HEINÄKUUN HEINÄHATUT 2012
Kokeillaanpas aloittaa uusi pino. Alkaa tuolla edellisellä olla jo niin paljon pituutta ;)
Kommentit (76)
Nyt on alkanut itsekkin tajuamaan, että ,meillä voi olla jo vaikka viikon päästä pikkunyytti sylissä, vaikka tuntuu se kyllä uskomattomalta! Ehkä vielä kun on esikoinen kyseessä niin asiaa on vaikeaa käsitää ennen kuin se todella tapahtuu..:)
Ihanan pajon kaikki on nyt loppuakohden kirjoitelleet, kiva kun jokapäivä saa käydä lukemassa uusia kuulumisia! Remukan uutisten rinnalta tuli itselle sen verran mietteliäs olo, että jäi omien kuulumisten kirjoittelu hetkeksi. Ihanaa kuitenkin, että olette saaneet positiivisempia uutisia!
Hyvä Mammutti, että saitte muuton hoidettua ennen kun vauva päättää tulla:) Meilläkin on vaikka mitä kodin pikkuremppaprojekteja hoideltu alta pois, nyt mies sanoi että voisinko vähän rauhoittua :D
Oletteko saaneet kaikki painoarvioit vauvoista? Itse yritin kysellä viikko sitten kun oli viimeinen lääkärintarkastus, mutta sen arvioiminen on kuulemma niin vaikeaa ja vain jos olisi jotain poikkeavaa niin alkavat tarkemmin tutkimaan sitä...olisikohan tässä jotain aluekohtaisia eroja...
Paikat on kuulemma pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt 3 cm > 2 cm, tämä siis viikko sitten...mutta ei siitä kuulemma pysty päättelemään mitään kuinka lähellä h-hetki olisi..viimeisen viikon aikana alkanut supistella enemmän iltaisin, mutta ei mitään kipeitä supistuksia kuitenkaan.
Heinis86 ja tyttö 37+0
Onnea paljon palstan ensimmäisestä vaavista!!!
Joo anoppilaan muutettiin siks aikaa että talo löytyy, se mistä tarjousta tehtiin ei tarjousta hyväksyny mut ajateltiin kohtapuoleen tehdä uus hieman parempi tarjous ku niilläkin alkaa olemaan kiire myynnin kannalta. Niiden pitäis heinäkuun puolessa välissä muuttaa jo uuteen asuntoon, kohta ovat kahden asunnon loukussa. Sit on hyvä iskee vähän pienemmälläkin tarjouksella ;)
Painoarvio oli sillon 18.6 sen 2240g, ja nyt maanantaina siis uus arvio ja se istukan tarkistus. kohdunsuuta oli se 2cm ja paikat jo pehmenneet, elikkä jos istukan toiminnassa häiriöö ni eiköhän sitä käynnistellä siis ensi viikolla =)
Hui!! Painajaiset jatkuu edelleen ja nyt jos liikkeitä ei vähään aikaan tunnu ni oon ihan hermoraunio.. Mut kaipa se tälleen ekan kohdalla on ihan normaalia.
Oon nyt vasta huomannu että mun kirjoitus on todella epäselvää, käytän ihan hirveästi tuota- ...- juttua ja savolainen ku oon ni sanat jää tuolleen välillä kesken. Mutta kaipa täällä jokainen saa jottai selvää kuitenkin.
Mie laittelen ensi viikolla kuulumisia joko vauvan kanssa tai edelleen odotellen =)
Innolla odotetaan myös muita vauvauutisia!!!
Mammutti ja toukkaneiti 37+1
Nyt niitä alkaa putkahtelee maailmaan ;) Meillä tuleva isä näkee unia mun puolesta,yhtenä yönä kuulemma jääny jalka rattaiden väliin,hah hah!
Odotus on kova,kun viikko sitten jo sanottiin että ettei oo kohdunsuuta enää jäljellä,paikat pehmenny lisäks,mitään ei vaan tapahdu!
Kauhulla odotan helteitä,kun en jaksa normaalistikaan kuumia ilmoja,saatikka nyt!
Sonle 37+0
Eka heinävauva on saatu! Kohta niitä nyyttejä putkahtelee enemmänkin :) mulla olisi vielä miltei kuukausi la:han, mutta reilun viikon päästä jo omakin synnytys. Outoa ajatella, että käynnistetään tiettynä päivänä. Ennen on saanut jännityksellä odottaa millon pitää lähteä sairaalaa kohti.
Miekin valvoskelen öisin, kun ei vaan nukuta. Enää en valvo Liinun tilanteen takia, vaan ihan valvomisen "ilosta". Jokaisessa raskaudessa oon valvoskellut...
Mietin just viimeyönä kuinka miun neljästä raskaudesta ja synnytyksestä vain 1 on ollut ns normaali!
Ekassa olin vuodelevossa rv27 lähtien, syntyi rv34+5, sain vain kohdunkaulanpuudutuksen. Lopuksi jouduin istukan käsinirroitukseen leikkuriin nukutettuna. Poitsu oli sillon teholla 1,5viikkoa.
Toinen raskaus ja synnytys meni suht normaalisti. Tällöin en kerennyt saamaan mitään lääkkeitä ku olin sairaalan ovien sisäpuolella vaan 20 min ennen ku tyttö syntyi.
Kolmas syntyikin sit sinne autoon... Oli vuorokauden teholla tarkkailussa.
Nyt tää neljäs on myös erityinen tapaus. Ja taas vauva kiertää tehon kautta.
Miten neljästä vauvasta kolme voi joutuakin vastasyntynenä heti teholle kaappiin. Nää kolme aikaisempaa lasta on kuitenkin ihan terveitä kaikinpuolin :)
Mietin yöllä myös puudutus asiaa. En taida tälläkään kertaa epikkaa ottaa kun tähänkin mennessä oon ilman pärjännyt (tosin olosuhteiden pakosta) ja kaksi on tullu ihan "luomuna" tehtyä. Toisaalta olis kiva tietää miltä synnytyskivut tuntuu lääkkeiden läpi/puudutettuna. Tiedän kylläkin myös sen, että yleensä käynnistetyn synnytyksen kivut on pahemmat kun luonnollisesti käynnistyneen. En sit tiedä...
Lääkäri soitti magneetin vastaukset viikolla ja ne oli taas kivaa kuultavaa :) kaikki aivorakenteet on normaalit ja aivojen pinta poimuttunut niin ku pitääkin. Toki puristuksissa aivot hieman ovat, eikä pysyvistä vaurioista voi mitään ennustetta antaa. No mut parhaat mahdolliset uutiset tähän saumaan kuitenkin ;)
Anteeksi taas kun tuli NIIN omanapaista juttua että...
Lämpöisiä odotuspäiviä kaikille!!
T:Remukka & Liinu 36 tasan!
Täällä on jo kotiuduttu pienen nyytin kanssa. Synnytys oli nopea ja just ehdin epiduraalin ottaa kun jo ponnistettiin. Vauva on täydellisen ihana ja imetys lähtenyt hyvin käyntiin. Kerron myöhemmin lisää synnytyksestä. Nyt sähköpumppua etsimään, suosittelen kaikille varaamaan sellaisen kotiin, kun maito alkaa nousta ja vauva ei vielä jaksa juoda niin paljon.
Bellabelle + poikavauva
Ps.kaikille tsemppiä odotuksen loppuun, kyllä palkinto on mitä mahtavin!
Onnea miss understood tyttösestä ja bellabellelle onnittelut pojasta.
Näin niitä vauvoja alkaa pikku hiljaa ilmestymään heinäkuisille ja nythän on jo meidän oma heinäkuu. =)
Synnytykset on kovasti monella mielessä ja vaivojakin jo monilla.
Ummetusta oli jollakin ja siinä on kyllä pirullinen loppu ajan vaiva josta tällä kertaa en ole joutunut paljoa kärsimään. Viime raskaudessa se oli jotakin aivan kamalaa. Ja synnytyksen jälkeen se ensimmäinen iso asia vessassa oli aika kamala kun oli niin kovalla. Kannattaa pakata lakritsaa sairaala kassiin.
Unia oli joku nähnyt synnytyksestä. Loppu raskaudesta unet mullakin lisääntyy ja täytyy sanoa, että vieläpä yleensä painajaisia. Yleensä mustasukkaisia unia. Ei niinkään synnytys unia. Yöt on muutenkin ihan kamalia. Pissattaa, närästää, hikoiluttaa ja kyljen kääntäminen on operaatio.
Kipujakin monella on. Niin mys minulla. Nivuset on kuin tulessa ja jo puntarille jalan nosto on tuskaa. Vauvan pää on tosi alhaalla ja kävellessä tuntuu, että joutuu kävelemään koivet lievästi levällään ja pallo tuntuu jalkojenvälissä.
Eilen kaveri innostui tekemään jotakin ihme liikkeitä niin, että häpyluun tietämillä oli parin tunnin ajan ihan järkyttäviä viiltäviä kipuja ja liikkuminen on ihan silkkaa kidutusta. Liekkö olisi kiinnittynyt.
Lonkka kipuja oli aikaisemmissa raskauksissa ja tässäkin niitä oli, mutta ne tuntui helpottaneen niihin aikoihin kun vauva laskeutui.
Alku viikosta olisi hyvinkään sairaalassa "synnytystapa-arvio" lähinnä vauvan painon arvioinniksi. Synnytys pelon vuoksi tuo ja minä toivon todella, että olisin riittävästi auki ja vauva sen kokoinen, että käynnistäisivät. Mutta jotta käynnistävät niin vauvan pitää olla jo lähes 4kg ja kohdunsuun riittävästi auki jotta voi kalvot puhkaista. Sektioituna ei voida käynnistää tableteilla. Hieman jännittää ja hermostuttaa.
Synnytystä en ihan kauheasti uskalla miettiä kun rupeaa pian pelottamaan, mutta innolla odotan sitä hetkeä kun pukkaan lapsen maailmaan ja kätilö nostaa sen lämpöisen, märän ja kiljuvan lapsen rinnalle. Se on kertakaikkisesti ihana tunne kun se lapsi vihdoin on siinä ja rauhoittuu mammam rinnalle. Voi sitä ihmettä.
Pian sen pääsee taas kokemaan ja näkemään minkänäkinen sieltä masusta tällä kertaa putkahtaa. =)
Sirppana kera tyllerön rv 38+1
Ihania uutisia!! Tässä tulee itse jo ihan malttamattomaksi :)
Meillä on sellainen tilanne, että tiistaina lähtee viimeiset lapsenvahtikandidaatit loman viettoon, eli jos vauva ei nyt päätä syntyä parin päivän sisään, on minun sitten mentävä yksin synnyttämään ja mies sitten hoitaa lapsia sen aikaa. Eikai siinä mitään, tuntuu vaan jotenkin ankealta jos lähtö esim tuleekin keskellä yötä niin yksin lähteä taksilla synnärille. Pitää toivoa, että synnytys nyt ainakin käynnistyisi niin, että mies ja lapset voisivat viedä synnärille. Vaikka turhahan sitä on nyt etukäteen murehtia, kaikki sitten kuitenkin järjestyy aikanaa.
Tsemppiä kaikille ja aurinkoista heinäkuun alkua!
Silja
Oliko vauvat minkä kokoisia?
Tänään tuli minulle lansinoh kaksoisrintapumppu...innolla odotan että pääsen sitä testaamaan.
(edellisten lasten aikoihin ollut anitan sähkörintapumppu kovassa käytössä, mut nyt ajattelin että jäis vähän muuhunkin aikaa, kun tyhjennellä rintoja, mulla tulehtuu alkuun todella helposti, en tiedä liekö joku rakennevika???ensmäiset pari kk hirveää???)
Voi kun pääsis jo synnytys puuhiin! rv39+1
Meillä oli eilen se kontrollikäynti äip.polille ja päästiinkin eri lääkärin käsittelyyn kuin viime kerralla. Tämä tuntui tutkivan ultrallakin paljon huolellisemmin ku se aikaisempi ja ihmetteli miks mut on kontrolliin laitettu. Toukkaneiti painaa sen 2.5kg ja on erittäin hyvissä voimissa. Istukan virtaukset on hyvät ja lapsi kasvaa normaalisti.
Tämä eilinen lääkäri ihmetteli toisen lääkärin uhkauksia käynnistyksestä ja mittaustuloksia, jotka ihan eri luokkaa kuin eilen. Mua oli taas säikytelty ihan suotta. Kahteen viikkoon en oo osannu nukkua, pyöriny vaan ja miettiny kaikkee mahdollista, nyt sit viime yön nukuin kuin tukki, muutamaa vessareissua lukuunottamatta.
Eli meidän toukkaneiti saa syntyä ihan omia aikojaan. Kohdunsuu on pehmeä ja rakoilee, joten eiköhän aika lähelle laskettua mene kuitenkin, vaikka miten ovat ennustaneet ettei niin pitkälle sisällä pysy.
Yritän jossain vaihees laittaa taas uuden kuvan minkä mies otti sunnuntai iltana, tuntuu että pallo kasvaa älytöntä vauhtia. Supistelee mukavasti, ja muutamia todella kipeitäkin supistuksia on välillä.
nyt taidan aurinkoisen päivän kunniaks ottaa mehulasin mukaan ja painuu riippumattoon lukee kirjaa, sit jos kävis pienen lenkin tuon nelijalkaisen kaverin kanssa. (hyvin on sen jalka parantunut, tänään loppu antibioottikin...)
Näin meillä mennään... ja huomenna juhlistetaan sit miehen kanssa mun 26v synttäreitä Fernandon herkkuruualla!! =)
Mammutti ja toukkaneiti 37+4
meillä oli eilen lääkäri ja vauvat paino 2,8kg ja 2,7kg ja nyt ne oli päät alaspäin! vaikka sanottiin ettei käänny enää mutta siellä ne myllää miten sattuu!! =) mulla on hirveetä turvotusta jaloissa ja kädet puutuu koko ajan! kirjottaminenkaan ei oo helppoo.kohdunkaula oli kokonaan pehmenny ja vähän auki lääkäri arvioi että synnytys käynnistyy ennen sektio päivää. nyt sitten seurataan vauvojen asentoja joka viikko ja katsotaan sitten miten syntyvät.
myy85 & toukat 36+4
Ihana että se odotus kohta loppuu. Välistä tuntuu että joka päivä pettyy kun ei mitään vieläkään tapahdu, mutta ei kait ne kukaan ole sinne pysyvästi jäänyt. Mun 4v. kuopus huokasi että ei taida pikkusiskoa tullakaan. Kysyin minne se sitten menee jos ei tule pois, totesi et se pysyy vaan aina äitin masussa..Huoh! Ei sentään. Välistä loppuu tila itsellä ja vauvallakin totaalisesti, kun vauva venyttää itseään, häpyluuhun sattuu ja tulee neulasupistuksia.
Sirppana kuvasi hyvin munkin tuntemuksia. On ne vaan niin juhlahetkiä elämässä kun sen märän parkuvan mötikän saa rinnalle! Istukat ja kaikki muut ei tunnu enää missään. Jälkisupistuksia pelkään tosin jo etukäteen kun ne on mulla tosi kipeitä ja saan purra tyynyä joka kerta kun alan imettämään...Lisäksi ei allergian takia käy kuin parasetamoli ja se ei auta. Yritän kestää vielä muutaman päivän. Nyt 39+2. Luen kirjoja ja käppäilen pihamaalla puuhastelemassa pikkujuttuja.Olen uinut ja saunonut ahkerasti, jospa se sieltä lähtis tulemaan.
Kiva Mammutti että saatkin synnyttää omilla supistuksilla. Mulla on yksi käynnistetty ja ei ollut paras kokemus. Silloin en saanut ajoissa puudutusta ja tipalla tehdyt supistukset oli rajuja ja tauottomia. Mun kokemuksen mukaan omilla alkaneisiin supistuksiin ehtii sopeutua ja ne voimistuu vähitellen.
Sähköpumppu on mullakin kotona odottamassa. Ekaa kertaa kokeilen sellaista nyt. Mulla on ollut sellainen huono putkimallinen käsikäyttöinen aiemmin eikä sillä kyllä kunnolla ole saanut tyhjennettyä. Hommasin myös maitopusseja valmiiksi. Kaalinkerä kannattaa varata jääkaappiin. Viilentää hyvin kun laittaa kaalinlehdet turvonneille ja tulehdusta enteileville rinnoille :)Vähän kannattaa viillellä niitä lehtiä ensin että kaalinmehu pääsee vaikuttamaan...
sillon oli 37+2....
Ehkä tietysti vois panostaa tuohon pukeutumiseen enemmän ku kuvia otetaan...
Täälläkään ei tapahdu mitään,mut onhan täs viel aikaa 37+5.Tylsää yksin kotona kun isäntä iltavuorossa.Jää onneks isyys+kesälomille heti ja saa viettääkin 7 viikkoa kotona.
Kävin tiistaina neuvolassa,kaikki oli kunnossa.Oma terkka lomilla ja sijainen ihmetteli kovasti miten olen säästyny kaikilta vaivoilta,alkaa tuntua pikkuhiljaa tilastolliselta ihmeeltä :/
Normaalisti mul on aika korkea hemoglobiini 150-160.Alimmillaa laskenu raskauden aikana 137.Nyt mitattii ja oli 160!!! Kyllä se terkkakin ihmetteli.Pakko oli eilen soittaa äippäpolille kun jäi vaivaamaan.Kätilö ei ihmetelly,mutta lupasi kysellä muilta mielipiteitä ja soittaa jos tarvii tehdä jotain.Kuivumisesta tuskin johtuu kun pyrin juomaan sen 2 litraa päivittäin pelkkää vettä ja maitoakin menee vähintään puoli litraa.Soittoa ei kuulunu joten sekin asia ok.
Välillä raivostuttavaa kun äiti tai siskot kyselee päivittäin,joko se tulee,onko tuntemuksia? Ei mitenkään hätästä sukua :)))
Kaikille aurinkoisia kesäpäiviä!
-Sonle-
meille syntyi 5.7 tyttö ja poika kiireellisellä sektiolla viikkoja oli 36+6. tulen kirjottelee myöhemmin sitten lisää! =)
myy85&miina ja manu
Onnea myy85 miinasta ja manusta :)
-Sonle-
Täällä itse odotan malttamattomana koska meidän toukka päätää syntyä, olisin ihan valmis jo....:) Nyt menossa 38+1..Supistukset on lisääntyneet iltaisin, mutta eivät ole mitenkään erityisen kivuliaita..Noh, ei auta kun odotella vaaan!
Ihanaa kun muutaman päivää on ollut kunnon kesäsää. Ukkosta vissiin kyllä nyt tuloillaan, ainakin tänne itä-suomeen. Mie oon vähän taas pihahommia puuhaillut. Pariviikoa meni jotenkin niin sumussa, että en saanut tehtyy kun pakolliset kotihommat. En edes käynyt takapihalla. Nyt taas tuntuu, että kaikki järjestyy:)
Joko ootte kaikki laittaneet vauvan sängyn valmiiksi? Mulla sekin on vielä varastossa. Välillä tuntu, että en uskalla laittaa sitä vielä valmiiksi. Kerkiihän sen sittenkin kun neiti on varmasti kotona. Toisaalta taas ois ihana laittaa se huomenna kun maanantai aamuna lähdetään sinne KYSiin. En tiiä miten teen,..
Kiva ois jos jaksaisitte kirjotella synnytyksistä. Olis kiva lukea millaisia synnytyksiä kelläkin ollut ja miten ootte ne kokeneet. En varmaan koskaan kyllästy kuuntelemaan raskaus ja varsinkin synnytys tarinoita. Ne on jotenkin niin kiehtovia :) varmaan vaikuttanut ammatinvalintaankin.
Odottavaista viikonloppua kaikille vielä odottajille ja vauva huuruista synnyttäneille!
Remukka & liinu 37 tasan
eli rv 35+6. Kerron myöhemmin lisää mut dramaatiikkaa ei tästä synnytyksestä ainakaan puuttunut.
Nyt kaikki on hyvin ja pääsimme vihdoin kotiin vauvan kanssa.
Onnea Myy + muut vauvan jo saaneet ? (sydän)
En olekaan pitkiin aikoihin kirjoitellut tänne mitään, mutta olen käynyt lueskelemassa muiden kuulumisia. Onnea täältäkin jo vauvan saaneille!
Meillä laskettu aika meni viime viikolla, eikä edelleenkään oo kertakaikkiaan mitään tuntemuksia, että synnytys olisi edes lähellä. Olokaan ei kamalan tukalalta tunnu, voisi kuvitella että olo olisi huonompikin tässä vaiheessa. Ei vaan maltettaisi millään odottaa, että päästään lähtemään sairaalaan ja saataisiin vihdoin oma pikkuinen syliin. Maha alkaa olla jo valtava, just mittasin että 20cm on tullut vyötärönympärykseen lisää raskauden aikana! :O Kiloja on onneksi tullut vain reilut viisi.
Kaikkia keinojaa on kokeiltu, jotta saataisiin synnytys käyntiin, mutta taitaa pienellä olla hyvät oltavat masussa, kun ei ole pitänyt kiirettä. Äitiyslomasta olen yrittänyt ottaa kaiken ilon irti ja tehnyt kaikkia mukavia juttuja, tavannut kavereita ja levännyt. Nyt alkaa tuntua, että omasta seurasta on saanut tarpeekseen, voisi alkaa jo huolehtia vauvan tarpeista. Täälläkin sukulaiset jo kovasti kyselevät, että eikö vieläkään mitään, yhtä kärsimättömiä taitavat olla kuin minäkin ;)
Onnea odotukseen loppumetreille ja tsemppiä synnytyksiin! Tullaan kaikki sitten päivittämään tänne minkäkokoisia vauvoja on saatu ja miten synnytykset ovat sujuneet.
Iita ja vaavi 40+4
Ihanaa! Palstan ensimmäinen vauva! Toivottavasti kaikki meni hyvin:) Nyt saatte nauttia uuden elämän tuoksusta!
Kirjoittele kuulumisia, jos ja kun jaksat!
Mahtavaa mammutti, että saitte muutettua! Melkoinen ponnistus! Eli siis menikö se teiän tarjous siitä omakotitalosta läpi? Vai muutitteko väliaikaisesti anoppilaan? Onko sulle annettu painoarviota vauvasta? Mäkin oon välillä nähnyt synnytysunia, en kuitenkaan painajaisia, vaan kun jännittää, mutta eipä auta miettiä, miten se menee, kun ne on aina
yksilöllisiä.
Tsemppiä kaikille viimeisiin päiviin ja viikkoihin:)
Iloinen ja tyttö 37+1