Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei viihdy päiväkodissa?

Vierailija
12.06.2012 |

3-vuotias on ollut osa-aikaisesti päiväkodissa kuukauden, ja sanoo, ettei halua mennä. Aamuisin itkee ja huutaa, kun pitäisi jättää sinne. Onko tällainen normaalia sopeutumisvaihetta, vai voiko hän oikeasti siellä huonosti? Kun yritän kysellä jotain päiväkodista tai päivän kulusta, ei halua koskaan puhua tai kertoa mitään, ei edes mitään neutraalia. Yleensä sanoo vaan, että oli tylsä päivä.



Hän on siellä osa-aikaista päivää eikä edes viikon jokaisena arkipäivänä. Eli aika vähän kuitenkin. Ja kyseessä on pieni päiväkoti.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hoitajat ovat vastanneet, kun olet kysynyt, miten ne päivät ovat sujuneet ja mitä lapsesi on touhunnut?

Vierailija
2/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtoaako heistä mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni joka on vuosia tehnyt töitä pk-lasten parissa sanoi että ns. ryhmäytyminen on lapselle tärkeää jota tukee päivittäinen käyminen päiväkodissa. Hänen mielestään osa-aikaiseen hoitoon oli se että lapsi käy viitenä päivänä viikossa hoidossa se pari tuntia kuin että käy vain parina päivänä viikossa. Pääsee paremmin ryhmään mukaan.

Ehkä ei ole vielä päässyt muiden lasten juttuun mukaan ja siksi on tylsää?



Korostan vielä, tämä oli puhdasta mutuilua.

Vierailija
4/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni joka on vuosia tehnyt töitä pk-lasten parissa sanoi että ns. ryhmäytyminen on lapselle tärkeää jota tukee päivittäinen käyminen päiväkodissa. Hänen mielestään osa-aikaiseen hoitoon oli se että lapsi käy viitenä päivänä viikossa hoidossa se pari tuntia kuin että käy vain parina päivänä viikossa. Pääsee paremmin ryhmään mukaan.

Ehkä ei ole vielä päässyt muiden lasten juttuun mukaan ja siksi on tylsää?

Korostan vielä, tämä oli puhdasta mutuilua.

Samaa sanottiin meille, että päiväkodissa on hyvä olla tarpeeksi paljon tai sopeutuminen vaikeampaa. Oma kolmevuotiaamme 4 pv viikossa kun aiemmin 2-3 ja nyt menee paremmin ja kavereita on saanut.

Vierailija
5/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni joka on vuosia tehnyt töitä pk-lasten parissa sanoi että ns. ryhmäytyminen on lapselle tärkeää jota tukee päivittäinen käyminen päiväkodissa. Hänen mielestään osa-aikaiseen hoitoon oli se että lapsi käy viitenä päivänä viikossa hoidossa se pari tuntia kuin että käy vain parina päivänä viikossa. Pääsee paremmin ryhmään mukaan.

Ehkä ei ole vielä päässyt muiden lasten juttuun mukaan ja siksi on tylsää?

Korostan vielä, tämä oli puhdasta mutuilua.


Samaa sanottiin meille, että päiväkodissa on hyvä olla tarpeeksi paljon tai sopeutuminen vaikeampaa. Oma kolmevuotiaamme 4 pv viikossa kun aiemmin 2-3 ja nyt menee paremmin ja kavereita on saanut.

Lisään vielä, että onhan oma asenteesi kunnossa, eli lapsen kuullen päiväkodista hyvä puhua positiivisesti ja sinne menosta tehdä iloinen juttu. Tekstistäsi paistaa, että pidät päiväkotia huonona paikkana ja lapsi voi aistia tämän.

Vierailija
6/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syksyllä sitte lapsi joka päivä ainakin aamupäiväksi tarhaan. Jos siis hyvä paikka. Jos ei niin sitte etsit paremman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hoitajat ovat vastanneet, kun olet kysynyt, miten ne päivät ovat sujuneet ja mitä lapsesi on touhunnut?

Sanovat aina, että on mennyt ihan hyvin. En tiedä, kaunistelevatko he sitten.

Vierailija
8/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni joka on vuosia tehnyt töitä pk-lasten parissa sanoi että ns. ryhmäytyminen on lapselle tärkeää jota tukee päivittäinen käyminen päiväkodissa. Hänen mielestään osa-aikaiseen hoitoon oli se että lapsi käy viitenä päivänä viikossa hoidossa se pari tuntia kuin että käy vain parina päivänä viikossa. Pääsee paremmin ryhmään mukaan.

Ehkä ei ole vielä päässyt muiden lasten juttuun mukaan ja siksi on tylsää?

Korostan vielä, tämä oli puhdasta mutuilua.

joku tuttu sanoi minulle tätä samaa. Täytyy miettiä, mitä tekisimme. KUinka kauan yleensä kestää, että lapsi pääsee sisään ryhmään? Onko kuukausi liian lyhyt aika?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei pääse porukkaan sisälle. Lisäksi hän on uusi.



Ongelma on se, että hän on jo sen ikäinen, että leikitään yhdessä. Ne, jotka leikkii joka päivä keskenään, tekee sitä nytkin, eli hän ei oikein pääse sisälle porukkaan. Se tuntuu kurjalta ja tylsältä, kun on paikassa koko ajan vähän kuin ulkopuolisena.



Olisi hyvä, jos lapsi kävisi edes vaikka ma, ti ja ke (tai ti, ke ja to) hoidossa, niin se oleminen olisi säännöllisempää.



Ymmärrän kyllä, jos ja kun äitinä haluat hänen olevan kotona mahdollisimman paljon.

Vierailija
10/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Lisään vielä, että onhan oma asenteesi kunnossa, eli lapsen kuullen päiväkodista hyvä puhua positiivisesti ja sinne menosta tehdä iloinen juttu. Tekstistäsi paistaa, että pidät päiväkotia huonona paikkana ja lapsi voi aistia tämän.

en usko tässä olevan ongelmaa. Myönnän kyllä nyt olevani huolissani, mutta lapselle puhun päiväkodista aina positiiviseen sävyyn. En tiedä, mistä tekstiini sellainen negatiivinen sävy oli tullut, ehkä sitten siitä kun tilanne mietityttää. Minusta tuo päiväkoti sinänsä vaikuttaa hyvältä - pieni paikka, pieni ryhmä, jne. Täytyy miettiä syksyllä tarkemmin, mikä olisi sopiva hoitoaika ja millaisella määrällä päiviä.

Liikaa en kuitenkaan haluaisi pitää hoidossakaan, kun ei siihen ole tässä elämäntilanteessamme tarvetta. Olen itse opiskelija, eli olen kotona 2-3 arkipäivänä viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siitä tule hänelle itselleen rutiinia. Avoimissa päiväkodeissa kun äidin kanssa käydään, voidaan käydä vaikka kuinka harvoin. Päiväkotihoito on eri juttu.

Eräs tuttuni joka on vuosia tehnyt töitä pk-lasten parissa sanoi että ns. ryhmäytyminen on lapselle tärkeää jota tukee päivittäinen käyminen päiväkodissa. Hänen mielestään osa-aikaiseen hoitoon oli se että lapsi käy viitenä päivänä viikossa hoidossa se pari tuntia kuin että käy vain parina päivänä viikossa. Pääsee paremmin ryhmään mukaan.

Ehkä ei ole vielä päässyt muiden lasten juttuun mukaan ja siksi on tylsää?

Korostan vielä, tämä oli puhdasta mutuilua.

joku tuttu sanoi minulle tätä samaa. Täytyy miettiä, mitä tekisimme. KUinka kauan yleensä kestää, että lapsi pääsee sisään ryhmään? Onko kuukausi liian lyhyt aika?

ap

Vierailija
12/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei pääse porukkaan sisälle. Lisäksi hän on uusi.

Ongelma on se, että hän on jo sen ikäinen, että leikitään yhdessä. Ne, jotka leikkii joka päivä keskenään, tekee sitä nytkin, eli hän ei oikein pääse sisälle porukkaan. Se tuntuu kurjalta ja tylsältä, kun on paikassa koko ajan vähän kuin ulkopuolisena.

Olisi hyvä, jos lapsi kävisi edes vaikka ma, ti ja ke (tai ti, ke ja to) hoidossa, niin se oleminen olisi säännöllisempää.

Ymmärrän kyllä, jos ja kun äitinä haluat hänen olevan kotona mahdollisimman paljon.

Ehkä syksyllä voisikin kokeilla säännöllistä 3 pvää viikossa. Tuossa päiväkodissa kai perjantaisin on muutenkin tosi vähän lapsia, eli suurin osa muistakin on vaan 4 pvää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 päivää viikossa hoitoon ja opiskele itse ahkerasti sillä aikaa. Niinä päivinä, kun ei niin hoidon tarvetta olisi, hae vaikka tosi aikaisin jo kotiin. Lapset nauttii rutiineista ja jos lapsi pääsee jo aamulla sisään toimintaan (aamupiiri, ulkoilu jne), hänen päivänsä sujuu mukavammin.



Jos lapsi on vain harvoin, siitä tulee pakkopullaa.

Vierailija
14/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siitä tule hänelle itselleen rutiinia. Avoimissa päiväkodeissa kun äidin kanssa käydään, voidaan käydä vaikka kuinka harvoin. Päiväkotihoito on eri juttu.

Tosi harmi, jos osa-aikaisuus on se ongelma. Meille päiväkodin ensisijainen tarkoitus oli juuri, että lapsi saisi kavereita - kun ei muuten omassa pihassa, naapurustossa tai omassa ystäväpiirissäni (pääosin yliopisto-opiskelijoita) ole lapsiperheitä. Meillä voisi mummokin hoitaa päivisin opiskelujeni ajan, mutta päiväkodin valitsimme juuri siksi, että lapsi oppisi toimimaan ryhmässä, saisi kontakteja samanikäisiin lapsiin ja toisaalta jonkin "oman" kodin ulkopuolisen jutun, jossa voisi totuella olemaan ilman vanhempia tai isovanhempia.

Onko sitten se osa-aikaisuus aina ongelmallista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienet lapseni menevät ensi syksynä hoitoon. Haluaisin pitää heidät kotona mahd paljon, mutta tiedän, että jos menevät mahd harvoin päiväkotiin, niistä päivistä voi tulla kurjia...

Täytyy vain koettaa ajatella niin, että viettää vaikka erityisen pitkät lomat (joulu, kesä) ja pitää joitakin yksittäisiä ylimääräisiä vapaapäiviä.

ettei pääse porukkaan sisälle. Lisäksi hän on uusi.

Ongelma on se, että hän on jo sen ikäinen, että leikitään yhdessä. Ne, jotka leikkii joka päivä keskenään, tekee sitä nytkin, eli hän ei oikein pääse sisälle porukkaan. Se tuntuu kurjalta ja tylsältä, kun on paikassa koko ajan vähän kuin ulkopuolisena.

Olisi hyvä, jos lapsi kävisi edes vaikka ma, ti ja ke (tai ti, ke ja to) hoidossa, niin se oleminen olisi säännöllisempää.

Ymmärrän kyllä, jos ja kun äitinä haluat hänen olevan kotona mahdollisimman paljon.

Ehkä syksyllä voisikin kokeilla säännöllistä 3 pvää viikossa. Tuossa päiväkodissa kai perjantaisin on muutenkin tosi vähän lapsia, eli suurin osa muistakin on vaan 4 pvää.

ap

Vierailija
16/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitos myös teille jotka olette vastailleet! Hyödyllistä kuulla muiden näkökulmia, itse olen ollut varsin ymmälläni tilanteesta ja säikähdin jopa, että onko päiväkodissa jotain ongelmia vai eikö lapsi vaan sopeudu muiden seuraan. ap

Vierailija
17/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa sinulle ap aika tuoreella kokemuksella että kyllä se siitä. Oma poikani aloittti nyt maaliskuun alussa osa-aikaisena, kolme päivää viikossa, päiväkodissa. Alku oli todella hankalaa, kun tuli aina viisi-kuusi päivää väliä ennen uutta pk-viikkoa. Sitten vielä sairasteli alussa. Useanan päivänä, siis melkein jokaisena aamuna, jätin itkevän pojan tarhaan. Päivä itsessään oli sitten sujunut hyvin kuitenkin. Nyt, kun 3kk on takana, saattaa vieläkin aamulla sanoa "ei mennä hoitoon", mutta kuitenkin jää iloisena jo sinne ja ei mitään ongelmia enää. Joten, anna aikaa lapsellesi, hän sopeutuu varmasti.

