Millaisissa häissä sinä sitten viihtyisit ?!
Tuntuu, että häistä vain valitetaan: kaikki on huonoa ja noloa jne.
Suunnittelen häitäni seuraavaksi kesäksi. Kerro siis minulle, että millaisissa häissä JUURI SINÄ viihtyisit. Ruoka, ohjelma, kaikki mahdollinen!
Kiitos :)
Kommentit (58)
Viihdyin omissani kahdestaan mieheni kanssa. Ei meidän avioliittoon tarvita muita kuin me kaksi. ;) Vihkiminen, veneretki, erinomainen 5 ruokalajin illallinen, merenrantahengailua, hääyö poissa kotoa.
Olisi helppo ostaa häälahjoja, sillä parilla olisi tarvetta monelle asialle yhteisessä kodissa.
Kuvittelet siis, että molemmat muuttavat aivan täysin tyhjin käsin yhteiseen kotiinsa ja vieraat saavat kalustaa sen mieleisekseen? Eiköhän nykyaikaiset ihmiset kuitenkin jo haali omaan kotiinsa tarvittavia esineitä, ja ennen yhteen muuttoa sopivat, mitä tulee kummankin kämpästä mukana uuteen.
Eihän tässä meinaa kehtaa naimisiin kohtapuoliin mennäkään! Kukaan, siis kukaan vieras ei ilmeisesti tule nauttimaan hääjuhlastamme... Pitäisi olla pientä ja intiimiä, mutta mitäs kun sellaisia ihmisiä keitä haluan juhliini, on PALJON! =D Ja hemmetti kun vielä sulhonkin puoli pitää ottaa huomioon... Juhlista tulee siis isot.
1. Ei liikaa vieraita. Edellisissä häissä esim. pöydän päähän oli laitettu kaksi istumaan, muutenkin pöydät oli ahdettu liian lähelle ja liian monta ihmistä samaan pöytään.
2. Olisi myös kiva että kaikki vieraat mahtuvat samaan saliin. Ihmisten jakautuessa usampaan tilaan, osalta jää ohjelma näkemättä/kuulematta.
3. Riittävästi ruokaa, hääjuhlat saattavat loppua lyhyeen ihmisten suunnatessa kotiin syömään.
4. Vieraiden ei tarvitse odottaa ilman ohjelmaa/juotavaa/pientä purtavaa esim. silloin kun hääparia kuvataan. Tätä tapahtuu aina ja vieraat joutuvat odottamaan ja odottamaan ja odottamaan. Joko kuvaus hoidetaan ennen vihkitilaisuutta tai sitten kuvauksen ajaksi pitää keksiä jotain viihdykettä vieraille.
Puheet ovat joskus olleet pitkiä, mutta minua ei ole häirinneet morsiamenröystöt, tuolileikit jne. Ne kuuluu perinteisiin ja näihin ei vieraan ole pakko osallistua (tai ainakaa niissä missä olen ollut). Tosin näitä ei tulla näkemään häissämme.
Kaikki häät mihin olen osallistunut ovat ollet todella hauskoja tapahtumia ja huolella suunniteltuja. Isojen juhlien järjestäminen on vaativaa ja kaikki ei voi mennä täydellisesti.
oikea paikka mielestäni on nuorisoseurantalo. Ihan tavallista seisovanpöydän sapuskaa. Jotain ohjelmaa pitää olla. Muuten on tylsää ja väki hajaantuu liikaa. Ihmettelen ihmisten marpatusta ruoasta. En ole koskaan saanut häissä huonoa ruokaa. Ja sen kyllä huomaa, jos alkoholitarjoilu alkaa liian myöhään.
Miten viihtyisit häissä ?
vaatimukset kovat on teksteissä näissä.
Leikkejä ei saa olla - mutta ohjelmaa toki.
Joku lapset ongelmaksi koki.
Vieraita liikaa, hui miten kamalaa.
Pienet häät taas on hienostelua vaan.
Tarjoilua pöytiin pitää olla, totta kai.
Mut miksei salaattiainekset ole erikseen seisovassa pöydässä ? Se kova ongelma on vai?
Hirsitalossa, kartanossa eikun yllätyshäät pusikossa !
Häh ? Entäs sirkustemput kattohuoneistossa ?
