Saako äiti ottaa lapsen opintotuet omaan käyttöön?
Kun lapsen opintotuki kuitenkin vähennetään perheen toimeentulotuesta niin onko oikein ottaa tuo lapsen opintotuki äidin tilille, kun lapsi asuu kotona. Sossu maksaa koulukirjat.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 19:15"]
Mikä vika jos vanhemmat ottavat lasten tuet "käyttöönsä"? Mielestäni toisen asteen kotona asuvan opiskelijan tuet ovat ikäänkuin lapsilisän jatke. Lapsen elämisen kustantamiseen, vaikkei todellakaan kaikkia kuluja katakkaan. Olettaen tietysti niin, että lapsen kulut myös maksetaan...
[/quote]
LAPSIlisä, OPINTOtuki. Nyt suosittelen, että vaikka ääneen tavailet noita etuliitteitä ja teet pohdinnan, että mitä nuo etuliitteet tarkoittavat.
[/quote]
Eihän opintotuki edes riitä esmes. lukiokirjojen ostamiseen. Siksi mielestäni ne kuuluvat vanhemmille, jotka sitten maksavat kirjat ja saavat käyttää opintuen niiden kustannuksiin. Aika harvalla nuorella kun on riittävästi tuota maksukykyä...
Aika moni muksu nykyään käyttäisi tuon OPINTOtukensa johonkin ihan muuhun kuin opintojen kustantamiseen :)
Minäkin tiedän lähipiiristä vuosien takaa erään tapauksen, jossa äiti painosti lukiolaisen nostamaan opintolainaa. Laina meni äidin omiin menoihin. Toivottavasti maksoi velkansa eikä jättänyt poikansa niskoille :s
Opintotukea voi saada vasta, kun lapsilisä loppuu eli 17-vuotiana, ja silloin on jo korkea aika oppia rahan järkevä käyttö. Eikö kukaan vanhempiensa taloudellisen hyväksikäytön kohteeksi joutuneista ole jostanut asiasta juttua. Täytyyhän olla joku instanssa, joka pitää nuorten puolta. Vanhemmat hoitakoon omat asiansa, mutta eivät lasten opintotuella.
Toisessa ketjussa kyseltiin, saako vanhempi ottaa kotona asuvan täysi-ikäisen lapsen nimissä lainaa, pikavippejä ym. Ettei vaan olisi sama mamma? Anteeksi ruma kieli, mutta tällaiset mammat ovat paskamaisia ämmiä. Eivät ansaitse äidin nimeä.
Jaa, mun mielestä on ihan OK että tuki menee vanhempien tilille, jos raha menee nuoren ylläpitoon. Jos rahalla kustannetaan sossumutsin lauantai-illan reissu lähikapakkaan, niin sit ei ole OK.
Jaa, mun mielestä on ihan OK että tuki menee vanhempien tilille, jos raha menee nuoren ylläpitoon. Jos rahalla kustannetaan sossumutsin lauantai-illan reissu lähikapakkaan, niin sit ei ole OK.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 19:56"]
Mikä vika jos vanhemmat ottavat lasten tuet "käyttöönsä"? Mielestäni toisen asteen kotona asuvan opiskelijan tuet ovat ikäänkuin lapsilisän jatke. Lapsen elämisen kustantamiseen, vaikkei todellakaan kaikkia kuluja katakkaan. Olettaen tietysti niin, että lapsen kulut myös maksetaan...
[/quote]
LAPSIlisä, OPINTOtuki. Nyt suosittelen, että vaikka ääneen tavailet noita etuliitteitä ja teet pohdinnan, että mitä nuo etuliitteet tarkoittavat.
[/quote]
Eihän opintotuki edes riitä esmes. lukiokirjojen ostamiseen. Siksi mielestäni ne kuuluvat vanhemmille, jotka sitten maksavat kirjat ja saavat käyttää opintuen niiden kustannuksiin. Aika harvalla nuorella kun on riittävästi tuota maksukykyä...
