Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihomatokierre / nenä kutisee

Vierailija
08.07.2014 |

Pakko tulla jakamaan tämä kaikille teille, joilla omat ja lasten kihomato-ongelmat jatkuvat ja uusivat. Itsellä oli monta kuukautta outoja oireita: nenä kutisi yöllä ja ajoittain myös päivällä. tämän pistin allergian piikkiin. Mitään suurempia tuntemuksia ei takamuksessa ollut. rupesimme vain huolestumaan 1,5 pojastamme joka heräili öisin itkemään ja yritti raapia peppuaan niin että selkään vaipan kohdalle saattoi jäädä kynsimisestä jälkiä. Heräsin vasta, kun toinen lapsemme kolme-vuotias kiljaisi ruokapöydässä: "piikki tulee pyllystä". Ryhdyin Välittömästi etsimään pojilta kihomatoja ja lopulta löysin niitä nuorimaisen vaipasta. Minulle oli yllätys miten  ohuita siimoja ne olivat ja miten vähän liikkuivat. Lähdimme heti apteekkiin reseptivapaata Pyrviniä hakemaan ja aloitettiin kaikilla kuuri. Huomasin että pojatkin kaivat kutisevia neniään ja yhtenä iltana omaa nenääni kutisi niin paljon että tajusin mennä peilin eteen ja ottaa fikkarin esiin. Nenä oli täynnä läpikuultavia siimoja jotka tunnistin vasta nyt kihomadoiksi. Kysyin lääkärissä asiasta ja eile kuulema mahdollista että itse matoja eläisi nenässä. Kutina jatkui ja jatkui ja tiirailin nenääni fikkarilla ja aina näkyi läpinäkyviä siimoja. 

Lopulta tein yhdellä Pyrvin tabletilla testin: muskasin tabletin pienessä minigrip-pussussa ja lorautin hieman lämmintävettä sekaan niin että pyrvin sekoittui vetee. Imin seosta ruiskuun, menin makuulle ja spruutasin  molempiin sieraimiin. SITTEN SE TAPAHTUI: HIRVEÄ LUIKERTELUN TUNNE NENÄSSÄ JA PYRVINISTÄ PUNAISEKSI VÄRJÄÄNTYNEITÄ MATOJA TULI JOPA ULOS SIERAIMISTA. YÖK! Otin heti liuosta ruiskuun ja laitoin päiunilla nukkuvien lasten neniin. Vanhimmalla ei näkynyt mitää, mutta nuorimmalla tuli Myös sieraimista punaisiksi värjääntyneitä matoja kun pyrvin arkoi vaikuttamaan nenässä. Kokeilkaahan kotona, jos  matokierre uusii ja nenää kutittaa. Hoitamaton kihomatonenä tuottaa munia ja matoja nieluun ja vatsaan. Loppuunmainittakoon, että olemme todella siisti perhe. Meillä on aina pesty tiuhaan pyykiä ja siivottu.

Kommentit (61)

Vierailija
42/61 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis kiva tietää, mitä ap:lle lekurissa sanottiin?
itellä samat oireet ollu, ketään ei usko et olis kiho, tai muitakaan matoja. parasiitti testit ollu negat. vaikka jonkun madon sinne purkkiin laitoinkin. nenäkutinoista en oo mtn. sanonut ettei hulluna pidä. jos joku osaa auttaa niin vinkkejä otetaan vastaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kuulostaa tutulta

Vierailija
44/61 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä huomenta. Laitoin nukkumaan mentyä pyrviiniliuoksen nenään ja vain muutamia puinaisia lieroja sai kaivella pois. Herätessä toistin saman ja noita yökötyksiä oli useita suurinpiirtein yhtä paljon kuin eilen homman aloittaessani. Mikäköhän ois varmin paikka mennä nenää näyttämään, jokin matkailijan loistartuntoihin erikoistunut yksikkö helsingissä? En enää lähde yhdellekään terveyskeskuslääkärille hullunpapereita hakemaan ja yleislääkärit ovat tämän asian kanssa varmaan myös hukassa. Täytyisi ottaa mukaan pyrvinliuosta ja näyttää mitä nenässä tapahtuu niin kyllä lääkärikin uskoo kun näkee mitä nenässä parin minuutin pyrvinhuuhtelun jälkeen tapahtuu.

Vierailija
45/61 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mitään kihomatoja ole. Ne on mustapäiden juuria.

