Miten tämä hoitovapaa-homma menee, auttakaa...
Mulla alkaa koulu elokuussa ja mies haluaa jäädä kotiin hoitamaan 2v ja 4v lapsia. Mies on vakitöissä ja minä kotihoidontuella nyt, syksyllä sitten kokopäiväinen opiskelija. Miten tuo miehen kotiinjääminen onnistuu jos haluaa ansiosidonnaiselle jäädä eikä kelan rahalle, työttömäksikö ja 3kk karenssi vai miten? Vääntäkää rautalangasta, ei ole ennen ollut meillä tällaista tilannetta.
Kommentit (6)
3kk karenssi jos ei voi ottaa työtä vastaan koska lapsilla ei ole hoitopaikkaa? Vai eikö sekään ole pätevä syy olla ottamatta vastaan? Ei kyllä ole huono juttu jos työkkäri joskus jotain työtä tarjoaisi, sitä ihmettä ei ole vielä meillä tullut vastaan. Työn vaihto olisi muutenkin edessä tämän työpaikan jälkeen. Suurin syy miehen työttömäksi jäämiseen on lasten hoito kotona, koska me haluamme pitää lapset kotona pitkään.
Ihmetyttää tämä puhe Suomen päämiehiltä ja ministereiltä että lapsia kannattaa hoitaa kotona ja Suomi siihen kannustaa, mutta se ei ole mahdollista.
Entä sitten jos mies ilmoittaa töihin että hän haluaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia koska minä menen opiskelemaan, onko hän sitten hoitovapaalla ja voi saada kelan kotihoidontukea kuin minä nyt? Ansiosidonnainen kun on isompi kuin tuo kelan maksama tuki.
Saa kotihoidontukea, kuten sinä nyt. Ei voida sinä aikana irtisanoa töistä. Hoitovapaasta pitää ilmoittaa työnantajalle viim. pari kk ennen kuin haluaa jäädä.
Muuten voi joutua töihin. Kunnalla velvollisuus järjestää lapsille hoitopaikka 2 viikossa, jos niin käy.
ja jää työttömäksi, niin siitäkin tulee karenssi
Jos haluaa hoitaa lasta kotona, saa kodinhoidontukea. Jos ei ole töitä saa työttömyyskorvausta. Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että hoitaa lasta kotona työttömyyskorvauksella. Tai siis käytännössä on mutta ei sitä pitäisi mahdollistaa.
tai ainakin pitää varautua että tulee työhön osoitus vaikka heti.