olen 15 lapsen vl äiti tahdotko kysyä jotain?
Kommentit (82)
Missä kunnossa sun lantionpohjanlihakset on noin monen raskauden jälkeen, tuleeko pissat housuun? Mites muuten on terveys pysynyt? Itsellä tuli jo yhdestä raskaudesta kaikenlaista ikävää.
Entä, jos äidin terveydentila ei kestä uutta raskautta, pitääkö äidin tehdä lapsia oman terveytensä uhraten? Kuinka suhtaudutte verensiirtoihin? Entä jos ainoa tehoava hoito on verensiirto sallitteko, vaan annatteko menehtyä?
että Jumala kuuluu kirjoittaa isolla J:llä? Miten voit kirjoittaa sen pienellä, eikö se ole epäkunnioittavaa Luojaasi kohtaan?
ei saa ripsaria käyttää? se on just mun mielestä varmaan tärkein meikki mitä pitäs käyttää :D mä yleensä vaan taivutan ripset ja laitan ripsaria, kun näytän ihan hyvältä silleen. Ei muuta paljon tarvii. Siks en tajua miks ei saa olla ripsaria?
...tavallisen pihalla tää ihminen. Ei tiedä lapsilisien määrää (ei ole vissiin asiaa perheen pään hallinnoimalle pankkitilille), ei "ehdi miettiä maapallojuttuja".
Jossain vastauksessa sanoi että jos joku lapsista hylkää tän hihhuliporukan ja -uskonnon, häntä silti rakastetaan... eihän se niin mene, nää "puhujat", kylänvanhimmat ja lapsiinsekaantujien puolustajathan kieltää kaiken yhteydenpidon hairahtuneisiin.
Tulin nopeeta käymään työ asioissa vain ja päätimpä tämänki sitten tarkistaa.Ihan ekana TEILLE JOTKA LUULETTE TÄMÄN OLEVAN PROVO NIIN EI OLE! Kuka ihminen leikkis olevansa vl ja 15 lapsen äiti? En ainakaan minä.Ja Joudun työssäni panostamaan eriittäin paljon käsialaan sun muihin ja tähänki vastailen aina iltasella/yöllä jolloin olen todella väsynyt niin en kertakaikkiaan vaan jaksa kirjottaa täydellistä tekstiä tänne.Anteeksi siitä.Jos haluatte niin kykenette kyllä lukemaan tätä. Ja ripsari kielto sen takia että ku tätä meikkaamista ei katsota oikeen hyvällä niin meikkivoiteella voi just peittää niiitä näppyjä yms.Mutta ripsiväri sun mnuut on jo semmosia näkyviä meikkejä.Että yritetään meikata mahdollisimman huomaamattomasti jos meikataan.Ja meidän lapsista pariharrastaa jalkapalloa ihan oikeassa kilpailevassa joukkueessa ja sählyä myös.Täällä on pienemmille semmosta ilmasta kolun järjestämää harrastusta sitte nii ne käy niissä:) Ja meillä on asuntoauto,tosi iso paketti auto ja sitten on pikkunenauto jolla mies kulkee nyt töissä ku lapset ei ole tarhassa.:)
jotenkin käsitän, että 15kin lapsen katraan voi huoltaa jos vanhemmat ovat terveitä psyykkisesti ja fyysisestikin, molemmat osallituvat, lapset ovat terveitä ja muutenkin normaaleja, eivät esim. omaa haastavaa temperamenttia=ei usko mitään, testaa rajoja äärimmilleen TAI nukkuvat yönsä jokseenkin pikkuvauva-ajan jälkee.
mutta miten toimit tai tiedät muiden suurperhevanhempien toimineen jos:
-mies ei osallistu mitenkään, sanoo ettei jaksa töiden jälkeen töiden jälkeen tehdä mitään, tarvitsee omaa aikaa koko illan
- joku lapsi on keskolassa/sairaalassa (tästä sulla olikin kokemus) ja hänen luonaan pitäisi olla mahdollisimman paljon mutta samalla hoitaa muu rumba
-lapsia on sairaana yhtä aikaa monta erityisesti oksennustauti. ja edelleen pitää samalla tehdä ruuat, kuskata lapsia, pestä pyykkiä jne
-sairastut itse, esim. tosi paha flunssa, oksennustauti, sektion jälki-tila tai vuodelepomääräys raskausaikana=ei saa kantaa lapsia eikä tehä muutakaan. mies ei voi jäädä töistä pois. kunta ei anna kotiapua niin lyhyellä varoitusajalla jos ollenkaan.
- joku lapsista tosi haastava tai muuten epänormaali - ei tottele mitään, karkailee, hakkaa pikkusisaruksia. vaatisi jonkun 70 % huomion koko ajan.
-joku lapsista kärsisi oppimisvaikeuksista ja läksyjen tekoon menisi tunti päivittäin ja se vaatisi jonkun vierelle koko ajan, muuten ei pystyu keskittymään. ruokakin pitäisi tehdä.
-univaje: esim. (loppu)raskaus valvottaa, vauva valvottaa, joku isommista ei opi kertakaikkiaan nukkumaan läpi yön vaan herää useita kertoja yössä itkemään, ei nukahda heti. päiväunia ei voi ottaa koska vauva nukkuu eri aikaa kuin isommat pikkulapset päiväunia.
-lasten kuskaukset koulu-harrastukset-lääkäri yhdistettynä perusrumbaan ja siihen päälle juurikin parit rokot ja oksennustaudit
Entä, jos äidin terveydentila ei kestä uutta raskautta, pitääkö äidin tehdä lapsia oman terveytensä uhraten? Kuinka suhtaudutte verensiirtoihin? Entä jos ainoa tehoava hoito on verensiirto sallitteko, vaan annatteko menehtyä?
jo aiemmin ketjussa ehkäisyasiaan, joten voit lukea vastauksen sieltä. :) Verensiirtoihin kielteisesti suhtautuva uskonliike on Jehovan todistajat. Sekoitit varmaan kaksi eri uskonryhmää toisiinsa.
Minua kiinnostaa kans tämä täydellinen ripsarikielto :D kuulostaa niin absurdilta, kun kuitenkin muita meikkejä saa käyttää.
Sitten minua kiinnostaisi tietää mitä lapset harrastavat (muuta kun seuroja)? Tarkoitan, että onko teillä varaa kustantaa mitään harrastuksia heille, vai onko esim musiikinopetus, liikuntaharrastukset ynnä muut mitä nyt normaalisti lapset harrastavat ilmaisia lestadiolaispiireissä?
Ja vielä viimeiseksi: miten liikutte yhdessä minnekään? Esim nyt sit sinne seuroille? Onko teillä useampi auto, bussi vai mikä? :D
VL-uskonnossa naisten suurimpia orjuuttajia ovat rauhanyhdistyksellä muiden lapsiperheiden tiukkahenkisimmät naiset, ja varsinkin vanhemmat naiset, jopa oma äiti, koska heillä on ollut pakkosynnyttämisen vuoksi niin vaikeaa, he pakottavat ja vahtivat, että heidän tyttärillään on vähintään yhtä vaikeaa.
Kukaan ei saa päästä helpommalla tämän elämän läpi taivaaseen.
Vanhoillislestadiolaisissa perheissä kasvaneet ihmiset ovat kertoneet tutkija Johanna Hurtigin äskettäin ilmesyneessä kirjassa lapsuudessaan kokemastaan kaltoinkohtelusta suurperheessä, jossa äiti ei enää jaksanut huolehtia kaikista lapsista yhtä hyvin.
Lasen tarpeet joutuvat sivuun.
Tai ehkä se lapsen asema ei edes ole lestadiolaisiessa liikkeessä erityisen tärkeä, koska eihän lestadiolais-uskova hanki suurperhettä sen tähden että erityisesti itse rakastaa ja haluaa lapsia, vaan siksi että oma taivaspaikka säilyisi.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2012 klo 20:33"]
...tavallisen pihalla tää ihminen. Ei tiedä lapsilisien määrää (ei ole vissiin asiaa perheen pään hallinnoimalle pankkitilille), ei "ehdi miettiä maapallojuttuja".
Jossain vastauksessa sanoi että jos joku lapsista hylkää tän hihhuliporukan ja -uskonnon, häntä silti rakastetaan... eihän se niin mene, nää "puhujat", kylänvanhimmat ja lapsiinsekaantujien puolustajathan kieltää kaiken yhteydenpidon hairahtuneisiin.
[/quote]
Siitä liikkeessä on todellakin ohjeistus että vanhemmat eivät saa antaa tukeaan lapselleen silloin jos tämä valitsee erilaisen maailmankatsomuksen ja haluaa irtaantua lestadiolaisuudesta.
SRK:n linjaus: Kun vl-perheen lapsi uskoo toisin, hän menettää vanhempiensa tuen
isä ja äiti sanovat lapselleen silloin että et ole enää Jumalan lapsi ja joudut helvettiin. perhesuhteisiin tulee särö.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:39"]
Vanhoillislestadiolaisissa perheissä kasvaneet ihmiset ovat kertoneet tutkija Johanna Hurtigin äskettäin ilmesyneessä kirjassa lapsuudessaan kokemastaan kaltoinkohtelusta suurperheessä, jossa äiti ei enää jaksanut huolehtia kaikista lapsista yhtä hyvin.
Lasen tarpeet joutuvat sivuun.
Tai ehkä se lapsen asema ei edes ole lestadiolaisiessa liikkeessä erityisen tärkeä, koska eihän lestadiolais-uskova hanki suurperhettä sen tähden että erityisesti itse rakastaa ja haluaa lapsia, vaan siksi että oma taivaspaikka säilyisi.
[/quote]
Tämä on ihan totta. Seuroissa puhujat ovat leimanneet ehkäisyä käyttävät ihmiset itsekkäiksi. Suurinta itsekkyyttä on kuitenkin se, että asetaa oman taivaspaikkansa kuviteltujen ehtojen noudattamisen lastensa hyvinvoinnin edelle.
Vai mitä mieltä ollaan, kai siinäkin jokin raja on mihin ihmisen pitää olla valmis muka jumalia miellyttääkseen!
Ruokaa menee todella paljon! Koskaan en ole kyllä laskenut että montas kiloa menis mutta paljon sitä menee! Meillä on kyllä sellainen juttu että ruokaa ei pistetä roskiin.Jos otetaan paljon ruokaa se syödään kans joko sitten vaikka iltapalalla kun muut syö puuroa ja leipää niin sitä syödään sitten sitä ruokaa mitä päivällä ei ole voinu syyä.Meillä on koira joten jos jotaki jää jäädäkseen eikä kukaan sitä iltaanmennessä ole syönyt se annetaan sitten sille.Karkkipäivä on lauantaina silloin ostan yleensä kaksi-pussia karkkia ja siitä jaan jokaiselle rasioihin.Sipsiä saattaa myös joskus olla ja sitäkin sitten samalla taktiikalla.Jäätelö ostetaan joskus pari pakettia tötteröitä joista jokainen saa yhden tai kaks riippuu tötteröiden määrästä.Mutta jos lapset ostaa ite niiin sitten tietysti ite saa syödäkkin omat herkut.Miehessäni ihastuin silmiin ja hymyyn! Hän on todella komea mies kaikenkaikkiaan mutta ihanat sinisetsilmät ja hymy saivat minut hullaantumaan.Tapasimme ennsimmäisen kerran minun ollessa 15 vuotta.Muutimme perheeni kanssa uudelle paikka kunnalle jossa en tuntenut ketään ja kouluun jännitti mennä tosipaljon.Minulla oli kyllä sisarruksia samalla luokalla ja olimme tiiviisti porukassa kouluun mennessä ja meitä kiusattiin jopa jossain vaiheessa siitä että meillä ei ollut yhtä hienoja vaatteita kuin muilla ja olimme niin erillaisia kuin kaikki muut ja me uskoimme siihen että jumala huolehtii meistä.Jossain vaiheessa tämä ihana sinisilmäinen mieheni tuli hymysuin meitä päin ja sanoi että "no tytöt älkää välittäkö nuista, ne on vaa katteelisia.Ei nuo teän vaatteet oo yhtään rumempiako muittenkaan ryysyt.Itseasiassa ootte tosi nättejä tyttöjä:)Ja mieki uskon jumalaan ei siinä ole mittää hävettävää!" sitten hän lupautui esittelemään meille koulua ja niin aloimme tutustua ja meistä tuli todella hyvät ystävykset ja jossain vaiheessa tajusimme että sitä tykkää toisesta ja jopa rakastaa niin paljon että vois mennä naimisiin ja niin me mentiin sitten aika pitkän seurustelun ja tutustumisen jälkeen ja sen jälkeen sitten meille on nämä 15 lasta siunaantunut:)Kummatkin olemme siis lv perheistä .
Hienoja ja hauskoja kirjoituksia sinulla! Toivottavasti vastaat vielä tähänkin. Onko vl naisella mahdollisuus avioitua ei lestadiolaisen kanssa? Onko se syntiä?
Sullahan on enemmän lapsia kun keskimäärin sellaisilla naisilla, jotka ei käytä ehkäisyä.
Meidän suvussa lapsienkka on käsittääkseni 12, joka vissiin on myös keskiarvo, että montako lasta nainen saisi kun ei käytä ehkäisyä.
Mä en ole käyttänyt ehkäisyä avioliittoni aikana, enkä aiokaan. Mutta mä luulen että en tule saamaan lapsia. Mä oon kateellinen sulle.
Ei mulla mitään kysyttävää ollu, halusin vaan avautua. Voisit antaa muutaman lapsen adoptioon, että luutkin sais.
Lapsilisää tulee 14 lapsesta 2430,80€ :) Jos siis kaikki muut esikoista lukuunottamatta saavat sitä. Voihan toki olla, että toinenkin on jo 17 täyttänyt, jolloin se olisikin vain 2241,17€. Eihän toi summa mikään iso ole, jos noin isosta katraasta pitää huolehtia.
En todellakaan ymmärrä mitä minä teen vielä tähänaikaan täällä mutta innostuimpas juttelemaan vanhankoulukaverini kanssa täällä netissä niin etten meinaa enää päästä untenmaille!Mutta jospa näihin vastattua menisin!:) Kiitos paljon kivoista kommenteista hymyn saitte huulille:) 27:En taida tuntea kyllä ketään jotka olisivat naimisissa ja toinen ei olisi lestadiolainen mutta joo kyllä se on mahdollista ei sitä missään kielletä ettei saisi.Ehkä ei vaan katsota niin hyvällä jossain tuolla piireissä mutta ei sitä kannate niin miettiä mitä muut miettii tärkeintä se mitä tuntee!28:Lapset on kyllä suuria ihmeitä ja niin surullista kun se onkin sellaiset ihmiset jotka eivät todellakaan ansaitsisi lapsia saavat niitä ja ne jotka hartain mielin niitä toivovat jayrittävät eivät niitä saa:( Olisi kyllä mahtava kokea sellainen kun saisi jollekkin antaa sen pienokaisen sellaisille vanhemmille jotka rakastaa ja välittää mutta minä olen jo niin monet lapset synnyttänyt etten usko että enää muille tästä lähtisi:( Mutta rukoilen puolestasi että saisitte vielä sen toivomamme ja muista että onni voi potkaista silloin kun sitä vähiten odottaa:) 29:Sinäpäs oletkin näppärä!:D Tuosta vaan laskit! Kiitos pitääpäs kirjotella muistiin. Miehelle voi vähän juksata että katos mitä eilen sain laskettua;) No ei vaisinkaan sehän ei tuota edes uskoisi että minä olisin ainoana vapaa aikanani alkanut laskemaan moista laskua::D Jos pistätte lisää kysymyksiä niin vastailen niihin aamulla jos on aikaa:) Siunausta teille kaikille ja hyvät yöt!:)
sillä erotuksella ettei ole ihan niin kosteuttava, on vähän enemmän peittävä ja sit niissä on yleensä jotain himmeää valoataittavaa ominaisuutta mukana!