HEINÄKUUN HEINÄHATUT 2012
Kokeillaanpas aloittaa uusi pino. Alkaa tuolla edellisellä olla jo niin paljon pituutta ;)
Kommentit (76)
kirjoitin jo tonne vanhaan pinoonkin ja kopsasin tänne kuulumisia :)
me tilattiin hartanin topline s:t saksasta 604€ postikuluineen.toimitusta edelleen odottelen.kiloja on tullut alle 5 koko aikana ja kaikki on ok.kaula lyhentynyt ja ilmeisesti alkanut pehmenemään.kovasti supistellut viime aikana ja välillä ihan tuntunutkin.sukkapuikkokipuja on ja liitoskivut on seuranani öisin.
M_U+neiti 37+0
Itse olen ollut kohta kuukauden kesälomalla ja äitiysloma alkaa tällä viikolla. Nopeastippa on nejä viikkoa hujahtanut! Nyt alkaa jo pikku hiljaa jännitäämään, että synnyt tosiaan on enää viikkojen päässä.
Oon kehitellyt vaikka mitä siivous yms projekteja jotka haluan saada valmiiksi ennen kuin vauva tulee, ja tuntuu että sitä mukaan kun siivoan, keksin aina jotain uutta. Nyt mietin muutaman seinän maalausta ja isännän pitäisi lähteä ikeaan kantamaan uusia kalusteita :) Tämä taitaa siis olla sitä kuuluisaa pesänrakennusviettiä joka iskee ennen vauvan tuloa :D
Vaunuiksi otimme tosiaan Emmalljungan yhdistelmävaunut. Turvakaukalo on BeSafe ja siihen ostettiin IsoFix jalusta...kaikki on ostettu uuttena ja rahaa on kyllä kulunut, onneksi olemme saaneet molempien vanhemmilta sponsorointia hankintoihin:)
Meillä vauva on ollut pääalaspäin jo monta viikoa ja toivottavasti niin pysyykin, neuvolassa kertoivat , että jollain oli kääntynyt vauva vielä väärinpäin rv40, mahtaa olla kiva muljahdus :)!!! Supisteluja ei täällä ole viellä ollut eikä pahempia liitoskipujakaan.
Hui, kohta täällä voi alkaa jo ensimmäiset vauvat syntymään...jännää :)
Kiirettä on pitänyt, kevät teettänyt pihalla hommia. Ja lasten kanssa se sujuu hitaasti, ja näin mahakkaana ollessa :)
kiloja tullut varmaan jo joku 18 ja ihan hirveä homma niitä on saada pois :( (imetys aikaankin kun pitää syödä kunnolla!)
Tänään hankittiin vaunuihin ilmakumipyörät, jospa sitä sais lenkkeily innostusta.
Ja ostettiin uudet matkarattaat(entiset olivat jo aika vanhat ostettu 2003 ja niistä hajosi etuturvakaari viime talvena. Käyttöä ne ei muuten haittaa, mutta turvakaukaloa ei niihin enää olisi kiinni saanut! ja se varaosana olisi maksanut melkein yhtä paljon kuin uudet rattaat).
Todella kätevä kun turvakaukalon saa kiinni rattaisiin kauppareissujen aikaan.
Kohdunsuun tilanneetta ei edelleenkään ole katsottu (rv36+1)
Arvelin sen olevan niin, että kun edellisetkin pysyneet sisällä lähelle laskettua aikaa, niin eivät turhaan tutki?)vaikka on sitä pehmentymistä ollut edellisissä raskauksissa?
Se kuuluma nykyään käytäntö täälläpäin ettei hirveästi tutkita?loppuraskaudesta katsovat ulrtalla, jos tarvetta?
Meillä auto on iso tila-auto. "volkkari transporter" tilaa vielä parille ylimääräiselle :)
Mulla oli sektio toisen lapsen kohdalla eteisistukan takia. Jouduin sairaalaan 32+2viikolla ambulanssilla kovan veren vuodon takia(Paljon aiemmin tuli nostelu kielto, petipuuhat pois, ja lenkkeily kielto myös tämän veren vuodon välttämiseksi) sairaalassa olin muutaman päivän ihan petipotilaana... tervepoika syntyi 35+4(kun taas vuosin verta 35+3)
Kaikille ihanaa loppuraskautta! nautitaan isoista mahoista vielä hetki :)
ja käytettynä kun en halunnu mitään kääntyviä etupyöriä ja niitä lykätään nykyään joka vaunuun!!!
nuiskis! mä olenki miettiny miten teillä menee kun et oo pitkään aikaan kirjotellu mitään.sulla kävi tuuri noiden vauvojen asentojen suhteen! mäkin toivoin pitkään et edes a kääntyis alaspäin mut eipä kääntyny.olisin niin paljon mielummin synnyttäny normaalisti kuin leikkauksella!! ainaki meille sanottiin että se b tulee helposti jalat edelläkin kun a raivaa tien ekana =)
olo alkaa täällä olee jo aika kamala kun painaa ja kiristää ja ei pysty syömään!! mulla on painoa tullu koko aikana 7kiloo josta oon aika yllättyny. muuten tänne ihan hyvää vuodelevossa jatketaan edelleen ja on kyllä tosi vaikee olla tekemättä mitään kun vauvojen sängyt pitäs laittaa valmiiks ja turvakaukaloitten kankaat pestä eli tekemistä olis. me mennään huomenna kattoo autoo ja ette arvaakka miten vaikee on löytää 8 paikkasta autoo! kyllä sitä on tässä jo jonkin aikaa etittykin! ja sitten mä ostin gracon tuplamatkarattaat just et saa kaukalot lykättyä sinne kun menee kauppaan ja muutenkin.
myy85 & kaksoset 33+4
Jännä huomata kuinka monelle on jo tulossa neljäs tai viides-kuudes lapsi. Tuntuu, että nykyään taas tehdään suurempia perheitä, eikä sitä enää ihmetellä. Ihanaa ;) itse joskus huomaan kiinnittäväni kaupassa tms. huomiota, että onpa noilla monta lasta. Sitten tajuan, että joo meillekin jo viides tulossa! Oma poppoo ei tunnu yhtään isolta, mutta muilla sama määrä näyttää suurelta :)
Miekin haaveilin alukse 9 hengen transporterista tai mersun vitosta. Niitä vaan oli aika vähän järkeviä tarjolla. Kymppitonnilla ei tuntunut saavan kun vanhoja, ilmastoimattomia yli 700 000 ajettuja "rouskuja". Olisi pitänyt olla miltei 20 000e laittaa autoon,että ois järkevän pelin saanut.
Nyt oon tyytyväinen tuohon espaceen!! Katotaan sitten taas joskus uudelleen isompaa, jos tarvetta tulee. Nyt tuntuu siltä, että meidän perhe on kasassa tän vauvan myötä. Mut en sano ei koskaan enää... Nuorena parikymppisenä ajattelin, että haluan 1 tai 2 lasta ja tässä sitä nyt ollaan :)
Eilen tuli kirje äitipolilta, että huomiselle on varattu sinne lääkäriaika. Aika piaan, kahden päivän varoajalla on aika. Saan onneksi nää isommat mummille siksi aikaa. Viime keskiviikkona neuvolalääkäri sanoi tekevänsä kons.pyynnön ä-polille. Viikossa siis sain ajan! Mietin vaan onko tehnyt kiire-pyynnön vai miks noin nopeesti tuli aika... Kiva kyllä päästä vauvaa katsomaan, kun polilla aina niin tarkkaan ultrataan. Toki minuu taas kiinnostaa onko cervixelle tapahtunut jotain tässä viikossa. Tietää aina valmistautuu vähän henkisesti, kun on alakerran tilanne selvillä.
Onko teillä muilla millaisia juhannus suunnitelmia? Meillä ois tarkoitus lähteä vanhempieni mökille ystäväperheen kanssa. Vanhempani lähtevät Sveitsiin, niin on mökki meidän käytössä ;)
Joko teillä on nimiä mietitty tai päätetty? Meillä ei vielä mitään lopullista oo pääätetty, mutta isommat puhuu jo sujuvasti Liinu-vauvasta ;)
Remukka & Liinu 33+4
Kiva kuulla noita teidän autokommentteja. Kyllä mä vielä tuosta Espacesta haaveilen, se oli niin ehdottoman ylivoimainen sisätiloiltaan, kun oli tavaratilaakin jonkinverran.
Nykyään on tosiaan isompia perheitä monilla, paitsi ihan keskustassa asuvilla. Meillä on siellä paljon ystäviä niin jos ovat edes pariutuneet niin on vaan yksi tai kaksi. Muualla päin Suomea on 3 jo aika tavallinen lapsiluku. Meille on nyt 3:s tulossa ja voisin ihan hyvin vielä yhden ainakin ottaa tosin tämä raskausaika on ollu niin haasteellinen, että...
Ostettiin sitten vaunut vihdoin. Valinta osui I´Coohon kun on noi isot kääntyvät ilmakumipyörät ja keinuvatkin jonkinverran.
Viime yönä heräsin tosi kovaan alavatsakipuun. Kramppasi ihan kuin olis ollu suonenveto alavatsalla! Vaikka nukun unilääkkeillä niin parin tunnin ajan kävelin täällä ihan tuskissani eikä nukkumisesta tullut mitään. Samalla huomasin että mahakin oli ihan kivikova, että supisteli varmaan myös. Onko teillä muilla ollu tällaista?
Vielä pitää viikko odotella seuraavaa äitipoli käyntiä ja sitä istukan tarkastusta. Saa nähdä onko siirtynyt! Onneksi verenpaineet laskivat, kun mulla oli yhden viikon koko ajan n.102/150 paineet, niin nyt seuraavan viikon ovat olleet 80/120-130.
Tällaista tälläkertaa :)
Kimalle & vaavi 33+4
Meillä on synnytystapa-arviointi ens maanantaina, vähän alkaa kyllä jännittää jo. Kipeitäkin supistuksia on päivittäin ja terkkarin mukaan ei meidän tarvii heinäkuun loppuun odotella käärön syliin saamista.. Hirveä painon tunne on nivusissa/lantiossa, kävely teke välillä tosi kipeää. painoa mulle on tullu 11 kiloa ja terkkarin painoarvio vauvasta oli 2kg. Saa nähdä mitä sit äippäpolin lääkäri on maanantaina mieltä.
Saatiin meidän asunto myytyä!! Eikä uudesta tietoakaan, tänään mennään yhtä taloa katsomaan.. Jos ei taloa löydy niin sitten anoppilaan asustaa vähäks aikaa, sinne mahtuu.. ja onpahan sit seuraa ja apua vaavin kanssa jos sitä tarvii.. Tän kuun loppuun oltava tämä asunto tyhjä, joten kiire tulee jokatapauksessa..
Isäntä meinaa aloittaa kesäloman heinäkuun puolesta välistä, sit vähäks aikaa töihin ja syksymmällä vissiin pitää isyysloman.. hyvä sen on noita lomia sumplia kun on isänsä firmassa töissä.
Mulla alkanu aivan älytön närästys ja suonenveto.. ihan kamalaa. Renniet ja Samarin ei auta yhtään.. Yöt on kamalia, joko närästää, vetää suonta tai juoksee vessassa.. Kaiken tän lisäks nuo muutamat kipeät supistukset laittaa mut oksentaa, että voin vaan kuvitella millainen synnytys tulee olemaan..
Nimiä ollaan mietitty ja anoppilassa toukkaa on sanottu Liinuksi alusta asti... Tiedä sit onko siitä nimeksi muksulle, vai tuleeko tuosta Liinusta lempinimi... Kolmas tai toinen nimi on kuitenkin Kaarina, mikä kulkee suvussa meidän puolella, pojalle olis kolmanneks nimeks tullu Tapani, se taas kulkee molemmissa suvuissa.. Kuitenkin on löydettävä nimi jota lapsi kantaa mielellään eikä heti 18v täytettyään olis sitä muuttamassa...
Meidän kaupungin lehdessä oli viime viikolla nimimonsteri.. Lapsi oli kastettu Lupu Upu Pupu Länsisalmeksi... On kyllä vanhemmilla ollu älykkyys huipussaan...mutta jokainen tavallaan.
Tuos ois vielä tuorein masukuva, eilen illalla otettu..
Mammutti ja toukkaneiti 34+5
Sulla on tosi sievä vauvamasu Mammutti86! Kumpa mullakin olis tuollainen kaunis söpö masu. Tämä valtava valasmaha on aika rasittava pidemmän päälle...
Mä taisin eilen kirjoittaakkin että heräsin yöllä kovaan kramppimaiseen alavatsakipuun joka kesti yli parin tunnin ajan. Soitin sitten neuvolaan ja terkka olin kovin huolissaan. Supistustahan se on ollut! Ja kipeitä suppareita ei vielä tässä vaiheessa saisi olla. Sain sitten heti neuvolalääkärille ajan joka katsoi kohtu supisteli tosi herkästi ja eikun äippäpolille tarkstukseen. Kukaan ei uskaltanut kohdunsuun tilannetta tarkastaa, kun se vaan pahentaa supistuksia.
Äippäpolilla oli joku eläkkeellä oleva sijaislääkäri jolta ei saanut oikein mitään irti. Istukka oli edelleen ositain kohdunsuun päällä, mutta ei ihan kokonaan enää. Vauvan pää ei kuitenkaan mahtunut kohdunsuulle vaan oli vinossa kun istukka esti sen pääsyn oikeaan paikkaan. Lääkäri sanoi että mene vaan odottelemaan kotiin rauhassa ja ota Buranaa jotta supparit rauhoittuvat. Sain ennen lähtöä vielä uuden hirvittävän kovan supistuskrampin joka kesti n. 15 minuuttia! Silti lähetti vaan kotiin??
Näitä jatkui sitten n.3h ajan 10min välein.
Hain jo Burana paketin ja aloin lukea ohjeita, joissa kiellettiin ehdottomasti ottamasta raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. Soitin sitten synnärille että mitä nyt teen ja olivat tyrmistyneitä että lääkäri käskee ottamaan Buranaa! Voi kuulemma vahingoittaa vauvaa oikeasti. Eli ei misään tapauksessa Buranaa enää.
Lämpöpussia käski laittaa kohdun päälle ja Panadolia max määrä ja sitten vaan lepoa.
Illan mittaan onneksi olivat enemmän tukalia suppareita mut ei niin kipeitä enää, joten uskalsin mennä nukkumaan. Nyt seurailen tilannetta. Kuulemma enää ei estellä jos synnytys käynnistyy? Minusta aika aikasta mut kuulemma rv34 on raja ja kun tänään on rv33+5 niin on tarpeeksi lähellä.
Myy, mä kirjkottelen enempi tonne elokuun suljettuun ryhmään (viime aikoina sinnekin laiskemmin). Tuntuu ettei ole kun valittamista kivuista ja muusta raskauteen liittyvistä vaivoista, ni viitti sitä kaikille jakaa :D. Ei tää koko raskaus kyl ole ihan hirveetä ollu, nyt ollu taas helpompaakin. Tosin levossa en osaa olla yhtään, eli touhuan jotain pientä kokoajan.
Kimalle, onneks olit tarkkana sen buranan kans. Jotenki sitä aina luottaa lääkäriin, ja niinhän sen kuuluukin olla. Mäki sain yhdet väärät antibiootit, onneks oli neuvola heti lääkärin perään ja tuli puheeks, osas sitte käydä vaihtaas oikeat lääkkeet :/. Enkä mä ois ees lukenu, oisin vaan syöny kiltisti lääkkeet :(.
Auto täälläkin pitäis uusia, eikä mitään tietoa millaseen. Tuntuu et nois tila-autois on niin vähän tavara tilaa, ettei saa edes rattaita mahtumaan.
Nuiskis 32+0
On niin söpö! Mä en sit onnistunut liittämään tänne yhtään kuvaa, vaikka kerran yritin.
Mulla on huomenna neuvolalääkäri. Saa nähdä, mitä se sanoo tuosta alakerrasta. Tekikö se limatulpan irtoaminen mitään. Katoin vanhoja äitiyskortteja niin tässä neuvolassa on ollut kohdunkaula 3cm ja kohdunsuu kiinni. Nyt toivon, että olis jo parempi tilanne. Kovasti ainakin supistelee ja tuntuu niin kuin maha olis jo laskeutunut. Mietin just, että kahden viikon päästä jos syntyis niin laskettais jo täysiaikaiseksi;)
Kävin tänään kattomassa kaverin vauvaa teholla. Ihana, pieni, mutta niin täydellinen ihminen!
Tsemppiä oloihin!! Kohta helpottaa!
Iloinen +tyttö 35+0
täällä supistelee monta kertaa päivässä ja tänään on ollut varsinkin tosi huono olo.mietin että tarkastaakohan neuvolalääkäri mut vielä ennen laskettua aikaa.aika vähissä olleet noi lääkärikäynnit meiän neuvolassa.olisiko kaks kertaa katsottu nyt tonne alakertaan ja eka kerta oli niin nopea ja lääkäri jotenkin epätarkan tuntuinen.ja yks kerta oli sitten tossa kun oli kokoarvioultra.mua vähän kiinnostais et onko paikat auennut yhtään ja onko kaulaa vielä jäljellä. painoa oli yks päivä tullut yhteensä 4,9kg ja nyt oli paino pudonnut parissa päivässä yli kilon..aamulla neuvolaan kuuntelemaan painosaarnaa..tossa vielä masukuva :)
Kävin eilen ä-polilla kohdunkaula kontrollissa. Kanavan suhteen kaikki hyvin, mutta vauvalla ongelmia :(
Eli sattumalöydöksenä huomattiin, että vauvan kaikki aivokammiot huomattavasti suurentuneet!! Aivo-selkäydinnestekierrossa häiriötä ja neste pakkaa aivokammioihin ja puristaa aivoja. Lääkäri sanoi, että kyllä täällä tätä normaaliakin aivokuorta näkyy... ultrasi reilun tunnin. Kaikki muut rakenteet normaalit.
Eilen ottettiin miusta labroja (mm.listeria, toksoblasma ym. Tulehduskokeita). Ensiviikon tiistaina otetaan lapsivesipunktio (selvitellään kromosomi poikkeavuudet)ja kons.pyyntö lähimpään yliopistolliseen sairaalaan (KYS) lähti myös. Siellä otetaan magneetti kuva, jasta selviää vauvan rakenteet tarkemmin ja yritetään selvittää missä tukos on.
Lapsivesi punktion tuloksissa menee kuulema noin 2 viikkoa.
Vauvan ennusteesta ei vielä mitään tietoa! Mulla tunteet vaihtelevat ihan laidasta laitaan. Välillä ajattelen, että kaikki järjestyy, välillä mietin vaikeaa kehitysvammaisuutta ja kuolemaa....
Oon aika rikki. Itken milloin sattuu... Välillä parempi mieli ja luotan tulevaan. Lasten takia ei voi jäädä paikoilleen, onneksi, kai...
Yritän lohduttautua siihen, että onneksi tämä huomattiin nyt, eikä vasta synnytyksen yhteydessä. Rakenne uä:ssä ja muissa seuloissa kaikki oli hyvin... Nyt myös tuntuu vauvan liikket "oudoilta". Kaikenhan pitäisi olla hyvin kun vauva liikkuu normaalisti!?! On niin tyhjää. Entä jos ja miks kysymyksiä pyörii päässä. Pelkään että se on toksoplasman aiheuttamaa, jolloin "syyttäisin" itseäni tartunnasta. Meillähän on niitä kissoja ja vielä pentujakin syntyi pari kuukautta sitten.
Lääkäri sanoi, että tulette tapaamaan lastenlääkärin ennen syntymää. Sekin kertoo mulle jo asian vakavuudesta. Pahinta on kai tää epätietoisuus. Pelkää pahinta ja toivoo, että kaikki kääntyy hyväksi...
Remukka & Liinu
Onpa tosi inhottava tilanne. Todella sylin täydeltä sympatiaa, empatiaa ja voimia täältä. Toivotaan, että kaikki on kuitenkin kunnossa ja vauva on terve syntyessään. Ja vähintään sitä, että vauva voidaan hoitaa kuntoon syntymän jälkeen. Tosi rankkaa sulle. Meni ihan kylmät väreet kun luin viestisi.
Onneksi kuitenkin asia huomattiin nyt eikä synnytyksen yhteydessä. Lääkärit ehtivät saada varmuuden vauvan tilasta ja sitä kautta saatte varmasti parhaan mahdollisen hoidon heti. Voihan se olla, että on jotain joka korjaantuu itsestään.
Joku kyseli rattaista. Me ostettiin käytettyinä pari vuotta vanhat Emmaljunga classic sportit ja aion vielä hankkia niihin vauvalla uuden kantokopan. Me ei koitetaan selviytyä mahdollisimman vähillä hankinnoilla. Kuitenkin kolmas tulossa ja todennäköisimmin viimeinen niin ei tunnu järkevältä käyttää ihan hulluna rahaa. Oikeastaan kaikki muu paitsi vaunut ja turvakaukalo meiltä löytyykin ennenstään.
Itsellä vauva on jo laskeutunut, kohdunsuu vielä kiinni, mutta kohdunkaulaa vain hyvin vähän jäljellä. Viikkoja on kuitenkin jo 36+ että vauva sinänsä kaiketi onkin jo aika vaomis jos synnytys piankin käynnistyy. Muutamana yönä olen herännyt kipeisiin supistuksiin, mutta ovat sitten loppuneet yhtä äkisti kun alkaneet.
Mutta joo, ei tässä osaa Remukan uutisten jälkeen nyt oikein muuta turista.
Oikein paljon haleja ja voimia Remukalle ja toivon sydämestäni että vauvalla kaikki kunnossa!
Sen tiedän, että asiat ei ole tosiaankaan hyvin. uä:ssä suurinosa pään sisältä oli pelkkää mustaa. Kammioiden muodot kyllä näkyivät ja reunoilla myös sitä normaalia harmaata aivoa. Oman arvioni mukaan noin 70-80% kallon sisällöstä näkyi mustana, eli nesteenä. Ahdistaa tämä epätietoisuus.... En haluaisi missään tapauksessa, että ihminen joutuu elämään koko elämäänsä ns. Kasvina. Kauhea ajatellakin tuollaista, koska tamän pitäisi olla yhtä elämini onnelisinta aikaa.
Luulen, että aivopaineet vauvalla jo nyt pilvissä ja pysyviä vaurioita jo syntynyt...
Nauttikaa te muut odotuksen ihanuudesta :)
Remukka
Kauheaa luettavaa, hirveän järkyttävä uutinen. Ei tuollaiseen uutiseen pysty kukaan varautumaan, joten menee varmasti monta päivää ennenkuin pystyy edes käsittämään koko asiaa..
Toivottavasti saat todella nopeasti lisätietoja. Tuo epävarmuus ja epätietoisuus ovat ihan pahinta!
Kyllä tässä menee ihan sanattomaksi järkytyksestä - Täytyy vaan toivoa, että kaikki kääntyisi vielä hyväksi ja pääsette tästä säikähdyksellä.
Voimarutistus täältä!
Ihan kamala lukea, mitä olet joutunut kohtaamaan. Näin lopussa tuollaisia uutisia! Itselläni on koko ajan voimistunut pelko siitä, että mitä jos tällä kertaa emme saakaan tervettä vauvaa. Ja sitten luin tuon. Lapsi on rakas joka tapauksessa, on hän erilainen tai terve. Meidän suvussa on ollut vuosia sitten vauva, joka syntyi nestettä aivoissa ja ennuste oli huono, mutta ONNEKSI lääketiede on pitkälle kehittynyttä ja on kaikenlaisia konsteja. Tälle laitettiin sellainen putki, jota pitkin neste virtasi sitten pois, ja muistaakseni lapsi kehittyi ihan hyvin lopulta. Toivotaan parasta sun vauvallesi! Voimia sinulle!
Mammutilla on nätti ja pieni maha. Mulla tulee kans eteenpäin maha, mutta se on paljon pyöreämpi pallo..Nyt viikkoja 36+5, mitta oli neuvolassa 32 cm tänään. Onneksi ei pää ole vielä niin alhaalla että tuntisin kävellessäni jalkapallon jalkojen välissä. Joskus se on ollut niinkin monta viikkoa.
Jännittää jo kovasti synnytys. Tavarat on valmiina, turvaistuin- ja vaunukankaat pesty, vaatteet silitetty. Vauvanutusta puuttuu enää viimeistely, joten kohta vois paketti tulla.
Suonenvetoihin kannattaa muuten kokeilla magnesiumia, ne ei aina muista neuvolassa sanoa sitä, mut mulla on aina raskausaikana puutetta siitä ja ollu kamalia kramppeja jaloissa, viime raskaudessa nivusissa, mutta nyt ei ole pahempia. kannattaa ottaa vaan kunnon annos, monivitamiinipurkissa on tosi pieni määrä magnesiumia. Tuossa aiemmin kerroin syöväni maitohappobakteereita, niillä kuulemma on yhteys alatiesynnytykseen, luulin että bakteerikanta imeytyy äidin elimistön läpi vauvalle, mutta myös alatiesynnytyksessä lapsi on kosketuksissa äidin bakteerikantaan ja sitä kautta voi saada hyödyllisiä bakteereita, jos äiti on käyttänyt maitohappobakteereita. Kummin vain, ainakin kokeiltu nyt on, toivotaan rauhallista ja vatsavaivatonta vauvaa, ja kannetaan sitten jos siitäkin huolimatta kipuilee...
Kovasti voimia ja tsemppiä tulevaan! Kuulostaa ihan hydrocephalukselta eli vesipäältä. Parasta, mitä voin sanoa on, että onneksi sulla oli se ylimääräinen ultra, että se huomattiin jo nyt. Tilanne olis ollut kamalampi, jos olisitte päässeet vauvan kanssa terveiden papereiden kanssa kotiin ja olisit ihmetellyt, miksi vauva ei nuku ja syö kunnolla ja puklailee paljon. Olisit joutunut vaatimalla vaatimaan, että katotaan onko vauvalla kaikki hyvin ja sitten olisi saattanut olla jo myöhäistä. Jos kyseessä on hydrokefalus (suomeksi) niin se pystytään hoitamaan suntilla, jolla ylimääräinen neste
aivoista johdetaan pois ja aivopaine ei näin ollen pääse kohoamaan liikaa ja tekemään aivoissa vahinkoa. Joskus saatetaan myös porata kolmanteen aivokammioon reikä, joka hoitaa saman asian.
Mikä se sitten onkaan niin erilainen alku teillä on varmasti edessä. Kukapa ei haluaisi normaalia vauva-arkea omine
haasteineen. Mekään ei päästä nauttimaan siitä. Meiän masuasukki sairastaa retinoblastoomaa. Nuoremman lapsen kanssa on käyty se läpi ja isku vasten kasvoja oli, että tällä on sama. Mutta näillä mennään. Oon rukoillut, että selvittäisiin ilman sytostaatteja. Kaikki järjestyy Remukka, usko pois!! Haleja täältä lähetän!
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Ei ollut mitään edistystä
tapahtunut, vaikka niin toivoin, kun se limatulppa kerran tuli jo. Lohdullista on, että tämä käynnistetään tuon retinoblastooman takia viimeistään 19.7.
Ihanaa viikonloppua kaikille odottajille!
Tänään oli sit tuo karvoja nostattava Synnytystapa-arviointi ja löytyhän sitä hämmästeltävää meiltäkin..
istukan virtaukset on sen verran huonontunu että joudun kahden viikon päästä menemään äippäpolille uusinta tutkimuksiin...
Jos siellä sit selviää ettei vauva oo kasvanu kunnolla tällä välillä ja virtaukset edelleen samat tai huonommat ni sit katsotaan kestääkö istukka ja vauva supistukset.. sit käynnistellään..
Pelottavaa.
Kaiken tän lisäks vielä muutto, asunto pitää olla tyhjä kuun viimeinen päivä.. pääsee pojat kantaa tavaroita, mie istun vesilasin kanssa ja komentelen =)
Tyttö paino tänään sen 2240g ja hyvissä voimissa istukasta huolimatta. Nyt vaan suurin toive on että pääsen synnyttää täysin terveen tytön ettei tarvii leikata...
Mammutti ja toukkaneiti 35+3
Ensi viikolla synnytystapa-arvio ja tänään kävin vielä neuvolalääkärillä.Vauva oli laskeutunu asemiin,sen kyllä huomasin ite maanantaina,vatsa hävis alemmas :) ja ensimmäiset harjoitus-supparit tuli.Nyt tuntuu kun ei olis ollenkaan raskaana! Miä oon vissii päässy aika helpolla...ei närästystä,ei lantiokipuja,ei juurikaan turvotusta.Oon ollu aina hyvä nukkuja,mut nyt tuntuu et miä nukun TODELLA sikeästi:)Luulisin et noista mun yliliikkuvista nivelistä on KERRANKIN apua.Lääkäri totes et mul on väljä lantio...kohdunsuu oli lisäksi kypsä.Täytyy alkaa pakkailee kassia valmiiksi.Mikään muu ei sit pelota kuin KIPU:/
Hyvää odotusta kaikille!!
-Sonle 35+4
Kimalle: Me ostettiin just Renault Espace :) Meillä oli joskus vuosia sitten Grand Voyager kun sillon tarvittiin paljon tilaa kahden ison koiran takia. Siitä ei mieheni kanssa jostain syystä tykätty oikein kumpikaan. Välissä oli farmari mondeo, johon mahtui hyvin kolme lasta (tällöin ei enää koiria). Sitten oli Renaultin grand scenic (7 henk.), johon oltiin oikein tyytyväisiä. Siinä takimmat penkit tulee sieltä takakontin pohjasta ylös. Me tarvittiin vaan 6 paikkaa, joten jäi vielä hyvin tilaa rattaille ja tavaroille. Nyt tarvitaan tulevaisuudessa kaikki 7 paikkaa jatkuvasti, niin siksi halusin isomman auton.
Edellisessä Renaultissa ei tarvinnut mitään suurempia remppoja tehdä. Jakopää vaihdettiin kertaalleen (maksoi töineen ja osineen 420e). Muuta normaalia kuluvaa öljyn- ja nivelten yms. vaihtoa toki oli silloin tällöin, mutta ei kummempaa. Mielestäni osat ja työt oli halpoja kun vertaa esim. Chrysleriin, joka meillä oli aikaisemmin!
Meille ainakin tuli ihan hyvä luotto Renaulteihin ja siksipä tuon Espacenkin uskalsi ostaa. Ajaessa olo on kuin lentokoneen ohjaamossa ison kojelaudan vuoksi ja keulaa ei oikein nää, mutta muutoin olen todella tyytyväinen sisätiloihin :)
Omaan napaan ei kuulu kummia. Neito on kiltisti raivotarjonnassa (ollut jo rv 24 asti). Ei tunnu hirveän hienolta kun kääntää päätään tuolla syvällä lantiossa :) Naureskelin juuri neuvolassa, että toivottavasti ei oo korva jäänyt taitokselle kun on päänsä tuonne alas survonut. Muutoin syntyy ihan ruttukorvana ;)
Ke lääkäri tarkisti taas kohdunsuun tilanteen ja tulos oli: pehmeä, 1-2cm auki, kanavaa 2-3cm jäljellä. Sanoi, että pystyisi rapsuttelemaan vauvan päätä halutessaan. Sanoi laittavansa konsultaatio pyynnön äitipolille jatkojen suhteen. Lähinnä mietti synnytyksen käynnistämistä ajoissa ja turvallisessa ympäristössä! Mulla ei oo mikään raskaus mennyt täysiaikaiseksi, joten en usko, että menee tämäkään, mutta ihmeitähän voi tapahtua!!
Nyt lähden saunaan!
Remukka & Liinu