En ymmärrä ihmisiä, joilla ei ole mielipidettä
mihinkään asiaan, siis omaa kantaa. Nyökkäävät kaikille, ei koskaan eriäviä mielipiteitä. Onko kyseessä tarve tulla hyväksytyksi vai pelko jostain? Mieluummin suorat kommentit edessä kuin epävarmaa nyökyttelyä sen mukaan, kuka kulloinkin paikalla.
Kommentit (64)
Voisiko nämä nyökyttelijät edes todeta, ettei ole ajatellut asiaa tai ei ole mielipidettä tästä. Kyllä jaksetaan valittaa, mutta mitään muutosehdotuksia ei osata esittää.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:28"]
Ne tietävät, että ap on rasittava vänkkääjä ja pitävät mielipiteensä ominaan.
[/quote]
Mikseivät sano sitten ääneen tuota mielipidettään. Samalla selviäisi syy vaikenemiseen ja ap voisi korjata tapojaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:28"]
[/quote]
Mikseivät sano sitten ääneen tuota mielipidettään. Samalla selviäisi syy vaikenemiseen ja ap voisi korjata tapojaan.
[/quote]Ei ap:n kaltaiset ihmiset muuta tapojaan, he ovat oikeassa ja jatkavat oikeassa olemistaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:28"]
[/quote]
[/quote]Ei ap:n kaltaiset ihmiset muuta tapojaan, he ovat oikeassa ja jatkavat oikeassa olemistaan.
Minä olen kasvanut ihmisten kanssa, jolla on runsaasti mielipiteitä, ja olen heihin aivan täydellisen kypsynyt. Siksi, että se, että jollakin on mielipide, on ihan yksi ja hailee jos ei tee sen mielipiteensä eteen yhtään mitään. Jos esittää mielipiteensä kuunnellakseen omaa ääntään, tai rakentaakseen imagoaan tai päteäkseen, ei kasva eikä kehity, koska se fokus on niin tiukasti omassa navassa, ja voi hyvä jumala että sellaisten kanssa on raskasta säätää vuodesta toiseen. Helpommalla pääsee kun on ihan vaan hiljaa, ja kun sen taidon on oppinut sitä tajuaa, että itse asiassa ketään ei ne mun mielipiteet niin hirveästi ikinä kiinnostanutkaan, eikä keskustelu siitä miksikään muuttunut, yritin sitten ilmaista itseäni jossan välissä, tai en. :D
Joten joo, mulla ei ole juurikaan mielipiteitä. Osaksi koska mua ei niin hirveästi kiinnosta muiden mielipiteet että jaksaisin vaivautua muodostamaan omaani vaan rupattelun vuoksi, ja toisekseen koska haluan vaan elää omaa elämääni ja tehdä omia ja juttujani enkä tuoda niitä esille seurassa.
Mulle vaan on monen asian suhteen ihan sama. Miksi kaikilla pitäisi olla joku erityinen mielipide kaikesta? Jos joku sanoo, että nyt tehdään tämä asia näin, niin ok mulle. Miksi siihen tarvii alkaa vänkäämään, että eipäs, kun mun mielestä tämä pitää tehdä näin. Ihan sama mulle miten se tehdään, kunhan tehdään.
Olen joojoo-nainen, deal with it.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:03"]
Nyökyttelen jos olen samaa mieltä, en jos olen eri mieltä. Mikäli tiedän asiasta hyvin ja joku sanoo siitä ihan puuta heinää kyllä korjaan ja oikaisen.
[/quote]
Sulla on siis hyvin erilainen käsitys keskustelemisesta kuin monella muulla.
Me muut kun haluttaisi kuulla niitä erilaisiakin mielipiteitä, jotta keskustelu saisi syvyyttä ja laajuutta. Eikä tarkoituksena ole päteä sillä, kuka on enemmän oikeassa, vaan saada esille erilaisia näkökulmia.
[/quote]Mä nyt en vaan tykkää väitellä ja yleensä se menee siihen. Jos pysyy keskustelun tasolla ok, mut sitä en jaksa jos aletaan vänkäämään ja väittämään miksi asia a on parempi kuin b jos on kyse mielipiteesä. Niistä saa aikaiseksi vaikka minkälaisia kiistoja ja mä inhoan kiistellä.
Tiedän että jotkut rakastaa väittelyitä, eikä ole väliksi eriävät mielipiteet, kuten mun mies osittain, jolla onneks on muutama ystävä jonka kanssa saa jankata ihan niin paljon kuin haluaa. Mies on hyvä keskustelemaan ja väittelemään, minä en. Olen toki oppinut vuosien varrella paljon, mutta mun kanssa mielipidekeskustelut menee auttamatta siihen että mies yrittää käännyttää mua omalle kannalle ja siitä on muutama mehevä riita saatu aikaiseksi ja kun en tykkää riidellä. Ystäviensä kanssa mies nauttii siitä keskustelusta ja pienestä väittelystä eikä kukaan käännytä ketään. Mun kanssa se vaan ei pysty siihen ja saan näppylöitä heti kun näen että mun mielipide saa miehessä aikaiseksi saarnaaja syndrooman joka perustelee ja puhuu toisen pyörryksiin niin etten suunvuoroa saa. Se ei ole keskustelua.
On kyllä jo hiukkasen reilun parinkymmenen vuoden aikana oppinut kun saan sitten jälkeenpäin sanottua että menipä jyräämiseksi taas eikä keskusteluksi. Ehkä tämä on se punainen vaate miksi vieraammassa seurassa mielummin kuuntelen aluksi kuin kommentoin omilla mielipiteilläni. Työasioissa siis toki osaan sanoa mielipiteeni. Mä taidan vaan tykätä vähän keveämmistä keskusteluista :).
Mulla on kyllä muutoin hyvä mies, eli ei tosiaankaan aina jyrää, Toiset osaa keskustella ja perustella monelta kantilta, mä en niin hyvin kun koskaan ei oman mielipiteen ilmaisemiseen kannustettu kotona. Mielummin piti olla väritön, hajuton ja mauton, sekä tyytyä toisten päätöksiin. Pitkä on ollut mun tieni kulkea mutta suunta on toki oikea. Lapsiani olenkin aina rohkaissut puhumaan sja sanomaan mielipiteensä. Mulle vieläkin vanhemmat sanoo jostain asiasta että ei noin saa sanoa ja parempi antaa olla, pääsee vähemmällä... Syitä voi taustalla olla siis monia miksi jotkut eivät niin lähde avautumaan..
Eräs ystäväni on juuri tällainen ihminen. Ei siinä muuten mitään, mutta hän opiskelee yliopistossa johtamista. Luulisi, että niissä hommissa olisi aika tärkeää osata olla jotakin mieltä, vaikka sillä mielipiteellä pahoittaisikin jonkun mielen. Toki hyvä johtaja kuuntelee alaisiaan, mutta kyllä sellaiset kaikkia myötäilevät ja päämäärättömät johtajat ovat melkeinpä pahimpia kaikista, kun päätökset jätetään alaisten vastuulle.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:03"]
Nyökyttelen jos olen samaa mieltä, en jos olen eri mieltä. Mikäli tiedän asiasta hyvin ja joku sanoo siitä ihan puuta heinää kyllä korjaan ja oikaisen.
[/quote]
Sulla on siis hyvin erilainen käsitys keskustelemisesta kuin monella muulla.
Me muut kun haluttaisi kuulla niitä erilaisiakin mielipiteitä, jotta keskustelu saisi syvyyttä ja laajuutta. Eikä tarkoituksena ole päteä sillä, kuka on enemmän oikeassa, vaan saada esille erilaisia näkökulmia.[/quote]
Niin, joillakin ei ole tarkoitus päteä, yllättävän monilla on ja just niiden takia en useinkaan jaksa sitä mielipidettä sanoa. Mielummin siis te muut saatte kuunnella toistenne mielipiteitä ja ihmetellä sitä miksi taas jätän omani kertomatta mikäli minusta siltä tuntuu.
Mulla on paljon mielipiteitä ja jokaiselle mielipiteelle omastamielestäni painavat perustelut, kun olen avautunut mielipiteistäni olen saanut vaan paskaa niskaa ilman että kukaan kuuntelisi perustelujani, olen vain "suvaisematon" tai väärässä koska naapurin maijallekkin kävi näin ja voi hyvin.
Inhoan itsekkin tätä että nyökytellään jos ollaan samaa mieltä ja ollaan hijaa jos erimieltä, mutta en enää jaksa ruveta keskustelemaan kun ihmiset väittävät asioista joihin eivät ole perehtyneet ja jankkaavat samaa settiä jonka kuulivat yhtä tietämättömältä naapurin minnalta.
Tässä muutama esimerkki. Olen sitä mieltä että erikulttuuristen ihmisten ensijainen pakoilasmaa tulisi olla omaa uskontokuntaa edustava, koska eriuskontokunnat usein halveksuvat toistensa tapoja toimia ja lopulta yltyvät sotimaan keskenään. Eli olen rasisti.
En kannata homojen adoptio oikeutta, koska lapsella pitäisi olla oikeus isään ja äitiin. olen lukenut paljon varhaiskasvatusesta ja hyvin tietoinen lapsen identiteetin kasvusta ja isän ja äidin tärkeydestä. Eli ketä vaan voidaan kiusata koulussa, ei sillä että perusteluni liittyisi mitenkään aiheeseen tämä on kommentti jonka kuulen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:58"]
Maailman rasittavinta. [quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:56"]Minä en kerro julkisesti mielipiteitäni suuriin yhteiskunnassa pinnalla oleviin asioihin, joku vetää kuitenkin herneet nenään ja alkaa haukkua selän takana. Pienempiin asioihin kerron toki mielipiteeni.
[/quote]
Miksi olet pelkuri? Outoa.
[/quote]
Pelkureita ovat pikemminkin ne jotka haluvat olla aina samaa mieltä kuin suurin osa ihmisistä on, ja julistavat sitten tätä mielipidettään innokkaasti, koska tuntevat näin kuuluvansa joukkoon. (Aluksi heillä ei oikein ole mielipidettä mistään asiasta, kunnes selviää mikä suurimman osan mielipide on, ja sitten ollaan tietysti samaa mieltä.) Minusta on rohkeampaa olla aidosti sitä mieltä kuin itse on, vaikka se olisi eri mielipide kuin suurimmalla osalla, ja vaiti siitä siksi ettei joudu ihmisiä mielipiteiden perusteela arvottavan massan haukkumaksi.
[/quote]
juu, kuulostaa fiksulta tämä. Kannatan tätä mielipidettä yllä. Eihän paljon kenelläkään oikeasti ole mielipiteitä mistään, lähes kaikkihan julistavat sitä mitä tyhmin ehtii sanoa ensin.
Senhän nyt näkee täälläkin. Ensin oli ketju, jossa haukuttiin olan takaa kilpaa pedofiileja. Oli se katja-ketju, ja se oli pitkä ja kaikki inhosivat häntä ja miestään ja heidät haluttiin lynkata. (minusta se oli väärin, ilkeää ja rumaa lynkata joku yksittäinen perhe)
Sen jälkeen joku aloitti ketjun, jossa väitti että tyttärensä oli niiin kypsä 13 vee että aloitti suhteen ja ketjussa muka tuli paljon samanlaisia tarinoita ja aloittaja varmaan itse näitä väsäsi ja peukutti. Ja kaikki palstalaiset mukana peukuttamassa.
Kyllähän se nyt vain niin on, että lähes kenelläkään ei ole mielipidettä koskaan mihinkään. Tyhmin puhuu eniten ja kertoo kantansa ja jos ehtii antaa vaikutelman että joku muukin on tätä mieltä (peukuttamalla itseään, tosielämässä saa jonkun kaverinsa toistamaan) niin sillä saa jo laumasieluja suuren joukon samalle kannalle.
Joten joo o, on parempaa olla hiljaa jos ei tiedä kuin julistaa mielipidettä joka on siksi oma, kun on huomannut että monet muutkin ovat sitä mieltä.
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla on sellainen. Ja yleensä se haisee paskalta.
Itseäni ottaa syvästi ja vakavasti päähän ihmiset, jotka ovat tyrkyttämässä mielipiteitään maailman tapahtumista, muista ihmisistä tai vaikkapa päivän sanomalehdessä olleesta kolumnista.
Itse haluan, että ihmiset kertoisivat itsestään ja tunteistaan. - Olen myös huomannut, että se on usein vaikeampaa kuin mielipiteiden taukoamaton suoltaminen.
En tiedä, ehkäpä sellaiset "hei minulla on mielipide" -ihmiset kuvittelevat olevansa jotenkin enemmän olemassa, ajan hermolla.
Suotakoon.
T. Toinen mies
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 23:32"]
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla on sellainen. Ja yleensä se haisee paskalta.
Itseäni ottaa syvästi ja vakavasti päähän ihmiset, jotka ovat tyrkyttämässä mielipiteitään maailman tapahtumista, muista ihmisistä tai vaikkapa päivän sanomalehdessä olleesta kolumnista.
Itse haluan, että ihmiset kertoisivat itsestään ja tunteistaan. - Olen myös huomannut, että se on usein vaikeampaa kuin mielipiteiden taukoamaton suoltaminen.
En tiedä, ehkäpä sellaiset "hei minulla on mielipide" -ihmiset kuvittelevat olevansa jotenkin enemmän olemassa, ajan hermolla.
Suotakoon.
T. Toinen mies
[/quote]
Hei minulla on mielipide ihmiset ovat enemmän ajan hermoilla ja kartalla maailmantapatumista.
Sanotaanko nyt näin, että 90 prosenttia ihmisistä ajattelee, että jos on sitä mieltä mitä enemmistö on, niin on jotenkin itsekin jollain oudolla tapaa voittaja jossain kisassa, jota ei oikeasti ole olemassakaan, paitsi laumasielujen päässä. Näin ollen useimmiten ne mielipiteet, joita ihmiset laukovat, eivät ole omia, vaan opeteltuja-kuulosteltuja
-eivät itse ajateltuja niin että otetaan niin paljon infoa selville kuin mahdollista ja luetaan vastakkaisia näkemyksiä ja katsotaan miten näkemysten esittäjät ovat sidoksissa minnekin tahoihin ja katsotaan näkemysten perustelut ja sen jälkeen tehdään johtopäätökset asiasta. Joskus harvoin voi käydä niin että ei osaa sanoa siltikään.
Tietenkin on laiskaa ja helppoa kysyä mitä virtasen minna on mieltä tai lukea joku yksi pääkirjoitus asiasta ja sen jälkeen muodostaa oma näkemys.
Joskus taas mikään lukemiinen tuskin hyödyttää jos kyseessä on näkemyserot - onko vaikka seksuaalinen suuntautuminen synnynnäistä tai opittua tai halutaanko hyväksyä ja suvaita erilaisuus.
Minulla on kyllä mielipiteitä isommista asioista, mutta en ihan oikeasti välitä siitä kuka tekee minkäkin osan työprojektista tai mihin kahvilaan mennään lounaalle. En tosun ymmärrä, mikdi mielipiteettömät ihmiset olisivat edes niin kamalia. Mielummin keskustelen ihmisen kanssa, jolla ei ole selkeää kantaa asioihin kuin sellaisen, jolla on paljon vahvoja mielipiteitä joita ei ole perustelu kunnolla tai joita ei suostuta muuttamaan jonkun muun perusteltua paöjon paremmin, miksi asia ei välttämättä olekaan niin kuin tämä räväkkä ja sanavalmis henkilö syvästi uskoo.
Mä olen sitä mieltä, että kaikesta ei tarvitse olla mitään mieltä.
Ja vaikka olisikin jotain mieltä, voi joustaa ja kenties oppia jotain uutta.
Ja mä olen ihminen joka tykkäsi ennen kunnon väittelyistä ja mielipiteitä kyllä löytyi. Iän karttuessa sitä vaan on oppinut "valitsemaan taistelunsa" ja olemaan välillä vailla mielipidettä :). Elämä on helpompaa ja mukavampaa niin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote]
Hyvä, että joku tietää oikean ja väärän. Ja sanoo sen.
Keskustelua saadaan aikaan ainoastaan vaihtamalla erilaisia näkökantoja. Kyllästyn hyvin pian ihmisiin, jotka nyökkäävät naamaansa joka asialle tai yhtyvät vahvan persoonan mielipiteisiin. Eriävän mielipiteen laittava on aina jollain tapaa outo ja rikkoo ryhmähengen työpaikalla ja voi nousta ei-pidettyjen kategoriaan. So what? Duuni on duuni ja siellä hoidetaan perustehtävää erilaisten näkemysten sekametelisopassa. Vapaa-ajalla luonnollisesti hakeudutaan ihmisten seuraan, jossa mieltymykset kohtaavat. Toki erilaiset ajatusmallit kohtaavat, mutta laaja-alaisen ajattelutavan omaava ihminen osaa käsitellä hyvinkin erilaista näkökantaa ja ottaa niistä jopa opikseen.
Jos pitää valita teenkö töitä ihmisen kanssa, joka tekee työt mutta pitää turpansa kiinni omista mielipiteistään - vai ihmisen kanssa, joka tuo koko ajan esiin mielipiteitään (jotka kuitenkin useimmilla ovat sellaisia ennalta arvattavia enemmistön mielipiteitä tai toisaalta loukkaavat ehkä vähemmistöä/toisia) niin kyllä minä valitsen sen, joka ei yritä käännyttää tai tuoda omaa itseään esiin.
Yleensäkin ihmisen elämänkokemus on tosi pieni jos on nuori eikä välttämättä ole ehtinyt ajatella asioita. Ei minua häiritse se että joku ei osallistu tai kerro mielipiteitään. Varsinkin kun suomessa ei aina varsinaisesti saa olla eri mieltä kuin kunkin yhteisön enemmistö.
Työpaikkapalavereissa kysytään joskus jokaiselta kantaa tiettyihin aiheisiin/ vaihtoehtoihin. Juoruiluun taipuvaiset naiset ja tiettyjä ihmisiä myötäilevät ovat näissä tilanteissa kuin mykät paskalla. Mitään ei saa sanottua, mutta jälkipyykkiä riittää.