Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka kotiaresti pamahti :(

Vierailija
11.06.2012 |

Meillä on asetettu eka kotiaresti. Syy: tietoinen meidän asettaman säännön rikkominen ja siitä valehtelu.

Tai pitäisikö kirjoittaa valehtelun yritys. Mähän haistan valeen aika hyvin, vaikka sen esittäisi parempikin valehtelija, saatikka tyyppi jonka juttu muuttuu koko ajan.

Lähes 7-v tyttöni meni siis luvatta uuden kaverin kotiin sisälle. Tämä on kiellettyä, jos aikuiset eivät sovi asiasta. Enkä tunne tai ole nähnytkään tämän kaverin vanhempia (tapasi hänet vasta la-aamupäivänä, näin silloin ko. tytön).

Minkälaisen rangaistuksen olisisitte itse laittaneet?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa, kun oli isänsä kanssa kahdestaan reissussa (mummolassa) ja haluaa sieltä aiemman kokemuksen perusteella pitää yhteyttä enemmänkin :). Alunperin mietin että ostetaan se nyt kesällä.

Mitä tulee jäätelöön, niin se toinen lapsi on 8 v (menee tokalle mutta on jo täyttänyt) ja sen ikäinen osaa jo sanoa, onko allerginen ym.

Olivat jäätelöhetkekllä meidän terassipihalla (siis kerrostaolon alimman kerroksen parvekkeen tilalle laitetulla pienellä pihalla), missä mä olin pienemmän kera.

Keskustelin vielä eilen lapsen kanssa siitä hässäkästä ja hän ymmärsi kyllä tehneensä väärin. Hän itse sanoi, että valehteleminen tuntui kauhean pahalta, jotenkin uhkaavalta hänen mielestään, eikä aio enää valehdella. Joo, varmaan joskus (viim. teini-iässä) valehtelee vielä mulle ihan surutta, muttei varmaan ihan lähiaikoina.

Joutui viettämään pikkusisaruksen kanssa aikaa ja loppujen lopuksi "kauheasta rangaistuksesta" tuli heille yhteinen kiva leikki, ja tekivät vielä kivimuuria siihen pikku pihalle, ja värittivät niitä katuliiduilla.

Ja kyllä, mullakin oli ystäviä lapsena ja kyllä, aikoinaan Helsingissä lähes keskustassa vietin ulkona ilman aikuisia aikaa jo 4-5-vuotiaana ihan ilman mitään kännykkää vapaata elämää, meitä oli koko talon ja viereisten talojen lapset ja talonmiehet. Mutta silloin muutkin aikuiset puuttuivat, jos oli liikaa ääntä tai leikit menivät överiksi tai vaikutti että jotain kiusataan tai muuten jollakin oli surua jne. Ajat on kuitenkin toiset nykyään.

Isäni muuten vetoaa toisinaan turvaistuimien tarpeettomuuteen samalla argumentilla, ei ennenkään ollut, ei se haittaa jos lapset ovat hetken kyydissä airbagillisessa autossa etupenkillä jne... Onko tässäkin niin, että kun ennen oli vapaampaa, niin nykyäänkin pitää olla?

ap

Vierailija
2/46 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa, kun oli isänsä kanssa kahdestaan reissussa (mummolassa) ja haluaa sieltä aiemman kokemuksen perusteella pitää yhteyttä enemmänkin :). Alunperin mietin että ostetaan se nyt kesällä. Mitä tulee jäätelöön, niin se toinen lapsi on 8 v (menee tokalle mutta on jo täyttänyt) ja sen ikäinen osaa jo sanoa, onko allerginen ym. Olivat jäätelöhetkekllä meidän terassipihalla (siis kerrostaolon alimman kerroksen parvekkeen tilalle laitetulla pienellä pihalla), missä mä olin pienemmän kera. Keskustelin vielä eilen lapsen kanssa siitä hässäkästä ja hän ymmärsi kyllä tehneensä väärin. Hän itse sanoi, että valehteleminen tuntui kauhean pahalta, jotenkin uhkaavalta hänen mielestään, eikä aio enää valehdella. Joo, varmaan joskus (viim. teini-iässä) valehtelee vielä mulle ihan surutta, muttei varmaan ihan lähiaikoina. Joutui viettämään pikkusisaruksen kanssa aikaa ja loppujen lopuksi "kauheasta rangaistuksesta" tuli heille yhteinen kiva leikki, ja tekivät vielä kivimuuria siihen pikku pihalle, ja värittivät niitä katuliiduilla. Ja kyllä, mullakin oli ystäviä lapsena ja kyllä, aikoinaan Helsingissä lähes keskustassa vietin ulkona ilman aikuisia aikaa jo 4-5-vuotiaana ihan ilman mitään kännykkää vapaata elämää, meitä oli koko talon ja viereisten talojen lapset ja talonmiehet. Mutta silloin muutkin aikuiset puuttuivat, jos oli liikaa ääntä tai leikit menivät överiksi tai vaikutti että jotain kiusataan tai muuten jollakin oli surua jne. Ajat on kuitenkin toiset nykyään. Isäni muuten vetoaa toisinaan turvaistuimien tarpeettomuuteen samalla argumentilla, ei ennenkään ollut, ei se haittaa jos lapset ovat hetken kyydissä airbagillisessa autossa etupenkillä jne... Onko tässäkin niin, että kun ennen oli vapaampaa, niin nykyäänkin pitää olla? ap

Etkö edelleenkään näe, että teit väärin? Annoit lapselle jäätelöä ilman vanhemman lupaa ja lapsi (vieras, jonka vanhempia et tunne) oli käytännössä teillä kotona, jos oli terassipihalla, joka eroaa muusta piharakennelmasta kokonaan yksityiseksi alueeksi.

Miksi oma lapsesi ei saa mennä vieraan lapsen terassiparvekkeelle, jos teillä vieras lapsi saa tulla maaterassille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedetään se raja siihen, että hän saa olla terassipihalla (jos sinne kuten meillä pääsee ulkokauttakin) tai ovensuussa, ei mennä sisälle. Aika vaikeaa on käydä pyytämässä ulos, jos ei saa edes mennä ovelle.

Ikä poistaa vastuuta sikäli, että ihan 100% varmuudella hän tietää jo, jos ei saa jätskiä syödä allergian takia. Ko. lapsella oli karkkia mukana lauantaina joten veikkaan ettei vanhemmat ole hirmuisen tarkkoja sen suhteen.

ap

Vierailija
4/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pätee ensikertalaisiin lievennetyt pykälät. Asiasta puhuttaisiin, säännön taustat perusteltaisiin ja seuraavasta kerrasta tuleva rangaistus määriteltäisiin. Meillä lapset ymmärtävät puhetta, vaikka eivät aina muistakaan, mitä sai tehdä ja mitä ei.

Vierailija
5/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tuollaista kieltoakaan ikinä laittaisi. Saa mennä toki kavereiden luo kylään sisällekin kun niin haluaa.

Vierailija
6/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni niin vakava rikkomus, mennä kaverin luo sisälle kysymättä lupaa vanhemmilta.....! Ehkä antaisin myös arestia jos se olisi vakavaa,mmutta entä sitten kun tulee oikeasti vakava rikkomus, mikäs rangaistus sitten annetaan?!

Ehkä olen naiivi, mutta luotan omiin lapsiini että he osaavat toimia tilanteeseen sopivalla tavalla. Itse aikonaan jo 7-v vietin iltoja ja alkuöitä yksin kun vanhemmat olivat tansseissa. He olisivat kyllä hankkineet mulle jonkun seuraksi, mutta minä halusin olla yksin ja itsenäinen.

Vierailija
7/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta etkö kuitenkin ollut turhan julma??

Vierailija
8/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kun lapses tulee teini-ikään, niin sulla on järjettömän isot ongelmat.

Vierailija
9/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne oli? Jos esim tyttösi kaveri kutsui hänet sisään - tule ottamaan jätskiä, tule katsomaan huonettani, tule hörppäämään mehua yms - niin tottakai tyttösi menee mukaan! Muutenhan hän on epäkohtelias!

Mutta jos tunki väkisin sisään vaikka toinen esteli niin se on eri juttu.

Vierailija
10/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoi sanoneensa kaverillekin ettei hän saa, ja että voi kuitenkin mennä salaa. Ja sitten meni vastatavatulle kaverilleen sisälle ilman lupaa.

Meillä tuon ikäisen kyläilyt varmistellaan vanhempien kesken. Itsekin soitan jos joku kaveri pyrkii meille käykö se hänen vanhemmilleen.

Ja hänen pitäisi myös ilmoittaa aina, jos vaihtaa paikkaa. On siis aika pieni, vasta noin 2 kk kulkenut yli oman pihan yksinään (eli ilman aikuista). Menee syksyllä kouluun. Vielä 6 v.

Hän ei ole mitenkään erityisen itsenäinen.

Mikä se pahempi rikkomus olisi? Vetää tupakkaa/kännit/varastelee? Lyö kaveria? Lintsaa? Nämä ovat vielä aika kaukana hänen maailmastaan. Ensinnäkin tyttöni on tyyppiä, joka juoksee karkuun, jos pojat uhoilee ja tappelee, toistaiseksi vielä inhoaa tupakkaa ja alkoholin käyttöä. Oli pöyristynyt kun nähtiin keväällä myymälävaras ja pitkään mietti miten ko. henkilö pystyi tekemään niin ja onko hän nyt vankilassa.

Niistä vakavammista rikkeistä seuraa vain isompi rangaistus. Esim. ei kännykkää tai tietokoneen ja mahdollisen pelikoneen käyttöä ja kotiarestia. Nyt on vain kotiarestia muutaman päivän. Valehtelemisesta ja tietoisesta säännön rikkomisesta. Muistaa ensi kerralla kysyä. Sanoin että jatkossa perun vastaavasta jonkun kesälle suunnitellun huvipuistoretken.

Vierailija
11/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi omn tottunut, että rikkomuksesta seuraa jotakin.

Kun lapsi jää kiinni jonkun säännön rikkomisesta & tietoisesta valehtelelusta, mitä minun pitää tehdä? Silitellä päätä?

Meillä ei oikeastaan ole paljoa sääntöjä. Toki tällaiset että pyöräilykypärä päähän pyöräillessä ja hampaat harjataan aamuin illoin, mutta äkkiä ei tuu muita mieleen kuin tämä sääntö, että pitää ilmoittaa, kun vaihtaa paikkaa ja ei mennä sisään, jos se ei ole sovittu vanhempien kesken. Eikä pimpotella ennen klo 10 kenenkään ovikelloa. Eikä kerjätä ruokaa/juomaa eikä käydä jankkaamaan, jos joku vanhempi sanoo ei (siis jos esim. mun puolesta olisi ok mennä kylään).

Ei ole esim. sääntöjä että huoneen leikit on pakko siivota joka ilta tai ruoka on aina syötävä loppuun jne.

ap

niin kun lapses tulee teini-ikään, niin sulla on järjettömän isot ongelmat.

Vierailija
12/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omasta tupakkaa ja viinaa vihaavasta tyttärestänion tullut teinihirviö vaikka ikää on vasta 12v. täyttää kohta 13v.Aika menee nopeammin kuin uskotkaan enkä itse olisi omasta tyttärestä uskonut että alkaa polttamaan tai muuuten käyttäytymään huonosti:(

Sinuna en rankaisisi vaan kertaisin perheenne säännöt,ja selittäisin miksi lapsi ei voi ilman lupaa mennä kyläilemään.

Vierailija
13/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäätelöt oli jo sitä ennen haettu meiltä (eskimopuikot). Sekin vain kun toinen, noin vuoden isompi tyttö vakuutti, että saa syödä jätskiä (ei allergiaa ym.).

Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa, että meidän äiti ei päästä mua kylään, jos ei tunne sun vanhempia ja asiaa sovita vanhempien kesken.

Jos toiselle tytölle ei ole sellaisia sääntöjä, olisivat tulleet meille. Olisinm kyllä tytön puhelimesta pyytänyt äidin numeron ja soittanut. Näin mun mielestä sen toisenkin äidin olisi pitänyt tehdä, kun on näin pieni kyläilijä kyseessä.

Onko epäkohteliasta jatkossa kieltäytyä myös vaikka tupakasta, kun kaveri sitä tarjoaa?

ap

Mikä tilanne oli? Jos esim tyttösi kaveri kutsui hänet sisään - tule ottamaan jätskiä, tule katsomaan huonettani, tule hörppäämään mehua yms - niin tottakai tyttösi menee mukaan! Muutenhan hän on epäkohtelias!

Mutta jos tunki väkisin sisään vaikka toinen esteli niin se on eri juttu.

Vierailija
14/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ala-asteella inhosin tupakkaa, viinaan mulla ei oikein ollut mitään kantaa. Äiti & isä tupakoivat sisällä, mutta olivat/ovat lähes absolutisteja.

Maistoin tupakkaa ja alkoholia muiden mukana ylästeella.

Siksi kirjoitinkin "toistaiseksi".

Mutta on se vielä aika kaukana 6-7-v:n elämästä.

Kertasin ne ja kerroin syyt. Toivon että meni perille.

T: ap

että omasta tupakkaa ja viinaa vihaavasta tyttärestänion tullut teinihirviö vaikka ikää on vasta 12v. täyttää kohta 13v.Aika menee nopeammin kuin uskotkaan enkä itse olisi omasta tyttärestä uskonut että alkaa polttamaan tai muuuten käyttäytymään huonosti:(

Sinuna en rankaisisi vaan kertaisin perheenne säännöt,ja selittäisin miksi lapsi ei voi ilman lupaa mennä kyläilemään.

Vierailija
15/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä myöskin sellainen sääntö, että kenenkään autoon ei mennä, ja kotiin tullaan kun kutsu kuuluu.

Muttei mitään hillitöntä sääntölitaniaa.

ap

Vierailija
16/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua! Höllää nyt vähän asennettasi. Aikamoista simputusta. On luonnollista, että tuon ikäiset liikkuu kavereilla ja siksi on känny, että voi soittaa kotiin. Oletusarvoisesti kyläpaikat on ok, ellei toisin ole näkyvissä.

Vierailija
17/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen pitäisi mennä kenenkään kotiin ilman, että asiasta on sovittu vanhempien kanssa. Kyllähän vanhempien täytyy tietää, missä tuon ikäinen lapsi on, jos se on saanut luvan olla pihalla, ei pihalta lähdetä ilman lupaa.

Lisäksi kannattaa heti puuttua siihe, kun lapsi valehtelee, jotta lapsi todella ymmärtää, ettei vanhemmille saa valehdella (toki tätä testataan monta kertaa uudestaan, viimeistään teini-iässä).

En kannata ankaria rangaistuksia, mutta minusta esim. yhden päivän kotiaresti ei ole mitenkään erityisen paha rangaistus tuon ikäiselle lapselle.

En kuitenkaan olisi vihainen, sanoisin että ymmärrn kyllä, että on kiva käydä kaverilla, ja toki hän saa mennä, mutta täytyy tulla pyytämään lupa vanhemmilta, muutenhan vanhemmat huolestuvat ihan kauheasti, kun eivät tiedä, missä lapsi on.

Siinä vaiheessa kun lapsi on isompi ja hänellä on esim. oma kännykkä, tuollainen sääntö ei minusta ole enää tarpeen.

Vierailija
18/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sun joku rangaistus on annettava.

Meillä ei tuollaista sääntöä ole. Kotona puhutaan että ei saa mennä toisten kotiin, jos ei ole ko. lapsen vanhempien lupaa. Ei tuolla ulkona voi olla päivystämässä onko lupia tai ei. Tai soitella lupien perään.

Vierailija
19/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin sisällä käymisestä... Sä et taida tosiaankaan tietää mitä kaikkea lapset yleensä touhuavat, jos tuosta pitää antaa kotiarestia ja vertaan asiaa siihen, että pitääkö lapsen polttaa tupakkaa, jos joku sitä tarjoaa. Tuollaisen kurin kanssa taatusti homma karkaa käsistä tai sitten ajan kanssa alistat lapsesi sopivasti jollekin tulevaisuuden vaimonhakkaajalle.

Vierailija
20/46 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä toinen tiukkis mamma. Kyllä meillä 8 vuotias on saanut samasta asiasta kotiarestia esim. loppupäivän tai seuraava päivä ilman, että on saanut mennä ulos.

Meilläkin tyttö meni "viettomasti" juuri tapaamalleen kaverilleen kotiin. Minä, isä ja veli etsittiin ja etsittiin ilman tulosta. Tästä seurauksena sain armottoman päänsäryn sekä kiva reissu jäi väliin, koska etsintään meni 3 h, jolloin oli myöhästä enää lähteä näin kärsi velikin, mikä mielestäni on väärin.

Lasten on totuttava pienenä SÄÄNTÖIHIN JA SIIHEN, ETTÄ JOS NIITÄ RIKKOO NIISTÄ TULEE SEURAAMUKSIA. Meillä oli ja on pienenä tiukat säännöt näin ovat siten isompinakin tottuneet sääntöihin ja rangaistuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi