Eka kotiaresti pamahti :(
Meillä on asetettu eka kotiaresti. Syy: tietoinen meidän asettaman säännön rikkominen ja siitä valehtelu.
Tai pitäisikö kirjoittaa valehtelun yritys. Mähän haistan valeen aika hyvin, vaikka sen esittäisi parempikin valehtelija, saatikka tyyppi jonka juttu muuttuu koko ajan.
Lähes 7-v tyttöni meni siis luvatta uuden kaverin kotiin sisälle. Tämä on kiellettyä, jos aikuiset eivät sovi asiasta. Enkä tunne tai ole nähnytkään tämän kaverin vanhempia (tapasi hänet vasta la-aamupäivänä, näin silloin ko. tytön).
Minkälaisen rangaistuksen olisisitte itse laittaneet?
Kommentit (46)
On erikoista jos vanhemmat ei pidä minään, että ovesta tulee vieras 6-vuotias lapsi tulee sisään. Ei ihme, että nuoret kokee turvattomuutta kun ei välitetä.
Meillä on sama sääntö, enkä todellakaan päästäisi 6-vuotiasta vieraaseen paikkaan yksin, ilman että vanhempien kesken nyt on edes nimet vaihdettu.
Ekasta kerrasta en rankaisisi, mutta tuo olisi meillä vakava rike.
jäätelöt oli jo sitä ennen haettu meiltä (eskimopuikot). Sekin vain kun toinen, noin vuoden isompi tyttö vakuutti, että saa syödä jätskiä (ei allergiaa ym.). Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa, että meidän äiti ei päästä mua kylään, jos ei tunne sun vanhempia ja asiaa sovita vanhempien kesken. Jos toiselle tytölle ei ole sellaisia sääntöjä, olisivat tulleet meille. Olisinm kyllä tytön puhelimesta pyytänyt äidin numeron ja soittanut. Näin mun mielestä sen toisenkin äidin olisi pitänyt tehdä, kun on näin pieni kyläilijä kyseessä. Onko epäkohteliasta jatkossa kieltäytyä myös vaikka tupakasta, kun kaveri sitä tarjoaa? ap
Mikä tilanne oli? Jos esim tyttösi kaveri kutsui hänet sisään - tule ottamaan jätskiä, tule katsomaan huonettani, tule hörppäämään mehua yms - niin tottakai tyttösi menee mukaan! Muutenhan hän on epäkohtelias! Mutta jos tunki väkisin sisään vaikka toinen esteli niin se on eri juttu.
Ei kai se lapsi tullut teille sisälle asti, jolloin näytit lapsellesi, että sääntöjä saa rikkoa, kunhan rikkoja on äiti.
jäätelöt oli jo sitä ennen haettu meiltä (eskimopuikot). Sekin vain kun toinen, noin vuoden isompi tyttö vakuutti, että saa syödä jätskiä (ei allergiaa ym.). Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa, että meidän äiti ei päästä mua kylään, jos ei tunne sun vanhempia ja asiaa sovita vanhempien kesken. Jos toiselle tytölle ei ole sellaisia sääntöjä, olisivat tulleet meille. Olisinm kyllä tytön puhelimesta pyytänyt äidin numeron ja soittanut. Näin mun mielestä sen toisenkin äidin olisi pitänyt tehdä, kun on näin pieni kyläilijä kyseessä. Onko epäkohteliasta jatkossa kieltäytyä myös vaikka tupakasta, kun kaveri sitä tarjoaa? ap
Mikä tilanne oli? Jos esim tyttösi kaveri kutsui hänet sisään - tule ottamaan jätskiä, tule katsomaan huonettani, tule hörppäämään mehua yms - niin tottakai tyttösi menee mukaan! Muutenhan hän on epäkohtelias! Mutta jos tunki väkisin sisään vaikka toinen esteli niin se on eri juttu.
Ei kai se lapsi tullut teille sisälle asti, jolloin näytit lapsellesi, että sääntöjä saa rikkoa, kunhan rikkoja on äiti.
ja odottiko se vieras lapsi sitä jädeä pihalla, ja sä siellä kävit kysymässä niistä allergioista? Ja että juuri sinäpäivänä oli lapsella lupa syödä jädeä?
Eikö normaali täyspäinen vanhempi ensisijaisesti kasvata lasta ja rankaisee vain silloin, kun on syytä rangaista?
Tuo olisi keskustelun paikka, ei rankaiseminen. Opetat lapselle nyt vain sen, että kun valehtelee kunnolla eikä jää kiinni, saa tehdä mitä tahansa. Vuoden kuluttua lapsesi osaa valehdella niin taitavasti, että et saa häntä kiinni mistään rikkeestä, mutta hänellä ei ole mitään käsitystä tekojensa seurauksista.
Rangaistuksen sijaan meillä olisi keskusteltu siitä, että äiti teki väärin antessaan vieraalle lapselle jäätelön kysymättä tämän vanhempien lupaa ja lapsi teki väärin mennessään vieraan lapsen kotiin ilman lupaa.
Minkä rangaistuksen ajattelit antaa itsellesi väärästä toiminnasta+
että ap:n lapsi on vasta 6 vuotias, ei vielä edes koululainen, vaan aloittaa vasta sykysllä ekan luokan. Kai tuon ikäisen kulkemista sentään vähän vahditaan, jossain paikoissa enemmän ja jossain vähemmän, mutta varmaankin vanhempien pitäisi tietää, missä niiden alle kouluikäinen lapsi on. Ja vaikka lapsella olisi kännykkä, niin 6 v. on vielä niin nuori, ettei ihan kännyn varaa voi jättää - se voi hävitä, unohtua jonnekin, ei ole ladattu tms.
Minä ostin aikoinaan (9 vuotta sitten) kännyn lapselleni kun se aloitti koulun, ja sitä paheksuttiin ihan kamalasti - mitä muka ekaluokkalainen tekee kännyllä? Piträiskö nykyään jo tarhaikäisten pärjätä pelkän kännyn varassa...