Vierailija
46/61 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, ettei ole provo. Harmi että niin moni tätä täällä huutelee. Olen itse päiväkodissa töissä, joten valitettavasti olen ilmeisesti sitä kautta niitä pari kertaa saanut, vaikka käsihygienia on hyvä, en kaiva nenää tai pure kynsiä. Mutta tämä nenän kutina.. Mulla esiintyy sitä JOKA kerran. En voi varmaksi sanoa, miksi se kutisee, kun on matoja, mutta se kutina on järkyttävää. Olen yrittänyt etsiä tietoa englanniksi myös, en ole vaan löytänyt järkevää vastausta. Mutta enpä usko, että AP on provo

Vierailija
47/61 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toinen vaihtoehto ois hankkia itse kunnon lääke jolla nuo lähtee varmasti (luokkaa hevoskuuri). Näyttäisi siltä että eka suunkautta kokonaisina tabletteina nielty satsi ei tehonnut, olisikohan vaaraksi ottaa toinen ja pureskella tabletit niin kuin joku aiemmin neuvoi. Aloin miettimään sitäkin vaihtoehtoa, että osa näistä voi tulla jopa kurkusta ja vatsasta. Niistähän on nukkuessa vaakasuorassa asennossa hyvä vaalasuorareitti suoraan nenään. Uskallanko ottaa pyrviniä uuden satsin? T: ap

Vierailija
48/61 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan uskallat. Itse oon ottanut aina ensimmäisen satsin jälkeen n. 7-10 päivän päästä ja sitten siitä vielä viikon päästä ja tarvittaessa neljäs satsi. Niillä mausteilla oon päässyt eroon. Ja kokoajan lakanoiden/pyyhkeiden vaihtoa, kynsiharjan vaihtoa, hullua siivoamista. Kyllä se siitä...

Vierailija
49/61 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette hae Vermox-reseptiä lääkäriltä, se on ainut kun auttaa, Pyrvinistä ei ole oikein mihinkään.

Vierailija
50/61 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä lapsella todettu kihomatoja ja äidillä samaan aikaan omituinen nenäkutina. Otettiin kaikki Pyrvin kuuri ja nenäkutina rauhoittui.  Olen yrittänyt löytää tietoa netistä, mutta sitä on aika vähän.

Vierailija
51/61 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuttu perhe jossa on ollut oikea kihomatokierre. Se on ihan helvettiä jos on monta pientä lasta. En ymmärrä miksi tätä Suomessa vähätellään ja ihmisiä pidetään hulluina. Tämän tuttava perheen äidillä ainakin oli niitä kihomatoja emättisessäkin! Perheen tytöistä en tiedä. Pyrvin ei enää tehonnut vaan vermox.

Onneksi meillä ei ole ikinä ollut matoja tai täitä...on sen verran kamalaa. Tyttö sai molluskoja eskarista ja tartutti ne pikkuveljeen mutta onneksi ne eivät tulehtuneet ja pääsimme niistä parissa kuukaudessa eroon.

Vierailija
52/61 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki kihomatojen häätöön nenästä ja suolesta! Höyrypesuri, esim. Kärcher, suutin hanuriin tai sieraimeen ja täydellä teholla muutaman sekunnin ajan. Kyllä lähtee niin kotelot, toukat kuin perhosetkin! Toimii, peukku tälle!

Vierailija
53/61 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onha siellä räkää ja se on taas kosteus ja mato elää siinä ihan hyvin koska mato elää luonnossaki pelkästään märässä liassa ja maatuvissa lehdissä ja räässä enemmän vielä valkuaisaineita kuin mudassa jossa niitä taas kihisee .

Vierailija
54/61 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihikset kai tullu immuuniks pyrviinille vai onko siinä ainesosassa sitte koostumus muutoskia ku se yks E xxx  ainesosa poistettu koska eun mukaan myrkyllinen ihmisille ja syöpää aiheuttava ja myrkyllinen  ympäristölle ja maaperän madoille joten senkö takia pyrviini höpöhöpöä ja täysin tehoton ?

Vaiko se uus norjalainen kihis kanta rantautunu suomeen joka on aina ollu immuuni pyrvin ?

Laitoin 3 cem pitusen kihiksen pyrvin 2 tabua 0.1 desi vettä ja mato säily elossa vielä 2 viikkoa kunnes annoin veden kuivua eli pyrvin ei pure kihiksiin (kihomato) .

Ja madot lisääntyy ihan suolessa eikä niinkään maaperässä (mutta kihismadot lisääntyvät hitaammin maaperässä) mutta säilyvät hengissä myös maaperässä ja siieltä sitte munat tai pienikokoset madot (1-7)päivä ikäset joiden koko alle 0.01mm voivat hyvinki kulkeutua kynsien välissä ruokaan ja suuhun ja vatsaan ja sieltä suolistoon .

Madot tarvii kosteus säilyä ja ravinto on mitä tahansa likaa kosteudessa jolloin mato alkaa kasvaa ja munimaan .

Kihistä löytyy eläimet , maaperä ja vesistöt ja yksi syy juomaveden klooraukseen on basilit , sienet , homeet , vesiötökät , madot  (parasiitit) ja klooraamaton tai saastunu vesi voi sisältää basileja/madot/sienet/homeet/vesiötökät .

