Saako äiti ottaa lapsen opintotuet omaan käyttöön?
Kun lapsen opintotuki kuitenkin vähennetään perheen toimeentulotuesta niin onko oikein ottaa tuo lapsen opintotuki äidin tilille, kun lapsi asuu kotona. Sossu maksaa koulukirjat.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sillä ole väliä, mistä/kenen tuista/tuloista nuoren ruuat, harrastukset, koulukirjat, vaatteet, bussikortit, hygieniatarvikkeet ym. maksetaan, jos ne vaan nuorelle tulee hankittua. Eri asia jos äiti tai isä ryyppää ne rahat, tai jos nuori käyttää omalle tililleen saamansa opintotuet päihteisiin.
Onhan niitä koijattu perintöjä sun muita rahoja joita on tullut lapselle ohi vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä on ihan OK että tuki menee vanhempien tilille, jos raha menee nuoren ylläpitoon. Jos rahalla kustannetaan sossumutsin lauantai-illan reissu lähikapakkaan, niin sit ei ole OK.
Meillä loppui juuri lapsilisä ja lapsi saa opintotukea jatkossa.
Minä olen yksinhuoltaja.
Lapsi käy ammattikoulua jossa materiaali on ilmaista. Koulumatkan lulkee bussilla tai pyörällä jotka olen kustantanut tietenkin.
Ostan vaatteet tietenkin,ruoat,hygieniatuotteet, karkit,vaatteet,kalusteet tietyst.
Sovimme lapsen kanssa että opintotuella malsetaan meidän netti ja puhelinlaskut.
Lapsi on todella fiksu rahan lanssa ka säästää lahjarahat aina ja osti itse tietokoneen, näytön jne, mutta kaiken muun maksan niin kauan, kun on työpaikka ja koulut,armeija käyty. En juo en polta, enkä tuhlaa turhuuksiin, mutta 169€ lapsilisän loppuminen on paljon meille. Opintotuki on paljon pienempi. En koe ryövääväni lastani. Moni täällä ei ymmärrä mitä on olla täysin yksin vastuussa lapsesta. Opintolainaa en halua lapsen hakevan ja ajokorttiin olemme säästäneet vauvasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä on ihan OK että tuki menee vanhempien tilille, jos raha menee nuoren ylläpitoon. Jos rahalla kustannetaan sossumutsin lauantai-illan reissu lähikapakkaan, niin sit ei ole OK.
On se nyt jumaliste kumma, että sitä omaa lasta ei haluta elättää ja auttaa, kun sellainen on kuitenkin tähän maailmaan tehty.
Pitäisi tulla jo äidinrakkauden mukana sellainen ajatus, että omaa lasta yrittää kaikin tavoin auttaa. Että se apu ja antaminen on itseltä lapselle, ei toisinpäin.
Sitten kehdataan laskuttaa omaa lasta lypsämällä opintotuet ja -lainat ja kesätyörahat ja synttärirahat... En ikinä kehtaisi laskuttaa opiskelevaa lasta ruuasta tai muustakaan. Päinvastoin, sanoin omalle jo aikuiselle lapselleni, että kannatta asua niin kauan kotona kuin mahdollista, niin säästää kuluissa eikä velkaannu turhaan opiskelujen takia. Lähti sitten jatko-opiskelujen takia ja siltikin yritän auttaa joka tavalla. Ja kyllä, jotkut vanhemmat voi olla persaukisia, mutta se on vanhempien oma ongelma. Ehkä sille nuorelle ei voi sitten paljon antaa, mutta ei sitä nyt ainakaan laskuteta. Käsittämätöntä porukkaa, ei voi muuta sanoa.
Ei voi kun todeta, että toivottavasti perästä kuuluu. Ja ilmeisen monesti on kuulunutkin. Ei tarvitse tällaisten vanhempien odotella, että lapset pitävät enää yhteyttä kun kerran pois lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kävi aukoinaan näin: olin 15,aloittaessani kaukana kotoa ammattioppilaitoksessa opiskelun. Äirini tilille meni opintoraha,senaikainen.
Sain koulyni alkuun mukaan 300 markkaa. Se olikin ainoa raha,mitä koskaan näin opintorahasta,vähän yli 1 kk opintorahaa vastaava summa.
Asuminen oli koulun puokesta onneksi. Ja tein sekä oppulaitoksessa että puentä jeikkaa viikonloppuisin,vaan palkka noista oli mitätön.( Mitään tes nukaan olleer,mitä milloinkin ja vähän.)
Olin kaiha tyttö.
Kyn vielä koylyn kestäessä palasin kotikylälle työharjoitteluun,äiti alkoi vaatimaan (17 v ikäiseltä) vuokraa. Usä puuttui asiaan.
Luulin isän kuolemaan asti että kititalo on äidin. Eipä yrittänyt omastaan periä vuokraa!
Nukuinkohan kotona peräti 2 yötä,koska työkohteissani vietin yöt.
Kun harjoittelu olu vielä jesken,kävin kotona pikaisesti,sillä olin saamassa oikean ekan soppari työpaikan.
Pieni urheilukassi henk koht omia,ja läksin. Ei jäänyt silleen ikävä. Äiti oli jotenkin ja on yhä jostain minulle sitten vihainen,harvoin kun mitään yhteyttä on.
En tiedä syytä. Ajattelen,että olen pärjännyt vaihtelevasti.Mutta et koskaan oppinut kirjoittamaan? Toivottavasti osaat edes auttavasti lukea.
Köyhyys ja tyhmyys todella kulkevat rinnakkain.
Ja empatiakyvyttömyys, ylimielisyys ja kusipäisyys näköjään kulkevat kolmistaan käsikynkässä.
Aloituksesta on kohta 12 vuotta. Miten kävi, ap?
Ei oteta vanhemman tilille. Lopetin viikkorahan maksamisen ja pyysin ostamaan välillä itse puhepaketin prepaind liittymään.
Mitään toimeentulotukea ei saada lapsen säästöjen vuoksi. 400 euroa vähemmän per kk. Jos noita säästöjä ei olisi. Säästin sitten oman palkkani eli nyt ei saada sitä toimeentulotukea senkään vuoksi. Mut ennen noita työkeikkoja. Piti todella karsia menoista ja kerätä pulloja. Nyt on taas duunia tiedossa.
Et ihan hyvä, ettei laitettu lapsen säästöjä ruoka kauppaan.
Vähemmmälläkin tulee toimeen, kun tekee.
No ei kai sillä ole väliä, mistä/kenen tuista/tuloista nuoren ruuat, harrastukset, koulukirjat, vaatteet, bussikortit, hygieniatarvikkeet ym. maksetaan, jos ne vaan nuorelle tulee hankittua. Eri asia jos äiti tai isä ryyppää ne rahat, tai jos nuori käyttää omalle tililleen saamansa opintotuet päihteisiin.