Miten lapsesta kasvaa pikkuvanha?
Miksi lapselle ei saa sanoa haukku tai hauva vaan koira? Miksi 2,5-vuotias puhuu kirjakieltä? En oikein ymmärrä.
Kommentit (15)
pikkuvanhuutta että puhuu kirjakieltä:D
Tapasin vain leikkipuistossa pikkutytön, joka oli pikkuvanha JA puhui lisäksi täydellistä kirjakieltä. Olin kovin hämmästynyt, että tuollaisia lapsia on olemassa noin pienissäkin. Jäin ihmettelemään, että onko kasvatuksen tulos vai ei.
Ap.
vuotiaana että puhui kirjakieltä. Luettiin siihen aikaan paljon ja poimi sieltä tyylin ja tosiaan ikäiselleen hassuja sanontoja. Nykyään puhuu ihan normaalisti, ikää kohta 4.
jonka yhtenä "oireena" on kirjakielen puhuminen jo pienenä.
En muista mikä se oli, oliko joku autismin kirjoon kuuluva?
mutta ainoa oikeasti pikkuvanha lapsi, jonka tunnen, ei ole ikinä käynyt huvipuistossa, sisäleikkipaikoissa, eikä muissa vastaavissa. Kiva poika, mutta jotenkin totinen. Ikää jo 10 vuotta. Yhtään pelikonettakaan lapsella ei ole. Ihmettyttää vähän, että mitä vanhemmat ovat oikein ajatelleet, vaikken tietenkään tuomitse tai kyseenalaista, koska kyseessä on ihan mukava lapsi.
..kirjakieltä. Ikää on 2v9kk. On päivähoidossa, että on ikäistään seuraa :) Ja me ei kotona puhuta kirjakieltä. Saattaa sanoa että: äitini, saisinko maitoa? Tai Missäköhän hän on? (vaikka nukesta).
Onhan se hassua :)
Munkin tyttö sanoi 1v 11kk "minä menen kauppaan ostamaan piimää ja jäätelöä"
Olin vähän että häh? Meinaan toi lauseen pituus ;D
vuotiaana että puhui kirjakieltä. Luettiin siihen aikaan paljon ja poimi sieltä tyylin ja tosiaan ikäiselleen hassuja sanontoja. Nykyään puhuu ihan normaalisti, ikää kohta 4.
mun yhdestä sukulaispojasta huomasi myös, että poimi puheesta helposti kaikenlaisia sanoja ja sanontoja. Ei se ole kasvatuksen tulos mutta voi tietysti olla sen tulos, jos on paljon luettu.
joille luettiin satujen sijasta aina aikuisten historian, maantiedon jne kirjallisuutta, pelkästään. Leikki ja muut sellaiset lelut jne olivat turhaa hömppää ja laiskojen vanhempien keinoja väistää kasvatusvastuu. Ääneen nauraminenkin "avoimesti" oli huonoa käytöstä.
Satuin sijaistamaan pk:ssa joista toinen näistä sisaruksista oli, koko 2kk se istui pihan perällä kun ei osannut leikkiä, eikä oikeastaan saanu kotoa siihen lupaakaan. Ei vain osannut vaikka kuinka kannustettiin ja koitettiin ujuttaa rauhallisten lasten leikkeihin mukaan.
En muista enää ottiko kelto sen sitten syksyllä esille vanhempien kanssa.
Poika ei ole lainkaan kiinnostunut ikäisestään seurasta, vaan haluaa mieluiten keskustella opettajien tai toisten vanhempien kanssa. Hän tarkkailee jatkuvasti aikuisten käytöstä ja kommentoi näiden tekemisiä...Huh, kuinka rasittava lapsi!
Pojan vanhemmat sekä sisrukset vaikuttavat kuitenkin "normaaleilta", eli eiköhän "pikkuvanhuuskin" voi olla luonteenpiirre..?
Lapsen kuuluu olla lapsi eikä pikkuaikuinen. Minun tuttavapiirissäni olevat pikkuvanhat mukulat on kaikki ainoita lapsia, joilla ei ole ollut ikäistään kaveriseuraa, joiden vanhemmat ovat saaneet lapsen keskimääräistä vanhempina ja jotka eivät ihan oikeasti oikein jaksa omia lapsiaan. Lapselle puhutaan aina kuin aikuiselle, koska kaikki lasten maailman asiat ovat vieraita ja tylsiä. Miksikäs siinä seurassa muuksi kasvaa kuin pikkuvanhaksi?
pikkuvanhuudella voi tarkoittaa kai sitä, että on kiinnostunut ns. aikuisten asioista kuten vaikka tieteistä tai sitten sitä, että tiedoillaan naljailee tai on muuten ivallinen. Kummatkin poikani ovat reilusti alle kouluikäisinä tienneet monista tiedejutuista enemmän kuin minä, mutta vähän kummalta tuntuu, että mun olisi pitänyt heitä toppuutella ottamaan asioista selvää. Juu, emme kauheasti ole rampanneet hoplopeissa, mutta leikkiä lapset osaavat. Ehkä se mua itseä vähän arveluttaisi, jos lapsi ei tosiaan osaisi leikkiä mitään, mutta noin muuten lapset ovat aika erilaisia keskenään, eikä kasvatuksella voi aivan kaikkeen edes vaikuttaa. Sellainen ivallinen pikkuvanhuus mua ärsyttää, se on yksinkertaisesti hyvien käytöstapojen vastaista.
Olen lukenut yhdestä neurologisesta jutusta jonka yhtenä "oireena" on kirjakielen puhuminen jo pienenä.
En muista mikä se oli, oliko joku autismin kirjoon kuuluva?
Aspergerin oireyhtymä
Vau! Eli ei johdu opista kotona, tai ettei kävisi koskaan missään tai näkisi ikäisiään. Mistä ihmeestä se kirjakieli kumpuaa? Miten sen voi osata, jos ei opeteta? 😍 Kun ei sitä itsekkään osaa.. 😂 Minkä ikäisenähän se loppuu? 😯 Vai kasvaakohan lapsi ja huomaa että ihmiset pitää erikoisena. Jokuhan myös sanoo lapselle suoraan tai vanhemmille lapsen kuullen että on pikkuvanha. Taito jää pois ehkä häpeän kautta.. 😔
pikkuvanhuutta että puhuu kirjakieltä:D