Kihomatokierre / nenä kutisee
Pakko tulla jakamaan tämä kaikille teille, joilla omat ja lasten kihomato-ongelmat jatkuvat ja uusivat. Itsellä oli monta kuukautta outoja oireita: nenä kutisi yöllä ja ajoittain myös päivällä. tämän pistin allergian piikkiin. Mitään suurempia tuntemuksia ei takamuksessa ollut. rupesimme vain huolestumaan 1,5 pojastamme joka heräili öisin itkemään ja yritti raapia peppuaan niin että selkään vaipan kohdalle saattoi jäädä kynsimisestä jälkiä. Heräsin vasta, kun toinen lapsemme kolme-vuotias kiljaisi ruokapöydässä: "piikki tulee pyllystä". Ryhdyin Välittömästi etsimään pojilta kihomatoja ja lopulta löysin niitä nuorimaisen vaipasta. Minulle oli yllätys miten ohuita siimoja ne olivat ja miten vähän liikkuivat. Lähdimme heti apteekkiin reseptivapaata Pyrviniä hakemaan ja aloitettiin kaikilla kuuri. Huomasin että pojatkin kaivat kutisevia neniään ja yhtenä iltana omaa nenääni kutisi niin paljon että tajusin mennä peilin eteen ja ottaa fikkarin esiin. Nenä oli täynnä läpikuultavia siimoja jotka tunnistin vasta nyt kihomadoiksi. Kysyin lääkärissä asiasta ja eile kuulema mahdollista että itse matoja eläisi nenässä. Kutina jatkui ja jatkui ja tiirailin nenääni fikkarilla ja aina näkyi läpinäkyviä siimoja.
Lopulta tein yhdellä Pyrvin tabletilla testin: muskasin tabletin pienessä minigrip-pussussa ja lorautin hieman lämmintävettä sekaan niin että pyrvin sekoittui vetee. Imin seosta ruiskuun, menin makuulle ja spruutasin molempiin sieraimiin. SITTEN SE TAPAHTUI: HIRVEÄ LUIKERTELUN TUNNE NENÄSSÄ JA PYRVINISTÄ PUNAISEKSI VÄRJÄÄNTYNEITÄ MATOJA TULI JOPA ULOS SIERAIMISTA. YÖK! Otin heti liuosta ruiskuun ja laitoin päiunilla nukkuvien lasten neniin. Vanhimmalla ei näkynyt mitää, mutta nuorimmalla tuli Myös sieraimista punaisiksi värjääntyneitä matoja kun pyrvin arkoi vaikuttamaan nenässä. Kokeilkaahan kotona, jos matokierre uusii ja nenää kutittaa. Hoitamaton kihomatonenä tuottaa munia ja matoja nieluun ja vatsaan. Loppuunmainittakoon, että olemme todella siisti perhe. Meillä on aina pesty tiuhaan pyykiä ja siivottu.
Kommentit (61)
Yrität vaan kehittää jotain urbaania legendaa. Olette paljastettu.
Porvoosta.
Voi paska, kun meillä oli kihomatoja niin lapsi 1 v hieroi ihan hulluna nenää koko ajan, eli meilläkin niitä ollut siis nenässä. Meillä on ollut vuosia kestävä kierre ja itse en pääse eroon niistä, ne elää mun suolistossa ja koska käytän närästyslääkkeitä, omeprazolia niin ne ei sen ansiosta kuole edes eli joudun elämään niiden kanssa mutta yritän olla tartuttamatta muihin. Aina kun pyyhin takapuolta niin paperi täynnä matoja ekalla pyyhkäisyllä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:31"]Voi paska, kun meillä oli kihomatoja niin lapsi 1 v hieroi ihan hulluna nenää koko ajan, eli meilläkin niitä ollut siis nenässä. Meillä on ollut vuosia kestävä kierre ja itse en pääse eroon niistä, ne elää mun suolistossa ja koska käytän närästyslääkkeitä, omeprazolia niin ne ei sen ansiosta kuole edes eli joudun elämään niiden kanssa mutta yritän olla tartuttamatta muihin. Aina kun pyyhin takapuolta niin paperi täynnä matoja ekalla pyyhkäisyllä.
[/quote]
Hyi helvetti.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:31"]Voi paska, kun meillä oli kihomatoja niin lapsi 1 v hieroi ihan hulluna nenää koko ajan, eli meilläkin niitä ollut siis nenässä. Meillä on ollut vuosia kestävä kierre ja itse en pääse eroon niistä, ne elää mun suolistossa ja koska käytän närästyslääkkeitä, omeprazolia niin ne ei sen ansiosta kuole edes eli joudun elämään niiden kanssa mutta yritän olla tartuttamatta muihin. Aina kun pyyhin takapuolta niin paperi täynnä matoja ekalla pyyhkäisyllä.
[/quote]
Sain juuri bingon!
Suosittelen hevonpeebingoa muillekin :)
Yksi ja sama tyyppi täällä lietsoo paniikkia.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:31"]Voi paska, kun meillä oli kihomatoja niin lapsi 1 v hieroi ihan hulluna nenää koko ajan, eli meilläkin niitä ollut siis nenässä. Meillä on ollut vuosia kestävä kierre ja itse en pääse eroon niistä, ne elää mun suolistossa ja koska käytän närästyslääkkeitä, omeprazolia niin ne ei sen ansiosta kuole edes eli joudun elämään niiden kanssa mutta yritän olla tartuttamatta muihin. Aina kun pyyhin takapuolta niin paperi täynnä matoja ekalla pyyhkäisyllä.
[/quote]
Sain juuri bingon!
[/quote]valitettavasti en ole ao.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 07:03"]
Minulla on ollut tuo jo vuosia. Toinen sierain mennyt umpeen sen takia. Uusiutuu jatkuvasti ja niistäessä tulee kotiloita ulos.
Käsittääkseni se on eri loinen, kuin kihomato. Toistaiseksi ei ole löytynyt mitään lääkettä sen häätämiseksi. Euroopassa saa kannabisvalmisteita tähän, ja ne juuri häätävät hengitysteistä loiset pois poltettaessa.
Voivat pesiä kotieläinten keuhkoissa ja siirtyä aina uudestaan ihmisiin eli eläimetkin pitäisi hoitaa. Sama, kuin kihomadoissa.
[/quote]
KYseessä on polyyppi. Eli kihomato on koteloitunut nenäonteloon. Varsin yleinen vaiva. Esimerkiksi hyttynen tai kärpänen voi koteloitua nenäonteloon.
Tässä provossa on sentään yritystä!
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:31"]Voi paska, kun meillä oli kihomatoja niin lapsi 1 v hieroi ihan hulluna nenää koko ajan, eli meilläkin niitä ollut siis nenässä. Meillä on ollut vuosia kestävä kierre ja itse en pääse eroon niistä, ne elää mun suolistossa ja koska käytän närästyslääkkeitä, omeprazolia niin ne ei sen ansiosta kuole edes eli joudun elämään niiden kanssa mutta yritän olla tartuttamatta muihin. Aina kun pyyhin takapuolta niin paperi täynnä matoja ekalla pyyhkäisyllä.
[/quote]
Sain juuri bingon!
[/quote]valitettavasti en ole ao.
[/quote]
Mulla on ollut kihomatoja tosi nuoresta ! Toivon, että olisin sillon uskaltanut sanoa asiasta ja vanhemmat olisivat hoitaneet sen pois. Mutta en sanonut, ja olen itse nyt pari kymppisenä yrittänyt pariin kertaan hoitaa ne pois lääkkeillä tuloksetta. Ja voiko joku kertoa miten ne voivat vaivata vain parin kuukauden välein ?? Nimittäin mulla on kutinaa ja matoja peräaukolla vain noin parin kuukauden välein ja aina silloin siis kuukautiset, kun syön pillereitä 2 levyä putkeen. Voitteko myös kertoa kannattaako eka lääke ottaa silloin kun kutinaa tuntuu vai milloin ? Näin olen aina tehnyt, mutta onko silloin apua lakanoiden yms vaihtamisesta kun nehän menee heti seuraavana yönä taas lakanoihin
Ap:lla on kamputsealainen kuonomato (suora käännös khemerin kielestä, kääntäkää joku paremmin). Kuonomato on läpikuultava, siimamainen, elää nenäonteloissa ja leviää turistikohteissa, joissa paistetaan kanaa katukeittiöissä. Kihomato ei viihdy nenäonteloissa.
Kaikki patjat, vuodevaatteet, sohvat yms. Pesuun, tai höyrypesu.Kalusteiden ja pintojen pesu.muista ovenkahvat. Pesethän vaatteesi 60c ?
Apua soitin infektiopolille ja kun kerroin nenästä tulevista madoista. Sanoivat heti että trikiini epäily. Pakattava välittömästi tavarat ja lähdettävä päivystykseen ja tiedossa tutkimukset ja karanteeni. T: ap Ps. Varokaa kanarilla aasialaisia ravintoloista
Ap täällä aion suhtautua kammottavaan löytööni toiveikkaasti. Mietin tuossa kävelylenkin lomassa, että mistä sitä tietää kauanko olen kihomatoja tietämättäni kantanut. On ollut väsymystä ja pientä ihottumaa (harvinaisia aiemmin), sekä hiusrajassa hilseilyä. Totta kai pienet lapset vievät veronsa kotiäidiltä. Minulla on mitä ilmeisimmin ollut oireettomana kamala määrä noita matoja ja kunhan niistä päästään vain eroon niin olo voi olla mitä parhain ja energisin aikoihin. Huomenna ajan lasten kanssa apteekkiin ja hankin itsellenikin tuon edellä mainitun kenäkannun. Se pitää kaiken ei toivottavan poissa poskionteloista ja auttaa muutenkin allergian ja astman kanssa.
Sen vielä sanon, että akateemisen koulutuksen omaavana tiedän lääkäreiden olevan ihan yhtä erehtyväisiä, kuin itsenikin. Voivathan kihomatolajitkin kehittyä, esimerkiksi koska henkiin pyrvin- kuurien jälkeen jäävät vain köyhemmissä olosuhteissa (kuten nenässä) elävät yksilöt. Tiede kehittyy ja tieto vanhenee. En olisi itsekkään uskonut, jos joku muu olisi selittänyt tämän edellä mainitun jutun minulle, varmaan olisin mielessäni säälitellyt kuinka tyypillä rupeaa mielen terveys reistaamaan. Uskoin vasta kun itse näin. Mutta olipa päivä ei tässä muuta! T: ap