Voiko tulevat veronpalautukset vaikuttaa niin, että toimeentulotuki pitäisi maksaa silloin takaisin?
Mietin siis, kannattaako paperisotaan lähteä. Laskurin mukaan pitäisi saada 1000 euroa toimeentulotukea tälle kuukaudelle. Jotain siis oletettavasti sieltä tulisi. Mutta sekä mulle, että miehelle tulee joulukuussa veronpalautuksia.
Tällein lukee kaupungin sivuilla perusteissa, miten toimeentulotukea voidaan periä takaisin:
"tuen saajalla on sellaisia tuloja, varoja tai omaisuutta, joka ei ole hänen käytettävissään vielä tukea myönnettäessä"
Ja miten muuten ylipäätään... Kun piti tehdä muutoksia veroilmoitukseen, eikä sitä uutta ole vielä tullut niin pitäisikö laittaa edellinen vai tuo tämän vuoden, joka ei siis täysin pidä paikkansa...
Tää paperihelvetti vaikuttaa sellaiselta, että haluaisin kaikin keinoin välttää koko hakemisen ja syödä vaikka kynsiä.
Kommentit (7)
nyt toimeentulotukea ja veronpalautukset tulevat joulukuussa, vaikea uskoa että niillä on vaikutusta tilanteeseen nyt. Jos joudut hakemaan joulukuussa tai lähikuukausina tukea, niin silloin käsittääkseni veronpalautus vähentää saatavaa tukea.
Jos olet huolissasi, niin soita sossuun ja kysy asiaa.
nyt toimeentulotukea ja veronpalautukset tulevat joulukuussa, vaikea uskoa että niillä on vaikutusta tilanteeseen nyt. Jos joudut hakemaan joulukuussa tai lähikuukausina tukea, niin silloin käsittääkseni veronpalautus vähentää saatavaa tukea.
Jos olet huolissasi, niin soita sossuun ja kysy asiaa.
Äh, en jaksa enää soittaa. Soitin jo kerran varatakseni aikaa kun ensimmäistä kertaa haen. Luulin siis pääseväni kasvotusten jonkun ihmisen kanssa, jolta voisi kysyä kaiken epäselvän. Mutta koska taloudessamme on opiskelija, niin hakemus pitää tehdä kirjallisena ihan itsekseen. Siksi tänne tulin kyselemään. Ei tästä ota mitään tolkkua. Ahdistaa melkein enemmän kun rahattomuus. Huonolla tuurilla saa tehdä hakemuksen viis kertaa kun aina jokin on epäselvästi. Kun tää tilanne on niiiin epäselvä, etten usko että sitä osaa selvästi johonkin paperiin merkitä.
itse sain aikoinaan toimeentulotukea, koska opintotuen käsittely viivästyi. Oli siis varmaa että tulisin saamaan opintotuen, kunhan Kela saisi paperit käsiteltyä. Sain sitten opintotuen verran toimeentulotukea, ja kun seuraavassa kuussa maksettiin se opintotuki (takautuvasti sekin osuus mikä olisi edellisessä kuussa pitänyt saada) sossu peri siitä takaisin sen verran kuin olivat minulle maksaneet.
itse sain aikoinaan toimeentulotukea, koska opintotuen käsittely viivästyi. Oli siis varmaa että tulisin saamaan opintotuen, kunhan Kela saisi paperit käsiteltyä. Sain sitten opintotuen verran toimeentulotukea, ja kun seuraavassa kuussa maksettiin se opintotuki (takautuvasti sekin osuus mikä olisi edellisessä kuussa pitänyt saada) sossu peri siitä takaisin sen verran kuin olivat minulle maksaneet.
Joo oli siellä sivuilla tuo keissi ihan erikseen mainittu. Mutta sitten oli myös tuo, että on jotain muuta tuloa tai varallisuutta, joka ei just sillon ole vielä käytössä.
Mä olen jo valmis luovuttamaan koko hakemisen suhteen. Mies tuolla yrittää kasata jotain lippusia ja lappusia liitteeksi. Mulla meni jo hermot. Kiitos vaan vastauksista.
sieltä tulee kyllä selvityspyyntöjä, jos joku kohta on jäänyt täyttämättä tai on väärin täytetty. Täytät sen hakemuksen ja liität pyydetyt liitteet ja katsot mitä tapahtuu.
Kuten tässä on moni jo todennut, että se veronpalautus huomoidaan tulona vasta lähempänä joulukuuta ja sen jälkeen riippuen siitä kuinka suuresta summasta on kyse.
Selviät kyllä, toimeentulotukea joutuu niin moni hakemaan, ettei se voi niin vaikeaa olla.
nyt toimeentulotukea ja veronpalautukset tulevat joulukuussa, vaikea uskoa että niillä on vaikutusta tilanteeseen nyt. Jos joudut hakemaan joulukuussa tai lähikuukausina tukea, niin silloin käsittääkseni veronpalautus vähentää saatavaa tukea. Jos olet huolissasi, niin soita sossuun ja kysy asiaa.
Äh, en jaksa enää soittaa. Soitin jo kerran varatakseni aikaa kun ensimmäistä kertaa haen. Luulin siis pääseväni kasvotusten jonkun ihmisen kanssa, jolta voisi kysyä kaiken epäselvän. Mutta koska taloudessamme on opiskelija, niin hakemus pitää tehdä kirjallisena ihan itsekseen. Siksi tänne tulin kyselemään. Ei tästä ota mitään tolkkua. Ahdistaa melkein enemmän kun rahattomuus. Huonolla tuurilla saa tehdä hakemuksen viis kertaa kun aina jokin on epäselvästi. Kun tää tilanne on niiiin epäselvä, etten usko että sitä osaa selvästi johonkin paperiin merkitä.
maksussa, se otetaan silloin huomioon.
Jos se tekee suuren ylityksen joulukuun tuloihin (siis huomattavasti yli perusosan), ylijäämä voidaan huomioida myös seuraavissa päätöksissä (esim. tammi- ja helmikuu). Ajattelevat siis, että ihmisen pitää osata säästää isosta tulosta tuleville kuukausille.
Palautukset tulevat joulukuussa ja ne otetaan joulukuun laskelmissa huomioon.
Jos teille olisi tulossa vaikka heinäkuussa joku kelan tuki, joka kuuluisi tälle kuulle mutta käsittelyn viivästyksen johdosta maksettaisiin vasta heinäkuussa, niin tämä saatettaisiin periä takaisin.
Eikö hakemuksessa ole maninta "viimeisin vahvistettu verotus"?