Aika moni muksu nykyään käyttäisi tuon OPINTOtukensa johonkin ihan muuhun kuin opintojen kustantamiseen :)
[/quote]
Siis miksi tätä on alapeukutettu? Eikö sen OPINTOtuen juuri opintojen rahoittamiseen kuulu mennä?
Kyllä saa todella itsekäs äiti olla, mikäli lapsensa rahoja käyttää ominpäin.
Olenko mä ainut jota hirvittää tässä tarinassa se et tämän nuoren vanha äiti on toimeentulotukiasiakas?
Tiedän et nykyään kuka vaan voi menettää työnsä yms. mut kauhean traagista jos jonkun koko perheen toimeentulo on kiinni siitä kenelle menee parinsadan euron opintotuki. Mä äitinä myisin sit mieluummin sitä kuuluisaa persettä kuten täällä muutenkin aina käsketään tekemään, kuin vahingoittasin lastani.
Tärkeintä on et lapset saa hyvän koulutuksen ja sen jälkeen tehkööt mitä huvittaa mut mun vuokseni heiltä ei ole mahdollisuuksia viety.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:38"]
Olenko mä ainut jota hirvittää tässä tarinassa se et tämän nuoren vanha äiti on toimeentulotukiasiakas?
Tiedän et nykyään kuka vaan voi menettää työnsä yms. mut kauhean traagista jos jonkun koko perheen toimeentulo on kiinni siitä kenelle menee parinsadan euron opintotuki. Mä äitinä myisin sit mieluummin sitä kuuluisaa persettä kuten täällä muutenkin aina käsketään tekemään, kuin vahingoittasin lastani.
Tärkeintä on et lapset saa hyvän koulutuksen ja sen jälkeen tehkööt mitä huvittaa mut mun vuokseni heiltä ei ole mahdollisuuksia viety.
[/quote]
Mikä parin sadan opintotuki?? Se on noin 97e/kk nuorelle joka asuu kotona ja äiti saa toimeentulotukea. Kun nuori on 18 v., niin hänenhän on mahdollista saada toimeentulotukea, tietty pitää hakea opintolainaa ellei ole jälkihuollon piirissä, näiden nuorten ei tarvitse.
Eipä 17v amis tarvitse opintotukea, kun (melkein) kaikki on muutenkin ilmaista. Ja ihan ok jos vanhemmat ottaa opintotuet lapsen elättämiseen.
Minun kävi aukoinaan näin: olin 15,aloittaessani kaukana kotoa ammattioppilaitoksessa opiskelun. Äirini tilille meni opintoraha,senaikainen.
Sain koulyni alkuun mukaan 300 markkaa. Se olikin ainoa raha,mitä koskaan näin opintorahasta,vähän yli 1 kk opintorahaa vastaava summa.
Asuminen oli koulun puokesta onneksi. Ja tein sekä oppulaitoksessa että puentä jeikkaa viikonloppuisin,vaan palkka noista oli mitätön.( Mitään tes nukaan olleer,mitä milloinkin ja vähän.)
Olin kaiha tyttö.
Kyn vielä koylyn kestäessä palasin kotikylälle työharjoitteluun,äiti alkoi vaatimaan (17 v ikäiseltä) vuokraa. Usä puuttui asiaan.
Luulin isän kuolemaan asti että kititalo on äidin. Eipä yrittänyt omastaan periä vuokraa!
Nukuinkohan kotona peräti 2 yötä,koska työkohteissani vietin yöt.
Kun harjoittelu olu vielä jesken,kävin kotona pikaisesti,sillä olin saamassa oikean ekan soppari työpaikan.
Pieni urheilukassi henk koht omia,ja läksin. Ei jäänyt silleen ikävä. Äiti oli jotenkin ja on yhä jostain minulle sitten vihainen,harvoin kun mitään yhteyttä on.
En tiedä syytä. Ajattelen,että olen pärjännyt vaihtelevasti.
