)

Vierailija
5/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Onnellinen pian kahden tytön äiti

Ps. Ei tarvitse miellyttää av-mammaa, minua tai muita.

Pps. Kasva aikuiseksi, olet jo melkein 40.

Vierailija
6/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Onnellinen pian kahden tytön äiti

Ps. Ei tarvitse miellyttää av-mammaa, minua tai muita.

Pps. Kasva aikuiseksi, olet jo melkein 40.

Kerrohan vielä, mitä se aikuisuus tässä olisi? Siitäkö hermostuit, kun sinulla on tyttöjä, ja minulle tyttö olisi pettymys? Eikö aikuisuutta ole pohtia asioita?

Vierailija
7/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisit pettynyt tyttöön! Miksi ihmeessä? Muuten aivan järkeviä ja normaaleja mietteitä, varsinkin kun olet jo tuon ikäinen (jaksamisasiat jne.). Itsekin pohdin paljon juuri tuota, että voisinko ikinä rakastaa toista niin paljon kuin esikoista tai että rakkauteni joutuisi jakautumaan kahdelle.

Vierailija
8/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos, nro 5 - mietin itsekin, että onko hyväksyttävämpää se ainainen nillitys, että olen pettynyt poikaan.. Enkö minä tuossa jo pohtinut, etten haluaisi olla pettynyt, ja kokisin syyllisyyttä? Äitinä ajattelen, että haluan rakastua lapseeni saman tien ja rakastaa rakastaa oli hän mitä vain. Jostain syystä tyttölapset tuntuvat etäisiltä, en ole koskaan haaveillut mistään äiti-tyttö -jutuista, prinsessamekoista ja muista tyttöasuista, päinvastoin. En osaa oikein leikkiä tyttöjen kanssa. Olen kai tottuneempi poikiin, kun omani on poika ja läheisimmät lapset ovat myös poikia.

Vierailija
9/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin kyllä miettimään mistä tuo kertoo. Ei vaikuta ihan tavanomaiselta huolenaiheelta.

Vierailija
10/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämää voi suunnitella etukäteen. Sun täytyy hyväksyä ettei lapsen sukupuoli ole sun vallassa oleva asia. Johtuisiko tuo kaikki nyt siitä, että mietit omaa jaksamistasi. Ehkä et ole valmis toiseen lapseen. Olisiko parempi ottaa rauhallisesti ja huolehtia itsestäsi ja pojastasi?

Vierailija
11/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitit, että olisit "järjettömän pettynyt", jos lapsi olisi tyttö. Se on sen verran vahvasti sanottu, että ei kannata ihmetellä miksi kirjoittamaasi kummastellaan. Minusta sinun ei kannata edes harkita toista lasta niin kauan kuin toinen kahdesta mahdollisesta sukupuolesta olisi kuvaamasi kaltainen katastrofi.

Vierailija
12/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia kannata yrittää tehdä, jos syynä on tarvitseminen tai muu järjetön syy. Jos haluatte lapsen, ihan sellaisena kuin hän tulisi olemaan, vaikka tyttö ja koliikkinen, niin sitten kannattaa yrittää. Vastaus lienee siis EI KANNATA TEIDÄN LISÄÄNTYÄ ENEMPÄÄ.

Vierailija
13/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia kannata yrittää tehdä, jos syynä on tarvitseminen tai muu järjetön syy. Jos haluatte lapsen, ihan sellaisena kuin hän tulisi olemaan, vaikka tyttö ja koliikkinen, niin sitten kannattaa yrittää. Vastaus lienee siis EI KANNATA TEIDÄN LISÄÄNTYÄ ENEMPÄÄ.

nyt takertuneet tuohon yhteen kohtaan! Olenko minä maailman ainoa ihminen, joka vahvasti toivoo toista sukupuolta? Eikö kukaan osaa sanoa, että juu, minäkin ajattelin noin, ja sitten kun se lapsi syntyi, se olikin ihana ja rakastin sitä vasten ennakkopelkojani?

tällä hetkellä tuntuu, että olisin järjettömän pettynyt, kun toivoisin pojalleni veljeä. Olen kuitenkin teidän analyyseistänne poiketen ihan normaali aikuinen, joten itse uskoisin rakastavani lasta koliikkeineen päivineen - koliikkikaan kun ei ole lopullinen tila.

