Meikkauskielto
Lestadiolaiset uskovaiset väittää kivenkovaan että heillä ei ole "mitään kieltoja". Olen kuitenkin "rivien välistä" ymmärtänyt että naisille on rajoituksia paljonkin. Heidän ulkonäkönsä on tarkassa tutkinnassa. Meikkaaminen on julistettu synniksi. kynsilakka ja ripsiväri voi johtaa puhutteluihin seurakunnassa.
Samoin korvakorut mutta ei rannekorut eikä kaulakorut. Sormuksiakin saa olla, mutta juuri korvissa ei saa olla mitään koristeena. Mihin kristinuskon käskyihin nämä kiellot perustuu?
Kommentit (17)
Lestadiolaiset eivät tunne raamattua, ei ole aikaa lukeakaan kun jaloissa 13 lasta..tutustukaa raamattuun ihan itse, se on ihana kirja, josta saa lohtua ja iloa!Lestadiolaiset on keksineet ihan itse nämä ulkokultaisuuteen johtavat omat sääntönsä..
t.hellari
"Anteeksi tämä että mulla oli sitä ripsiväriä."
http://freepathways.wordpress.com/2012/06/05/meikkaamiskielto/
jos mies niin haluaa.
Islamissa, naisen kuuluu aina olla valmis rakasteluun, jos mies niin haluaa, paitsi kuukautisten aikaan.
islamissa, naisen kuuluu palvella ja totella miestään aina.
islamissa mies päättää perheen asioista.
islamissa nainen myöntyy miehen tahtoon.
kynsilakka ja ripsiväri voi johtaa puhutteluihin seurakunnassa. ... Mihin kristinuskon käskyihin nämä kiellot perustuu?
Raamatun aikaan naiset koristautuivat Kyllä jo korvakoruilla sillä niillä osoitettiin puolison ja tämä suvun mahtia ja vaurautta.
Olen mennyt seuroihin ja muuallekkin siistissä meikissä eikä kukaan ole sanonut ikuna mitään. Vähän meikkivoidetta ja huulikiiltoa, ripsien taivutus joten olo on paljon siistimpi. Ulkonäöstä saa pitää huolta ja moni vl-nainen on suorastaan ylitarkka ulkonäöstä ja vaatteista. Tekopyhyyttä se ettei käytä muka yhtään meikkiä mutta muuten on turhamainen. Jeesus ei tykkäisi tuollaisesta omalakisuudesta yhtään olen varma.
ennen mm partasynti ja hiukset ei saanut olla pitkät. Niistä on luovuttu. Saa nainenkin kaunistautua nykyisin.
Monella on hukassa termi "siisti päivämeikki". Jos meikkaa ja pukeutuu ns. siististi, niin ei kukaan edes huomaa että on "laittanut" itseään.
Jos taas on Tukiaisen tyyliin pitkät ripset ja rakennekynnet, päällä joku rinnat paljastava pinkki mekko jne. niin törkeän ja rivon näköistähän tuollainen on.
Asiaa voisi verrata nk- hautajaispukeutumiseen: ihan ok laittaa meikkiä naamaan, mutta räiken punainen huulipuna ja vahva meikki ei ole asiallista. Samoin jos pienet helmikorut tmv. niin ihan ok, mutta ei se että näyttää joulukuuselta ja kirjaimellisesti kilisee kun kävelee korujen osuessa toisiinsa jne.
Hiuksiakin voi värjätä vaikka vähän harmaita peittoon jne. muta joku pinkki irokeesi taas on jo sitten ihan kamalan huomiota herättävä.
Nämä monet "säännöt" (kuten esim. juuri meikkauskielto, pyykinpesukoneen ikkuna yms) ovat vl-lahkon ulkopuolisten ihmisten ennakkoluuloja ja harhakäsityksiä.
Itse en meikkaa. Syy ei ole se, ette saisi, vaan se ettei kiinnosta. En koe mitään syytä, miksi pitäisi. Ei sieltä ry:ltä ketään pois käännytetä eikä ketään puhutella, jos vähän ripsiväriä löyty, tai poskipunaa. Se on jokaisen oma asia.
Unohtakaa jo hyvät ihmiset nämä ennakkokäsitykset, harhat sellaiset :)
Normit, kiellot ja elämäntapasäännöt ovat meikäläisyyden ydin...
http://metaskeema.blogit.fi/elamantapasaannot-ovat-uskon-ydin/
Itse en meikkaa. Syy ei ole se, ette saisi, vaan se ettei kiinnosta. En koe mitään syytä, miksi pitäisi. Ei sieltä ry:ltä ketään pois käännytetä eikä ketään puhutella, jos vähän ripsiväriä löyty, tai poskipunaa. Se on jokaisen oma asia. Unohtakaa jo hyvät ihmiset nämä ennakkokäsitykset, harhat sellaiset :)
Espoon rauhanydhityksellä muuan uskovainen nainen pakotettiin tekemään parannus seurakunann edessä (ry:n johtokunt aksäki) koska hänen hallustaan oli löydetty ripsiväri. Hänen kaveri oli sen nähnyt hänellä. Se kaveri teki ilmoituksen Espoon ry:n johtokunnalle.
Että silelen, ei kuule ole mikään "oma asia" jos meikkaa, vaikka meikkaisi vain kotona kenenkään näkemättä!
Meikkejä ei saa edes omistaa.
T. Ohis, ex-lesta, puhujan tytär
Saako kysyä, mikä sinusta teki entisen lestadioalisen? Kun olet saanut kotona uskovaisen kasvatuksen?
Itse jätin lestadioalisen yhteisön koska en enää ajatellut asioista samoin.
En vain uskonut niin kuin opetettiin. Tavallisten ihmisten elämä pienine perheineen vaikutti järkevämmältä ja mukavammalta, lestadiolaiset taas sääntöuskovaisilta, ahdasmielisiltä "fariseuksilta".
Kielsin jo nuorena uskoni, enkä ole katunut.
Onko lestadiolais miesten elämässä vastaavasti rajoitettu henkilökohtaista vapautta samaan tyyliin?
Se ei varmaan ketään ole koskaan kaduttanut jos on päässyt irtautumaan... ahdistavasta liikkeestä. Mutta ei se ole helppoa!
Menemällä seuroihin "siististi" meikissä?