Tilaa pitää olla paljon, "minähän en istu pöydän päässä" !
Jos pöytäseurana on joku täti, on tunnelma tietty heti jäässä.
Oijoi, kovin on hankalaa kaikkia miellyttää,
unohtuukohan meiltä nyt pointti tää:
häät on suuren rakkauden päivä,
ei sais sitä varjostaa huolen häivä.
Koitetaan siis kunnioittaa hääparin juhlaa.
Vaikka juhlissaan toinen säästää - toinen rahaa tuhlaa.
Emmehän halua olla häävieraita niitä,
jotka ei ruuasta kiitä vaan valittaa siitä ?
No, joillekin ei vaan mikää riitä.
Onnittelut ihan kaikille kesän morsmaikuille !
Ovat häänne teidän juhlat, kertokaa tämä myös muille.
Viihdyin omissani kahdestaan mieheni kanssa. Ei meidän avioliittoon tarvita muita kuin me kaksi. ;) Vihkiminen, veneretki, erinomainen 5 ruokalajin illallinen, merenrantahengailua, hääyö poissa kotoa.
ja vieraspuoleen kanssa. Mahdollisimman paljon "vapaita" kauniita nuoria ihmisiä vieraiksi tanssittamaan toisiaan ja muita vieraita.
jos tunnen häävieraita tai sitten vieraat juttelevat minullekin, eivätkä ole älyttömän sisäänpäinlämpiäviä. Häissä kuitenkin tendenssi tuppaa olemaan jälkimmäinen, ihmiset tulevat seurustelemaan tuntemiensa ihmisten kanssa eivätkä ota kauheesti kontaktia, jos saavat jonkun vieraamman viereensä. Eli oikeastaan häissä viihtyminen riippuu sellaisista tekijöistä, joihin hääparin on vaikea vaikuttaa, jos heillä on juntit umpimieliset sukulaiset ja kutsuvat jonkun vanhan ystävänsä, joka joutuu olemaan yksin melkein koko illan. Niin en tiedä, kuinka asioihin voi vaikuttaa, kun ihmisiä on vaikea muuttaa.
Aikataulusta toivoisin, että se ei olisi älyttömän väljä, toki on selvä, ettei se voi olla liian tiukkakaan. Olen kuitenkin istunut tuntikausia häissä, joissa ainoa tekeminen on ollut jutella pöytäseurueelle ja muutaman tunnin jälkeen alkaa jo jutut loppua jos kertakaikkiaan mitään viihdykettä ei ole ja on suunniteltu, että kahvit juodaan vasta tyyliin 1,5 tuntia siitä kun pääruoan astiat on korjattu pöydästä.
Sisällöksi riittää itselleni hyvin 1-4 puhetta. Jos on varma, että joku leikki on ratkiriemukkaan hauska niin sellainenkin on ok, mutta väkisin ei tarvi mitään leikkejä tai muuta teennäistä sisällyttää ohjelmaan.
Ruoan suhteen riittää se, että se on hyvää.:) Eli ruokalajeilla ei ole itselleni väliä, kunhan on hyvin valmistettu.
häätilasta: tosiaan jos tila on useammassa osassa, kannattaa huomioida se kuten hankkia hyvä äänentoisto, että puheet kuuluu (yksissä häissä tällainen ratkaisu toimi ihan hyvin). Ja tietty kannattaa miettiä sitä, että ilmastointi toimii kesällä. Kokemusta on yhdestä vanhasta rakennuksesta, jonka tanssisalissa ei loppujen lopuksi saanut ikkunoita auki:(
Pihalla oli tilaa lapsien temmeltää ja me aikuiset saimme jutella keskenään.
Lapsille jotain kunnon tekemistä. Olen itse lapseton, mutta se, että lapset on huomioitu, on kaikkien etu. Häät kestää kuitenkin monta tuntia.
42
lapsia, hääleikkejä, ei mitään humppabändiä, paikkana ei ole mikään seurantalo tms maalla, ruokailu olisi pöytiin tarjoiltua
Ei puheita, ei kamalia hääleikkejä. Hyvä bändi soittaa, juomaa ja ruokaa on tarjolla monipuolisesti (eikä perinteistä pitoruokaa, vaan enemmänkin etnoa ja kasvispuolta).
Ja paikka ei ole huitsin nevadassa, vaan sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä niin, että halutessaan voi jättää auton kotiin, ja juoda vähän alkoholiakin.
Ei kuin yksi lyhyt puhe, ei ryöstöä, ei parisuhdeleikkejä, rennot latotanssit jossa näkee kivoja ihmisiä. Saa syödä ja juoda omaan tahtiin ja morsian ja Sulho on menossa mukana. Lopuksi mummot tanssii pöydillä.
Tällä hetkellä tuntuisi parhaalta, että sitä erillistä kirkkoa ei olisi. Vihkiminen ja juhlat samassa paikassa ja aloitus noin klo 16. Perusjuhlaruokaa klo 17 ja lapsille oma "ohituskaista" ruokajonoon, ei mene huudoksi. Sitten ehkä joku puhe kun on syöty, kakkukahvit. Lapselliset voi liueta paikalta laittamaan lapsia nukkumaan ja sitten voisikin olla vaikka tanssiorkesterin vuoro. Juhlat jatkuu niin kauan kuin tilassa saa olla.
Olen esimerkiksi viihtynyt hyvin kaikissa häissä, joissa olen ollut ulkomailla. Syyt:
- juhlat on ollut ravintolassa kaupungissa tai suvun omalla viinitilalla :) ja kartanossa on ollut kaikkien tilaa yöpyä
- pöytiintarjoilu
- ei huonosti käyttäytyviä lapsia (ulkomailla saa lapset vielä kasvattaa kunnolla)
- ei ainuttakaan perinteistä suomalaista hääleikkiä
- suomalainen design on aina kelvannut häälahjaksi (ja jos ei kelpaa niin en loukkaannu jos lahjoittavat eteenpäin)
Toinen häätyyppi, missä olen viihtynyt on lestadiolaiset häät. Ne on hyvin sukulaistätiystävälliset, kesto max 4h. Syödään hyvin ja jutellaan (+lauletaan Siionin virsiä) ja vaikka lapsia on vaikka muille jakaa, niiden ei anneta häiriköidä. Isojen perheiden ja raskaana olevien naisten tarkkailu riittää minun huvikseni. :) Häälahjaksi toivotaan tarpeellisia kodintarvikkeita, koska hääpari tosiaan muuttaa yhteen vasta häiden jälkeen eikä yleensä ole asunut muussa omassa kodissa kuin jossain opiskelija-asuntolassa.
Inhoan siis leikkejä ja ohjelmaa, jota esitetään viereisessä huoneessa ja jotenkin pitäisi roikkua oven suussa, jotta jotain näkisi, mitään ei tietty kuule ja vaihtoehtona on pönöttää tuntitolkulla pöydässä puhumassa täysin ventovieraiden kanssa (näin siis yksissä häissä).
Pidän kuitenkin hyvin suunnitelluista ja vieraille kohdistetusta ohjelmasta.
Ihania yksityiskohtia, joista nauttisin häissäsi, ovat
- juhlapaikka, koska sillä on perinnettä ja historiaa
- soittajat johdattamassa vieraita
- juhlapaikka kävelymatkan päässä kirkosta
- buffet ja italialaiset ruoat
- humoristiset puheet
- leivokset
- lasten leikkitila ja oma ohjelma
- show-esitykset
- ilotulitus
En ole seuraleikkien ystävä enkä kovin osallistuvakaan, mutta jos suurin osa vieraista on, en missään nimessä nyrpistele vaan mielenkiinnolla seuraan ja ehkä osallistunkin. Tuo on sellainen plus-miinus-nolla-juttu.
Yhteislaulut ovat ok, jos ne on hyvin valittu ja jos oikeasti porukka laulaa. Joskus ne voivat olla kiusallisia, siis sellaisessa porukassa, jossa ei kukaan oikein laula, mutta uskoisin, että kun sukusi tunnet, niin hauska kokemus kaikin puolin ujommillekin.
Kivana ideana pidän myös karkkibuffetia ja vieraskirjajippoa, joskaan en oikein tiedä, kuinka toimivia tai hyviä ovat, kun en sellaisia ole koskaan nähnyt missään.
Ainoa miinus on aikataulu ja sen taidat itsekin tietää. Kun ohjelmaa on noin paljon, on pakko vähän hoputtaa porukkaa, sillä buffet-ruokailuun menee aikaa. Toisaalta taas siirtymisiin ei mene, ellette sitten mene valokuvaan välissä, jolloin kaikki odottavat teitä. Suosittelen, että vältätte tätä aikataulun takia.
Ai niin, toinen miinus on tuo valokuvaesitys. Katson kyllä hyvin tehtyä valokuvaesitystä selostuksineen mielelläni, mutta en pidä siitä, että esim.löytäisin itseni jostain nolosta valokuvasta. Jostain syystä omat sukulaiseni ovat aina löytäneet minusta ne noloimmat valokuvat, ja vaikka se kuva naurattaakin muita, itse tunnen itseni nolatuksi (vaikka moni ajatteleekin, että huumorintajuni kestää sen).
Ilotulitus olisi hyvä säästää pimeään aikaan, mutta kesähäissä se voi olla haasteellista. Liian myöhäänkään sitä ei kannata säästää, koska lapsiperheet varmasti mielellään sen katsoisi mutta tuskin viihtyy häissä puolille öin. Eräissä häissä ilotulitus alkoi klo 22, mutta kovin pimeää ei silloin ollut, hämärää kylläkin.
Missä välissä te tanssitte? Kun tuota ohjelmaa tosiaan piisaa... Kai te saatte olla siellä hääpaikalla vähintään klo 2:een ja kai bändi on varattu sinne asti? Veikkaan, että aikaa bändille on vasta klo 23 jälkeen.
Ihanat häät teille joka tapauksessa tulee, kun olette noin paljon panostaneet siihen.
Me ainakin yritetään tehdä sellaiset häät, joissa itse viihdyttäisiin. Meidän hääthän ne on, itselle ne häät tehdään, ei muille.
Meille tulee kirkkovihkiminen. Kaunis ja tunnelmallinen juhlapaikka, hyvin kunnostettua 1800-luvun lopun ravintola, sijaitsee kävelyetäisyydellä kirkosta. Sinne hääväen johdattaa kirkolta pari soittajaa.
Juhlapaikalla on aluksi pianisti soittamassa taustamusiikkia. Ruoka tarjotaan heti kättelyn ja onnittelumaljan jälkeen. Buffetissa sopivassa suhteessa perinteisempiä pitoruokia, italialaistyylisiä ja aasialaisia herkkuja. Jokaiselle jotain.
Vieraana sukulaiset, tuttavat ja ystävät. Lähdettiin siitä, että kaikki kutsutaan, jotka koetaan tarpeeksi läheisiksi ja hääpaikka valitaan sen mukaan, että kaikki mahtuu samaan tilaan.
Ohjelmassa ei perinteisiä hääleikkejä, joissa leikitetään hääparia ja kysellään heihin liittyviä asioita. Koska iso osa vieraistamme kuitenkin mielellään osallistuu vaikka ja mihin (ainakin ystäväni, serkkuni ja isäni tädit ja sedät), niin meillä on pari itse ideoitua hauskaa, toiminnallista seuraleikkiä sekä pari yhteislaulua. Meidän suku rakastaa laulaa, sulhasen suku ei ehkä niinkään...
Hyvä, paikallinen bändi, jossa ammattimuusikoita ja tvssäkin useasti esiintynyt, kaunisääninen laulaja. Soittavat ihan mitä keksimme pyytää, kunhan saavat nuotit tai voivat kuulla biisin you tubesta tai jostain. Eikä ollut edes hintava.
Isäni, bestman ja kaaso pitävät puheet. Max 4 minuuttia per puhe ja ripoteltuna pitkin iltaa. Isäni ja bestman ovat huumorimiehiä, kaaso pitää ammatikseen julkisia puheita, joten tuskin ovat kuivia. Muutkin saavat halutessaan puhua.
Valokuvaesitys, jossa vanhoja kuvia minusta, sulhosta ja vieraista. Tavoitteena, että jokainen bongaa itsensä ainakin yhdestä kuvasta!
Rakastan itse katsella ihan vieraidenkin ihmisten kuva-albumeita, joten ne vieraat, jotka ei valokuvista tykkää, menköön siksi ajaksi vaikka ulos. Tosin viimeksi, kun oli yhden sukulaisen synttärit ja olin tehnyt kaksi kuvaesitystä, joista toista ei ehditty katsoa, niin kaikki oli kamalan pettyneitä ja vaati sen nähtäväksi seuraavissa sukujuhlissa. Joten ehkä ainakin osa tykkää katsella kuvia.
Lapsille tulee leikkitila, jossa puuhaa ja videoita. Pienimmille pari matkasänkyä, jossa voi lepäillä. Lapsia vahtimaan ja leikittämään on palkattu reipas tyttö MLLstä. Lapsille on kaksi omaa puuhakasta leikkiä.
Rakennuksessa on juhlatilan lisäksi huone, johon buffet pystytetään, salonki, jossa lapset leikkivät ja iso lounge, josta kulku terassille. Loungeen tulee karkkibuffet, koska voi vieraiden kannalta olla kiva saada illan aikana napostella jotain.
Kakkuna on perinteinen kerma-mansikkakakku, koska itse tykätään eniten ihan perinteisistä kakuista. Sen lisäksi tulee modernimpeja leivoksia. Olen maistanut niitä ja olivat varmaan parhaita herkkuja, joita olen koskaan syönyt. Mutta eivät korvaa mielestäni kakkua.
Lisäksi illan ohjelmassa on kaksi 10-15 minuutin show-esitystä ja ilotulitus. Showt liittyvät minun ja sulhasen harrastuksiin. Luulin, että esiintyjät tulisivat niin kalliiksi, ettei voisi niitä edes ajatella - mutta kumpikin esitys maksaa 100 euron kieppeillä + ruoka. Verrattuna häiden kokonaisbudjettiin ei siis mikään kovin kallis nakki.
Ilotulitus tulee, koska olemme molemmat pähkinöinä ilotulitteisiin olleet pienestä pitäen. Joka ei tykkää, ei tykkää. Me tykätään sitten senkin edestä!
Vieraskirjaan on myös keksitty oma jippo.
Alkaa tuntua siltä, että täytyy pitää kaksipäiväiset häät. :D
Meillä ollaan läheisiä suvun kesken ja häät ovat olleet suht perinteisiä maalaishäitä.
Sukulaisia ja hääparin kavereita. Mummot ja lapset matkaan. Bändi tai levyltä musiikkia. Eräässä paikassa oli ladossa tanssit ja mummot lauloi päärakennuksessa karaokea:) Oli mahtavaa huomata, kuinka suvun vanhemmat naiset rentoutui parin viinilasin jälkeen ja laulaa luikauttelivat karaokea onnessaan. Kävivät välillä tanssimassa ja taas laulettiin.
Aivan ehdottoman mahtavia häitä. On ollut perinteistä ruokaa ja muutakin. En ole nirso ruoan suhteen. Jos haluan ravintolaruokaa, menen ravintolaan ja maksan sen itse. Hyvin on kelvannut janssonin kiusaukset ja lihapullat. Kunhan sitä on ollut tarpeeksi.
Ainoat häät, missä en ole tykännyt olla, on aikuisten tyylikkäät ravintolahäät, missä ollaan hillitysti hienoja yms.Ei vain oikein nappaa. Olen liian tavismamma ja tykkään tanssia ladossa suvun pappojen ja tätien kanssa krokotiilirokkia.
Läheinen, rakas hääpari. Hyvää ruokaa jota saa riittävästi/melkein liikaa ilman jumalatonta jonotusta, erityisruokavaliot huomioiden, mahdollisuus santsata vielä myöhemminkin. Hyvä livebändi. Tässä tärkeimmät.
Muuta: Lapset ja vanhukset kotiin alkujuhlan jälkeen. Vihkiminen hääpaikalla. Jos paikalle on pakko kutsua kaikki serkunkumminkaimat ja jotain irtotyyppejä vielä töistä ja harrastuksista, jotka eivät tunne toisiaan todella hyvin, viinatarjoilun täytyy pelata erityisen hyvin ettei ihmiset vaan nökötä omissa porukoissaan tai istu hiljaa. Äärimmäisen harvoin kellään on kovin kivaa häissä joista eivät juuri tunne muita kuin avecin eikä toinen tunne edes hääparia kunnolla, vaikka häät olisivat ihan huippuhyvin järjestetty, joten kannattaa miettiä, ketä oikeasti kutsuu.