Lasten yökyläilyt?
Onko teille kaikille itsestään selvää, että lapset ei voi sopia yökyläilyjä keskenään vaan ne sovitaan aikuisten kesken? Esim. yökylään tulevan äiti/isä soittaa yökyläpaikan vanhemmalle ja varmistavat etä sovittu on ok? Vai voiko lapsenne vaan tulla, lasten kesken tehdyllä sopimuksella?
Oma lapseni siis 13v ja kovasti tuntuu olevan erilaista käytöntöä vanhemmilla. Itse olen siis "vanha kalkkis" ja vaadin, että yöksi tulijan vanhemman pitää olla minuun yhteydessä. Miten muilla?
Kommentit (7)
niin minusta sinun kutsujana pitäisi ottaa yhteyttä kutsuttavan lapsen vanhempiin - ei odottaa, että joku soittaa teille ja kysyy, voiko meidän Maija tulaa teille yökylään.
Jos ei ihan pienistä lapsista ole kyse ja jos vanhemamt kuitenkin tuntevat toisensa, niin luottaisin, että kutsuja on keskustellut kotona ennen kutsua. Jos en luottaisi, soittaisin ja kysyisin, onko tämä ok. Jonkun ihan tuntemattoman perheen luo en lasta päästäisi vain lasten sovittua asian.
Yleensä kyllä soitellaan vanhempien kesken. Meillä lapset 8 ja 11.
Soittaisin aina, kaikenikäisten lasten vanhemmille (ainakin alle 16 v.). Syynä se, että itse olin yläasteikäisenä "Liisalla yötä", samalla kun Liisa "oli Maijalla" ja Maija "oli meillä" jne. Kaikki vanhemmat luottivat meihin, ja todellisuudessa oltiin koko yö ulkona puistossa dokaamassa. En halua asettaa omaa lastani samanlaiseen vaaraan, joten alusta lähtien varmistan, että lapsilla todella on jokin yöpaikka ja että lapsenikin tietävät, ettei vanhempien selän takana sopiminen onnistu.
ja kysyn, että voiko lapsi tulla meille yöksi. Tämä tietty sen jälkeen kun lapset on keskenään sopineet. samalla kysyn allergiat yms.
Toisissa perheissä saa tulla ja mennä niin kuin haluaa. Aina löytyy joku nuhjuinen patja lattialle ja vanuttunut tyyny pään alle ja viltti niskaan.
Toisissa perheissä taas stressataan yövierailuista jo viikkoa etukäteen.
myös keskenään. Meille sopii 95 % todennäköisyydellä jos on normaali päivä. 9-vuotias on sen ikäinen, että se ei voi olla salaa pois kotoa, ilman että vanhemmat tietää. Ja tunnemme siis kaikkien yökyläilijöiden vanhemmat.