Kertokaa, mitä se on, kun vaan 'haluaa' lapsen? Mitä ajatuksia siinä on taustalla? Eikö kukaan muu yhtään suunnittele ja ajattele näitä asioita? Kyllähän minä osaksi haluaisin toisen lapsen, en minä näitä muuten pohtis, vai? En esimerkiksi yhtään mieti että pitäiskö sittenkin hankkia koira, kun en koiraa lainkaan halua.

t. ap

Vierailija
14/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko pelko tytöstä nimenomaan pettymystä vai jännitystä ja pelkoa uudesta? pojan maailma on sinulle tutumpi, voi olla että joudut kohtaamaan tytön maailman.

Minä voin rehellisesti sanoa että toivoin tosi kovasti tyttöä, mutta ultrassa selvisi että odotan poikaa. Se pettymys kesti ehkä pari viikkoa. Nyt tuo on maailman rakkain poika ja oikein hävettää että olen kehdannut ajatella noin. Uskon että niin kävisi sinullekin. Olen miettinyt ihan samoja asioita toisesta lapsesta ja varsinkin tuohon yhdyn vahvasti että oli helpompaa tehdä päätös hankkia ensimmäinen lapsi ja hypätä kokonaan uuteen elämään kuin tehdä päätös toisesta lapsesta. Ja meidän poika oli koliikki, kyllä siitäkin selviää hengissä:) Vaikka varmasti olisi hirvittänyt jos ennen raskauttani joku olisi sanonut että tytön sijaan saatkin koliikkipojan ;)

Ensimmäisestä lapsesta ehkä oli juurikin tuo kun vaan "halusin" lapsen, toisen kanssa pohtii paljon enemmän ja päätöstä ei meilläkään ole vielä tullut..

t.5

Vierailija
15/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat järkevältä normaalilta aikuiselta naiselta. Mietit minusta liikaa asioita ja haluaisit että pystyisit etukäteen hallitsemaan omat tunnetilasi. Ehkä voisit opetella elämään tässä hetkessä ja luottamaan että kaikki menee hyvin? Jos saat toisen lapsen varmasti rakastat sitä yhtä paljon kuin esikoista. Mistään ei kuitenkaan voi olla 100% varma. Minulla itselläni oli niin voimakas vauvakuume, että olin valmis ottamaan kaikki nuo riskit enkä miettinyt asioita. Jos stressaamaan oikeasti haluat ruveta niin pelättäviä asioitahan on paljon pahempiakin kuin nuo mitä tuossa viestissä mainitsit. Ei kannata stressata vaan rohkeasti eteenpäin:)

Vierailija
16/19 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisia ja jopa ihania vastauksia av:lla, kiitos 5/12 ja 13!!!

Olette molemmat oikeassa. Juuri tämän takia rohkaistuin tänne kirjoittamaan.

ap

Vierailija
17/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aikalailla samoja asioita kuin sinäkin, tosin lapsen sukupuolella ei ole minulle väliä mutta haluaisin esikoiselle sisaruksen ja muutenkin mietin miten olis ihana kun olis toinenkin lapsi. ja olen melko nuori ja pelkään jääväni väliinputoajaksi työelämässä jos nyt saisin toisen lapsen.

Vierailija
18/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten samoja asioita ennen lasta, ja kyllä osa niistä on aivan totta, suurin osa oikeastaan. meillä kuitenkin on kaksi lasta.

Mutta jos tyttö on noin suuri pettymys, niin jättäisin lapsiluvun yhteen.

Vierailija
19/19 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun kyllä voi vaikuttaa, että perkele! Mutta kun jo raskausaikana saa tietää kumpi tulee, ehdit hyvin tottua :)

Minulla itselläni on 2 poikaa ja tyttö. Toivoin kyllä kolmatta poikaa :) Mutta kun selvisi, että tulee tyttö, pohdin jonkin aikaa, että miten ihmeessä tyttö ja poika voisivat olla niiiin läheiset toisilleen.

Tiedän! Tyhmästi ajateltu ja sen huomasinkin.

Ihan samallalailla lapseni leikkivät toistensa kanssa kuin tyttö-tyttö/poika-poika sisarukset.

En itsekään oikein niistä prinsessa leikeistä piittaa, mutta tuo neiti taitaa tulla äitiinsä, autoilla leikkii ja on kuin pojat :D

Sen voin sanoa, että yhden lapsen äitinä oli helppoa! Kun toinen lapsi syntyi, esikoinen vaati huomiota ihan samallalailla kuin vauvakin. Sitä oppi helposti jakamaan huomion molemmille lapsille.

Kolmas kun syntyi, vanhimmat leikkivät jo yhdessä, eivätkä oikein edes vaatineet äidin/isän huomiota niin paljoa.