Lainasin ystävälle 100€
Ja nyt tämä "ystävä" ei maksa takaisin. Summa ei ole kovin iso monen av-mamman mielestä, mutta minulle se on ja olin budjetoinut tuon rahan omiin menoihini. Lainatessaan hän kertoi maksavansa tiistaina takaisin ja sanoin, että ainoa ehtoni on, että hän maksaa myös silloin takaisin, sillä tarvitsen itse tuon summan käyttööni. Muistutin tiistaina häntä tuosta maksusta ja annoin uudestaan tilinumeroni. Hän väitti laittavansa velan heti maksuun. Eilen ei näkynyt tililläni, joten soitin hänelle ja hän väitti maksaneensa sen. Sanoin hänelle, että siinä tapauksessa siirron pitäisi näkyä tililläni, mutta ei ole tullut ja pyysin tarkistamaan tilinumeron. Sanoi sen olevan oikein. Pyysin, että laittaisi mulle kuitin ja soittaisi pankkiin. No eipä ole kuittia, eikä rahoja näkynyt. Ja nyt hän ei vastaa puhelimeenkaan.
Mua itseäni ärsyttää eniten valehtelu. Autoin ystävää pulassa ja itse saan kärsiä, tympeää.
Kommentit (54)
Sä uskot siis tohon häätöjuttuun?
Hiustenpidennykseenhän se meni.
Huvä tapa päästä ihmisistä eroon on lainata rahaa. Jos joku ärsyttävä tyyppi pyytää lainaa, annan ja huokasen helpotuksesta. Miehen kaveri kärttää jatkuvasti rahaa lainaksi kun on niin paljon pelivelkoja, soitraa ja tekstaa monta kertaa viikossa. Mä annoin sille 100€ eikä oo tyypistä kuulunut yli kuukauteen :D
Ei ollut kyseessä eri pankki? Kolme pankkipäivää saattaa maksulla kestää.
Olen lainannut ja saanut mutta nyt on eräs auki 70 eu ja toiselle annoin 30 eu koska täysin pa. En vaadi toiselta takaisin mutta sen 70 eu haluan. Enkä tule lainaamaan sille ikinä rahaa.
Eilen illalla tosiaan puhuttiin puhelimessa ja lupasi maksaa tänään koko summan, ihan niin kuin muinakin päivinä. Aamulla laittoi sitten viestiä, että sopiiko, että maksaa puolet, vastasin vain, ettei se sovi. No maksoi kuitenkin vain, tai sentään edes tuon 50€ ja totta kai suuresti lupaili, että saan loppusumman perjantaina. Vaikea uskoa, että saan sitä silloin... Jotain sentään olen saanut. Harmi juttu, kun luotto meni.
Mulla on toinen ystävä, joka jäi yksinhuoltajaksi pari vuotta sitten miehensä lähtiessä toisen naisen matkaan. Hänellä on usein melko tiukkaa ja yllättävät menot kuormittavat taloutta. Hänelle olen kuitenkin monesti lainannut pikkusummia ja aina on tullut raha takaisin juuri sovittuun aikaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:28"]Sä uskot siis tohon häätöjuttuun?
Hiustenpidennykseenhän se meni.
[/quote]
Mikä tää häätöjuttu on? Varmaan liittyy johonkin muuhun ketjuun. Tähän muuttoon ei liity häätöä, vaan avoero. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:27"]
No, nyt soitin kaverin miehelle, kun en muuten saa kaveriin kunnolla kontaktia ja väestörekisterissä oli tuo vanha osoite, jossa asui miehensä kanssa. Mulle selvisi, ettei kaveri ole muuttanut, vaikka viime sunnuntaina väitti olevansa viemässä tavaroita uuteen kotiin. En tiedä, mitä tämä kaveri oikein puuhaa, ja miksi valehtelee jatkuvasti. Mietin vain, että muuttaakohan ollenkaan, ja jos ei muuta, niin mihinköhän ne rahat meni.
No, nyt se sentään soitti sitten, kun miehensä käski soittaa mulle. Soitti vielä omasta puhelimestaan, vaikka sen piti olla rikki. Selitti, että ei hän vielä muuttanut, mutta muuttoauto on varattu ja oli vihainen, kun olin soittanut miehelleen, muuton piti tapahtua salaa. Ovat siis eroamassa, mutta mies tiesi kyllä, että kaveri etsi asuntoa. Kysyin, miksei ole maksanut velkaansa, niin sanoi, että kun kaikki rahat meni tähän muuton järjestämiseen ja mitään ei jäänyt...Pyysi vielä, että olisin jotain valehdellut miehelleen ja pyörtänyt puheitani tuosta lainasta.
En ymmärrä, miten paljon yksi ihminen voi suoltaa valheita suustaan. Nyt tässä viikon sisään on väittänyt muuttaneensa, maksaneen velan ja sitten muka puhelinkin hajosi, eikä voi soittaa/vastata, mutta kummasti onnistui soittaminen sen jälkeen, kun otin tuohon mieheen yhteyttä. Ap
[/quote]
Sanoisin, että yksi lysti sen lainan kanssa. Älä ole enää missään tekemisissä tuon "kaverin" kanssa. Sillä on jokin mielenterveydenhäikkä, todennäköisesti se kaksisuuntainen - yksi oire on pakonomainen valehtelu. Säästät itseäsi monelta murheelta, jos sanoudut tyypistä irti.
Todella ikävä tämä aloittajan tilanne. Ei niinkään rahan, vaan ystävän käytöksen vuoksi.
Moni on tässä neuvonut olemaan lainaamatta. Älkää nyt menettäkö uskoanne ihmisiin. Itse olen lainannut ja saanut sovitusti takaisin. Joku on tosin jättänyt maksamattakin, mutta yleisesti ottaen haluan luottaa, ainakin parhaisiin ystäviini.
Jos lainaat sata euroa ystävälle ja et koskaan enää näe häntä, se oli sadan euron arvoista.
Ja pahintahan tässä on se, että autoin ystävää hädässä ja sitten ystävä kehtaa valehdella mulle. Enkä mä edes tiedä ystäväm uutta osoitetta tarkkaan, kun muutti viikonloppuna. Olisin arvostanut sitä, jos hän olisi suoraan sanonut, että ei ole rahaa. Tulee tunne, että hän pitää apuani ja minun omia tarpeita mitättöminä. Ap
Lopetin lainailut kun jouduin parilta ihmiseltä kyselemään useamman kerran takas,eräältä kesti puoli vuotta maksaa takaisin 20€. Piti jo laittaa kova viesti että nyt heti maksat niin johan toi rahan. Mutta nyt en enää lainaa yhtään kellekään. Riitti se touhu. älkää muutkaan lainatko.
Olen opettanut omille lapsille yhden periaatteen minkä itse opin vasta kantapään kautta:
Älä lainaa rahaa kenellekään, äläkä etenkään ystäville. Varmin tapa menettää ystävä on lainata hänelle rahaa. Kun pidät tästä periaatteesta kiinni elämässäsi aina, sinulla on aina myös hyvä syy kieltäytyä lainaamasta: oma periaate.
Vierailija kirjoitti:
Kai se täytyy kaikkien oppia tämä asia elämässä kantapään kautta jossain vaiheessa elämää. Minä lainasin 50 euroa sedälleni! Isän veljelle siis. Ja tämä perkele ei koskaan maksanut takaisin. Kaljaan rahaa näytti kuitenkin löytyvän, kun menin pubiin sisälle rahoja pyytämään niitä koskaan takaisin saamatta.
jokaisen täytyy kai maksaa nämä oppirahat jossain vaiheessa elämää. On vain paljon ihmisiä, joskus ihan lähisukulaisiakin, jotka eivät maksa takaisin lainaamaansa rahaa. Ei siis kannata lainata ja yrittää olla hyvätahtoinen, se kostautuu vain itselle tässä itsekkäässä maailmassa.
Tällaisten kavereiden kanssa kannattaa laittaa välit muutenkin poikki. Niistä ihmisistä harvoin mitään positiivista omaan elämään saa, jos henkilö on valmis jättämään maksamatta takaisin.
mies
Mä en ymmärrä miksi tätä kutsutaan joksikin oppirahojen maksuksi. Perusrehellinen ihminen uskoo muidenkin olevan sellaisia, koska se nyt on vain olettamus rehellisten ihmisten maailmassa, että velat maksetaan takaisin. Joku voi jäädäkin mulle velkaa, mutta maksuna tästä se ihminen menettää mut elämästään.
Yhdelle "ystävälle" lainasin 350 euroa ja maksuna siitä tämä ihminen joka niin kovasti tarvitsi aitoa ihmistä elämäänsä ei enää saa sitä, koska menetti mut. Samoin yksi lainasi 20 euroa (ruokaan kylläkin kun näin kun osti sitä) ja yritti pummailla aina lisää ja lisää sekä selitellä ties mitä...ok, lopulta maksoi sen 20 euroa takaisin ja olin ostanut hänelle jotain pientäkin kaupasta.
Mulla noi menetetyt rahat ovat tavallaan pantti ystävyydestä. Jos ei maksa tai maksu on olevinaan älyttömän hankalaa niin siinä meni se ystävyys. Itsekin olen ollut velkaa tutuille ja maksanut joko kerralla tai erissä takaisin. Joskus itsekin nuorena mokasin tosi pahasti rahan kanssa ja meni välit...tuntuu ihan hullulta nykyään kun peilaa sitä nykyiseen toimintatapaani.
Joo, ei kannata lainata ikinä rahaa kenellekään, ellei ole sitten todella luotettava ja jämpti ihminen kyseessä, tällaiset kyllä maksaa heti takaisin eikä keksi tekosyitä ja valehtele päin naamaa.