Vatsahapot eivät pure kihiksien muniin mutta eivät myöskään matoon koska suolessa on sama ph arvo kuin vatsassakin joten jos vatsa mukamas tappaa matot ja munat miksi ihmisillä mato infectioita ?

Mato immuuni yli +medium hapot ph .

Kihis /Suolinkainen /Lapa /Piiska /Guinea /Trikiini /Sukkula /Keuhko /Maksa /Sydän Iho/ -mato kasvaa ja lisääntyy ihan ihmis suolessa .

Ja ihminen voi myös tartuttaa kihikset (kihomadot) koiraan ja Trikiini on sika mato joka pystyy tarttumaan sioista ihmiseen joten eläin/ihmis mato tartunnat täysin mahdollisia .

Aiheuttaa kutinan koska liikkuu matomaisesti ja pikku kihikset (koko alle 0.001cm) ryömivät kaikkialle koska etsivät paikkaa missä loisia (kuten maton kiertokulku maaperä/suoli) Sekä mato käy munimassa karvoihin koska evoluutio ja leviää paremmin kuin raapia ja kynsi väli joutua mato muna/toukka aste mato .

Parempi selviämis mahdollisuus Kihiksel ja evoluutio suosinu kutinaa eikä niinkään kipua .

Madon munat säilyvät kuivassa jopa vuosi kymmeniä sillä vasta kosteus aktivoi ne madoiksi ja kestävät yli 60 celsius astetta (madot) ja ovat immuuneja alkoholille ja osalle saippuoista ja kemikaaleista , hyvin kestäviä .

Mato muna kestää 99% enemmän kuin itse mato mutta matoja taas on massana .

Suolinkainen elää suolessa ja keuhkoissa ja nenä ontelo korva käytävä on ihan mahdollinen kihis ja suolis matoille asustaa .

Katkastu mato kasvattaa uuden pään ja 1 mato kahteen osaan tai kolmeen osaan on silloin 2 tai 3 matoa (ks:*Kihis regeneraatio kyky)

Mato lääke tuhoo ne suolesta muttei imeydy muualle kehoon joten infectio jää kytemään ja matot palaa takas suoli ja alottaa uudestaan . (Keuhkoista , nenä , korva sisä käytävä) (Suolinkais kiertokulku) .

Kihis sen koko 0.0001cm - 40cm mitattuna ja ikä 50vuotta jos hyvin säilyy ihmisessä ;) .

Kihis muna koko : 0.000001cm

kihis kasvu ja ikä taulukko:

1viikko 0.01-3cm

2viikko 3-7cm

3viikko 7-40cm

jos oikeen optimaalinen kasvualusta ;) .

Hemmo Virtanen Parasiittologi Professuuri .

Vierailija
55/61 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihomadot eivät pysty elämään nenässä.

Tautisi nimi on hypokondria.

Vierailija
56/61 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla alkueläimiä tai suolinkaisia, sanoisin näin mututuntumalta.

Pyrvin auttaa kyllä niihinkin.

Vierailija
57/61 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä olla totta?

Vierailija
58/61 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta sitten olin oudossa tilanteessa, kun kutitti yosi paljon sukupuolielintä (mies) varsinkin aamulla. Yritin kertoa vaimolle, hän sanoi että kävisit pesulla useammin. En muille ilennyt kertoa mitään.

Sitten eräänä aamuna humasin, kun minulla oli mustar bokserit, että kousuissa oli pieniä valkoisia matoja. Kun niistä kerroin vaimolle, hän epäili minun olevan hullu, olin ehtinyt vaihtaa housut. Eräällä kerralla, kun oltiin silleen ja minulta lurahti mustalle lakanalle, ja siinä siemennesteen seassa oli niitä matoja taas. Pyysin vaimoa katsomaan, että hän uskoisi, mutta suuttui, sanoi että en kato, saat pitää matosi, minuun et enää koske millään elimelläsi.

Sitten hän oli hakenut eroa. Kyllä harmitti. Huomasin sitten ettei enää näkynyt matoja, ei ole ollut vieläkään. Ehkä ne eivät tulleetkaan minun sisältä, oon vain miettinyt että mistä muusta sitten. 

Vierailija
59/61 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/vermox

Vierailija
60/61 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo minulla taas ei kutise ja on ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen kutinatonta. Nuo nenän kihomatosiimat sekoittaa herkästi räkään tms. Mutta jos nenä kutisee jatkuvasti niin kannattaa kokeilla, jos syy ja loppu kutinaan löytyisi yhdestä Pyrvintabletista ! Ihmettelen miksi lääkärit eivät tiedä tästä mitään T: ap

Kai tuohonkin vaivaan lekurit osaavat mielialalääkkeen reseptille määrätä. 

t.HyväVeli ja lääkefirmat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän