Uskaltaako päästää 10-vuotiasta tyttöä
partioretkelle, kun ainoat johtajat ovat 13..v. ja 14.v.? Ovat menossa yhdeksi yöksi metsään retkelle,ja vähän pelottaa...
Kommentit (35)
lähtee taas pian metsään. Nukkuvat tällä kertaa kämpällä. Viimeksi laavussa. Ikinä ei ole mitään kauheita tapahtunut. Hyvä ja hieno harrastus. Valvojat 14.v ja, 17-vuotias.
Ja vaikka meidän nuoruudessamme on tehty yhtä ja toista, niin nykyisin maailma on erilainen.
On lippukuntia, joissa kaikki toimii esimerkillisesti. Mutta minulla on myös kokemuksia partioretkistä, joissa on illalla/yöllä poltettu tupakkaa ja tyttövartion yöretkelle on tullut täysin ulkopuolisia poikia yövieraiksi. Lisäksi matkalla yhdelle partioleirille osa porukasta kävi ostamassa viinaa ja joi sitä sen verran, että oli selkeässä humalassa, tosin ei nyt missään tolkuttomassa kännissä.
Ja ainakin minun aikanani virallisten sääntöjen mukaan yöretkellä piti olla mukana yksi vähintään 16-vuotias (ei se tosin estänyt em. tapahtumia). Ihmettelen sen vuoksi, miten ap:n kuvaama retki on ylipäänsä mahdollinen.
Ja tuo kamiina teltassa on ihan oikeasti tulipaloriski. Minäkin olen ollut mukana yöretkellä, jossa kipinävahti nukahti. Onneksi tosin sillä kertaa tuli kamiinassa pääsi vain sammumaan ja ainoa seuraus oli se, että kaikille tuli kylmä. En kuitenkaan luottaisi siihen, että 14-vuotias vartionjohtaja osaa toimia parhaalla mahdollisella tavalla, jos jonkun retkeläisen makuupussi syttyy tulee (ne ovat helposti syttyviä).
Vierailija:
Tuo lämmitysjuttukin kuulostaa vaaralliselta, tulipalo häkä???
illä sä luulet että ne teltat on maailman tapista asti lämmitetty? Sähkölläkö?
jos jotain oikeasti tapahtuu. Olen itse ollut isostoiminnassa, enkä ainakaan yhdellekään isoselle laittaisi vastuuta oman lapseni hyvinvoinnista öisessä metsässä. Kyllähän siellä nyt pitäisi ainakin yksi aikuinen olla, kaiken järjen mukaan.
Eli ei puhuta iästä mitään.
Vartion retki
sekä retken johtajalla että retkeläisillä tulee olla voimassa olevat jäsenmaksut
retkellä tulee olla kaksi johtajaa, joista toinen on joko vartionjohtaja tai apulaisvartion-johtaja
johtajalla tulee olla vartionjohtajien peruskurssi suoritettu ja retkikokemusta
johtajalla on ensiaputaidot
johtaja tuntee SP:n turvallisuusohjeet
Kumpi olisi luotettavampi retken johtaja telttaretkellä, nämä 13.v. ja 14.v. vai aito av-mamma.... ;)
Jos ette, retkille päästä mukaan? Jos ei ole kauan harrastanut niin, ota pois partiosta. Ei niitä taitoja oikein missään muualla pääse harjoittelemaan samalla tavalla kun leireillä. Meillä ainakin leirit ovat kohokohtia partiolaiselle ja, joka kerta innolla kertoo mitä on tehty ja opittu.
kuntansa kautta voin todeta, että aika sähläämistä toisinaan oli. Suurin ongelma oli kummallakin paleleminen. Vastuuttomat vanhemmat lähettivät lapsensa varustettuna ohuella kesäretkimakuupussilla, joka oli yhtä tyhjän kanssa. Palelin koko yön laavussa (en tiedä oliko rakovalkea päin p:tä rakennettu, avaruushuovasta oli laiha lohtu).
Mies oli aikansa märkänä paleltuaan murtautunut kämppään ja pistänyt tulen kamiinaan. Ei saanut pahasti huutia aamulla, kun lpkj näki tilanteen.
Partiosta on muuten hyvät muistot, mutta vastuullisten leirien vetäjien ansiosta !
Tulee varmasti monelle lapsensa partioon laittaneelle vanhemmalle aika yllätyksenä se, että partiossa alaikäiset lapset tekevät yöretkiä lapsiporukassa.
nykyisin noin nuoret vj:ksi? Olin itse noin 15-vuotias kun kävin koulutuksen. Kuulostaa musta ainakin vähän omituiselta...
ei voi mitään sattua. Mutta ei sillon mitään koskaan opi..
Meillä ainakin tyttö on kokenut sormeen vuolemiset, palelemiset ja kastumiset, mutta mitä siitä? Oppiihan ainakin seuraavan kerran laittamaan tarpeeksi päälle.
Mitään oikeasti vakavaa en koskaan muista kuulleeni, joten luottavaisesti olen aina suhtautunut näihin retkiin, vaikka välillä pientä sähläämistä onkin ollut ilmassa.
Palkintona on nyt 16.v. tyttö, joka itse toimii jos jonkinlaisissa johtotehtävissä ja on muutenkin luotettava ja pärjäävä.
Nykyään näitä yli-suojelevia vanhempia on vain entistä enemmän, samalla myös uusavuttomia lapsia...
Vierailija:
Mitään oikeasti vakavaa en koskaan muista kuulleeni, joten luottavaisesti olen aina suhtautunut näihin retkiin, vaikka välillä pientä sähläämistä onkin ollut ilmassa.
Työkaverini noin 10-vuotias poika eksyi kaverinsa kanssa joukosta partion hiihtoretkellä isossa metsässä 15 asteen pakkasessa. (Eksyminen johtui suurelta osalta juuri johtajien sähläilystä.) Onneksi poika löytyi jo pimeän tultua muutaman tunnin etsimisen jälkeen (etsintöjen alku viivästyi parilla tunnilla sen vuoksi, että johtajat eivät tajunneet aloittaa etsintöjä heti). Onneksi tällä kertaa päästiin säikähdyksellä. Voin vain kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos poika kavereineen olisi joutunut viettämään koko yön kylmässä.
urpo saa olla, että eksyy toisista. Oppiihan poika ainakin, ettei kannata lähteä eroon toisista.
Ja tässäkin tilanteessa selvittiin säikähdyksellä.
Vierailija:
Vierailija:
Mitään oikeasti vakavaa en koskaan muista kuulleeni, joten luottavaisesti olen aina suhtautunut näihin retkiin, vaikka välillä pientä sähläämistä onkin ollut ilmassa.Työkaverini noin 10-vuotias poika eksyi kaverinsa kanssa joukosta partion hiihtoretkellä isossa metsässä 15 asteen pakkasessa. (Eksyminen johtui suurelta osalta juuri johtajien sähläilystä.) Onneksi poika löytyi jo pimeän tultua muutaman tunnin etsimisen jälkeen (etsintöjen alku viivästyi parilla tunnilla sen vuoksi, että johtajat eivät tajunneet aloittaa etsintöjä heti). Onneksi tällä kertaa päästiin säikähdyksellä. Voin vain kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos poika kavereineen olisi joutunut viettämään koko yön kylmässä.
Vierailija:
urpo saa olla, että eksyy toisista. Oppiihan poika ainakin, ettei kannata lähteä eroon toisista.
Johtaja jäi auttamaan jotain hitaampaa ja nimenomaan käski pojan ja tämän kaverin mennä edellä. Kaverukset vain sitten erehtyivät suunnasta jossain risteyksessä. Voi toki jossitella, että pojan olisi pitänyt tajuta johtajan ohjeiden olevan tyhmiä 15 asteen pakkasessa ja jättää noudattamatta niitä. Säikähdyksellä tosin tässä tapauksessa selvittiin, mutta vakava tilanne ei ollut kaukana.
asiota sattuu. Vaikka kotikulmilla. Kyllä mä päästäisin. Me ollaan itse aina tyttö viety ja haettu, saatu sitten vähän tutustua muihinkin partiolaisiin ja, paikkaan. Kieltämättä ensikerrat jännitti minuakin mutta, kaikki on mennyt ihan ok. Eikä nykyään tulis mieleenkään kieltää tyttöä lähtemästä reissuun.
Siis kannattaa jutella vartionjohtajien ja vaikka lippukunnan johtajan kanssa retkistä. Lisäksi voit kysyä vinkkiä varusteista, niin lapsi ei varmasti palele tmv.
Partio on hyvä harrastus, mutta suosittelen vanhempia tutustumaan kuitenkin johtajiin ihan molemminpuolisen luottamuksen takia.
-vanha partiolainen
Hänen vastuullaan on loppupelissä koko rökörössi.
Oikeat ja lämpimät varusteet matkassa ja lapsesi pärjää varmasti viettäen mukavan leirin =)
isot ongelmat jollain.
Olisiko parempi lopettaa koko harrastus, jos äidille tulee tuommoinen stressi.
eikai kukaan voi päästää lastaan noin nuorien kanssa johonkin keskelle metsää?
Vai jättäisikö joku muka kymmenvuotiaan ja kolmetoistavuotiaan viikonlopuksi yksin kotiin???