Takuuvarmasti kiinnostava kirja 12-vuotiaalle tytölle?
Haluaisin että kutosluokalle menevä tyttäreni lukisi joskus muutakin kuin Aku Ankkaa. Olen yrittänyt aina välillä viedä hänelle jonkun kiinnostavan oloisen kirjan, mutta hän ei jaksa lukea niitä alkua pidempään. Olisiko kenelläkään vinkata joku niin mukaansatempaava kirja, että uskot ettei tyttö laske sitä käsistään, ennen kuin on läpi luettu? KIITOS!! Mitään erityisiä kiinnostuksen aiheita en pysty mainitsemaan, tykkää aika tavallisista asioista: eläimistä, tanssista, matkailusta, elokuvista, pop-musiikista ja ihmissuhteista.
Kommentit (139)
harry potter. ite aloin lukee niitä kutosella ja oli hyvii
Kuulkaa, maailma on muuttunut sitten 90-luvun. Neiti E. Viisikko, SWH Gossip G on niin last century. 11 v. tyttöni siis niin pyyhki...
Mulla kuudesluokkalainen ja ei tod. Lukis mitään nummelan ponitalleja, neiti etsiviä yms. Ne on 8-10 vuotiaille. Meidän 12 v katsoo samoja leffoja kuin me aikuiset ja lukee samoja juttuja. On kuin aikuinen jo niinkuin itsekin olin tuon ikäisenä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:48"]
Milsi alakouluikäiselle suositellaan Nälkäpeliä? Eikö siinä ole aiheena se, että lapset tappavat kilpailumielessä toisiaan? Ei kuulosta kovin nuorten lukemisilta. Huh huh. Ironisinta on, että jossain viesteissä suositellaan Nummelan ponitallia ja Neiyietsiviä ja Nälkäpel.
Ja alle kouluikäisille luetaan satuja, joissa pikkutyttö tappaa mummelin polttamalla ja äitipuoli yrittää mm. myrkyttää tyttärensä. Kauhia.
Joo ehottomasti rakas nuijapäiväkirjani, parhaita!! Lizzie McGuiret on kans tosi hyviä, ei pelkästään ne Lizzie McGuire ratkaisee vaan ne toiset on ihania! Oon lukenu kaikki<3 ja sit sellane sarja ku penny ja seitsemän tassua, aivan ihana ja neki oon lukenu kaikki!! Ja potterit on aivan perfect, vaikka leffat ois kattonu, on kirja ihan eri elämys!! Neki olen lukenu, sit neropatin päiväkirja on tosi kiva sarja, neki kohta oon lukenu..:( nolo elämäni on kans sellane "päiväkirja", tykkään ite tosi paljon siitä. Eva ja Adam!! Siis aivan ihana, tosi koukuttava ja niin hyvä! Oon lukenu neki jo, aivan tosi hyvä, tosin ei ole mitään mysteerejä yms, vaan sellasta teinidraamaa mut suosittelen! Jesse-sarjaki on ihan hyvä, melkein nekin oon lukenu, itteeni ei vaan niin kiinnosta koirasarjat vaikka koirista tykkäänkin tosi paljon. Jos on heppafani niin Merja Jalon kirjat on tosi hyviä, ella-sarja on oikein hyvä, suosittelen. Sit on sellane sarja ku neljä tyttöä ja maagiset farkut, tosi ihana, oon ite aika koukussa, harmi et luin neki jo..:( mut siis, siinä vinkkejä, tällä hetkellä ite luen Anne Frankin päiväkirjaa, tykkään! Mut ehota näitä, pakko mainita et jos on eläinrakas nii paras on mun mielestä penny ja seitsemän tassua, tosi ihana, ehdota!
t: 12 vuotias tyttö :)
Harry Potter on hyvä! Ei kannata kauhistua kirjojen paksuutta, koska sarja on tarkoitus lukea järjestyksessä. Ensimmäiset kirjat ovat aika kevyttä ja helppolukuisia, itse luin ekan Potterin 7-vuotiaana, silloin kun se ilmestyi.
Aika kumma, kun monet kirjoittajat suosittelevat tiiliskiviromaaneja, usein jopa aikuisille tarkoitettuja, 12-vuotiaalle, joka ei ole tottunut lukemaan kirjoja. Jotkuthan ahmivat kirjoja siitä lähtien, kun oppivat lukemaan, mutta eivät kaikki ole samanlaisia ahmatteja. Monet myös lukevat mielestäni liian varhain aikuisille tarkoitettuja kirjoja. Kyllähän niistä tietysti se pintatarina irtoaa, mutta yleensä kirjassa on monia tasoja ja ne syvemmät tasot vasta antavat lukijalle sielun ravintoa ja pohdiskelun aihetta.
Minä olin tulossa ehdottamaan samaa kuin tuolla alkupuolella jo ehdotettiin eli jotakin Raisa Cacciatoren kirjaa nuoren tytön kehityksestä. Asia on sellainen, että eiköhän se imaise lukija mukaansa. Saa täydennystä koulun opetukseen, joka opettajasta riippuen voi olla aika hataraakin. Voi lueskella ja pohdiskella omassa rauhassa.
Itse luin muksuna Pottereita, Animorphseja ja 7 Tassua ja Penny sarjaa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 20:15"]
Itse luin muksuna Pottereita, Animorphseja ja 7 Tassua ja Penny sarjaa.
[/quote]
Animorphsithan luettiin tuossa joku aika sitten lapsille täysin sopimattomaksi kirjoiksi.
Älkää hyvät ihmiset yrittäkö luettaa oman lapsuutenne kirjasuosikkeja. Maailma on aikalailla muuttunut...
Cathy Cassidyn Suklaamuruset-sarja. Ensimmäinen on nimeltään Kirsikkasydän, toinen Vaahtokarkkitaivas, kolmas Kesäunelma ja neljäs Kookoskaramelli. Ja vielä viides on joskus tulossa! :)
Itse suosittelisin Phillip Pullmanin Universumien Tomu-trilogiaa, eli Kultainen kompassi, Salaperäinen veitsi ja Maaginen kaukoputki. Todella mukaansatempaava ja itselleni tärkeä trilogia vielä aikuisenakin.
Mun tyttäreni on täysin Harry Pottereiden vallassa, lukenut kirjat 3 kertaa, osan neljä. Lisäksi on lukenut Twilightit, John Greenin Tähtiin Kirjoitetun Virheen ja Kaikki Viimeiset Sanat, Anne Frankin päiväkirjan, Cathy Cassidyn Suklaamuruset-kirjasarjaa sekä Girl:it kerhon kirjoja. Kaikki edellämainitut ovat kyllä olleet todella tyttäreni suosiossa.
Meidän poika sai 12-vuotislahjaksi kummiltaan (jolla itsellä muutaman vuoden vanhempi poika) Risto Räppääjä -kirjan! Poika sit muisteli, että tätä heille on luettu päiväkodissa. Ei kiinnostanut enää.
Sellaista kirjaa ei ole olemassakaan.
Terv. 12-v tytön äiti
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.