Vierailija
18/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse töissä, opiskeletko vai vauvan kanssa kotona? Jos olet vauvan kanssa kotona, voi se olla syy lapsen käytökseen. Itse olen törmännyt muutamaan tällaiseen töissä, lapsi on saattunut (vasta pitkän ajan päästä) sanoa/itkeä, että haluaa myös kotiin äidin kanssa.



Myös tuo ryhmään pääseminen, josta moni onkin maininnut. Jos lapsi tarvitsee vain muutamia tunteja ja muutamana päivänä viikossa hoitoa, olisiko kerho mahdollinen? (Riippuu siis siitä, missä itse olet hoidon aikana, jos esim. sopii työ/opiskeluaikatuluihin) Silloin muutkin lapset olisivat sen saman pari tuntia muutamana päivänä viikossa, jolloin lapsi pääsisi paremmin mukaan ja tuntuisi kuuluvan ryhmään. Jossain kunnissa on myös ihan osapäiväryhmiä päiväkodeissa, sellaistakin voisi tiedustella.

Vierailija
19/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä, mutta huomannut sen, että olisi kannattanut viedä lapsi hoitoon kyllä jo aiemminkin. Huomaa, kuinka hyvää lapselle tekee olla ikäistensä seurassa, sopivasti ohjattua toimintaa, oppii sääntöjä jne.

Vierailija
20/29 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ollut enemmän hoidossa, mutta kuitenkin lyhyempiä päiviä ja vähemmän kuin normihoitoaika. Sopeutumisen osalta ei ole vertailukohtaa miten vaikutti, mutta meillä en koe kokonaishoitoaikaa niin tärkeäksi vaan sen hoidon ajoituksen.



Säännöllinen hoitoonvientiaika yleensä helpottaa. Lapsella on se sama rutiini tiedossa mihin jää. Jos mahdollista ei kannata viedä kesken jonkun toiminnan, vaan siihen alkuun (oli se sitten aamupala, aamupiiri, aamupäivän ulkoilu tai leikit). Tällöin lapsi pääsee siihen toimintaan hyvin mukaan ja leikeissäkin pääsee heti mukaan.



Jos tarkoitus on että lapsi ryhmäytyy ja saa sitä leikkiseuraa, niin tärkeimmät ajat hoidossa ovat niitä vapaan leikin aikoja. Samoin jos tuntuu että lapsi ei pääse mukaan, niin hoitajilta voi kysyä miten auttavat lasta ryhmäytymisessä ja miten leikkituokiot ohjataan (eri käytäntöjä päiväkodeittain miten leikit valitaan).



Meillä lapsen kavereiksi päiväkodissakin valikoituivat ne kaverit joiden kanssa lapsi vietti vapaa-aikaakin. Eli samoja kavereita saatettiin nähdä muutenkin äitien kesken sopien tai yhdessä jotain tehden. Niillä lapsilla jotka olivat vähemmän aikaa hoidossa, oli mahdollisuus olla usein muulloinkin kavereiden kanssa.



Lisäksi vaikka kai se aika ja "siperia" opettaa, niin sosiaalisten ja ryhmäytymistaitojen opettelussa näkisin aikuisen ohjaavan vaikutuksen tärkeyden. Sitä voi kotonakin jutella ja harjoitella miten leikkeihin pääsee mukaan. Mutta päiväkodin aikuisten rooli on tässä avainasemassa, erityisesti jos lapsi ei edes juttele tai kerro päivän tapahtumista mitään kotona ja vanhemmat eivät tiedä kuinka toiminta päiväkodissa menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi