Loman kertyminen sairauslomalla?
Olen ollut tapaturman vuoksi pari kuukautta sairaslomalla joka ilmeisesti vielä jatkuu. Työnantaja maksaa täyttä palkkaa 6kk:n ajalta. Kertyykö lomapäivät normaalisti niin kauan kun saan täyttä palkaa?
Vai olenko pulassa ensi kesänä jos lomaa ei olekaan kertynyt normaalisi..?
Kommentit (7)
Ei sairausloman ajalta kerry välttämättä palkkaa noin pitkään. Mikä työehtosopimus?
Yleensä näin:
•poissaolo sairauden, tapaturman ja lääkinnällisen kuntoutuksen vuoksi enintään 75 työpäivän ajan lomanmääräytymisvuotta kohti. Jos poissaolo kestää pidempään, vuosiloman ansainta lakkaa. Jos poissaolo jatkuu keskeytyksettä lomanmääräytymisvuoden päättymisen jälkeen, pidetään kyseisen poissaolon osalta työssäolopäivien veroisina yhteensä enintään 75 päivää. 75 työpäivän enimmäispituus ei siis ala alusta lomanmääräytymisvuoden vaihtuessa.
Mutta sitä en tiedä kertyykö lomatkin yhtä pitkältä ajalta?Vakuutusalalla olen ja ollut samassa firmassa yli 10 vuotta. Lasketaanko tohon 75 päivään myös pyhät vai arkipäivät?
Olen ollut sairaslomalla huhtikuun puolivälistä ja salkkua ainakin ensi viikko. Luulen kyllä että jatkuu vielä muutamalla viikolla....
En ole koskaan aikaisemmin ollut sairauden takia pois muutamaa päivää pidempään. Siksi kyselen kun kaikki tämä on uutta... Harmittaa jo muutenkin pitkä sairastelu ja se että on mennyt kevät ja kesä tähän. Jos vielä menee ensi kesän lomat niin ottaa päähän vielä enemmän!
Ap
siis saikun alle jäävän työpäivän osalta.
75 työpäivän ajalta vähintään kertyy lomaa jos ollaan saikulla.(saikku luetaan siis työssä olon veroiseksi ajaksi).
Sitä laajemmin voidaan sopia työehtosopimuksessa - tai sitten työnantaja voi itse tarjota vielä paremmat "ehdot".
AP:n tapauksessa tuo 6kk palkallinen sairausloma on ilmeisesti työnantajan tarjoama "etuus". Sun täytyy ap selvittää työnantajaltasi miten tuo kesälomien kertyminen menee. 75 päivää sairauslomaa kerryttää ainakin kesälomaa.
Niin se riittää minulle, siitähän tulee jo 15 viikkoa eli 3,5 kuukautta.
Ap
Sait jo vastauksen eli loma kertyy normaalisti.