Et saa varastaa lapselta et edes lapsilisää. Sekin on lapselle !
Kohtuullista etenkin kun otetaan huomioon ne kulut mitä lapsesta aiheutuu eikä lapsilisää enää tule.
Opintotukea alettiin alunperinkin maksamaan koska sen ikäisen lapsen odotettiin jo tuovan leipää pöytään eikä olevan enää vanhempien elätti. Opintotuki on korvaus talouden tulojen menetykseen siitä, että lapsi ei ole työssä hankkimassa elantoa.
Ei varakkaalla perheellä ole ongelmaa elättää, mutta tt-tuella olevan talous voi kaatua siihen sataan euroon.
Vierailija kirjoitti:
Minun kävi aukoinaan näin: olin 15,aloittaessani kaukana kotoa ammattioppilaitoksessa opiskelun. Äirini tilille meni opintoraha,senaikainen.
Sain koulyni alkuun mukaan 300 markkaa. Se olikin ainoa raha,mitä koskaan näin opintorahasta,vähän yli 1 kk opintorahaa vastaava summa.
Asuminen oli koulun puokesta onneksi. Ja tein sekä oppulaitoksessa että puentä jeikkaa viikonloppuisin,vaan palkka noista oli mitätön.( Mitään tes nukaan olleer,mitä milloinkin ja vähän.)
Olin kaiha tyttö.
Kyn vielä koylyn kestäessä palasin kotikylälle työharjoitteluun,äiti alkoi vaatimaan (17 v ikäiseltä) vuokraa. Usä puuttui asiaan.
Luulin isän kuolemaan asti että kititalo on äidin. Eipä yrittänyt omastaan periä vuokraa!
Nukuinkohan kotona peräti 2 yötä,koska työkohteissani vietin yöt.
Kun harjoittelu olu vielä jesken,kävin kotona pikaisesti,sillä olin saamassa oikean ekan soppari työpaikan.
Pieni urheilukassi henk koht omia,ja läksin. Ei jäänyt silleen ikävä. Äiti oli jotenkin ja on yhä jostain minulle sitten vihainen,harvoin kun mitään yhteyttä on.
En tiedä syytä. Ajattelen,että olen pärjännyt vaihtelevasti.
Mutta et koskaan oppinut kirjoittamaan? Toivottavasti osaat edes auttavasti lukea.
Köyhyys ja tyhmyys todella kulkevat rinnakkain.
Eikö näille yh venkuloille riitä mikään?
Ei saa ottaa.
Toki opintotukea saava lapsi on jo sen ikäinen että hänen on hyvä alkaa opettelemaan rahan arvoa ja sen käyttöä. Eli varsinkin jos vanhemmalla on itsellään taloudellisesti tiukkaa on hyvä tehdä lapsen kanssa sopimus siitä mitä asioita hän kustantaa itse opintorahastaan. Ja siinä esim hankkimalla vaatteet kirppareilta tai alennusmyynneistä ym hänelle jää enemmän rahaa omaan käyttöönsä. Ja vanhemman ei tarvitse omaa toimeentulotukeaan käyttää noihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, tuki on myönnetty lapselle! Luin muuten tältä palstalta myös tapauksesta, jossa vanhempi on nostanut opintolainan ja käyttänyt kokonaan jättäen nuorelle tuhansien velat.
Muutaman vuoden takainen sossujen ja kelan yhteispäätös oli että isä saa pitää nuoren opintotuen itsellään. Mulla on ihan ne paperit täällä....
Älä varasta Mooseksen laki kirjoitti:
Et saa varastaa lapselta et edes lapsilisää. Sekin on lapselle !
Mulla toi olisi ollut mahdotontakin koska kyllä lapsen kuluihin on aina mennyt rahaa huomattavasti enemmän kuin lapsilisät.
Eli vaikka lapsilisiä ei ole lapselle säästetty vaan käytetty ihan normaaliin elämiseen niin ei niitä varastamaan olisi pystynyt.
[/quote]