S-markettien kassoille tulee itsepalvelu
Kommentit (53)
Toimii oikein hyvin Briteissa, miks ei siis Suomessakin. Olutta jos ostaa,ei paase maksamaan ennen kuin myyjaon tullut tsekkaamaan ostajan ian. Seka niissa on puntari joka tuntee tuotteen, eli mitaan ei voi laittaa 'ohi' jos ei ole skannannut. Kylla niita myyjia siis silti tarvitaan.
Katsya jos ostat vaikka yhden tuotteen..
Ei kai oikein toiminut kun ei idea levinnyt sen suuremmin. Kokeilin, en tykännyt. Nyt enää ei tartte edes kokeilla.
Kävin kahdeksan jälkeen, minulla oli viisi ostosta. Vallilan S-marketissa on neljä tai viisi itsepalvelukassaa, pääsin heti kassalle. Ostosten skannaus oli helppoa. Ostin yhden oluen ja myyjän piti tulla tarkastamaan, että minulla on ikää. Hänellä piti kiirettä koko ajan. Tuolla ostosmäärällä oli ainakin helppoa ja nopeaa, vaikka itsepalvelua valvova myyjä olikin koko ajan kiireinen.
Tavalliset kassat olivat vielä käytössä, tupakkaa saa vain kassalta samoin kuin veikkauksen pelejä.
Mun mielestä ainakinkiva, jos on vaan muutama ostos, niin helposti ja nopeasti se itsepalvelu käy. Joku ostoskärryllisen purkaminen, viivakoodin luku ja pakkaaminen ei ehkä toimi, tai ei ainakaan itseä hotsita.
Veikkaan, että noita laitteita ei käytä ainakaan
-vanhukset
-isoja ostoksia tekevät
-huonosti suomea osaavat
-ne, jotka haluavat kysyä jotain myyjältäMyös mietityttää, kuinka ikärajallisten tuotteiden valvonta onnistuu noiden kanssa. Tupakka pysyy varmasti valvottuna mutta entäpäs alkoholi tai pelit?
Ikärajallisia tuotteita ostettaessa myyjän tarvitsee tulla hyväksymään ostos. Automaattikassa siis hälyyttää myyjän. Liikkeissä on yleensä myyjä aina automaattikassa-alueella valvomassa ja ohjaamassa ihmisiä, ja juuri tällaisten tilanteiden varalta. Eli siis niin, että on vaikkapa 20 automaattikassaa, ja siinä ohjailemassa 1-2 myyjää.
Toimii hyvin! Itse tykkään tosi paljon tästä.
Mun mielestä ainakinkiva, jos on vaan muutama ostos, niin helposti ja nopeasti se itsepalvelu käy. Joku ostoskärryllisen purkaminen, viivakoodin luku ja pakkaaminen ei ehkä toimi, tai ei ainakaan itseä hotsita.
Veikkaan, että noita laitteita ei käytä ainakaan
-vanhukset
-isoja ostoksia tekevät
-huonosti suomea osaavat
-ne, jotka haluavat kysyä jotain myyjältäMyös mietityttää, kuinka ikärajallisten tuotteiden valvonta onnistuu noiden kanssa. Tupakka pysyy varmasti valvottuna mutta entäpäs alkoholi tai pelit?
Ikärajallisia tuotteita ostettaessa myyjän tarvitsee tulla hyväksymään ostos. Automaattikassa siis hälyyttää myyjän. Liikkeissä on yleensä myyjä aina automaattikassa-alueella valvomassa ja ohjaamassa ihmisiä, ja juuri tällaisten tilanteiden varalta. Eli siis niin, että on vaikkapa 20 automaattikassaa, ja siinä ohjailemassa 1-2 myyjää.
Toimii hyvin! Itse tykkään tosi paljon tästä.
on juuri sellaista yksitoikkoisen mekaanista tylsää työtä, joka voitaisiin hyvin automatisoida.
Harmi tietysti se, että ihmiskontaktit ne aina vaan vähenee. Mutta olen aina ajatellut katsellessani kassoja, että voi helvata miten tylsää työtä vaan ojennella paketteja paikasta A paikkaan B.
Toivottavasti automaatit yleistyisivät ja löytyisi kassoille jotain vähän virikkeellisempää työtä.
Mahdollinen kustannussäästö tuskin tulee hintoihin, joten siinäkään mielessä ei asia kiinnosta. Tilailen myös aika paljon tavaraa netistä ja asioin kaupoissa niinä hiljaisempina aikoina, joten jonottaminenkaan ei ole koskaan ollut ongelma. En siis kuulu kohderyhmään, mutta jos joku haluaa itse skannailla kaikki ostoksensa- go for it!
Kassan työ on juuri sellaista yksitoikkoisen mekaanista tylsää työtä, joka voitaisiin hyvin automatisoida.
Noinhan se onkin, jos työ on pelkkää mekaanista suorittamista. Mutta toisin kuin sinä, monet asiakkaat kaipaavat kontaktia, juttelevat mukavia, etsivät jotain tuotetta, kyselevät tuotteista, kysyvät onko varastossa tuotetta, jota ei ole hyllyssä, puhuvat tuotevalikoimasta.
En minäkään jaksaisi myyjän hommaa, jos se olisi täysin apinan hommaa, onneksi se on vähän vaihtelevampaa (ok, myönnetään, että tylsääkin).
Minä ainakin boikotoin S-, K ja T-Marketteja, kun niissä joutuu pakkaamaan ostoksensa itse. On tullut kauheasti lisää työttömiä Suomeen, kun kassalla ei ole henkilöä pakkaamassa ostoksia. Vain rahastaja. Älytöntä!
Minä ainakin boikotoin S-, K ja T-Marketteja, kun niissä joutuu pakkaamaan ostoksensa itse. On tullut kauheasti lisää työttömiä Suomeen, kun kassalla ei ole henkilöä pakkaamassa ostoksia. Vain rahastaja. Älytöntä!
Myöskin joudun itse kävelemään kaupassa, eikä myyjä hae minulle tarvittavia tavaroita kuten ennen wanhaan. Myöskin ennen oli kaikki paremmin, sillä myyjä laski käärepaperin nurkkaan kaikki ostosten hinnat kun ei ollut typeriä laskukoneita, viivakoodikassoista tai nykyaikaisista hedelmävaa'oista puhumattakaan.
En voi laittaa lähettiä hakemaan ostoksia, ja kun palaan kaupasta, joudun kädet täynnä itse tilaamaan hissin, kun ei ole enää hissipalvelijaa.
Kassan työ on juuri sellaista yksitoikkoisen mekaanista tylsää työtä, joka voitaisiin hyvin automatisoida.
Noinhan se onkin, jos työ on pelkkää mekaanista suorittamista. Mutta toisin kuin sinä, monet asiakkaat kaipaavat kontaktia, juttelevat mukavia, etsivät jotain tuotetta, kyselevät tuotteista, kysyvät onko varastossa tuotetta, jota ei ole hyllyssä, puhuvat tuotevalikoimasta.En minäkään jaksaisi myyjän hommaa, jos se olisi täysin apinan hommaa, onneksi se on vähän vaihtelevampaa (ok, myönnetään, että tylsääkin).
Olet ihan oikeassa, että on inhimillisempää asioida ihmisen kuin koneen kanssa. Tarkoitin vain, että sen siirtoliikenteen voisi hoitaa kone, mutta kaupan kiva myyjä voisi auttaa muissa asioissa.
Ja käytän itsepalvelu kassoja siksi että siinä näkee paremmin tuotteen hinnan heti. Jos on esim. joku tarjous ja se ei tulekkaan koneelle, kysyn henkilökunnalta ja ne korjaa virheen tai sit voin jättää tuotten pois.
Tavallisella kassalla hinnan näkee vasta lopuksi kuitista, jos ei nyt kyttäile kun se maksetaan.
käytin kauppaa vuosia juuri niiden takia! Mahtava juttu, harmi, ettei jostain syystä toiminut tai kenties sitä käytettiin tahalleen väärin. Mielestäni parempi juttu kuin itsepalvelukassat joita käytin UK.ssa (nekin ihan hyviä).
Konalassa kun otti tuotteen hyllyltä, skannasi sen ja sitten sen sai pakattua suoraan kassiin. Skannerista näki koko ajan lopullisen summan. Kassalla maksu ja valmiit ostoskassit mukaan ja ulos.
Itsepalvelukassasysteemissä keräät ostokset kärryyn sitten kassalla näytät jokaisen tuotteen yksitellen koneelle ja pakkaat samalla (nykyään teet sen samaan aikaan kun kassa ottaa hinnat koneelle). Kassalla olo aika hitaantuu ja entä jos viivakoodi on rutussa tai kone ei tunnista sitä..
Toisaalta itse pelkään, et työpaikat vähenee ja taas nousee työttömyys.
Etenki nuorten työttömyys saattaa räjähtää kassa on monen nuoren tapa elättää itseään opiskelun ohessa.
Lisäksi voi köydä niin että otetaan halpoja harjottelijoita täyttää hyllyt, ja kun on itsepalvelukassat niin no... kauppa kyllä säästää mojovasti, epäilen kyllä et hinnat ei tipu. Ja ihmiset jää vaille pysyviä työpaikkoja, koska nuo harjottelijat eli halpatyövoimahan potkitaan ulos heti ku se tulis kaupalle kalliiksi.
Noh, olen kaupan alalle pian valmistumassa joten kai sitä pelkää että miten tulevaisuudessa oikein työllistyy...
saa nähdä kuinka tässä käy. kuullu olen että paljon esim. Lontoon itsepalvelukassoila hintoja mitaqtaan halvemmalla kuin oikee hinta on ja häikäilemättä siis varastetaan tällä tavalla tavaraa. ja sit kaupan hävikki kasvaa.
Olenkin jo kaivannut tätä Suomen kauppoihin.
kuullu olen että paljon esim. Lontoon itsepalvelukassoila hintoja mitaqtaan halvemmalla kuin oikee hinta on ja häikäilemättä siis varastetaan tällä tavalla tavaraa. ja sit kaupan hävikki kasvaa.
Nythän noita kassoja käyttävät perusfiksut ihmiset, jotka ovat uteliaita uudelle. Ja ihmiset jaksavat olla rehellisiä. Mutta sitten kun joku keksii, kuinka voi huijata, tulee hävikki kasvamaan ja varmasti sellaiset keksivät, jotka ovat uutta sukupolvea ja kasvavat noiden laitteiden kanssa.
Itse ihmettelen edelleen sitä, miten voidaan kontrolloida sitä, että punnitsen hevin oikealla hintalapulla enkä punnitsekaan halvempana.
monet onkin jo sanoneet että UK:ssa toimii systeemi hyvin ja niin se munkin mielestä toimii. Ei ainakaan täällä oo kassat jääny työttömiksi noitten takia, itsepalvelukassat kun on lähinnä alle 10 ostosta tekeville. Isompia määriä ostavat joutuvat käyttämään ihan normaalia kassaa. Kassa hälyttää heti kun skannaa tuotteen johon on joku ikäraja, kuten alkoholi ja jotkut pelit esimerkiksi. Siinä on aina pari työntekijää valvomassa että homma sujuu niin kuin pitää. Kassaa ei voi huijata että ei skannaisikaan jotain tavaraa vaan suoraan laittaisi sen kassiin. Kaikki skannatut tavarat täytyy laittaa pakkausalueelle joka punnitsee tavarat ja hälyttää jos skannattua tavaraa ei ole välittömästi laitettu pakkausalueelle tai jos siihen tulee vähänkin jotain ylimääräistä. Joitain pieniä tavaroita vaaka ei aina tunnista. Muistan muutaman kerran kun olen ostanut jotain pientä kuten kortin tai meikkikynän, niin on täytynyt pyytää henkilökuntaa avuksi. Että juu, kyllä tuolla systeemillä hyvällä tuurilla saa jotain pientä ja maksimissaan ehkä 10g painavaa pöllittyä. Ripsari on jo ihan liian painava että sen saisi vietyä...
Mikä on itsepalvelukassa englannin kielellä?
Self-service checkout. Wikipediassa näyttävät kutsuvan lyhyemmin self-checkoutiksi.
Eli ei kaikkia kassoja itsepalvelutiskeiksi ja niilläkin joku myyjä avustamassa tai siis kyttäämässä että kaikki ostokset käy lukijassa.
Tuolla tavalla saadaan kyllä henkilöstösäästöjä. Lisäksi voi nopeuttaa palvelua jos näitä itsepalvelukassoja on samalla lailla kuin Ikeassa 4kpl ryhmissä. Ja näille joku kpl raja. Tyyliin alle 10 ostosta.
Varmaan toimii. Itse en kannata itsepalvelun lisäämistä. Kuluttajahinnat eivät siitä laske, kauppa saa vain suurempaa voittoa irtisanoessaan henkilöstöä. Suomessa on jo aivan liikaa itsepalvelua muutenkin ja työttömiä ja ääs-ryhmällä tarpeeksi rahaa. Jonotan vaikka piruuttani sinne ihmiskassalle.