GALLUP: HYGIENIASTA - kuvittele tilanne
Olet 4-vuotiaan lapsesi kanssa Helsingin keskustan vilkasliikenteisimmän kadun varrella ja lapsi syö jäätelöä. Lapsi istahtaa kadun varrella olevan talon ulkoportaalle laskien kätensä siihen. Mitä teet? Desinfioitko käden heti mukanasi olevalla käsidesillä?
Kommentit (12)
Siis mitä?! Mun lapsi ISTAHTAA jollekin portaalleko?! No ei tosiaan, ensin minä desinfioin koko portaan ja sitten levitän siihen vähintäänkin steriilin liinan kumihanskat kädessä ja tietty lapsellanikin on kumihanskat kädessä! Mutta jos lapseni sattuukin koskemaan johonkin ilman niitä hanskoja (sehän on silti mahdottomuus), niin kyllä täytyy soittaa ambulanssi ja viedä lapsi kiireesti sairaalaan! Sillähän voi olla jo vaikka mikä tauti!!
Tai sitten minä vaan katson mihin lapsi laski kätensä (ettei ollut mitään näkyvää likaa esim. linnunkakkaa) ja jos ei siinä mitään ollut niin kehoitan sitä pitämään jäätelöstään kiinni, ettei se putoa maahan...
mun lapsi ei pääse ulos (bakteereja) saati keskustaan (saasteet) eikä todellakaan syö jäätelöä (sokeria).
Hitto mikä skitso tollasia galluppeja laittaa edes.
että hän ei sillä kädellä koske jäätelöä. Kotona pestään sitten kädet kuten aina ulkoa tultaessa.
Opetan häntä olemaan koskematta ovenkahvoihin ja hissinappuloihin tai jos koskee, niin muistamaan, että kädet ovat sen jälkeen likaiset.
enkä kanniskele käsidesiä edes mukanani. Meillä kun ei onneksi ole perheessä kellään mitään immuunivajausta aiheuttavaa sairautta tai lääkitystä niin ei tarvitse tavallisia pöpöjä pelätä. Hyvää harjoitusta se ihmisen vastustuskyky vaan pienestä liasta saa. Ehkä sitten ei aikuisena tarvitse hyökätä harmittomia siitepölyhiukkasia vastaan kun on ollut oikeaakin tekemistä.
tietääkseni en ole skitso :D
Oli vaan aivan pakko tulla tämä kysymys esittämään, sillä sain todistaa yllä kuvattua tilannetta Hgin keskustassa, ja jäin hiukan ihmettelemään... Mietin, että onko vika minussa (eli että en ymmärrä mitään normaalista hygieniasta tai mistään muustakaan).
Eli selvennykseksi vielä: lapsi istahti portaalle (äiti kielsi sillä porras on likainen, ajattelin että haluaa varmaan varjella lapsen vaatteita), lapsi laski käden portaalle jonka jälkeen äiti komensi lapsen luokseen ja alkoi raivokkaasti desinfioida kättä.
Jotenkin äidin habituksesta tuli fiilis, että kovaa pitää kontrolloida ja vähän kävi lapsi sääliksi (varmaan vaatteensa menivät polttouuniin tapauksen jälkeen, eihän niitä nyt mitenkään saa desinfioitua riittävän hyvin herranjumala sentäs...). Surullista.
Tilanteesta. Käsidesiä en kanna mukana, joten sillä en hankaisi, mutta kun lapsi nousisi portaalta ja oltaisiin lähdössä, niin saattaisin pyyhkiä kädet kosteuspyyhkeellä. Niitä meillä on mukana 3v ja vauvan kanssa. Meidän kolmevuotiaalla on sormet usein suussa, joten pesemme käsiä usein ja pesupaikan puuttuessa pyyhin kosteuspyyhkeillä.
Mutta joo, hysteerisyys on pahasta, sääli jos ei saa elää normaalia elämää kun aina pitää pelätä pöpöjä.... Tietysti on myös sairauksia, joiden kanssa pitääkin olla ylihygieeninen.
neurooseja on monenlaisia, ei vaikuta normaalilta
uhmaiässään äidin neuroosit kuriin. Hän esim. lääppi matkarattaiden renkaita, katsoi haastavasti silmiin ja sormet suuhun.
Nyt on jo kouluiässä ja täytyy sanoa että suuhun menee mitä eriskummallisimmat asiat edelleen ostoskärryjen kahvasta alkaen.
Tenava on yleensä terve kuin mikä ja muiden superflunssat ja mahataudit sairastaa päivän/parin kuumeilulla ja ehkä nuhalla tai mahan löysyydellä.
Kyllähän minä näistä sanon ja komennan, mutta olen myös siitä varma että hän on kehittänyt itselleen aika vankan vastustuskyvyn :D
Meillä ei edes ole käsidesiä.
Olen muutenkin aika lepsu hygieniajutuissa, mutta kummallisen terveitä nuo muksut silti ovat.
Käsidesistä ei sitä paitsi ole mitään hyötyä jos kädet ovat likaiset.