olen 15 lapsen vl äiti tahdotko kysyä jotain?
Kommentit (82)
Kysymyksiä onkin tullut aika paljon en kaikkiin kerkeä vastata tässä mutta yritän.Nimeni ei ala h:lla ja vl on vanhoillislestadiolainen :)
henkilökohtaista huomiota ja aikaa?
joka jaksoin vain viisi lasta?
Teinkö oikein jo olemassaolevia lapsiani kohtaan, kun myönsin, etten jaksa ja kykene enempään lapsimäärään?
Voimia ja iloa arkeesi! Omassa lapsuudenkodissani oli 14 lasta, joten tiedän, mitä pyöritystä se on... :)
Kuulkaas mulla nämä päivät sujahtaa sitä vauhtia etten oikeen kerkeä laskeskelemaan paljoa sitä lapsilisää tulee tai kuinka monta minuuttia jokaiselle lapselle tulee annettua huomiota ja aikaa.Mutta kyllä sitä ihan sopivasti tulee annettua ei meillä koskaan ole kukaan sanonut että "Miksi kellään ei ole aikaa mulle?" Lapset tulee sanomaan jos on joku hätä ja jutellaan asioista.Illalla käyn jokaisen lapsen tykönä juttelemassa päivästä ja jos joku on jäänyt painamaan mieltä puhutaan siitä .Mutta aika hyvin nekin juttelut keretään hoitaa päivällä.
vai paneeko mies sinua halusit tai et? Miten miehesi viitsii panna sinua kun olet valas?
joka jaksoin vain viisi lasta?
Teinkö oikein jo olemassaolevia lapsiani kohtaan, kun myönsin, etten jaksa ja kykene enempään lapsimäärään?Voimia ja iloa arkeesi! Omassa lapsuudenkodissani oli 14 lasta, joten tiedän, mitä pyöritystä se on... :)
Teit niinkun parhaaksi näit:) En tosiaan ala tuomitsemaan kyllä yhtään ketään! Lapset on jumalan lahjoja ja niitä pitää myös kodella sen mukaisesti.Ja kiitos voimia myös sinulle!:)
hmm...mua jäi mietityttämään tuo kun sanoit, että et edes tiedä paljonko lapsilisää tulee... Että mieskö teillä hoitaa kaikki raha-asiat? Etkö tuosta lapsimäärästä huolimatta joudu laskemaan rahoja eli siis miettimään miten rahat riittää? Minulla ei ole kun kaksi lasta, mutta todellakin täytyy kyllä tarkkana olla raha-asioissa kun eihän se lapsilisä riitä mihinkään...
toisaalta tietysti jos on sossun asiakkaana niin saanee aika hyvin toimeentulotukea tuolla lapsimäärällä ja kun kuitenkin voi kierrättää lastenvaatteet, polkupyörät jne.
Mies hoitaa aika paljon rahaasioita tietysti minä tiedän kyllä paljoa rahaa on käytettävänä ruokaostoksilla ja jne.Nyt on ollut kuitenkin niin kiireistä aikaa etten ole kerennyt paljoa rahaasioihin vaan perehtyä tai olen perehtyny mutten esim tälläviikolla ole kyllä paljoa laskeskellut mitään lapsilisiä...Mieheni on pappi ja minä toimin koulunkäynti avustajana nyt olen kuitenkin äitiyslomalla mutta ei tätä rahaa mitenkään kauheana ylimääräistä ole kyllä me silti uusia vaatteita saadaan hankittua ei niitä nyt mistään kirpputoreilta aina tarvitse käydä ostamassa vaikka kyllä sielläki tulee käytyä.Leluja nyt ei tarvi kyllä ostella eikä pyöriä sun muita ne on hyvää kierrätys tavaraa ja ku lapset on sen ikäisiä että se mikä ei toiselle mene menee juuri toiselle:)
joka kuukausi sama summa? Äkkiähän sen laskisikin mutta en vaan ole koskaan viitsinyt...
kun laitatte vaikkapa päivällistä, niin montako kiloa perunaa pitää keittää, että riittää kaikille? Entäs kastikepuoli...jos vaikka jauhelihaa niin meneekö sitä monta kiloa?
millaista ruokaa laitatte yleensäottaen?
ja onko lapsilla karkkipäivä? eli ostattako vaikkapa lauantaisin yli 10 isoa karkkipussia? tai mites jäätelöä, raskiiko ostaa tuutteja vaan ostattako litran paketeissa?
Ja mihin ihastuit hänessä? Oliko mieskandidaatteja muitakin, vai pitikö vain yhden kohdalla miettiä että otanko vai jätänkö?
Kasvatatko tyttäresi uskomukseen että ehkäisy on syntiä? Haluatko että tyttärilläsi on myös 15 lasta?
Lapsilisää tulee 14 lapsesta 2430,80€ :) Jos siis kaikki muut esikoista lukuunottamatta saavat sitä. Voihan toki olla, että toinenkin on jo 17 täyttänyt, jolloin se olisikin vain 2241,17€. Eihän toi summa mikään iso ole, jos noin isosta katraasta pitää huolehtia.
tämä ihan älytön summa vastikkeetonta rahaa.
miten jaksat jatkuvat yövalvomiset? Vai ovatko vauvasi hyväunisia? Minulla on vain kolme lasta mutta en jaksaisi neljättä sillä yövalvomiset ovat niin kamalia, kaksi ensimmäistä vuotta!
ja takuulla ovat sossun asiakkaita. Ei pastorin ja koulunkäyntiavustajan palkoilla + lapsilisät elätetä ja asuteta 17 ihmistä, ei todellakaan. Kyllä yhteiskunnalta perheensä elatus kupataan. Ja varmasti opastaa tämä kirjoitustaidoton äiti joka lapsensa lisääntymään ja kerjäämään elatuksensa muilta veronmaksajilta.
Lapsilisää tulee 14 lapsesta 2430,80€ :) Jos siis kaikki muut esikoista lukuunottamatta saavat sitä. Voihan toki olla, että toinenkin on jo 17 täyttänyt, jolloin se olisikin vain 2241,17€. Eihän toi summa mikään iso ole, jos noin isosta katraasta pitää huolehtia.
tämä ihan älytön summa vastikkeetonta rahaa.
ei ihminen itse päätä. Ei siihen pysty uskovainen äiti ottamaan kantaa. Se menee miten on mennäkseen...
Esikoisen ja kuopuksen ikäero on 18vuotta.Ei ole kaksosia.Jaksan huolehtia helppoahan tämä ei ole kun lapsia on näinkin montaa mutta tämä on äidin tehtävä ja pidän siitä kiinni.Jos jumala on antanut meille näinki monta ja ihanaa lasta meidän täytyy myös hoitaa lapsia ja rakastaaheitä ja täyttää äidin ja isän tehtävät.Meillä on päiviä jolloin teen isompien lasten kanssa jotain vaikka tyttöjen kanssa käsitöitä ja jne.Pienten kanssa tietysti aikaa tulee vietettyä hieman enemmän mutta isot auttaa kotitöissä niin tulee siinäkin sitä yhdessä oloa sitten.Isommat lapset ovat sanoneet että haluavat omaa rauhaa joten sitä on sitten annettu ja näin jää aikaa pienemmille lapsille enemmän mutta yksikään lapsi ei jää huomioimatta ja hoitamatta!